Smådjur bland tradera växter

#1 - 23 april 2010 11:31
Har köpt lite mossor och växter på tradera.
Efter leveransen så har jag förvarat växterna i plastbackar i väntan på plantering.
Nu när jag börjat pilla med dem så har jag upptäckt massa smådjur.
I lådan där jag haft javamossa är det dels småsmå prickar, och även några större gråa grejer med massa ben, nästan som små hopprullade räkor.
I den andra lådan där det varit riccia och lite vanliga växter är det bara små prickar som simmar runt.
Vad är detta?
Vad händer om jag får dem i akvariet?
Sköljde alla växter väl när jag fick dem.
Kanske borde mejla säljarna?
#2 - 23 april 2010 11:46
Kanske är små små räkor? Många har ju räkor tillsammans med mossa. Du kan inte fota dem?
#3 - 23 april 2010 11:50
Jag flyttade mossa mellan 2 kar, sköljde som en idiot, men helt plötsligt hade jag räkor i det andra karet med=)
Dom är svåra att skölja bort verkar det som.
Så har säljaren haft räkor tillsammans med mossan finns det en stor chans att det är just räkor du ser.
#4 - 23 april 2010 12:07
försökt att ta kort, men min kamera är inte så bra.
När de ligger på botten ligger de på sidan. Brukar räkor göra det?
Vågar jag använda växterna?
Funderar på att låta de räklika djuren vara kvar i plastbacken och se vad det blir av dem kanske?

Tittade lite närmre på dem, kasnek är små räkor?
Oavsett, kan det vara farligt om jag tex släpper ner dem i akvariet?
De kommer ju från andra folk med akvarier ju...
Bilagor:
#5 - 24 april 2010 18:38
Tror inte du kommer ha några problem med att ha dom i akvariet, i värsta fall får väl dina firrar lite mat att jaga ikapp? eller är det räkor du har i karet dom ska i?
#6 - 24 april 2010 19:06
Låter som Hyalella. Vissa har Hyalella i karet för att hålla rent bland växter och filter och fungerar som levande foder.
Skaffade häromdagen vår första Hyalellakultur och har planer på att plantera in dom i karen så fort de förökat sig lite mer.
Verkar hur smidigt som helst eftersom de hjälper till att hålla rent i filter och i karet samt äter alger och fungerar som levande foder. Många flugor i en smäll ;)
#8 - 24 april 2010 20:30
De såg ju lite scary ut.. Hur stora är sånna?
Dessa små är mer svarta. Den jag köpte javamossan av vet jag har crystal black...
Fast vet ju som sagt inte hur babyräkor ser ut.
Just nu bor de med mossan i en egen låda.
Tänkte se lite vad det blir av dem!
#9 - 24 april 2010 20:50
mollsan skrev:
De såg ju lite scary ut.. Hur stora är sånna?

Dessa små är mer svarta. Den jag köpte javamossan av vet jag har crystal black...

Fast vet ju som sagt inte hur babyräkor ser ut.

Just nu bor de med mossan i en egen låda.

Tänkte se lite vad det blir av dem!

Dessa är bara några millimeter men vad jag fattar av länken jag skickade så kan de variera i färg. Våra är lite beiga.
Det kan ju vara Crystal Black då.. De är ju väldigt små när de är nyfödda [:o]
#10 - 24 april 2010 20:51
Scary? De är jättesöta :D
Alla smådjur ser väl scary ut i förstoringsglas :p
#11 - 25 april 2010 07:09
Nina82 skrev:
Scary? De är jättesöta :D

Alla smådjur ser väl scary ut i förstoringsglas :p

Faktiskt...
Jag hoppas på crystal black, det vore ju en skojig bonus!
(fast nu törs jag inte flytta mossan till lekkaren som jag tänkt, vill ju se om det faktiskt är räkor eller inte ;) )
#12 - 25 april 2010 07:13
jag tycker du ska "spara" och se vad som händer!
#13 - 25 april 2010 07:16
Glöm inte uppdatera här när du vet ;) :D
#14 - 25 april 2010 07:28
Eller när jag inte längre ser några livstecken...
Borde jag mata mossan nu?! :D
#15 - 25 april 2010 07:59
Njae... Bara ytterst lite isf. Typ en krossad flinga var tredje dag eller nåt.
Byt lite vatten varje dag iaf om du inte har pump i..
#16 - 25 april 2010 08:39
Har kastat i en syresten också, fått för mig att jag läst att räkor gillar det...
#17 - 25 april 2010 10:43
smådjur i växter

mollsan skrev:
Har köpt lite mossor och växter på tradera.

Efter leveransen så har jag förvarat växterna i plastbackar i väntan på plantering.

Nu när jag börjat pilla med dem så har jag upptäckt massa smådjur.

I lådan där jag haft javamossa är det dels småsmå prickar, och även några större gråa grejer med massa ben, nästan som små hopprullade räkor.

