Upptäckte att jag missat en detalj - det skall vara "1 ml 5% sockerlösning per liter akvarievatten varannan vecka".
Varningen är väl just att det inte får vara förorenat vatten från början.
Tanken är lockande men själv har jag valt metoden att göra i det närmaste totala vattenbyten...
0.2 ml socker per liter är en hel del. Saltvattensakvaristerna ligger på 0.2 ml vodka (40% etanol)
per 100 liter och dag som startdos, vilket de sen långsamt höjer tills nitraten blir noll, vilket ofta nås vid en dos om cirka 0.5 ml/100 liter & dag. Anledningen att de höjer dosen långsamt är just för att undvika bakterieblomning (som kan ge syrebrist & pH fall).
Jag har kört kolhydratdosering i mitt hårdvattenkar men inte mitt svartvattenkar, eftersom man brukar säga att det inte förekommer denitrifiering vid lågt pH... men tydligen har ingen berättat det för bakterierna. Så här i efterhand var det faktiskt dumt av mig att tro på böckerna, de har haft fel om allt annat vad gäller denitrifikation.
Trist att systemekologer och mikrobiologer tycker så illa om konstgjorda system, detta är verkligen nåt de skulle behöva nysta lite i. Man skulle tro att de vore eld och lågor över en enkel och billig mekanism för att motverka övergödning, men icke.