Snabb andhämtning

#1 - 18 februari 2005 12:34
[color=#191970]Hej

Jag har sju halvvuxna discusar, som verkar äta bra, men de har snabb andhämtning, och står ibland under ytan (inte med nosen uppåt, som vid syrebrist). Andningen blir lite bättre precis efter ett vattenbyte, men blir snabbt sämre igen. Vad är det för fel?

MVH Micke[/color]
#2 - 18 februari 2005 15:12
Känner igen problemet har kommit hos mig också. Senast häromdagen. Men jag gjorde, som du också skrev, ett vattenbyte.

Hur är det med ytcirkulationen? Jag har ändrat mitt utblås så det plaskas lite mer och det verkar vara bättre nu.
#3 - 18 februari 2005 15:59
Jag tror också på det där med ytcirkulationen. Hur varmt är det i akvariet? Är det 30 grader eller mer kan det behövas mer rörelse i vattnet för syresättningens skull. Annars kan de ha snabb andhämtning strax efter att de ätit mat en liten stund. Men det ska ge med sig inom 10 minuter. Att göra delvattenbyte direkt är helt rätt. Om det blir så ofta brukar jag göra storrengöring. Skrubba rutor och skölja rötter o växter. Byta 50% vatten och skölja ur filtermaterialet så brukar allt ordna sig.
Hejsvejs o Lycka till!
Lucas_no1
#4 - 20 februari 2005 14:13
Byt vatten.
Säkert nitrat.

/Lucas
#5 - 20 februari 2005 14:46
nitrit röstar jag på...
#6 - 20 februari 2005 14:55
Hej

Nej, det är vare sig nitrit eller nitrat. Har varit och testat vattnet, och nitriten var obefintlig. Han sa också att finns det ingen nitrit finns det heller ingen nitrat.

MVH Micke
Lucas_no1
#7 - 20 februari 2005 16:26
Det var faktiskt mycket dumt sagt av din djurhandlare!!

Jag har aldrig nitrit i vattnet men nästan alltid nitrat och ställer du en fråga i akvarievattens avdelningen så kan säkert någon där förklara bättre för dig än vad jag kan hur det fungerar med nitrit och nitrat.

Diskus är känslig för nitrater så jag tippar på det fortfarande.
#8 - 20 februari 2005 16:47
[QUOTE=Lucas_no1]Det var faktiskt mycket dumt sagt av din djurhandlare!!

Jag har aldrig nitrit i vattnet men nästan alltid nitrat och ställer du en fråga i akvarievattens avdelningen så kan säkert någon där förklara bättre för dig än vad jag kan hur det fungerar med nitrit och nitrat.

Diskus är känslig för nitrater så jag tippar på det fortfarande.[/QUOTE]

Ok, jag ska byta vatten några dagar i rad nu, få se om det hjälper.

MVH Micke
#9 - 21 februari 2005 07:13
Dagligt vattenbyte och se över hur din ytcirkulation är är nog a-o i ditt fall.

Då du hade detta problem för ett någon månad sen och medicinera så har jag för mig att dom blev lite bättre förrutom en. Men då var de väl bara 5? Har du skaffat fler?

Tänkte dålig syresättning, vattenbyte för sällan, ungfisk, nyfisk = stressandas?

Jag förmodar att du varit på din närmsta djuraffär och fått det otroligt felaktiga svaret att; det inte finns någon nitrit så finns det ej heller någon nitrat. Du ska nog inte ta fler råd därifrån för de mesta råd du fått har ju varit lite dumma/felaktiga.
#10 - 21 februari 2005 11:56
[QUOTE=Marie J]Dagligt vattenbyte och se över hur din ytcirkulation är är nog a-o i ditt fall.

Då du hade detta problem för ett någon månad sen och medicinera så har jag för mig att dom blev lite bättre förrutom en. Men då var de väl bara 5? Har du skaffat fler?

Tänkte dålig syresättning, vattenbyte för sällan, ungfisk, nyfisk = stressandas?

Jag förmodar att du varit på din närmsta djuraffär och fått det otroligt felaktiga svaret att; det inte finns någon nitrit så finns det ej heller någon nitrat. Du ska nog inte ta fler råd därifrån för de mesta råd du fått har ju varit lite dumma/felaktiga.[/QUOTE]

Hej

Jag flyttade tillbaka dem till 240:an igår, de trivdes inte alls i 375:an, en strök med, så jag ville inte låta dem gå kvar. Igår när jag tittade till dem senaste gången såg jag tre som var hyfsat ljusa i färgen, och simmade runt. En låg och såg skum ut, så den är väl död idag, har inte kollat än. Skärper de sig inte snart får du ta dem om du vill. Funderar på att skaffa några nå´n annanstans ifrån, de här kanske är ovanligt känsliga, på grund av uppväxtförhållande och så.

MVH Micke
#11 - 22 februari 2005 00:10
Importer är känsligare, det har jag lärt mig av egna erfarenheter.
Jag får väl rensa i karantänkaret;)
#12 - 22 februari 2005 10:04
[QUOTE=Marie J]Importer är känsligare, det har jag lärt mig av egna erfarenheter.
Jag får väl rensa i karantänkaret;)[/QUOTE]

Ja, men du får nog ta dem rätt fort, de verkar trilla av en efter en. En av dem såg dålig ut i går kväll, så den är nog död nu. Funderar på att köpa några av Kaj, de är ju garanterat svenskodlade i alla fall, och säkert inte lika känsliga.

MVH Micke

Annons