små snäckor????

#1 - 15 augusti 2007 16:10
Har sett att jag har fått några små djur som liknar snäckor, ska jag ta bort dom eller låta dom vara kvar i akvariumet.
#2 - 15 augusti 2007 16:15
Dom är mycket bra städhjälp, dom äter upp matrester som dina fiskar missar och så äter dom alger. Det är bara när man känner att dom blir för många som man kan ta bort dom. Det finns snäckfällor i djuraffären eller så krossar man dom med fingret. Om du är känslig av dig kan du skaffa en Botia så fixar den jobbet.
#3 - 15 augusti 2007 16:34
ok, vad bra.. kände mig nästan på mig att dom var bra, men var osäker..

snäckor är som en mal fast de gör lite mindre jobb..
Har fyra st i akvariumet än så länge..
#4 - 15 augusti 2007 18:32
snäckor förökar sig otroligt snabbt. men det som är bra med dem är ju att man kan plocka bort dom för hand och slänga i papperskorgen (elakt, men...). problemet är när de blir FÖR många. själv har jag så många att om jag plockar bort alla jag ser en gång (kanske 50 st) så är det 50 till som syns dagen därpå. det beror på att jag har ganska mycket alger i det karet, dom älskar ju alger. men jag vill inte tillsätta något medel i akvariet som dödar snäckorna, för det är inte bra för fiskarna och växterna.

vad jag ville säga är: plocka bort dina snäckor i tid, och låt dem inte bli för många! :)
#5 - 15 augusti 2007 18:35
toccata skrev:
snäckor förökar sig otroligt snabbt. men det som är bra med dem är ju att man kan plocka bort dom för hand och slänga i papperskorgen (elakt, men...). problemet är när de blir FÖR många. själv har jag så många att om jag plockar bort alla jag ser en gång (kanske 50 st) så är det 50 till som syns dagen därpå. det beror på att jag har ganska mycket alger i det karet, dom älskar ju alger. men jag vill inte tillsätta något medel i akvariet som dödar snäckorna, för det är inte bra för fiskarna och växterna.

vad jag ville säga är: plocka bort dina snäckor i tid, och låt dem inte bli för många! :)

OK,, dom förökar sig snabbt eller..
Ska jag plocka bort nu.. har ju bara 4 st.. märkte den första i förgår,,
#6 - 16 augusti 2007 08:41
Låt snäckorna vara, de är en bra indikator på om du matar för mycket tex. Blir det mycket snäckor så finns det mycket för dom att äta. Om inte snäckorna fanns skulle maten ruttna, algerna bli fler och nedbrytningen belastas med i värsta fall syrenbrist, nitrit och annat trist.
#7 - 16 augusti 2007 08:53
Nej, du behöver inte plocka bort nu. Men börjar du se 20-50 stycken kan du ju ta bort 10 eller något sånt :) Det är ju bra att lagom många finns kvar, som BengtO skriver. Ta bort dem när du tycker att de blivit så många att de stör i utseendet på akvariet....
#8 - 16 augusti 2007 13:58
ok,, vad bra, tack för all tipsen.. stor hjälp.
#9 - 21 augusti 2007 11:11
BengtO skrev:
Låt snäckorna vara, de är en bra indikator på om du matar för mycket tex. Blir det mycket snäckor så finns det mycket för dom att äta. Om inte snäckorna fanns skulle maten ruttna, algerna bli fler och nedbrytningen belastas med i värsta fall syrenbrist, nitrit och annat trist.

det där stämmer inte hos mig för jag har låtit mitt akvarium stått tommt i sommar (studerar så jag lämmnar akvariet utan fisk på sommaren) och när jag kom tillbaka så var akvariet fullt med snäckor.
#10 - 21 augusti 2007 13:43
ok,, men jag har inte så mkt än,, men observant ska jag vara..
#11 - 21 augusti 2007 15:11
Brukar mata överflödiga snäckor till botierna :)

//C

Annons