Små sljölstjärtar

#1 - 9 november 2004 17:22
Hejsan!
I torsdags ( för 5 dagar sen.) Köpte jag två sljölstjärtar (Dumle & Fanta [:-34] ) Ialla fall så bor dom i en guldfiskskål på cirka 5 liter. Men dessa små små fiskarna är ju inte större än 4 cm.
Kommer dom att få yngel lätt? Jag menar, jag vet ju inte ens om det är två killar eller två tjejer, eftersom man inte kan se skillnad på dem. Jag har ingen pump eller värme alls. Allt jag har är ett runt akvarium med småsten, 3 st "dillplantor" (ser ut som dill) och 2 st växter med små blad. Sen har jag en liten kruka och några snäckor.sen har jag en lampa ovanför som jag släcker på natten. Men den ger faktiskt rätt mycket värme. Jag ska göra rent ca. 1 gång i veckan.. Hoppas att jag gör rätt nu, jag har haft fiskar förut, men då hade jag ett rektangulärt, ingen aning om hur många titer man det var typ 40*60 cm. 40 högt kanske också. och då hade jag massa guppy, zebrafiskar, kampfiskar, och någon svart fisk (som hade månformad stjärt). Såklart hade jag då pump. Men den har nu gått sönder, och jag har sålt det akvariumet.
Just det! Så hade jag en fråga till. Hur mycket mat ska man ge till dom? Jag brukar ta lite i taget tills dom inte äter mer , cirka 2-3 gånger /dag. Det beror förståss på om det är vardag eller inte.
Ha det bra!
#2 - 9 november 2004 17:27
Din skål är för liten för slöjstjärtar som ska ha minst 50 lier per fisk.
du måste även ha ett filter som ger syre i skålen.
rengöra tor ja inte e bra men färimot så ska man byta vatten en gåång i veckan c 40% ha gjärna en dag som du har som "standarddag" att byta vatten typ en sönda som ja.
Mitt tips är endå att lämna tillbaka fiskar o skål o skaffa ett större akvarie sånt du hade i början.
Tobbe
#3 - 9 november 2004 18:13
Konstit ingen som klagat på dennes skål:)
här kan du läsa om dina fiskar.
http://www.zoopet.se/
#4 - 9 november 2004 18:13
vafan ja kan inte länka till dom.
#5 - 9 november 2004 18:37
Jag kan länka http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54 , som du ser måste du minst ha ett 250 luters akvarium för att dina slöjstjärtar ska kunna få ett bra liv och trivas, alla guldfiskar är alltså stora fiskar som säljs som yngel i affären.

Det finns fler diskussioner om samma ämne här på zoopet som du kan läsa. Iaf kan du gå tillbaka med fiskarna (pengarna tillbaka) djuraffären har inte utfört sin skyldighet och informerat dig om vad dessa fiskar kräver. Du är inte ensam om att råka ut för detta, det har hänt mig också med andra fiskar. /Anna
#6 - 9 november 2004 18:55
hmm ne ja går in på en sida på zoopet står det endå bara www.zoopet.com konstit.
titta din mail anna
#7 - 9 november 2004 18:57
Dina fiskar komemr att bli mycket större. De kommer att bli mellan 8-25 cm. Om de lekar lätt, antaligen kommer de inte att lägga ägg ens. Eftersom ditt akvarium är för litet. Jag kan inte säga så mycket omdde egentligen. Har själv en skål till mina 2. Men min skål är 25-30 liter. De sak ha mat 3 ggr om dan, och lite varje gång. Pump är bra att ha, nästan ett måste eftersom dina fiskar smuttsar ner mycket. Dessutom verkar du ha väldigt mycket saker i ditt lilla akvarium. De kanske räcker med en växt?

De bästa skulle vara om du kunde köpa ett större akvarium, 200 lite. Eller om du kan lämmna tilbaka fiskarna. Men de kan vara lite svårt.
#8 - 9 november 2004 19:00
Om du nu ska ha en skål, så är de bäst att byta till en lågwatts lampa, som EJ ger värme. För Slöjstjärtar är kallvattens fiskar. De mår ej bra med en vattentemperatur över 23 grader. Dessutom, köpte du dina fiskar i en affär med bara fiskar? Eller var de andra djur me?

Mitt tips.

Köpt fiskar i en affär med enbart akvarie prylar. DE vet mest.
#9 - 9 november 2004 21:32
Hej!
Jag köpte fiskarna på "Arken" Där har de fiskar, kaniner, fåglar mm. O massor med mat förståss! :P
Hon som jobbade där sa att de inte kommer att få barn alls, det är jätte sällsynt..:/ Det verkar ju konstigt. men dessa fiskar behövde ingen pump sa hon. Jag gick in och hörde med henne hur jag skulle göra och så, eftersom jag inte hade någon pump. Då sa hon att " nej då, men du måste välja mellan antingen sjölstjärt eller kampfisk." De behöver varken pump eller värme. Så va det! :)
Men det är ju faktiskt så att fiskar är så smarta att dom anpassar sig efter akvariumet, det har dom sagt.
Tack för alla svar:)
#10 - 9 november 2004 21:33
Glömde säga det där med växterna.
Jag köpte 5 för 20, det var sådana här 2 cm höga, det är inte i kruka alltså.
#11 - 9 november 2004 21:49
Men det är ju faktiskt så att fiskar är så smarta att dom anpassar sig efter akvariumet, det har dom sagt.

