smala malungar

#1 - 21 juni 2008 16:27
Jag har ganska många ancistrus ungar i akvariet och matar dem med bottentabletter för malar men en del verkar inte ha greppat det där utan suger på glaset som är helt utan alger. Några smalisar har vi hittat döda medan många fortsätter föröska få mat från växter och glas.

Finns det några bra knep att få ungarna att hitta maten??! Vi har t.o.m försökt samla in de tunnaste och lägga de i en yngelkasse med mat men det verkar hitta direkt upp till sidorna där med.
#2 - 21 juni 2008 17:24
Prova att mata dem med något annat, de kanske inte gillar tabletterna helt enkelt?
#3 - 21 juni 2008 17:43
Skär en skiva zucchini och trä på en sked och släpp ner i akvariet, förvällda skalade gröna ärtor och broccolikvistar är också godis.

Testa "hikari tropical algea wafers" "spiru tabin" men bryt dom i små små bitar och mata dom efter att det blivit mörkt.

Är deras bukar insjunkna?
#4 - 22 juni 2008 07:50
de verkar helt klart föredra de animaliska tabletterna före de vegetariska. Merparten av dem äter av båda, det är bara några få som inte hittar eller vill. Nu har ett tiotal fått sova i yngelkassen och alla utom en har ätit bra under natten.

Ja, bukarna var insjunkna och inte runda och bulliga som på de mätta. Men även på de smala ser jag en tydlig förbättring bara sen igår.

Jag ska prova med lite grönsaker också. Jag har gjort det en gång förr men då var de inte intresserade. Tror det var potatis...

... jag matar vidare....
#5 - 22 juni 2008 08:27
linda.n skrev:
Jag ska prova med lite grönsaker också. Jag har gjort det en gång förr men då var de inte intresserade. Tror det var potatis...

hahaha, när blev potatis en grönsak? :D
#6 - 22 juni 2008 10:39
De älskar brysselkål djupfryst, förvälld och delade i halvor. Obs det kan lukta lite, lite kål från karet en stund. Men den doften älskar vi ju, eller hur?
#7 - 22 juni 2008 10:46
Glömde min stora återförslutningspåse med alg waffers uppe på rampen oförsluten en halvdag, när man kom hem luktade det zooaffär..
#8 - 23 juni 2008 07:31
:D ni är för tokiga! dofttips är inte så dumt det heller! Och visst är potatis en grönsak! ;) hur som helst så ska jag prova mig fram lite men nu verkar de faktiskt må bra igen. växer så det knakar :)

Annons