Smarta fiskar!?

#1 - 24 november 2005 15:32
Hmm.. har fiskar någon intelligens?
Har alltid sett fiskar som ett djur som går efter instinkter och reflexer. Tror inte de har så pass avancerad hjärna att kunna lära sig saker?

Blev dock förvånad här om dagen när jag skulle mata dem. Vanligvis när jag går fram till akvariumet så kommer mina bägge skalarer sättandes och vill ha mat (simmar upp till ytan där jag står och bevakar ytan EXTREMT noga och försöker äta vågorna). Fast den här gången var de inte så pigga som de brukar vara. De simmade lite lugnt på andra sidan karet (1,5m bort) och tittade åt mitt håll. Jag tog matburken som stod ett par dm från akvariumet, genast kom de sättandes i full fart!
Ser de så pass bra utanför akvariumet att de kan se att jag tar en matburk? Fattar de sen att den burken innehåller mat till dem?
Har ni också några liknande historier? Eller var det kanske bara slump för min del? Har inte tänkt på det efter den här gången, de brukar vara vid ytan när jag kommer med flingfoder, mygglarver, etc..

Skalarerna är för övrigt rätt sociala och nyfikna. Har mitt akvarium i slutet av vardagsrummet, när jag går ut/in därifrån så brukar de simma brevid mig och följa mig den sista metern.
#2 - 24 november 2005 19:26
Förstår inte varför människor inte inser att vi inte har ensamrätt på tankar/intelligens, det måste bétyda att vi är rätt dumma... Sen är det ju en svår frågeställning då intelligens är väldigt svårt att definera. Bra på att räkna, sociala, har empati, känner igen former/färger/ljud/rörelser mm. Det finns många egenskaper som människor har förfinat och många som vi ligger i lä med när vi jämför med andra djur.
#3 - 24 november 2005 21:40
[QUOTE=y0da]Hmm.. har fiskar någon intelligens?
Har alltid sett fiskar som ett djur som går efter instinkter och reflexer. Tror inte de har så pass avancerad hjärna att kunna lära sig saker?

Blev dock förvånad här om dagen när jag skulle mata dem. Vanligvis när jag går fram till akvariumet så kommer mina bägge skalarer sättandes och vill ha mat (simmar upp till ytan där jag står och bevakar ytan EXTREMT noga och försöker äta vågorna). Fast den här gången var de inte så pigga som de brukar vara. De simmade lite lugnt på andra sidan karet (1,5m bort) och tittade åt mitt håll. Jag tog matburken som stod ett par dm från akvariumet, genast kom de sättandes i full fart!
Ser de så pass bra utanför akvariumet att de kan se att jag tar en matburk? Fattar de sen att den burken innehåller mat till dem?
Har ni också några liknande historier? Eller var det kanske bara slump för min del? Har inte tänkt på det efter den här gången, de brukar vara vid ytan när jag kommer med flingfoder, mygglarver, etc..

Skalarerna är för övrigt rätt sociala och nyfikna. Har mitt akvarium i slutet av vardagsrummet, när jag går ut/in därifrån så brukar de simma brevid mig och följa mig den sista metern.[/QUOTE]Jag känner igen allt ihop. precis så gör våra scalarer. Även andra fiskar men specielt scalarena. .
#4 - 24 november 2005 21:54
[QUOTE=join4t]Förstår inte varför människor inte inser att vi inte har ensamrätt på tankar/intelligens, det måste bétyda att vi är rätt dumma... Sen är det ju en svår frågeställning då intelligens är väldigt svårt att definera. Bra på att räkna, sociala, har empati, känner igen former/färger/ljud/rörelser mm. Det finns många egenskaper som människor har förfinat och många som vi ligger i lä med när vi jämför med andra djur.[/QUOTE]Vilket fruktansvärt dumt inlägg.
Ursäkta mig, men jag kunde inte låta bli. Var i sitt inlägg skriver y0da att vi har ensamrätt på intelligens? Och att jämföra fiskars tankeförmåga med människors är väl inte särskilt relevant?
#5 - 24 november 2005 22:38
[QUOTE=join4t]Förstår inte varför människor inte inser att vi inte har ensamrätt på tankar/intelligens, det måste bétyda att vi är rätt dumma... Sen är det ju en svår frågeställning då intelligens är väldigt svårt att definera. Bra på att räkna, sociala, har empati, känner igen former/färger/ljud/rörelser mm. Det finns många egenskaper som människor har förfinat och många som vi ligger i lä med när vi jämför med andra djur.[/QUOTE]

