Salt hjälper knappast, och i den dosen som rekommenderas ovan kan det vara direkt farligt.
Botior som magrar och får "knivrygg" är ofta drabbade av tarmparasiter av typen spironucleus (samma typ av parasit som ger hålsjuka på ciklider).
Den vanligaste medicinen är Metronidazole som finns i Flagyl. Detta är dock receptbelagt och kan vara lite svårt att få tag i. Det finns en fiskmedicin i tablettform från JBL som heter Spirohexol som också fungerar bra fast med en annan aktiv substans, och som finns i zoohandeln. Jag har med gott resultat använt det blandat i foder. Krossa och lös upp en halv tablett i lite vatten och blanda med t.ex. diskusgranulat och låt det dra i en kvart eller nåt, så fodret drar åt sig medicinen. Man bör nog upprepa detta dagligen i en vecka för att bli av med parasiterna. Undvik att ge annat foder under behandlingen för att få bästa effekt.
Om Sterazin hjälper har jag ingen aning om, men det är om jag kommer ihåg rätt en parasitmedicin det också, så det är väl inte omöjligt.
/Ola