Snabbt pH-fall !!

#1 - 22 mars 2004 18:52
Jag har i mitt 540 kar mycket växter som jag gödslar med TMG, KNO3 och KH2PO4. Jag tillför co2 genom ytterfiltret, en 6-liters dunk med jästblandning. Har nu kämpat ett tag med att få rätt på allt i karet så att det skulle bli så att växterna släpper ifrån sig syre på kvällarna genom syrebubblor från bladen. Igår började mina växter släppa ordentligt med syrebubblor och jag var salig rent ut sagt, äntligen hade allt slit med vattentester och gödningar lyckats,,,,,trodde jag!

Ca 2-3 timmar efter att bubbelkalaset hade börjat hände något i karet, så tur var upptäckte min sambo felet i tid. Fiskarna Praktbotier och mina silverhajar låg med magen upp lite varstans på bottnen, snabbt som attan fiskade jag upp dem och släppte dem i en spann med rent och friskt vatten. Efter en tid piggnade de till och började simma normalt igen, ingen fisk dog alltså. Då mätte jag mitt pH och upptäckte att det var nere i 5.0!!!
Katasrof!! Gjorde ett akut vatten byte och stängde av all co2 tillförsel(är ännu avstängd). Vet inte om jag vågar fortsätta med det efter det som har hänt. Är det så att jag inte kan tillföra co2 optimalt för att det sänker pH för mycket?

Mitt normala pH ligger på 6.0-6.5 och mitt kH ligger på 5.

Eller pumpar jag in för mycket co2 så det är den som skall minskas?

Mvh Jesper
#2 - 22 mars 2004 19:19
Att trycka ner CO2 i karet vid ett pH runt 6 tycker jag verkar vanskligt. Min första tanke är att du har annat pH-sänkande i karet.
Jag skulle nog satsa på att försöka hamna rätt i CO2-tabellen med hjälp av CO2 men då får man nog utgå från annat pH/kH.

Vad menar du med ditt "normala pH" ?

#3 - 22 mars 2004 20:11
För det första skrev jag lite fel i inlegget.
Mitt pH i kranen är 7.5-8.0

Intressant tanke på att något annat kanske oxå sänker ph, undrar isf vad det kan vara. Har mycket rötter i karet och kolsten, samt rådagrus ca 140 kilo.

Mätte precis pH i vattnet efter att inte ha tillfört någon co2 på ett dygn och den ligger då på 6.5-7.0. Tycker det e ganska svårt att avläsa färgskalorna på testet. Jag använder mig av Seras tester.

Mvh Jesper
#4 - 22 mars 2004 21:00
Skulle du tillföra optimalt med CO2 skulle du med KH 5 lägga dig på ca 6.7-6.9 se CO2-tabellen: http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

Även jag har bubblat på alldeles för kraftigt med CO2 med liknande symptom hos fiskarna.

Det knepiga är att man inte (enkelt) kan styra bubbeltakten med mäsk-CO2. Det du skulle kunna göra är att montera på en ventil på mäskflaskan som pyser ut överflödig CO2 så att du på så sätt kan finsjustera antalet bubblor per sekund som går ner i akvariet så att pH:t med dina förutsättninga lägger sig runt 6.7-6.9.
#5 - 22 mars 2004 21:01
Med pH 7.5-8 och kH 5 i kran skulle jag nog försöka tillföra CO2 men försiktigt i början. Kan du inte prova att lösa upp CO2 lite mindre till en början och hålla koll på pH. Kanske låta utströmmarstenen ligga direkt i karet och inte lösa upp genom pumpen. Ev. t.o.m höja upp den en aning så bubblorna inte har kontakt med vattnet så länge.

Vet du vad du hade för pH i karet innan du tillsatte någon CO2?
#6 - 22 mars 2004 21:14
Hrmmmm. Låter som det vore enklare fast dyrare att skaffa sig en riktig co2 utrustning. Deffenitivt säkrare iaf. Har inte lust att stiga upp en morgon och hitta alla fiskar döda.

Någon som har några bra förslag på vad som behös och var man billigast inköper det?

Mvh Jesper
#7 - 22 mars 2004 21:50
Ett pH på 6.5 vid KH 5 ger ju närmare 50ppm CO2 i vattnet om dina värden nu stämmer. Riskzonen ligger <25ppm co2 för fiskar.. så det var tur att ni märkte det i tid.

Hur löste du upp koldioxiden?
#8 - 22 mars 2004 22:02
Jag kör in den i insuget på ytterfiltret så den går igenom filtret och ut genom strilröret.

Jo det upptäcktes som sagt nog i grevens tid. För en del låg alldeles stil, kunde plocka dem direkt med händerna. Var inte alls kul!

Mvh Jesper

Annons