mm.. aa. .blablabla.
Var definitivt exakt precis så jag inte menade ja. Givetvis har de intelligens, frågan är väl hur mycket. Eller du kanske tycker att alla levande organismer har exakt samma intelligens? Krävs intelligens bara för att kunna andas, så visst har de intelligens. Det jag menade var en lite högre form av intelligens, som i detta fallet kunna se en matburk och förstå att där i finns det mat. Det är ju inte precis så att jag brukar stå och peka på burken innan jag ger fiskarna mat. Tar alltid burken och ger dem lite flingor. De har själva listat ut att den burken = mat = bäst att simma till ytan snabbt.
Trodde inte att fiskar hade den intelligensen som krävs för att kunna klura ut sådant.
Sen är det väldigt mycket fel person du hoppar på med den texten. Jag är mycket väl medveten om att det finns viss intelligens och att djur har känslor, smärtor, etc, etc. Av den anledningen äter jag inte djur och har inte gjort det på 7 år.

Vitsen med mitt inlägg var annars att man kunde skriva lite trevliga saker om vad sina fiskar gjort och så...
#6 - 24 november 2005 22:40
Yoda skrev att han blev förvånad över deras (eventuella) intelligens, det var det jag syftade på. Jag tycker ditt inlägg var dummare än mitt men det är väl egentligen också irrelevant. Att jämföra människor med andra djur tycker inte jag är en dum ide då vi nästan alltid utgår ifrån oss själva för att lättare kunna diskutera/försöka förstå egenskaper.

Jag är inte ilsken, jag blir bara förbryllad över att folk så ofta uttrycker förvåning över andra varelsers förståelse för sin omgivning.
#7 - 24 november 2005 22:59
"Yoda" blev förvånad då deras intelligens var större än jag trott. Givetvis har den "förståelse för sin omgivning". Vanligtvis kommer de ju fram och vill ha mat när jag kommer nära karet. Har de redan fått mat så kommer de fram och är mest nyfikna. Men denna gången kom de ju inte fram och ville ha mat förrens jag hade tagit burken. Det tyder väl ändå på en relativt hög intelligens.

Men du som tydligen är expert på ämnet kan väl förklara för mig lite mer ingående hur stor intelligensen är hos fiskar? Tydligen är jag ju en idiot som blir förvånad då de reagerar på en matburk.
#8 - 24 november 2005 23:05
Jag är verkligen ingen expert på ämnet (som förövrigt blivit behandlat i andra trådar på zoopet tidigare). Men du verkar ju inte vara novis heller när du säger:

"Sen är det väldigt mycket fel person du hoppar på med den texten. Jag är mycket väl medveten om att det finns viss intelligens och att djur har känslor, smärtor, etc,"

Vi skulle ha försökt att leta upp lite forskning kring ämnet (måste väl finnas!?) att diskutera kring istället för det här är ju egentligen rätt patetiskt...
#9 - 24 november 2005 23:08
För övrigt är jag övertygad om att (vissa) fiskar vet hur matburken ser ut. Jag har mitt flingfoder stående bredvid akvariet och mina scalarer brukar reagera som dina när jag sträcker mig efter den. De är inte lika ivriga om jag bara kikar på dem för nöjes skull.
#10 - 25 november 2005 02:24
synd att join4t skulle göra den här tråden deprimerande att läsa. Yoda vill bara dela med sig av tankar o funderingar kring fiskarnas intelligens, o så börjas det skrivas om att Yoda skulle se ner på djur, att de skulle vara dumma bara för att de inte är lika smarta som vi, suck va larvigt...
Jag håller helt med dig Yoda om att det är otroligt hur fiskar kan lära sig sånna saker som egentligen inte kan hända i deras natur.
Jag har tre malar i ett akvarium i köket, när jag lägger i en bit malmat så verkar det som att de antingen på något sätt ser det eller så känner de på lukten eller nåt för det blir en väldans fart på dom tills de hittat matbiten, det trodde jag inte om malar. Trodde förut de körde på lite varstans o hoppades på att få i sig nått gott lite här o där, men så dumma är dom inte :)
#11 - 25 november 2005 08:00
[QUOTE=androxe]synd att join4t skulle göra den här tråden deprimerande att läsa. Yoda vill bara dela med sig av tankar o funderingar kring fiskarnas intelligens, o så börjas det skrivas om att Yoda skulle se ner på djur, att de skulle vara dumma bara för att de inte är lika smarta som vi, suck va larvigt...
Jag håller helt med dig Yoda om att det är otroligt hur fiskar kan lära sig sånna saker som egentligen inte kan hända i deras natur.
Jag har tre malar i ett akvarium i köket, när jag lägger i en bit malmat så verkar det som att de antingen på något sätt ser det eller så känner de på lukten eller nåt för det blir en väldans fart på dom tills de hittat matbiten, det trodde jag inte om malar. Trodde förut de körde på lite varstans o hoppades på att få i sig nått gott lite här o där, men så dumma är dom inte :)[/QUOTE]Håller med. Vad jag tror bara y0da vblev glad när han fick "närkontakt" med sina fiskar.
#12 - 25 november 2005 09:26
som Y0da skrev i första inlägget trodde jag också att det bara var reflexer och instinkt som stydre deras små liv, men även i mitt fall har jag sett att så inte är fallet. våra fiskar har lärt sig när det är mat vs städning i akvariumet, jag brukar flytta lamprampen lite åt ena sidan (ca 10 cm) när jag ska städa (för att komma åt att ta bort växtrester från cirkulationspumpen som fastnar), när jag flyttar lampan brukar dom flesta av fiskarna simma undan och gömma sig i det hörnet som ligger helt åt andra hållet. när det är mat så flyttar jag inte lampan och dom blir som besatta av att leta på ytan efter mat. i båda fallen tar jag ju bort dom främre täckglasen så skillnaden är inte så stor.

