snabbprojekt egen bakgrund.

#1 - 27 juli 2010 11:43
Råkade få tag på en bit frigolit och kände mig extremt kreativ så nu har jag karvat ut ett stenmönster. Ska införskaffa fix och färger och har hunnit beställa lack .

Tanken är att det ska bli en passande bakgrund till mitt 250l malawikar.
#2 - 27 juli 2010 11:55
Ser extremt lovande ut!
#3 - 27 juli 2010 12:03
Hoppas du får klart med fixet och det, man bli ju nyfiken på slutligt resultat :D
#4 - 27 juli 2010 13:26
Har varit iväg och köpt fix men är på jakt efter färgpigment men har bara hittat gult än så länge och det känns inte så aktuellt. Ska iväg imorgon igen till dom större färghandlarna och hoppas att jag hittar ngt bra.
#5 - 28 juli 2010 12:15
Lyckades få tag på pigmentpulver efter att ha åka runt i 5 färgaffärer.

Blandade ihop en mellangrå som jag drog över hela och sen en ljusare och en mörkare för att få lite mer liv. Bilderna är från när det fortfarande är torrt men jag hoppas det ser lika bra ut när det torkar.:)
#6 - 28 juli 2010 12:23
Ser sketabra ut! Bra val av färg. :)
Fick du till lite nyansskiftningar?
#7 - 28 juli 2010 12:34
Snyggt! Bra färgval :) Ska du lacka den sen åxå eller kör du den naturell?
#8 - 28 juli 2010 18:29
Tackar!
Fick lite nyansskillnader men dom syns inte så bra på bilderna, synd bäst på den övre av dom.
Ska lacka den så snart jag får hem lacket som jag beställde igår.
#9 - 28 juli 2010 19:55
ekwall skrev:
Tackar!

Fick lite nyansskillnader men dom syns inte så bra på bilderna, synd bäst på den övre av dom.

Kan du lista upp vilket material du har använt? Gillar skarpt vad du gjort.
#10 - 28 juli 2010 21:27
ekwall skrev:
Tackar!

Förstod att de inte skulle göra sig på bild så därför frågade jag. En materiallista vore perfekt! :)
#11 - 29 juli 2010 11:04
Nu har det torkat och ser riktigt bra ut :)

Har använt:
10cm tjock cellplast/frigolit
Vet tyvärr inte vad den kostar, tog en bit från jobbet,

Husfix från K-rauta
Husfix 219:- men behövde inte fullt så mycket.

Pigmentpulver (svart och skogsgrön)
65:- st man måste vara noga med att kolla att dom går att blanda med kalk och cement.

Lack från epotex som jag inte fått hem än...
445:- med frakt

För att få fram mönstret så ritade jag upp lite lätt på skivan först och bröt/skar fram dom grova formerna för att sen gå på hårt med värmepistolen så man får en ordentligt skrovlig yta.
Kan vara bra om man är utomhus när man går på med värmepistolen för jag tror inte att gaserna cellplasten släpper ifrån sig är allt för nyttiga.
Sen är det "bara" att blanda fixet och lyckas få en bra nyans. Kladda på och låta det torka.

Har nu fått en ny idé till ett av mina mindre kar där jag tänket ta skifferplattor och dela i mindre bitar för att sen silikona upp dom till en typ av mur som jag tror kan bli en riktigt fräck bakgrund.

Kastar upp mer bilder så snart det händer något nytt.
#12 - 29 juli 2010 11:50
Husfixen kostar bara 69:- om man har ett Clas ohlsson i närheten ;)
#13 - 29 juli 2010 12:08
Synd att lacken är så dyr bara, hur länge räcker 0,5l?
#14 - 29 juli 2010 12:29
0,5 liter lack räcker till ca 1 kvadratmeter. Kolla på http://exoherp.net/ där köpte jag lack. 0,5 liter räckte till hela bakgrunden jag kör i mitt 540 liter. 0,5 liter där kostar 230:- plus sjuka 150:- i frakt.
#15 - 29 juli 2010 12:37
Synd att lacken är så dyr bara, hur länge räcker 0,5l?

Jag använde Nordsjös epolan v 2-komponents golvlack. Fungerade det med. Billigare och man slipper frakten :)

Edit -- Är inte till för akvariebruk som det andra är och ingen garanti att det inte är skadligt för fiskarna men mina klarade sig vf :P
#16 - 29 juli 2010 12:52
Det räknas säkert som farligt gods och måste därför specialfraktas.
Exoherp var ju liiite billigare i alla fall!
#17 - 29 juli 2010 14:44
Har massa fix kvar så storleken på förpackningen kan ha med priset att göra:p

Jag har köpt för mycket av allt så jag slipper åka och hämta mer, tycker inte det blivit så farligt dyrt ändå.

