Hmm.. har fiskar någon intelligens?
Har alltid sett fiskar som ett djur som går efter instinkter och reflexer. Tror inte de har så pass avancerad hjärna att kunna lära sig saker?
Blev dock förvånad här om dagen när jag skulle mata dem. Vanligvis när jag går fram till akvariumet så kommer mina bägge skalarer sättandes och vill ha mat (simmar upp till ytan där jag står och bevakar ytan EXTREMT noga och försöker äta vågorna). Fast den här gången var de inte så pigga som de brukar vara. De simmade lite lugnt på andra sidan karet (1,5m bort) och tittade åt mitt håll. Jag tog matburken som stod ett par dm från akvariumet, genast kom de sättandes i full fart!
Ser de så pass bra utanför akvariumet att de kan se att jag tar en matburk? Fattar de sen att den burken innehåller mat till dem?
Har ni också några liknande historier? Eller var det kanske bara slump för min del? Har inte tänkt på det efter den här gången, de brukar vara vid ytan när jag kommer med flingfoder, mygglarver, etc..
Skalarerna är för övrigt rätt sociala och nyfikna. Har mitt akvarium i slutet av vardagsrummet, när jag går ut/in därifrån så brukar de simma brevid mig och följa mig den sista metern.