Små snäckor

#1 - 19 juli 2007 17:52
Jag har fått små snäckor i mitt akvarium. Dom är allt mellan cirka 3 och 8 mm stora. Jag har hitills plockat bort dom men det blir bara fler. Skall dom vara kvar? Gör dom någon nytta?

Jag har också fått min tredje platykull!!! Men alla verkar vara uppätna... Jag såg till och med ett 7-veckors guppyyngel äta på ett platyyngel. Är dom så glupska redan i den åldern?

Nu är det ingen fara egentligen eftersom jag redan har två kullar var av guppy och platy sedan tidigare och fler behövs inte just nu. Konstigt bara att de tidigare kullarna klarat sig så bra men inte denna tredje...

Ha en bra sommar! ;)
#2 - 19 juli 2007 19:00
Små snäckor följer ofta med växter och förökar sig gärna när det finns riklig tillgång på näring. I och med att du har yngel antar jag att du matar en hel del och det bidrar till att mängden sniglar ökar fort. Sniglar gör nytta och de gör ingen skada, i övrigt än att det kan se otrevligt ut om de blir för många.

Så tycker du det börjar bli många så plocka manuellt eller skaffa snäckätande fiskar om ditt akvarium tillåter det volymmässigt, kemikalier som dödar snäckor skulle jag undvika.
#3 - 19 juli 2007 19:27
Kemikalier vill jag helst inte använda. Men vilka snäckätande fiskar finns det? Äter snäckorna alger? Vi har ju ett akvarium till med en guldgurami och en floridahummer och där är en del alger eftersom jag vägrar att sätta in fiskar till hummern! Han äter upp alla utom vår gurami som nu är cirka 10cm! Men kanske det kan göra nytta med snäckor. Eller äts dom upp av gurami/hummer? [?]
#4 - 19 juli 2007 22:07
Har aldrig sett gurami äta snäckor förr, tänkte främst på botior å kulfiskar då jag nämnde snäckätande fiskar.

Placera om några sniglar, de gör ingen skada. Snäckor äter överbliven mat, alger mm.
#5 - 19 juli 2007 22:09
Om hummer äter snäckor kan jag inte svara på, har aldrig haft såna. Har du många så kan du ju testa.
#6 - 22 juli 2007 08:19
Har kvar våra minisnäckor. Varför? De är söta!
#7 - 22 juli 2007 10:02
Jag har släppt ner några snäckor till hummern men dom syns inte till. Antagligen har dom blivit mellanmål...

Visst är dom söta och roliga att titta på. Otroligt snabba när dom glider fram över grus och stenar. Men kan dom inte bli för många?
#8 - 23 juli 2007 17:56
Jag har släppt ner några snäckor till hummern men dom syns inte till. Antagligen har dom blivit mellanmål...

Visst är dom söta och roliga att titta på. Otroligt snabba när dom glider fram över grus och stenar. Men kan dom inte bli för många?

hmm. jag brukar försöka ta bort våra snäckor ganska fort. kompisen som hade vårt akvarium före oss fick en snäckinvasion trots att han hade snigelätare. så nu har vi två snäckätare. en praktbotia och en polkadotbotia. visst ser man till snäckor titt som tätt, men de försvinner fort också. :p

Annons