Ska börja på nästa bakgrund nu så det kommer kanske upp bilder senare under kvällen:)
#18 - 29 juli 2010 15:47
Ser riktigt nice ut! skönt att kunna göra bakgrunden utomhus :) så man slipper alla fina frigolitkulor i lgh/hus.

Ska bli kul att se följande bilderna :D
#19 - 29 juli 2010 17:25
Det har uppstått ett litet problem, har konstaterat att det inte är säkert att den går ner i karet hel så jag måste eventuellt dela den på två.
Det är inget jätteproblem men ändå något som måste lösas på ett snyggt sätt.
#20 - 29 juli 2010 18:18
Tror inte det blir några som helst problem. Frigolit är förvåningsvärt lätt material att arbeta med :)
Vad har du tänkt göra, kapa den på mitten eller kapa på kortsidorna?
#21 - 29 juli 2010 19:37
Kapa med en het (t ex kortsluten) ståltråd ska vara bra. Smular heller inte och ytan blir fast.
#22 - 30 juli 2010 00:26
Tack för materiallistan!
Det blir nog fler bakgrunder till det priset!
#23 - 30 juli 2010 07:01
Jag fick också dela min bakgrund för att få ner den i karet efter som jag har aluram på karet, men jag kom på det innan jag hade lagt puts på den, men tror det ska gå att dela relativt enkel med vanlig morakniv. Var försiktig bara så inte all fix lossnar.
#24 - 30 juli 2010 10:14
Tack för alla tips.
Tror jag tar och snittar ur som ett v bakifrån så det blir så lite som möjligt som behöver vara ett fint snitt.
I värsta fall är det ju bara att blanda till lite mer fix om måla över där fixet släppt.
#25 - 30 juli 2010 10:32
nu vill vi har bilder!1 är grymt sugen på att se resultatet!! =)
#26 - 30 juli 2010 12:06
ekwall skrev:
Tack för alla tips.

Tror jag tar och snittar ur som ett v bakifrån så det blir så lite som möjligt som behöver vara ett fint snitt.

I värsta fall är det ju bara att blanda till lite mer fix om måla över där fixet släppt.

BRA att du köpte på dig en hel del så du slipper åka tillbaka till affären, framförhållning ;) :D
#27 - 30 juli 2010 14:54
Nu är den delad på 2, gick lättare än förväntat.
Jag hoppas bara att det räcker...

Har inte hört något mer om lacken än men jag hoppas att den kommer i början av nästa vecka.
#28 - 30 juli 2010 16:26
vad bra att det funkade :)
#29 - 30 juli 2010 16:39
Ser bra ut det där, smart ställe att dela den på oxå! :)
#30 - 30 juli 2010 20:16
Ser ursnyggt ut, t o m delningen är grym! Kanske dax för en konkurrent till BTN? ;)
#31 - 31 juli 2010 12:25
Man ska inte säga allt för mycket innan det är klart, än så länge är det rätt många moment kvar :p
#32 - 31 juli 2010 20:39
Jag vill bara säga IMPONERANDE =) Riktigt kul projekt asså =)

Blir fräckt att se den i karet med vatten sen =)
#33 - 3 augusti 2010 07:06
Nu har lacken kommit så nu ska det kladdas på och hoppas att torktiden inte är allt för lång så man kan få i det i karet snart.
#34 - 3 augusti 2010 07:25
ekwall skrev:
Nu har lacken kommit så nu ska det kladdas på och hoppas att torktiden inte är allt för lång så man kan få i det i karet snart.

vänta några dagar, helst en vecka innan du drattar ner den i karet efter lackning.

det skall hääääärda ut långsamt.

vidare......stryk tuuuuunt...annars kan det bli mjälkigt när det kommer ner i vatten.....

.

.
#35 - 3 augusti 2010 08:32
Får hoppas att tålamodet håller sig så länge:P
Strök så tunt det bara gick, men är svårt att få det att täcka en så skrovlig yta då...
#36 - 3 augusti 2010 19:16
Funderar på en sak.. många som haft det i botten på karet för att skydda. Det skall tydligen finnas de som fått problem med att fiskarna har ätit på frigoliten så det flytit omkring vita bollar.. en det någon tanke som slagit dig? Eller är det så att det "håller". Bara en fundering.. =)

Hur som haver blir detta riktigt snyggt!

Tommy
#37 - 3 augusti 2010 19:55
Jag har lackat uppsidan och kanterna så jag hoppas att lacken ska stoppa dom på dom platser dom kommer åt. om dom skulle lyckas så får jag lösa det på något bra sätt då. :P
#38 - 4 augusti 2010 08:06
Hellsson skrev:
Funderar på en sak.. många som haft det i botten på karet för att skydda. Det skall tydligen finnas de som fått problem med att fiskarna har ätit på frigoliten så det flytit omkring vita bollar.. en det någon tanke som slagit dig? Eller är det så att det "håller". Bara en fundering.. =)

Hur som haver blir detta riktigt snyggt!

