Snabbprojekt - miniakvaterrarium

#1 - 3 mars 2008 21:57
Hade lite tråkigt idag, så jag åkte och inhandlade lite grejer till en liten ide jag haft, ett litet akvaterrarium.

Grejerna lite snabbt nerställda i burken, har ingen aning om växterna ens gillar hög luftfuktighet - men det märks. Köpte även några bitar kork, en rot och lite grus.
[ATTACH]10724[/ATTACH]

Den stora roten fick tyvärr planeras bort - den tog alldeles för mycket plats.
Möblerade om växterna lite också.
[ATTACH]10725[/ATTACH]
[ATTACH]10726[/ATTACH]

Plockade i lite bitar av en snygg sandsten jag hittat också - och här är resultatet! (ficusen fick ge efter den också, misstänker att den tar över annars...)
[ATTACH]10727[/ATTACH]
[ATTACH]10728[/ATTACH]
[ATTACH]10729[/ATTACH]
[ATTACH]10730[/ATTACH]
[ATTACH]10731[/ATTACH]

Tyvärr tog jag inga bilder under själva byggandet, kreativiteten tog överhanden [:o]... Men så här har jag byggt, för er som undrar:

Växterna i bakgrunden vilar på några block urgröpt frigolit, och är planterade i kaktusjord blandat med terrariebark..

I högra hörnet har jag tryckt ner pumphuvudet från en hydor crystal 2, det var vad jag hade hemma i pumpväg (en Aquaclear 402 kändes liiite för mycket...) har tyvärr inte listat ut hur jag skall få in filtermassa - men det kanske inte behövs, det är planerat lite lågväxande akvarieväxter också.

Belysningen består av tre stycken LED-ramper, som jag privatimporterat tillsammans med diverse annan belysning. En kallvit och två varmvita.

Funderar på vad som skall få befolka skapelsen, det är dock inte mycket vatten, på sin höjd 15 liter... räkor kanske?
#2 - 3 mars 2008 23:05
Riktigt riktigt riktigt fint och rent!:)
#3 - 4 mars 2008 04:46
Det där var riktigt häftigt. Tycker du skulle ha nån liten krabba :D
Roligt om den kan gå upp på land ist för bara vara i vattnet :D
#4 - 4 mars 2008 07:21
krabbor? salamandrar (skulle jag haft :D). grodor? kräfta? finns mycke skoj
#5 - 5 mars 2008 00:22
är det philodendron?, är inte den giftig? tror att krabbor o kräftor skulle tugga i sig den, men räkor håller ju sej under ytan iaf...
#6 - 5 mars 2008 18:28
Ja, det är en Philodendron scandens (?)
Hade också lite funderingar på dess giftighet, men efter att ha googlat lite så verkar det som att många faktiskt använder dessa för att bli av med nitrat i akvarium - man planterar dom med rötterna i akvarievattnet.
Dess giftighet har diskuterats, men ingen verkar kunna peka på något enstaka fall av förgiftning. Någon har till och med haft avbrutna bitar flytandes i vattnet utan påverkan.
Och eftersom jag inte ska ha några växtätare i karet så tror jag det inte är något problem...

Det lutar förresten mot att jag ska ha ett gäng pärl/galaxyrasbora (5-8 st?) och några snäckor i. Eller är det för litet för rasbororna kanske (gissningsvis cirka 15-20 liter aktiv vattenvolym)?
#7 - 5 mars 2008 19:36
ska du ha fisk i de? e ju ganska låg vattennivå
#8 - 5 mars 2008 19:50
Riktigt Snyggt faktiskt!
Nästan så jag ska göra så med mitt räkkar :P
#9 - 5 mars 2008 19:55
Snyggt.
Den där mossliknande saken till vänster i bild.
Vad är det?
#10 - 5 mars 2008 20:25
Fisk? jo, det var ju det jag undrade över. vattnet är som mest bara cirka 7-8 cm djupt, frågan är om det funkar med galaxy, dom blir ju bara nån centimeter... Väntar fortfarande på nån som kanske vet :)

Tack =)

Den där mossliknande saken är faktiskt helt vanlig "hemtrevnad" som finns i var och varannan matvarubutik... Men den pryder helt klart sin plats, ska bli spännande att se om den trivs och växer, då blir det nog ruskigt snyggt...
#11 - 5 mars 2008 20:49
Gick och tog lite nya bilder. Nu har vattnet blivit lite humusfärgat, det är lite mer flytväxter på plats och jag har tryckt ner lite fler hygrophila. Det är även något mer vatten nu.
Nu börjar det likna bilden jag har i huvudet mer och mer.
[ATTACH]10778[/ATTACH]
[ATTACH]10779[/ATTACH]

Men nu ska jag försöka sova...
JeBoro
#12 - 5 mars 2008 22:18
Jag tycker det är skitsnyggt :)
#13 - 5 mars 2008 23:35
najs!

jag har ett par philos som jag funderat på att låta klättra över akvariet, men har tvekat lite pga det... får se om jag vågar...
#14 - 6 mars 2008 09:24
Vad fint det blev. Kanske ett pygméguramipar skulle funka? De är väldigt fina och knorrar roligt.
#15 - 6 mars 2008 11:06
Jag skulle inte ha eldbukssalamadrar (cynops orientalis) i det där karet.
Det var snyggt som attan, men de är ju så sällan på land att de inte kommer karet till rätta.
#16 - 6 mars 2008 16:42
Nu har jag fattat beslutet själv och beställt 6 Galaxyrasboror.
Samtidigt har jag höjt vattnet lite, och lagt i lite javamossa, känns som ganska gott om utrymme för 2 cm stora fiskar ändå. Den som protesterar får göra det inom en vecka nu :)
Några posthornsnäckor är också planerade.
JeBoro
#17 - 6 mars 2008 21:04
Har bara sett den fisken på bild men dom ser riktigt fina ut. Det var nog ett bra val tror jag :)
#18 - 8 mars 2008 01:52
Det här måste vi bara få lite bilder på när du kommer till skott och införskaffar dig dina firrar:)
#19 - 10 mars 2008 16:33
Hur gåre nu då? :D
#20 - 11 mars 2008 00:12
Det går bara bra, akvariet puttrar på utan andra invånare än växterna för tillfället, Galaxyrasbororna kommer hem nästa vecka, och jag funderar på om jag ska försöka hitta snäckor redan nu, har dock inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med dom.

Växterna växer som bara den, både dom över och under vattenytan (kanske beror på att jag hade i lite PMDD... :p )
Ljuset verkar kanon för ett så här litet akvarium, ska försöka knåpa ihop nån litet "lock" till dom bara...

Har fått lite nitrit, gissningsvis beroende på ammoniumgödning i kaktusjorden. Än så länge har det hållt sig under 1 ppm, och det verkar på väg ner nu. funderar på om jag ska "stödmata" filtret lite (filtret består av en bädd akvariegrus jag leder vattnet genom, och lite filtervadd i filtret.)

Har lite funderingar på värme, har sett några mycket små, oreglerade värmare i plast billigt nånstans, kommer bara inte ihåg var just nu... Dom var på 5 och 10 Watt bl.a.
Skulle räcka med 5 W tror jag, behöver inte vara reglerat heller.

Annons