Smarta Malajsisk sandsnäckor...

#1 - 31 oktober 2012 10:46
En intressant (?) observation -

Jag har ett 70 liters akvarium hemma som används till yngel. I akvariet går också räkor samt en himla massa Malajsiska sandsnäckor. När dessa snäckor var ohotade så fanns dom väldigt ofta på botten och överallt annars i akvariet, fullt synliga.
Dessutom fanns det givetvis en del "vanliga" kanelbullssnäckor, den sort man brukar få med nyinköpta snäckor.

Jag släppte dock ner en fyra - fem Anentome helenor för att dels försöka få ner antalet andra snäckor men också för att få fler Anentome helenor. Då hände det märkliga, inom en timma så var det soprent i akvariet på Malajsiska sandsnäckor. Inte på grund av att Helenorna åt upp alla utan mer p.g.a dom grävde ner sig. De "vanliga" snäckorna verkade dock inte ana faran utan fortsatte glida omkring som vanligt vilket innebar att dom snart blev utsedda till byten av Helenorna.

Nu är frågan - Hur kunde de Malajsiska sandsnäckorna uppfatta hotet? Lukt, smak, sjätte sinne...?
#2 - 31 oktober 2012 11:24
Kvinnlig intuition...
och lydiga karlar.
#3 - 31 oktober 2012 11:34
hmm.... det är ju EN förklaring... kanske :p
#4 - 31 oktober 2012 12:03
Mumin skrev:
Kvinnlig intuition...

och lydiga karlar.

Så långt jag förstår är malajerna hermafroditer så det där blir ju lite lätt schizofrent.

Att vissa bytesdjur reagerar på lukt av rovdjur är ju belagt, rudor ändrar t ex tillväxtform och blir högre över ryggen om man håller dem i vatten som det gått gäddor i så det är väl inte orimligt att malajerna reagerar på lukt av otrevliga släktingar. Det kan ju också vara så att lukten av en snäcka som håller på att bli uppäten skrämmer skiten ur dem.
#5 - 31 oktober 2012 12:38
sådär smarta är dom inte.

hittar ganska ofta en och annan intorkad sak upp på täckglaset.

vad tror dom, att dom är så snabba att de kan hitta en ny vattensamling
innan de torkar ut ??

ungefär som jag skulle ramla av kajen i göteborg, och istället för att ta mig tillbaka
1-2 meter till torra land, så vänder jag på steken och siktar på new york.....

.
#6 - 31 oktober 2012 12:42

ungefär som jag skulle ramla av kajen i göteborg, och istället för att ta mig tillbaka

1-2 meter till torra land, så vänder jag på steken och siktar på new york.....

.

:d

Annons