Små vita maskar

#1 - 20 juni 2002 18:17
Hej,
Jag har upptäckt väldigt små vita maskar i akvariet. De kryper på glaset och de största av de är ca 1mm. Samtidigt har en av malarna fått en stor rosa fläck på huvudet. Alla kommentarer angående parasiten och fläcken uppskattas.

mvh.
// Peyman

#2 - 20 juni 2002 18:57
Hmm, dom där vita maskarna har faktiskt jag oxå råkat ut för. Jag skrapade bort dom från rutan och var petnoga med vattenbytena och då försvann dom. Vad är det för typ av mal som har fått fläcken?

#3 - 20 juni 2002 22:18
Det är en Ancistrus som fått fläcken. Det ser ut som skrapsår. När jag tittade närmare på en annan Ancistrus av samma typ verkardet som den andra har likadana sår på sina bröstfenor. Fast jag är osäker.

// Peyman

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 juni 2002 09:08
Hej peyman,
Såren på ancistrusrana har knappast med maskarna att göra. Dessa små vita maskar har nog de flesta någon gång haft i något akvarium och de är helt ofarliga.
Svårare att svara på är orsaken till fläckarna på ancistrusen, kan ju vara en skrapskada som du säger (mycket vanligt om man t.ex. har lavasten i akvariet). Håll koll på det hela.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 21 juni 2002 13:34
Ancistrusen kanske har brännt sig på doppvärmaren, då kan de få brännsår på kroppen.
Det kan vara en orsak...
/Lukas

#6 - 21 juni 2002 21:46
Doppvärmare ska vara byggda på ett sådant sätt att fiskarna inte kan bränna sig på dem, så det borde det inte vara. Jag hade röda fläckar på mina pansarmlar för ett tag sedan. Dom började simma upp och ner och vara alldeles konstiga och sedan dog dom.

#7 - 17 september 2009 17:00
Jag har sådanna i mitt yngelakvarium. Och mina små molly-yngel äter dem så de får vara kvar. De lär ju bli uppätna så småning om iallafall.
#8 - 21 mars 2011 18:22
Vita Maksar ???

Har haft vita små maskar ca 2-3 mm långa.

Hur kan man få bort dem, och hur kommer dem till ?:confused::confused:
Kan dem va farliga för mina Axolotler ? :/
Tacksam för alla svar :)
/ Papegoj Moi
#9 - 16 juni 2011 10:03
Har samma skit nu, vad är det för något+
#10 - 16 juni 2011 10:11
Det är troligen Nematoder om de inte har ett trekantigt huvud, då är det troligen planarier.
Mata mindre och se till att inget dött ligger kvar i karet. Den största skillnaden är att fiskar käkar nematoder medans planarier är slemmiga och oaptitliga för fiskarna samt de sistnämda förökar sig ganska duktigt. Dela en sådan i 10 delar och du har tio nya planarier. De är relativt ofarliga i mindre mängd, men kan vara ganska tråkiga att se samt även vara ett gissel för små räklingar och snäckor, men om de rör fisk och yngel vet jag inte...

Annons