I den andra lådan där det varit riccia och lite vanliga växter är det bara små prickar som simmar runt.

Vad är detta?

Vad händer om jag får dem i akvariet?

Sköljde alla växter väl när jag fick dem.

Kanske borde mejla säljarna?

Det är utom all tvivel Hyallella. De blir snabbt fler och fler, och äter upp dina mossor, Jag fick för flera år sedan en kultur, som nu vid plantomflyttningar finns i stort set alla mina kar, och är omojliga att få slutt på. Min erfaring är, att de flesta fisk inte äter dem. Jag ser masser av Hyallella yngel hoss mina pygmäsvärdbärare, men de blir inte ätit.
Det ser ut till, att bara mina Malawi verkligen kan hålla dom i schack.
Det är verkligen små roliga rakkara, men på et par veckor, har de ätit upp en portion Riccia på sådär 10 x 10 cm. Temmeligen dyrt foder.
Jag har en kamp med dessa små, och tar dom på gurkaskivor i massor från tid till annan. Visst har de också, som Ninna skrivar, en rad fördelar, men de går alltså inte med mosser. Jag hade för i tiden fina mossväger på nätt, men den tid är slutt.
#18 - 25 april 2010 11:13
Nu blir jag ju lite orolig...
Vill ju inte bli av med min nya fina mossa.

Tittade på ett av djuren idag, och det är nog inte räkor... Räklingar ser väl ändå ut precis som räkor direkt de föds?
#19 - 25 april 2010 11:37
Japp.. Räkor ser ut exakt som små kopior av sina föräldrar direkt vid födseln.
Hur Hyalella funkar i akvarium kan jag inte stå för men av vad jag kunnat läsa mig till så 'ska' de inte ge sig på växter så länge det finns annat. Sen hur verkligheten ser ut lär jag nog bli varse så småningom :p
#20 - 25 april 2010 18:27
smådjur i växter

mollsan skrev:
Nu blir jag ju lite orolig...

Vill ju inte bli av med min nya fina mossa.

Tittade på ett av djuren idag, och det är nog inte räkor... Räklingar ser väl ändå ut precis som räkor direkt de föds?

Nej avkommen efter Hyalella synes som små vita prickar, når man ser dem på akvarierutarne, men de synes knapt på växterne. Sorry - men de är omojliga att bli kvitt, men du kan i en viss mån hålla dem från mossan, ifall du fodrer med gurkaskivor, broccoli m.m. Når du får -och det får du så småningom - massor av Hyallella, kan du fiska gurkan fyllda med Hyallella upp av karret med ett snabbt tag med nättet. I fredags prövade jag att rädda en stor tuss Riccia vid att slänge den i en kopp vatten tillsatt lite klorin. Visst tog jag livet av Hyallaerne men tyvärr också av Ricciaen.
Det akvarie, där alla dessa Hyallaer levde loppen hade jag för kort tid sedan, lagt om totallt med rensning och delvis nytt bundlag, så jag hade inte väntet mig alla dessa små krabater. I akvariet går dessutom små Heterandria formosa, som definitivt inte kan ta en vuxen Hyalella, men tydligen inte heller avkommen. Samma problem, som jag tidigare nämnt om mina dvärgsvärdbärare.
Jag kan inte vinna kampen, så det är bara att se det från den ljusa sidan.
Ingen mossväg, ingen Riccia eller liknande mossa, men gurkaskiven täckt med Hyalella som guf till Malawierne.
#21 - 25 april 2010 18:49
smådjur i växter

Nina82 skrev:
Japp.. Räkor ser ut exakt som små kopior av sina föräldrar direkt vid födseln.

Hur Hyalella funkar i akvarium kan jag inte stå för men av vad jag kunnat läsa mig till så 'ska' de inte ge sig på växter så länge det finns annat. Sen hur verkligheten ser ut lär jag nog bli varse så småningom :p

Det gör du utom al tvivel söta Nina. Dina levandefödande tar inte Hyalella.
Inte ens i mina kar med störra Svärdbärare försvinnar de, men de är allt annat lika, jätteroliga att titta på.
Jag har genom årene försökt mig med många olika odlingar av "foderdjur", en del har gått bra, det meste shit, men tro mig, att med dessa har jag verkligen haft "succes".
#22 - 25 april 2010 19:18
lilleulv skrev:
Det gör du utom al tvivel söta Nina. Dina levandefödande tar inte Hyalella.

Inte ens i mina kar med störra Svärdbärare försvinnar de, men de är allt annat lika, jätteroliga att titta på.

Jag har genom årene försökt mig med många olika odlingar av "foderdjur", en del har gått bra, det meste shit, men tro mig, att med dessa har jag verkligen haft "succes".

Vilka snälla och väluppfostrade fiskar du har :d
Tycker ändå det vore lite konstigt om de inte blir ätna av eftersom mina guppy gladeligen äter räkyngel [:o]
Men vi får se... Fråga mig igen om ett halvår vad jag tycker om dom :p

Annons