dock har våran l-165 lite svårt att förstå att vi inte alltid kommer med mat. har hört att dom kan vara ganska våldsamma titt som tätt, våran är inte det. är man framme vid akvariumet så simmar han fram och lägger sig med ansiktet mot rutan (om det är för att se om vi tar upp algtabletter eller inte tänkter jag inte ens fundera över). när man väl har en algtablett i handen så kommer han och äter ur handen, man får även lyfta upp honom från botten utan att det verkar påverka honom.

våra rasborer verkar även lärt sig det där med flingfoder burken som Y0da beskriver.

som tillägg kan sägas att jag också tycker det var helt fel att uttala sig som join4t gjorde, det där är nästan som jag brukar ha ovanan att göra...tips, läs igenom inlägg fler än en gång =)

// SeanChai
#13 - 25 november 2005 09:35
Det är konstigt att åsikter endast är välkomna om de är positiva eller om man "håller med".
Jag har sagt min åsikt nu och är nöjd.

Förresten tror jag att Yoda klarar av att försvara sig alldeled utmärkt själv om han tycker att han behöver det. Nu har det blivit en tråd om att "hålla med". Ni får givetvis fortsätta att oja er om det känns nödvändigt.
#14 - 25 november 2005 10:39
[QUOTE=join4t]Det är konstigt att åsikter endast är välkomna om de är positiva eller om man "håller med".
Jag har sagt min åsikt nu och är nöjd..[/QUOTE]Men vänd på det. Du kritiserar ju oss för att inte hålla med dig eller vara posetiva åt ditt håll. Vad är då skillnaden? Får inte alla ha sin åsikt bara för man inte håller med dig. Är det inte en åsikt bara för att de övrenstämer med någon annan? Du kom med din åsikt som jag egentligen inte tycker var relevant med det inlägg du kommenterade. För det andra så tycker egentligen både du och Yoda samma sak att fiskar är intelligenta. Det Yoda skrev om handlade om att fiskarna har "anpassat" sig till ett akvareliv. Att dom har lärt sig att en liten rund sak + en människa är = mat. Det är nog inget "naturligt" sätt för en fisk att få mat på. Det var på inget sätt att försöka fördumma fiskar på utan mera ett inlägg att man faktiskt kan "umgås" med fiskar och inte bara titta på eller odla. det jag menar är om en hund inte kan några triks så tycker man ju inte att den är dum men när man märker att den är med på vad man vill då känner man ju en samhörighet med den. Så är det ialla fall för mig och mina fiskar. När jag märkaer att dom tittar på mig och inte bara jag på då så blir jag glad.

[QUOTE=join4t]
Förresten tror jag att Yoda klarar av att försvara sig alldeled utmärkt själv om han tycker att han behöver det.
[/QUOTE] Det tror jag också. Men är du rädd för att diskutera eller är det privat mellan dig och Yoda?

[QUOTE=join4t]
Nu har det blivit en tråd om att "hålla med". [/QUOTE]
Tycker du det? Du håller ju inte med fast egentligen gör du det. Du tycker ju också att fiskar är intelligenta.
#15 - 25 november 2005 11:21
Nån bör starta en egen diskussion här tycker jag. För nu är det en jäkla massa orelevant snack. :) "inget illa menat" Men, tråden hade en bra potential från början att vara riktigt intressant.

För det mesta så upplever jag mina fiskar som att de kommer upp till ytan för att man kommer fram till akvariet och de råkar vara sugna på mat just då. Men, det är en annan sak med min L001 och L165. De "verkar" fatta när jag kommer med burken som innehåller algtabletter. För det är den enda gången de är intresserade av att komma fram dit där jag står.

Jag skulle kunna anta att de får en enklare inlärning av repetition och mönster av händelser.

När det gäller person så spelar det ingen roll om det är jag eller min sambo som kommer fram.

