Jag har i mitt 540 kar mycket växter som jag gödslar med TMG, KNO3 och KH2PO4. Jag tillför co2 genom ytterfiltret, en 6-liters dunk med jästblandning. Har nu kämpat ett tag med att få rätt på allt i karet så att det skulle bli så att växterna släpper ifrån sig syre på kvällarna genom syrebubblor från bladen. Igår började mina växter släppa ordentligt med syrebubblor och jag var salig rent ut sagt, äntligen hade allt slit med vattentester och gödningar lyckats,,,,,trodde jag!
Ca 2-3 timmar efter att bubbelkalaset hade börjat hände något i karet, så tur var upptäckte min sambo felet i tid. Fiskarna Praktbotier och mina silverhajar låg med magen upp lite varstans på bottnen, snabbt som attan fiskade jag upp dem och släppte dem i en spann med rent och friskt vatten. Efter en tid piggnade de till och började simma normalt igen, ingen fisk dog alltså. Då mätte jag mitt pH och upptäckte att det var nere i 5.0!!!
Katasrof!! Gjorde ett akut vatten byte och stängde av all co2 tillförsel(är ännu avstängd). Vet inte om jag vågar fortsätta med det efter det som har hänt. Är det så att jag inte kan tillföra co2 optimalt för att det sänker pH för mycket?
Mitt normala pH ligger på 6.0-6.5 och mitt kH ligger på 5.
Eller pumpar jag in för mycket co2 så det är den som skall minskas?
Mvh Jesper