Smal påfågelciklid.

#1 - 26 november 2009 23:36
Det är säkert inget att oroa sig över men jag köpte en liten påfågelciklid för ett par månader sedan som växt i ordentlig fart. Den har nog växt 5-6 cm på 2-3 månader.

Jag var förbi affären där jag köpte den och såg att den oscar som var i samma akvarium som min vuxit betydligt mindre på längden men var betydligt bredare över ryggen. Jag har antagit att påfågeln växer mer på längden i början och växer som småningom ikapp sig på bredden. Är det så? Han/hon får ordentligt med varierad mat, pellets, ärtor, röda mygg, artemia etc.
#2 - 27 november 2009 06:40
MickeK skrev:
Det är säkert inget att oroa sig över men jag köpte en liten påfågelciklid för ett par månader sedan som växt i ordentlig fart. Den har nog växt 5-6 cm på 2-3 månader.

Jag var förbi affären där jag köpte den och såg att den oscar som var i samma akvarium som min vuxit betydligt mindre på längden men var betydligt bredare över ryggen. Jag har antagit att påfågeln växer mer på längden i början och växer som småningom ikapp sig på bredden. Är det så? Han/hon får ordentligt med varierad mat, pellets, ärtor, röda mygg, artemia etc.

Undvik pellets och röda mygg. Kör heller svarta mygglarver. Artemia är inte tillräckligt, räkmix är bättre, eller frysta räkor.

Hur de växer beror på akvariestorleken. Kan också vara att den i affärn är en hanne, de blir gärna större och bredare än honorna..
#3 - 30 november 2009 21:12
Tack för svar. Karet är på 375 liter.
#4 - 1 december 2009 19:27
Det kan skilja mellan individer.
Jag hade 4 st.. 2 blev rundare kortare bredare dom andra 2 längre smalare.
#5 - 1 december 2009 21:55
MickeK skrev:
Tack för svar. Karet är på 375 liter.

Tyvärr så är akvariet i minsta laget för att husa en Påfågelciklid en längre tid:( De kräver bra mycket större än så...
#6 - 10 december 2009 00:14
ciklidtok skrev:
Tyvärr så är akvariet i minsta laget för att husa en Påfågelciklid en längre tid:( De kräver bra mycket större än så...

Det står det på Zoopets artbeskrivning men 375 liter är garanterat stort nog för en fullvuxen påfågel om den går utan många andra stora fiskar, vilket min gör. Det anser flertalet pålitliga sidor som inriktar sig mot påfågelcikliden. Samtidigt är det väl klart att storlek aldrig skadar.

550 liter som Zoopet anger bör vara nog för två påfåglar, utan sällskap.
#7 - 10 december 2009 09:39
Jag skulle inte hålla vuxna påfåglar i mindre än 500 liter, men det är jag. De grisar ner ganska mycket när de äter, och växer så det knakar:) Men verkar den du har må bra, så är det nog ingen större fara skulle jag tro, men köp inga fler större arter, och sen får du räkna med att Påfåglarna äter allt de får in i munnen....inklusive fisk.....Får de plats i munnen är det lika med mat...
#8 - 10 december 2009 22:24
Absolut, den verkar må bra förutom att den är lite smal över ryggen. Du sa att jag bör ge räkor. Bör man ge med skal eller inte. Min påfågel är för liten för en hel oskalad räka men tänkte väl att man kunde hacka upp räkorna.

Det blir inga fler större arter och min filtrering är ett Fluval FX5, 3500L/h tror jag.
#9 - 11 december 2009 10:22
Ta skalade räkor till att börja med. Och dra sönder dem 3-4 bitar om den inte kan ta hela.

Filtreringen kan du vara nöjd med, räker gott o väl.:d

Annons