Att guldfiskar har dåligt minne är nog mest ett sätt att rättfärdiga att hålla dem i små skålar, för "de minns ju ändå inte var de var för tre sekunder se´n". Vi människor är mycket bra på att tillskriva oss själva närmast gudomliga egenskaper, medan alla andra djur är korkade som spån, och bara är förprogrammerade, enligt oss själva. Forskare gör test för att se hur det ligger till, när det räcker med att fråga en djurägare.
Jag såg på ett program där de visade två slöjstjärtar, varav den ena inte kunde simma (slöjstjärtar är dåliga simmare, men den här kunde bara ligga på botten). Vid matningarna tog den (hjälpligt) simkunniga slöjstjärten sin kompis på ryggen, tog med den upp till ytan så att den kunde äta, och släppte se´n ner den igen. Har även sett filmer, där t.ex en slöjstjärt lekte med en liten boll, och knuffade in den i ett litet fotbollsmål i akvariet. En annan lärde sig att simma genom ringar. En stor Amphilophus (citrinellum eller labiatus) släppte ner en boll i en basketkorg i akvariet. Det brukar ibland rekommenderas att man ger vissa stora ciklider leksaker, annars kan de bli uttråkade, och börja förstöra utrustningen i akvariet, förmodligen mest om man har dem ensamma.
Jag läste om ett test som de gjorde med zebraciklider. De tillverkade nå´n sorts "pussel" där de la mat, för att se hur lång tid det tog innan de kom på hur de skulle göra. Den dominanta kom på det efter en stund, och de andra simmade efter. Se´n gick det ett tag, en vecka eller så tror jag, och så testade de igen. Då simmade den dominanta zebran direkt till rätt ställe.
Myror, och andra insekter lär också ha bra minne, eftersom de ofta går efter landmärken för att hitta tillbaka till boet. De har studerat dem, om jag minns rätt, och sett att de går från boet som för att lära sig landmärken, och följer samma väg tillbaka igen. Ändrar man se´n nå´t, t.ex flyttar på en sten, så får de svårt att hitta tillbaka.