Snabb, stopp och grenkontakter...

#1 - 25 juni 2008 18:42
...är det Gardena som gäller då eller finns det något som är bättre?
#2 - 25 juni 2008 19:50
Gardena är den mest kända och den tillförlitligaste jag känner till. Jag har läst att andra här på Zoopet har haft problem med andra gula kopplingar som inte varit gardena. Det finns säkert andra som är ännu mer "proffs"-framtagna och svindyra och som skall användas inom ngn gruvdrift i av yrkesfolk, men för oss vanligt folk är det väl gardena som gäller. Eller ?
#3 - 25 juni 2008 20:48
... eller Wolf Garten;)
#4 - 25 juni 2008 20:54
Vill man ha kopplingar man kan lita på är det Nito som gäller.
Kostar lite mer men är helt överlägsna.
#5 - 25 juni 2008 21:21
Karon skrev:
Vill man ha kopplingar man kan lita på är det Nito som gäller.

Kostar lite mer men är helt överlägsna.

Mässingskopplingar... det kanske inte är så bra?... eller?
#6 - 26 juni 2008 06:14
Kopparledningarna då?
Det är ju de facto en mycket kort tid som vattnet kommer i kontakt med kopplingarna, så för min del överväger säkerheten, designen och användarvänligheten. Vill folk använda Gardenakopplingar så får dom gärna göra det för mig, men eftersom jag har dom ständigt monterade på duscharmaturen vill jag ha grejer jag litar på.
#7 - 26 juni 2008 06:45
Frågan är kanske även vad du ska ha kopplingarna till?
Är det till ett ytterfilter föredrar jag pumptillverkarens originalkoppling. Dyra som attans men jag känner att man kan lite på dem då det är tryck på slangarna hela tiden.
Är det till en slang för tömning och påfyllning så är det Gardena eller liknande som funkar bra:).
#8 - 26 juni 2008 09:34
Jag har en hona på duschblandaren och en hane i vardera änden på slangen för tömning/påfyllning samt duschslangen plus att jag har en rörkrök som jag kan hänga över akvariets kant med en Ballofixkran och Nitohona i änden.
Lite pryttligt men fungerar utmärkt ;)
#9 - 26 juni 2008 18:40
Jag har en cirkulationspump som går till ett uv-filter, slangen från pumpen är 13 mm och slangen till uv-filtret är 16 mm, så jag måste använda en konvertering av något slag. Samtidigt tänkte jag använta pumpen till tömning vid vattenbyte, så före konverteringen måste jag ha en snabbkontakt med vattenstopp. Sen har jag en Eheim 1262 som det är ett sånt jäkla drag i så jag måste ha en t-koppling så jag får till två utblås. Och jag tittade på Eheims kontakter, och det var... dyrt...
Så därför undrar jag vad det bästa alternativet är. Annars är det väl bara o betala vad det kostar...

Annons