Tommy

Största anledningen till att lacka bakgrunden är att malar m.fl. inte ska gnaga sönder bakgrunden. Jag har haft min frigolitbakgrund i karet ett halvår nu och inte en ända frigolitbit i vattnet :)
#39 - 4 augusti 2010 09:59
Klotte skrev:
Största anledningen till att lacka bakgrunden är att malar m.fl. inte ska gnaga sönder bakgrunden. Jag har haft min frigolitbakgrund i karet ett halvår nu och inte en ända frigolitbit i vattnet :)

sedan finns det malar som tuggar igenom lacken oxå....

framför allt dom som äter rötter med förkärlek.

i de fallen är det inte tillrådligt med frigobakgrunder som är lackade......

.
#40 - 4 augusti 2010 10:03
Det visste jag inte, men kan vara bra att veta, jag har bara ancistrus i mitt kar och det verkar fungera bra trots att de gillar att gnaga rötter. Jag har dock rötter i karet som de kan gnaga på :)
#41 - 4 augusti 2010 10:04
Får se om dom äter upp den eller inte. Har 3 ancistrusar.
Om dom börjar tugga sönder den så får jag väl ta ur bakgrunden, så farligt är det inte.
akvavirum
#42 - 4 augusti 2010 10:38
Kensa skrev:
sedan finns det malar som tuggar igenom lacken oxå....

framför allt dom som äter rötter med förkärlek.

i de fallen är det inte tillrådligt med frigobakgrunder som är lackade......

.

Bla L177 :( har haft mina 1 år men bytte för en tid sedan kar åt dem då jag hade "glasfiber-rock-bakrgrund" i deras kar - vet ej vad materialet heter men hårt som attan, vinkelslipen gick igenom där sågen gick bet.
hur som helst - dessa 177:or har massor av rötter och mat 2 dgr per dag MEN ändå bet jäklarna på bakgrunden så de lyckades simma bakom den, så inga mer bakgrunder för dessa firrar hos mig :)
#43 - 8 augusti 2010 09:04
Nu sitter bakgrunden i och det värsta grummlet har lagt sig, har inga stenar i matchande men jag gillar kontrasten som blev även fast det inte ser speciellt naturligt ut.

Nu är det bara vänta och se om den får vara ifred eller inte.:p

[ATTACH=CONFIG]36052[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36053[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36051[/ATTACH]
#44 - 8 augusti 2010 09:17
Det blev ju sketasnygt ju =) Får gratulera.. Har du siliconat bakgrunden?

Jag tänkte bara på hur tjock var cellplasten från början?? Jag har bara hittat 12 cm runt gbg en sålänge.. men det kanske räcker..??

Skitbra jobb du gjort iaf =)
Tommy
#45 - 8 augusti 2010 10:02
Skit i att de inte matchar, det ser grymt bra ut! :D
Var lägger jag min beställning på inredningskitet? ;)
Bilagor:
#46 - 8 augusti 2010 12:05
det blev ju skitsnyggt :D
#47 - 8 augusti 2010 12:13
Kul o se färdigt resultat:D
Som sagt, man blir avis och går i tankarna om eget:p
#48 - 8 augusti 2010 13:34
[INDENT]
Det blev ju sketasnygt ju =) Får gratulera.. Har du siliconat bakgrunden?

Jag tänkte bara på hur tjock var cellplasten från början?? Jag har bara hittat 12 cm runt gbg en sålänge.. men det kanske räcker..??
Tack!
Det behövdes inte, är så tajt att den inte kan röra sig en mm:P
Den jag använde var bara 10cm men om du vill ha tjockare så kan du alltid silicona ihop flera skivor.
[/INDENT]

Skit i att de inte matchar, det ser grymt bra ut! :D

Var lägger jag min beställning på inredningskitet? ;)

Tack:D
Det är som IKEA möbler, man får åka till diverse affärer för att få materialet till möbeln man köpt:P
Du får köpa basen på en bygghandel och ta ritning från nätet:d
#49 - 8 augusti 2010 17:49
Smidigt att slippa silikona och därmed kunna lyfta i och ur den med vatten kvar i karet.

Får man med en insexnyckel för montering? ;)
#50 - 8 augusti 2010 18:03
Smidigt att slippa silikona och därmed kunna lyfta i och ur den med vatten kvar i karet.

Får man med en insexnyckel för montering? ;)

Klart man får det men den är i fel storlek så man kan lika gärna vara utan den. :P

Annons