Smådjur i torvtank

#1 - 31 januari 2012 18:16
Jag hör till dom som gillar när det är lite smådjur i karet som kan äta rester och gräva runt lite. Jag undrar om någon vet några såna djur man kan ha i en torvtank med lågt pH (<6). Varken snäckor eller räkor klarar sig i mitt kar. Jag testade att ta lite vatten från ett dike i närheten, och då fick jag med vattenloppor och maskar och sånt, men de försvann efter ett par dagar. Vet inte om det var vattnet eller om de blev mat. Jag tänker att det kanske finns några foderdjur som passar? Finns bara småfiskar i karet.
#2 - 31 januari 2012 18:51
Den gamle danske killigurun JJ Scheel hade dafnier i de burkar han "renade" sin tidigare använda torv. Ev tillsatte han också en mindre mängd socker. Det finns iaf beskrivit i hans killibibel förkortad ROTOW.
#3 - 31 januari 2012 19:41
Jag hittade inte den på internet, men det låter ju bra! Kan man kläcka daphnier på nåt sätt, eller hur får man tag på dom? Vet du om det var nåt han tillsatte till torven varje gång, eller går det att ha en stabil population?
#4 - 1 februari 2012 05:44
ROTOW är inte lätt att få tag på. Dom har ett ex håller fast i den av mer sentimentala skäl kantänka. För några år sedan fanns 4 ex att få tag på i de amerikanska antikvariaten (läste jag i en diskussion) och jag tror att antalet minskade ytterligare efter detta. Att leta rätt i ROTOW (eller om han skrev det i någon av de andra böckerna) tar lite tid.
Iaf fall vad gäller dafnier eller moina skall man bara inte ha en kultur igång för de har en tendens att krascha. Jag ser att du bor i Västra Götaland och då kan man kolla med Gubbero zoo som brukar ha dem åtminstone då och då. Normalt kör man moinan utan torv och matar med jästlösning.
#5 - 1 februari 2012 12:31
Finns bara småfiskar i karet.

Dit försvann smådjuren, och alla andra små ätbara djur du släpper i, t.ex. dafnier, blir också foder.

Snäckor och räkor går dåligt i låga pH, fast det finns undantag. Plattmaskar, rundmaskar, och hydror går bra fast är kanske inte så karismatiska djur. Iglar & trollsländelarver kan anfalla dina fiskar.

Erikthur, vad tror du om Triops i ett sånt akvarium?
#6 - 1 februari 2012 13:55
Triops kanske vore något att testa iaf. Har dom kommit upp i storlek går dom ju inte ner så lätt i en fiskmun

Jag har tittat i mina gamla böcker om det här med torv, dafnier och socker. I ROTOW behandlar Scheel sitt akvarievatten i burkarna med 1 ml 5% sockerlösning per liter akvarievatten varannan vecka. Cassel skriver i sin bok att det gäller att i så fall starta tidigt och det kan funka i upp till nästan ett år utan vattenbyten. Scheel skrev i Killifisk (De små akvarieboger 13) att han biologiskt regenererade använd torv genom att tillsätta dafnier och en tsk socker och se till att vattnet inte klarnade = inget mat kvar till dafnierna. Å andra sidan varnade Scheel för att just bara stjälpa i strösocker i fiskakvarerna i ROTOW.
#7 - 1 februari 2012 15:52
erikthur skrev:
I ROTOW behandlar Scheel sitt akvarievatten i burkarna med 1 ml 5% sockerlösning varannan vecka.

Det kan ha intressanta effekter, det. Att dosera organiskt kol (oftast i form av ättika eller alkohol, eftersom socker har ökad risk för anrikning av ammoniak) i akvarier leder till att man gynnar denitrifikationsbakterier, och används av saltvattensakvarister för att reducera nitrat till omätbart låga nivåer. Trots att man känt till effekten av kolhydrat sen 70-talet är det fortfarande oklart exakt hur kolhydraterna bryts ner eller av vilka bakterier i saltvatten, i ett torvakvarium där man har lågt pH är det sannolikt fullständigt okänt vad som egentligen händer.

Säger Scheel att sockret alltså leder till att vattnet blir grumligt? Det tyder på bakterie eller jästsvampblomning; en sån blomning inträffar i saltvatten också men går snabbt över när nitraten reducerats, och fortsatt dosering av socker ger ingen ny blomning.

Jäkligt intressant. Nu måste jag förstås prova att tillsätta socker till mitt svartvattenkar och se vad som händer.
#8 - 1 februari 2012 16:32
Triops hade varit roligt! Jag har sett att de brukar sälja ägg i "roliga pryttlar"-affärer, men nu hittar jag inget ställe som har dem i lager. Någon som vet?
#9 - 1 februari 2012 16:54
Azur skrev:

Jäkligt intressant. Nu måste jag förstås prova att tillsätta socker till mitt svartvattenkar och se vad som händer.

Upptäckte att jag missat en detalj - det skall vara "1 ml 5% sockerlösning per liter akvarievatten varannan vecka".
Varningen är väl just att det inte får vara förorenat vatten från början.
Tanken är lockande men själv har jag valt metoden att göra i det närmaste totala vattenbyten...
#10 - 1 februari 2012 16:57
Triops hade varit roligt! Jag har sett att de brukar sälja ägg i "roliga pryttlar"-affärer, men nu hittar jag inget ställe som har dem i lager. Någon som vet?

T ex här:
http://www.interaquaristik.de/advanced_search_result.php?sessID=cloj41vnhdsauhle800dui37hssbp1f8&products_keywords=triops&x=14&y=14
Men dom har blivit dyrare...
#11 - 1 februari 2012 18:01
erikthur skrev:
Upptäckte att jag missat en detalj - det skall vara "1 ml 5% sockerlösning per liter akvarievatten varannan vecka".

Varningen är väl just att det inte får vara förorenat vatten från början.

Tanken är lockande men själv har jag valt metoden att göra i det närmaste totala vattenbyten...

0.2 ml socker per liter är en hel del. Saltvattensakvaristerna ligger på 0.2 ml vodka (40% etanol) per 100 liter och dag som startdos, vilket de sen långsamt höjer tills nitraten blir noll, vilket ofta nås vid en dos om cirka 0.5 ml/100 liter & dag. Anledningen att de höjer dosen långsamt är just för att undvika bakterieblomning (som kan ge syrebrist & pH fall).

Jag har kört kolhydratdosering i mitt hårdvattenkar men inte mitt svartvattenkar, eftersom man brukar säga att det inte förekommer denitrifiering vid lågt pH... men tydligen har ingen berättat det för bakterierna. Så här i efterhand var det faktiskt dumt av mig att tro på böckerna, de har haft fel om allt annat vad gäller denitrifikation.

Trist att systemekologer och mikrobiologer tycker så illa om konstgjorda system, detta är verkligen nåt de skulle behöva nysta lite i. Man skulle tro att de vore eld och lågor över en enkel och billig mekanism för att motverka övergödning, men icke.
#12 - 1 februari 2012 18:27
Man tillsätter redan kolhydrater i reningsverk av den här anledningen. Att göra detsamma ute i naturen är nog lite mer tveksamt, både ur etiskt och ekonomiskt perspektiv. Om folk provoceras av att vi gör etanol på åkermark så blir det nog ännu värre om vi börjar tömma ut maten i våra våtmarker.

Annons