Smal Elefantfisk

#1 - 5 augusti 2007 16:48
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Jag har nyligen köpt en elefantfisk till mitt 540L kar. Men, jag tycker den är så smal. Kroppen är smalare än huvudet. Är det normalt för en elefantfisk eller mår han dåligt? Jag ser att han äter lite röda mygglarver när jag stoppar i det (varannan dag) men flingorna är han inte så förtjust i.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=#ff0000]I zoobutiken där jag köpte honom (tror det är en kille men vet inte igentligen) Sa dom att man bara kunde ha en. Men jag sökte lite på Zoopet och såg i ett forumssvar att man skulle ha flera (minst 8). Vem har rätt?[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#2 - 5 augusti 2007 19:02
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Ingen som vet?[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#3 - 5 augusti 2007 19:12
Jag vet inte så mycket om dessa egendomliga fiskar, men de ska vara ganska svåra att få dem att äta, men lyckas man med det så brukar det inte vara några problem.
Röda mygg ska tydligen vara bland det enda som de gillar, men är man trägen så kan de säkert lära sig att äta annat med, men vid flingfoder går nog gränsen;).
Är din Elefantnos tunn så kanske den inte har varit på hugget vid matdags tidigare heller, och då får du nog försöka mata upp den.
Kanske inte så mycket svar på dina frågor men bättre än inget;)!
#4 - 6 augusti 2007 19:51
Hejsan jag har en själv och problemet många har när dom blir tunna är att dom inte får tillräckligt med mat (den hinner inte med när dom andra äter upp så fort) försök att sprida ut maten och kolla så att den "pickar" upp maten från botten..jag har fått råd att mata den med "artemia" alltså frysta små räkor..(fråga på din affär) min älskar det!

hoppas det ordnar sig för din elefantfisk
#5 - 6 augusti 2007 22:06
röda mygg är så pass näringsfattigt så det är värdelöst för att feta upp fiskar. smakar gott tycker dem men som sagt, inget som får dem o växa direkt.

testa som i ovanstående inlägg artemia och liknande så kanske du får bättre resultat.

ps rödamygg är otroligt allergiframkallande, inget man rekomenderar för användning direkt. ville bara påpeka detta
#6 - 6 augusti 2007 22:42
Hajmal skrev:
Hejsan jag har en själv och problemet många har när dom blir tunna är att dom inte får tillräckligt med mat (den hinner inte med när dom andra äter upp så fort) försök att sprida ut maten och kolla så att den "pickar" upp maten från botten..jag har fått råd att mata den med "artemia" alltså frysta små räkor..(fråga på din affär) min älskar det!

hoppas det ordnar sig för din elefantfisk

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Tack! Jag ska åka till djuraffären imorgon och fråga efter artemia. [:-94][/COLOR][/SIZE][/FONT]
#7 - 6 augusti 2007 22:46
Amaro skrev:
röda mygg är så pass näringsfattigt så det är värdelöst för att feta upp fiskar. smakar gott tycker dem men som sagt, inget som får dem o växa direkt.

testa som i ovanstående inlägg artemia och liknande så kanske du får bättre resultat.

ps rödamygg är otroligt allergiframkallande, inget man rekomenderar för användning direkt. ville bara påpeka detta

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Jaså? Jag hade ingen aning om att röda mygglarver inte är bra mat. Min djuraffär sa att det är det enda man kan ge mina klogrodor. Eller är det bara fiskar som kräver mer? Alergin är inga problem då jag alltid hanterar mina röda mygglarver med handskar.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#8 - 7 augusti 2007 15:43
visst funkar det, men som all foder så ska man variera, en kost som enbart är av röda mygg är pissdåligt om man vill få fiskarna att växa. Lite variation är det optimala, på detta vis så kanske elefantfisken får i sig lite annat med. Testa med att blanda ut artemia med rödamygg kanske.

Annons