Smuts+discus

#1 - 26 oktober 2005 16:09
Hej igen.

mera discufrågor!

Jag funderar på hur viktigt det är att botten är jätteren? Jag har ganska fin sand, städar två gånger i veckan. Men det går ju inte få upp allt bajs? Maten (säg oxhjärta) hamnar ju på botten och discusarna går ju där och äter. Så de lär få i sig en del skit. Hur resonerar ni?

Mvh

Stefan
#2 - 26 oktober 2005 16:21
[QUOTE=Stew]Hej igen.

mera discufrågor!

Jag funderar på hur viktigt det är att botten är jätteren? Jag har ganska fin sand, städar två gånger i veckan. Men det går ju inte få upp allt bajs? Maten (säg oxhjärta) hamnar ju på botten och discusarna går ju där och äter. Så de lär få i sig en del skit. Hur resonerar ni?

Mvh

Stefan[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Tro mig Stefan ![/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Diskusarna äter inte skiten dom äter maten;) ![/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Mina monster går i kar med sand och växter och allt annat som finns i ett diskuskar efter ett år.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Det enda jag gör i rengörningsväg i mina diskuskar är att jag rensar ytterpumparna 1-2 ggr om året och byter vatten 2 ggr i veckan.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Matrester som mina diskus lämnar efter sig tar mina malar hand om.[/color][/font]
#3 - 26 oktober 2005 16:23
[QUOTE=drd][QUOTE=Stew]Hej igen.

mera discufrågor!

Mvh

Stefan[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Tro mig Stefan ![/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Diskusarna äter inte skiten dom äter maten;) ![/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Mina monster går i kar med sand och växter och allt annat som finns i ett diskuskar efter ett år.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Det enda jag gör i rengörningsväg i mina diskuskar är att jag rensar ytterpumparna 1-2 ggr om året och byter vatten 2 ggr i veckan.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Matrester som mina diskus lämnar efter sig tar mina malar hand om.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff][/color][/font][/QUOTE]

Aha. Det ser ju ut som om de får i sig närflytande bajs när de jagar på bottnen. Men det kanske de inte får? Har varit lite rädd :) Försöker mata långsamt så att maten inte hinner nå botten...
#4 - 26 oktober 2005 16:25
Håller med drd, discusar är inte så kinkiga som det kan framställas till ofta.
Bra vattenkvalite, hysad städning då och då och friska fiskar, så kommer det gå bra.
#5 - 26 oktober 2005 16:30
så ni tror att det räcker om jag forsätter som jag gör? Behöver inte byta till grövre sand, ta bort växter osv?

Så skönt med experter :) Får mig att sova lugnare på nätterna. Inga billiga fiskar detta...
#6 - 26 oktober 2005 16:37
Du får ju byta till grövre sand om du vill..;)

Men ja tycker du ska ha det som det är om du är nöjd med det så klart..

Min diskusar går i ett kar med finkornig sand och och växter det är inga problem alls med rengörningen..:)

MVH/Jerry
#7 - 26 oktober 2005 19:44
[QUOTE=Stew]Hej igen.

mera discufrågor!

Mvh

Stefan[/QUOTE]
Jag gjorde felet att jag städade alldeles för mycket!!
fick alldrig någon bra bakterieflora i filtren..
jag slamsög botten varannan dag,bytte vatten 20% varannan dag.
Till slut åkte jag på nitritspik samt troligen ammoniumspik av allt städande samt vattenbyte.
Nu byter jag ca 20% vatten i veckan samt slamsuger botten på bajs var fjortonde dag.
funkar kanon.

lennart
#8 - 27 oktober 2005 08:10
Hej jag byter vatten imellan 2 till 3 veckor ca70l i ett 170liters och slamsuger botten samtidigt och jag har inte haft några problem med det. Jag bytade vatten varannan dag och det gillade inte diskusarna. Lycka till med dina diskusar mvh Torbjörn
#9 - 27 oktober 2005 08:26
Det fina med Diskus är att du märker ganska tydligt om du "städar för lite".
Och sen är allt relativt till hur mycket mat som hävs i.
Jag gjorde misstaget att städa för lite när ja hade små diskusar och matade 4-6 ggr/dag. Dom var ofta sjuka och hängiga hela bunten. När vattnet kollades lite oftare så försvann alla problem. Däremot vuxna diskar tål mycket mer och får förhållandevis mycket mindre mat. Där kollar jag bara nitrathalt och byter när vattnet är "fullt" (har lärt mig att det är med mitt test runt 50ppm). Allmänt tror jag att det är så att det rekommenderas vattenbyte på vattenbyte utan att folk inte riktigt vet varför.
Är dina firrar hängiga så städa om inte så prova dig fram till ett lämpligt intervall för vattenbyte helt enkelt genom att mäta nitrat.
#10 - 28 oktober 2005 07:06
Jag byter ca 50% varannan dag och suger botten (har fn bara BB kar till mina fiskar).
Jag har aldrig några problem med sjukdomar eller annat trist.

Anledningen till detta är att jag mata väldigt hårt med olika hjärtmixer och tillföljd av detta så blir ju vattnet skitigt och fiskarna bajsar nå kopiöst mycket.

Varför detta eviga vattenbytande hela tiden då?
Jo.... Vad jag har märkt så växer mina fiskar väldigt snabbt när dom går i gödningskar där jag tillämpar ovannämda vattenbyten + matning + lite högde temp (31-32c)
Vad detta beror på har jag endast en teori om och den är följande att om vattnet är sämre så måste (både större och mindre djur) fiskarna lägga mer energi på att motstå de yttre påfrästningarna som detta medför. Om vattnet är rent så kan dom lägga energin på att växa istället.

Har man fiskar som är man nöjd med så är det å andra sidan bara å köra med det man tycker fungerar...... huvudsaken är ju att fiskarna är friska och krya

Annons