Små vita trådar på fjärilsciklid

#1 - 7 mars 2007 20:15
En fjärilsciklidhona har små 2-3 mm vita trådar som sticker ut från kroppen.
Hon äter bra, men ser raggig och färglös ut. Någon idé om vad det kan vara?
Läste om Lernaea, men tycker inte att trådarna är Y formade i toppen.

Tacksam för hjälp
Peter
#2 - 7 mars 2007 21:20
Om det är spridda "trådar", inte "bomullstussar", så är det sannolikt just lernaea. Kan "trådarna" röra sig? Lernaea sitter still, medan t.ex. vissa parasitiska plattmaskar som sitter på kroppen kan krypa omkring ungefär som mätarlarver.
#3 - 7 mars 2007 21:57
Finns det någon medicin eller är det bara att plocka upp den och sätta fart på pincetten?
#4 - 7 mars 2007 22:16
Jag har aldrig haft ankarmask på mina fiskar, så jag vet faktiskt inte. Jag skulle dock tro att alla mediciner som dödar ankarmask också torde döda eventuella räkor/kräftor, så har du såna i akvariet bör du nog ta ut dem eller fisken innan behandling.
#5 - 7 mars 2007 22:24
Hej!

Jag hade detta lilla problem med mina guldfiskar för några år sedan. Det såg först ut som små bruna barr, sedan blev det tofsar med tydlig y-form på toppen och så till slut vita trådar. Testade medicinering utan resultat så jag läste på lite och lärde mig att på kampfiskodlarens hemsida att;

"Lernaea är en parasit som tränger in i fiskens kropp och delar av den sticker ut som ett grovt "hårstrå". Behandling: Plocka upp fisken ur akvariet och parasiten plockas bort med en pincett. Svårt att medicinera bort."

Sagt och gjort - men jag vill aldrig göra om det! Parasiterna satt fast rejält och jag fick ta i ordentligt samtidigt som man försökte att inte skada den lilla fiskkroppen. Ett barr gick av och en del av den parasiten kom inte ut... En annan tog med sig lite fiskfjäll så blodvite uppstod.

Fiskarna då - ja en av dem såg helt ok ut efteråt. Överlevde och klarade sig rätt länge efter detta. Sen var det lite si och så med övriga. En fisk fick sår där parasiten hade suttit... Den fisken dog två veckor senare. Så här i efterhand inser jag att det hade varit bättre att avliva dem.

Hoppas någon annan har ett bra råd att ge dig!

Lycka till - hur du än väljer att göra, Piccola
#6 - 8 mars 2007 05:54
Det lutar nog åt avlivning i så fall. Någon som vet hur smittsam den här parasiten är?
#7 - 8 mars 2007 08:49
Har använt Sterazin och det har funkat. Hade inga räkor/kräftor så kanske bäst ta ur dom som nämnts
#8 - 8 mars 2007 11:49
Kanske läge att testa sterazin först. Hoppas bara att räkorna låter sig fångas.
#9 - 9 mars 2007 13:03
Tillbaka igen. Är det någon som testat Waterlife Paragon. Det ska tydligen vara mot parasiter, men inte skada räkor.
Dom små trådarna är på vissa ställen mer som ringar med en liten öppning.
Låter det fortfarande som Lernaea?
Stråna är dessutom inte längre än 2-5 mm.

Annons