Små Sniglar/Snäckor i akvariet?

#1 - 16 juni 2010 22:50
Jag hittade små snäckor i akvariet, man kan knappt se de. Jag tror att de har kommit in i akvariet när jag köpte nya växter.
Jag gar hört att jag ska ta ut de så snabbt så möjligt eftersom de äter växterna. Är detta sant, och vad är dem för något?

Tack i förhand!
#2 - 17 juni 2010 05:56
Det är snäckor, eftersom de har skal. De hör också hemma i ett akvarium och är bra städare och algputsare. Dessutom kommer du inte lyckas att få bort dem hur du gör. Får du för många kan du kugnt utgå från att du har matat för mycket! Drar du ner på matningen så försvinner de efter ett tag.
Troligen har du fått in dammsnäckor (Physa) eller posthornssnäckor. Ingendera äter växter, men som sagt däremot alger och döda växtdelar. Det senare är bara bra eftersom du då slipper ruttnande växtdelar i akvariet.
Den enda snäcka som jag vet äter växter är Pomacea caniculata och den är dyr!
#3 - 17 juni 2010 11:42
Precis som Mumin säger äter inte physa eller "skräpsnäckor" som endel kallar dem växter. Det gör inte posthorn heller.
Det finns hur många snäckor som helst inom släktet Pomacea som äter växter. Vanligast av dem är väl Pomacea Canaliculata. Jag föder upp sådana, och de små är ena jäkla växtätare! De stora är mer intresserade av grönsaker. Dock är det absolut med störta sannorlikhet inte sådana du har fått med växterna! :D

Här är en bild på en av mina Canaliculata som är uppåt decimetern stor.

Annons