smuts bakom BTN-bakrgund

#1 - 29 augusti 2008 14:15
Har en BTN-bakrund. Där är plats bakom att ha pumpen på, men om jag har det så blir det inte rent i karet plus att jag får vibrationer vilka är väldigt störiga:(....(Det går precis att få ner pumpen, en aquael fan 3, flyttar jag ut bakgrunden så att det blir mer plats tar det för mycket av karet)

Om jag då har pumpen på framsidan istället så bildas det en tjock svartgrön hinna på baksidan.

Har funderat på att fylla upp bakom bakgrunden med byggskum....bra eller dåligt??
Eller ska jag byta till en annan pump som får bättre plats bakom??
Eller några andra bättre lösningar??
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 augusti 2008 14:23
Du ger alldeles för lite info för att man skall kunna svara.
Hur stort är akvariet
Vilka fiskar och hur många har du i
Hur och var leds vattnet från bakrundens framsida till dess baksida
vad för och hur mycket gfiltermaterial har du
#3 - 29 augusti 2008 16:09
[FONT=Arial]Det är ett 200 liters kar.[/FONT]
[FONT=Arial]Där är tre hål (med nät framför) nertill, pumpen sitter till höger och vattnet leds tillbaka med en slag som går ut uppe till vänster.[/FONT]
[FONT=Arial]Vad ett gfiltermaterial är för något har jag ingen aning om[:o] utan har bara filtert som sitter i själva pumpen.[/FONT]

[FONT=Arial]Mina underbara invånare är: 5 Scalarer, 4 Ancistrus, 2 praktbotia, 1 Siamesisk algätare, 1 Synodontis eupterus (har precis återlämmnat två hispiga ålar till zoobutiken)[/FONT]
#4 - 29 augusti 2008 16:19
Skit bakom tyder på dels, dåligt med filtermedia som fångar upp skiten, dåligt flöde eventuellt(dvs. högre flöde genom filteret behövs).

Normalt är att man vid btn nästan har hela bakgrunden som filterlåda.
Så de flesta kör med blåfiltermatta antingen hel eller kub eller en kombination.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 augusti 2008 16:36
Här ser du ett förslag på hur man kan ha filtermaterialet - http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html

Det är väl helt enkelt som så att din pump har lite för liten kapacitet (på producesntens hemsida rek. den till akvarier upp till 150 L) och sedan är det ju en väldigt liten filtersvamp i den
#6 - 29 augusti 2008 17:07
Tack för infon!:)
På förpackningen till pumpen står det 150-250 L, (glömde skriva att den hette fan-3 plus)
OK, om jag skaffar en blå filtermatta, ska jag då ha kvar filtert och filterbehållaren på pumpen samt fortfarande ha kvar slangen som leder tillbaka vattnet?
#7 - 30 augusti 2008 10:10
Eheim Universal 1250 för 800:- hos Patrik på pwss samt 2st ppi10 filtermattor på Hornbach för 129:-/st

Annons