Snabb hjälp behövs

#1 - 9 maj 2007 15:43
Hej jag har ett 250l ciklidakvarie med fjärilsciklider, bolivianska fjärilar, golden och röd ciklid?( nyligen köpt) samt några praktbotior. Förra veckan räddade jag grannpojkens kampfiskar en hane och två honor, och pluppade ner dom i mitt akvarie.Tänkte att det är bättre än inget och det är ju gott om plats och varm o skönt.Såg idag att den stackars hanen inte har några fenor kvar, trodde först det var en av honorna.Vem tror ni är boven? Har svårt att tro att det kan vara fjärilarna dom verkar så snälla. Är det golden (som varit snälla hitills) eller dom nya röda cikliderna? Har letat på zoopet efter dom men inte sett dom. I affären kallades dom bara röda ciklider, ser nästan ut som kampfisk honor i formen men har mycket fin röd färg och lite silvriga prickar på kropp o fenor. Jag har ett akvarie med guldfiskar o slöjstjärtar är det bättre att dom får bo där trots att tempen ligger på ca 22? Jag behöver goda råd fort!!!
#2 - 9 maj 2007 15:53
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=155
Är det dessa???

Jag skulle inte kombinera ciklider med kampfisk då cikliderna oftast angriper fenor osv. Kampfisken har svårt att hinna undan.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233
Kanske bättre med guldfiskarna.
//Camilla
#3 - 9 maj 2007 15:54
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=155
Helt klart är det de röda cikliderna som är boven. De passar inte ihop med dina andra fiskar, Be att få lämna tillbaka dem och lär dig av misstaget. Köp helst inga fiskar som du inte vet något om.
#4 - 9 maj 2007 16:21
Är det någon risk att dom ger sejv på mina andra fiskar?
#5 - 9 maj 2007 16:27
Röda juvelciklider är väldigt aggresiva av naturen, så risken är att dina fiskar kommer få stryk. De har tom ibland svårt att hävda sig mot sin egna ras!
//Camilla
#6 - 9 maj 2007 16:38
Ingen som vill ha de små elaka sakerna? De finns i Göteborg. helt kostnadsfritt
#7 - 9 maj 2007 16:42
sucksdorff skrev:
Ingen som vill ha de små elaka sakerna? De finns i Göteborg. helt kostnadsfritt

OBS Du får inte annonsera i forumet
#8 - 9 maj 2007 17:22
Är det golden som i malawi ciklider du har där?
#9 - 9 maj 2007 17:53
det stämmer.
#10 - 9 maj 2007 17:56
Röd ciklid är alldeles för hårdhänta vid lek för fjärilarna (som själva kan vara ganska kaxiga, men får då stryk av större och aggressivare arter) och de andra, och kampfiskens långa fenor och lite konstiga simsätt gör att de inte hinner undan. Golden är visserligen en av de mer fredliga malawicikliderna, men är heller inget bra att blanda med de andra, bland annat på grund av olika vattenvärden.
#11 - 9 maj 2007 18:01
Hitills har det gått jätte- bra, inga yngel förvisso men det äter, växer o trivs.Golden var inget jag köpte själv utan fick från granne som skulle lägga ner.Mina fjärilar och goldens verkar faktiskt komma riktigt bra överens.
#12 - 9 maj 2007 18:32
Vist kan de fungera ihop, dock skär sig deras vattenvärden. Malawiciklider vill ha rätt kalkhaltigt vatten, pH7,5-8,5 och oftast kan det behövas saltas upp med. Rätt strömt vatten går de i med villket andra arter inte trivs med. Det där med vattenvärden hos olika fiskar och deras beov är A och O. Bra att läsa på om detta.

//Camilla
#13 - 9 maj 2007 18:51
Så bara för att fiskarna lever och äter så trivs dom?
#14 - 9 maj 2007 20:49
rsoderberg skrev:
Så bara för att fiskarna lever och äter så trivs dom?

Hur ser du att dina fiskar trivs?
#15 - 9 maj 2007 21:38
Jag har ett par Röd Juvelciklider.
Det är en mycket rolig fisk, tycker jag (för stunden:p). Den är dock, som ni säger, mycker aggressiv. Den passar inte bra med dina andra fiskar efter som att de Röda blir mycket större och kan då se mindre fiskar som mat bl.a Neontetror. Mina är ett fullvuxet lekpar, ca 10-12cm, som just nu håller på att ta livet av mina Ellioticiklider, ca. 6-8cm. Jag funderar på att skaffa några Jack Dempsy i stället när Elliotisarna är borta, då de också är aggressiva och kan jämna ut det med Rödcikliderna.

I ditt läge hade jag nog valt bort Kampfisken och låtit Rödcikliderna vara kvar, OM det INTE är så att de ger sig på dina andra ciklider och att de inte är "FÖR" stora. Hur stora är dina??? Vad betyder "nyligen innköpt"??? Har du haft dom länge, typ 3v. eller mer, så är det nog ingen fara med dina andra fiskar.
Vill bara tillägga att jag bara har hållt på med akvarium i ett år, ganska intencivt, men... Lita inte på mig till 100%. Som sagt, i vissa saker kanske jag inte är tillräckligt lärd.:)

Lycka till!!!
Mathias

Ps. Du kan se en utav mina rödciklider i, en suddig, bild bredvid+en kull yngel Ds.

Annons