Små söta klogrodor!

#1 - 31 mars 2008 17:24
Idag när jag var på stan så köpte jag två små klogrodor. De är ca 3cm långa nu. Jag vill veta mer om klogrodan t.ex. Hur stora de blir, förökar de sig lätt?, hur stort kar behöver de m.m.
Tack på förhand!
#2 - 31 mars 2008 17:38
De blir ca 12 cm.De behöver 60L för att trivas.Du ska nog köpa två till klogrodor vill vara många.Dessa små grodor kan röra om i inredningen och vill helst kunna komma upp på land.De vill ha 18-27 grader.De gillar mygglarver iaf mina
#3 - 31 mars 2008 17:49
De lägger fler en 100ägg och om man vill att de ska para sig så ska man låta vattnet dunsta och fylla på med kallt vatten och så ska man ge dem hormoninjeckton
#4 - 31 mars 2008 18:24
Är det så svårt att odla dem? Måste man ge dem hormon-nånting? Går det inte annars?
#5 - 31 mars 2008 18:26
soffan96 skrev:
. Jag vill veta mer om klogrodan t.ex. Hur stora de blir, förökar de sig lätt?, hur stort kar behöver de m.m.

Tack på förhand!

Är det inte sådant man tar reda på innan man skaffar vad det än är för djur:confused:???
#6 - 1 april 2008 11:29
Kan man se könsskillnad på klogrodor?
Skulle vilja veta vad de är för kön.. :D
#7 - 1 april 2008 12:52
Honan har en liten svanstipp, det saknar hanen.
#8 - 1 april 2008 12:56
#9 - 1 april 2008 17:57
Tack!
Så hanen har absolut ingenting, inte ens en liten stump? Isåfall har jag två honor, för de har som en liten stump som sticker ut.
Är det en hona på bilden högst upp till höger på länken du skrev?
Så ser mina ut i baken i allafall ;)
#10 - 2 april 2008 08:27
Ja, det är en hona på bilden och hanarna saknar helt stumpen. :)
//Camilla
#11 - 2 april 2008 17:30
Men har sökt på google.se och hittar ingenting om det och är det inte så att när de är små har de svansen kvar sedan de var yngel och så växer de bort när de blir äldre.. Länka ifall du hittar mer info om det.. Vill veta
#12 - 2 april 2008 18:19
Nej, detta är en av delarna att kunna se om det är en hona eller hane. Om du tittar nogrant hos en zooaffär som har massor av grodor så ser du snart att hanen har liksom hjärtformat arsel och honan har stumpen. Honorna blir ju åxå större och rundare i kroppen än hanarna. Hanarna har även en ljusare fläck/vårta i armhålan villket inte honorna har eller inte lika tydligt. Sök på Hymenochirus boettgeri, african dwarf frog eller afrikansk dvärgklogroda så hittar du säkert mer info.
//Camilla
Bilagor:
#13 - 2 april 2008 18:32
http://davidcecere.pipidae.org/Page2.htm#genus
"The females typically have a slightly longer tail than the males."
Du hittar massor om du söker på de ord jag angivit. :)
//Camilla
#14 - 2 april 2008 18:57
Hon/han kanske mennar dvärgklogroda inte den vanliga eller?
#15 - 3 april 2008 10:25
Baf2 skrev:
Hon/han kanske mennar dvärgklogroda inte den vanliga eller?

Det är dvärgklogroda jag pratar om i alla fall, inte afrikansk jätteklogroda.
//Camilla
#16 - 3 april 2008 15:09
C.Ciklid skrev:
Det är dvärgklogroda jag pratar om i alla fall, inte afrikansk jätteklogroda.

//Camilla

Okej, för det jag har läst är att man ser skillnad på dem för att honan är större än hanen.
#17 - 15 april 2008 08:35
undrar lite över storleken.. har två stycken men här påstår vissa att dem blir 12cm och vissa 3 vilket är det??? mina har bara än så länge blivit ca 3cm.. för på hemsidan http://www.groda.tk/ sås tår det att vanlig klo groda blir tre.. och ja vet att mina inte är dvärg.. vill gärna veta mer.. MVH Mia
#18 - 15 april 2008 09:09
Hymenochirus boettgeri, Hymenochirus curtipes, Hymenochirus boulengeri, Hymenochirus feae är några typer av dvärgklogrodor som finns. Den vanligaste i affärer är boettgeri och ibland curtipes. Att skilja dessa dvärgar mot den stora afrikanska grodan Xenopus laevis är lätt. Dessa säljs oftast som de vita albinosgrodor i affären (oftast som dvärgklogroda) men blir alltså uppåt 12cm. De har kraftigare bakben och saknar simhud mellan främre "fingrar" villket dvärgarna har. De stora har slätt skinn och dvärgar knottrigt. Xenopus tropicalis är en mindre variant av laevisen. Den är helt svart till m.brun/brun. Samma utseende som den stora men blir bara runt 7cm har jag för mig. Kanske har du fått tag på en sådan.
//Camilla

Annons