Vad som skulle vara intressant skulle vara om någon kunde ge en vetenskaplig kortfattad förklaring på hur fiskar fungerar. För vad det verkar så måste det finnas något mer än bara instinkt.
#16 - 25 november 2005 11:32
mina fiskar simmar febrilt efter min dotter när hon är vid akvariet, hon går från sida till sida och dom följer henne hela tiden. Hon pratar med dom och pussar och smackar med munnen, kan ju inte tro att dom hör henne, men de ser kul ut.

Dom älskar mig mamma säger hon, och ändå får dom ingen mat av henne, kanske ser hon rolig ut där innifrån [:P]
#17 - 25 november 2005 11:39
"Det tror jag också. Men är du rädd för att diskutera eller är det privat mellan dig och Yoda?"

Nä, men jag tycker bara att det är så förbenat onödigt att tjafsa, vi vet väl redan var vi står!? Jag har sagt att jag är nöjd. Om du bara är ute efter att få bråka så kan du skriva till mig privat så får du mitt telefonnummer istället, det går fortare.
#18 - 25 november 2005 13:04
Haha.. blev ju en kul tråd detta ;)
Kul att så många kom till mitt försvar =)

Tråden var ju inte alls menat att fördumma fiskar eller några andra djur, var väl snarare tvärt om. Fiskar är ett djur som går väldigt mycket på instinkter och reflexer, det är fakta, inget nedvärderande. Om du inte håller med om detta så kan du fundera på hur fiskedrag är konstuerade. Visst finns det många som efterliknar djur som finns i vattnet (vobblers t.e.x), men många andra är konstruerade enbart för att locka fram deras reflexer, spinnare är väl ett bra exempel på detta.
Däremot så har de bevisligen även en annan typ av intelligens också, var den jag ville lyfta fram.
Som någon skrev kan man behöva läsa ett inlägg flera gånger innan man svarar. Det är ju en fördel om man tänker till och försöker förstå vad personen menar. Läser man mitt inlägg mekaniskt så kan det verka nedvärderande. Men läser man det och förstår det så förstår man meningen med inlägget är snarare det motsatta.
För övrigt tycker jag att join4t ska ta sig en funderare på sin signatur innan hon skickar nästa inlägg.
Men nu lägger vi ner denna diskusionen och fortsätter med trådens egentliga syfte tycker jag. Vill någon fortfarande tjafsa om detta så gör det då i privata meddelanden.
#19 - 25 november 2005 13:56
Fisken anses som en ganska "dum" varelse utan tillgång till vare sig tankar eller känslor. Dessutom är fisk kall och blöt att ta på.
#20 - 25 november 2005 14:02
[QUOTE=Kramfors]Fisken anses som en ganska "dum" varelse utan tillgång till vare sig tankar eller känslor. Dessutom är fisk kall och blöt att ta på.[/QUOTE]

AAaaaargh! Detdär var väl ändå bra onödigt!
join4t kommer flå dig levande nu!
*flina*

Tips!: Om du använder en hårtork så blir fisken varm och torr!
#21 - 25 november 2005 14:46
[QUOTE=y0da]Kul att så många kom till mitt försvar =)[/quote]Försvar och försvar, jag skriver vad jag tycker ;) Dessutom ska det väldigt mycket till för att se något nervärderande överhuvudtaget i ditt ursprungliga inlägg.

För övrigt tycker jag att join4t ska ta sig en funderare på sin signatur innan hon skickar nästa inlägg.
Hur många gånger har jag inte tänkt precis den tanken?
#22 - 25 november 2005 14:54
jag säger som jag brukar :) Påfågelciklid. det är väll dom som jag tror är en bland dom smartaste akvariefiskar. beter sig olika mot olika personer och lär sig tydligen känna igen vem som sitter på andra sidan glaset. tar maten direkt ur handen över vattenytan. väldigt trevlig och personlig fisk faktiskt ;)
#23 - 25 november 2005 15:14
Har ingen erfarenhet av de fiskarna. Låter lite spännande :)

Ska iväg och köpa Altum imån, ska bli spännande att se dem. Då de är viltfångade så är det förhoppingsvis ännu smartare än mina "mix" skalarer som jag har nu.
Discus blir det förmodligen på söndag också (Hej Kaj!), ska också bli mycket intressant! :)
#24 - 25 november 2005 20:03
Fönad fisk?
#25 - 25 november 2005 20:05
[QUOTE=y0da][QUOTE=Kramfors]Fisken anses som en ganska "dum" varelse utan tillgång till vare sig tankar eller känslor. Dessutom är fisk kall och blöt att ta på.[/QUOTE]

AAaaaargh! Detdär var väl ändå bra onödigt!
join4t kommer flå dig levande nu!
*flina*

Tips!: Om du använder en hårtork så blir fisken varm och torr![/QUOTE]

Apråpå dessa inlägg.

Annons