snabb hjälp. bottenmaterial?

#1 - 28 augusti 2008 08:09
Har läst att vissa lägger ut en frigolitskiva, eller liggunderlag i botten på akvariet, fall man har grävande fiskar, så stenar inte ska ha sönder botten.
Nu fick jag med ett underlag, inte frigolit utan något tunnare än ett liggunderlag, har vikt det dubbelt.

Frågan är kan jag använda det som bottenmaterial. Eller kommre den att ruttna efter ett tag?
#2 - 28 augusti 2008 08:24
Jag har ett liggunderlag i mitt akvarie, ca 7 mm tjockt, fungerar utmärkt.
Det ska inte ruttna.
#3 - 28 augusti 2008 08:29
Jag har ett liggunderlag i mitt akvarie, ca 7 mm tjockt, fungerar utmärkt.

Det ska inte ruttna.

tack så mkt, ska nemligen lägga på grus nu, och jag har letat igenom i forumet, men inte lyckats hitta något, förutom "mitt första akvarium" den guiden. Mitt blir väl ca 5 mm när jag vikt det dubbelt men fungerar det bra också? Eller ska jag ta frigolit? Jag har det med :)
#4 - 28 augusti 2008 09:41
Om du fick med ett underlag till ett nytt akvarie så ska du ha det mellan akvariet och bänken.

Liggunderlag eller frigolit i karet spelar ingen roll.
Sen lägger du i stora stenar direkt på underlaget/frigoliten och fyller grus/sand efteråt.
Då ligger stenarna stabilt och kan inte ramla oavsätt om du eller någon fisk gräver.
Ska du stapla stenar till ett stenröse så kan det vara smart att först silikona ihop stenarna och ställa hela röset på underlaget/frigoliten. Då riskerar ingen av de övre stenarna att ramla ner heller.
#5 - 28 augusti 2008 09:55
heeke skrev:
Om du fick med ett underlag till ett nytt akvarie så ska du ha det mellan akvariet och bänken.

Liggunderlag eller frigolit i karet spelar ingen roll.

Sen lägger du i stora stenar direkt på underlaget/frigoliten och fyller grus/sand efteråt.

Då ligger stenarna stabilt och kan inte ramla oavsätt om du eller någon fisk gräver.

Ska du stapla stenar till ett stenröse så kan det vara smart att först silikona ihop stenarna och ställa hela röset på underlaget/frigoliten. Då riskerar ingen av de övre stenarna att ramla ner heller.

har ett annat underlag till bänken, som jag fick med när jag köpte den, samt ävenen handduk.
Men det jag stoppa ner i akvariet nu? Är det farligt ?sånafall måste jag ta bort det nu, har precis fått det fyllt med vatten och allt :/

Annons