Vem fan har sagt att dom e smarta som anpassar sej??
zoohandlaren som bara vill sälja eller?
Det e klart att dom anpassar sej om dom skulle fortsätta växa skulle ja nosen sitta i ena rutan o stjärten i andra rutan vet ej va man ska kalla det för i skålar inte ruter
#12 - 9 november 2004 21:51
Ursprungligen skickat av cool

[quote]Men det är ju faktiskt så att fiskar är så smarta att dom anpassar sig efter akvariumet, det har dom sagt.

Vem fan har sagt att dom e smarta som anpassar sej??
zoohandlaren som bara vill sälja eller?
Det e klart att dom anpassar sej om dom skulle fortsätta växa skulle ja nosen sitta i ena rutan o stjärten i andra rutan vet ej va man ska kalla det för i skålar inte ruter
[/quote]

Jo, hon som sålde dom sa det? vaddå är det inte så eller!?
#13 - 9 november 2004 22:00
ne inte precis då......anledning att dom slutar växa e helt enkelt PLATSBRIST!
dom får inte ytrymme dom behöver för att bli vuxna fina djur
#14 - 9 november 2004 22:03
Hur länge lever en slöjstjärt då?
#15 - 9 november 2004 22:05
Jaha... Det var ju synd..:'(
Jag som har köpt allting oa llt sånt. Hon i kassan sa ju ingenting om att ha fiskarna i ett 5liters akvarium.
Dom hade kanske 50 fiskar i ett 100 så..
#16 - 9 november 2004 23:44
Ursprungligen skickat av Happyy

Hur länge lever en slöjstjärt då?

Enligt http://www.fishpondinfo.com/gfish.htm så finns det minst en guldfisk/slöjstjärt som blivit 43 år gammal.

Här finns mer att läsa:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

-- MW
#17 - 10 november 2004 00:16
En guldfisk per 50 liter vatten är rekomendationen. Och ett rätt kraftigt (dvs effektivt, inte starkt) filter. Detta eftersom dessa fiskar smuttsar ned i vattnet rätt kraftigt.

Hon i kassan hade halvt rätt. En kampfisk skulle kunna klara sig rätt bra i din kupa (om kupan var några liter större). Två guldfiskar är absolut två för mycket i din kupa. Så gå genast tillbaka med dessa till butiken. Om butiken krånglar, så kan du ju alltid hävda att de ljög för dig. De kan faktiskt bli åtalade, eftersom de inte får sälja guldfiskar i kupor (men de får sälja kupor, se naturvårdsverkets regler, vilka de skall kunna).

Vill du ha guldfiskar, köp ett 150-200 liters akvarium. De är dessutom mycket enklare att hantera än ett akvarium på under 100 liter. Så du har då större chans att lyckas bra med din nya hobby. Vill du inte ha guldfiskar, köp ett på runt 110 liter, de är optimala storleken. Lagom stor för att vara lätt att hantera, lagom litet för att lätt kunna göra vattenbyten.

Lycka till
#18 - 10 november 2004 03:45
Halloj!

Om det vore så att fiskar kunde anpassa sin storlek till utrymmet. Borde det inte vara så då att människor som bor i mindre lägenheter inte blir lika stora som de som bor i hus? Människan är väl ändå det smartaste djuret på jorden... eller? Ibland undrar man vad vissa tänker med... [;)]

(I och för sig så har människor blivit i genomsnitt längre idag än vad vi var för ett par hundra år sedan, men evolution tar som bekant många generationer och lång tid.)
#19 - 10 november 2004 06:34
Arken var nog lite fel ute. Guldfiskar som bor i en trång skål blir jättestressade, därför slutar de växa. Att kalla det för "anpassa sig" är inte riktigt bra, det skulle vara som att säga att barn som får stryk när de pratar "anpassar sig" när de blir tysta. Gå och lämna tillbaka både fiskar och skål. Ifall det var Arken på söder i stockholm, så kan du gå några hundra meter bort till Alba Zoo på Folkungagatan där du antagligen får bättre råd.
#20 - 10 november 2004 06:44
Okej, jag tänkte köpa mina på arken men sen så tyckte jag de hade lite missskötta fiskar. Nåsta gång köp i en akvarieaffär.

Eftersom de på arken säljer många sjur hade de ej så stor konskap om varje. Iaf verkar ingen ha lunskap om fiskar. Dina fiskar kommer att leva kanske 1 år. Bara så att du vet behöver Kmpfiskar både pump och värmare. Slöjstjärt behöver pump. Och men d¨å var de ju ingen fara med växterna.

Om jag var du skulle jag iaf byta till en större kupa. ca 25 liter åtminstone. Om du nu vll ha kupa, eller den allra största som finns. Annars är de ett 200 liters du behöver. För de är ej säker att de tar emot fiskarna.

Vart bo du nånstans?
#21 - 10 november 2004 08:13
Går du tillbaka och ska lämna tillbaka fiskarna och skålen och affären ej vill så upplys dem om att de har brutit mot lagen då de måste upplysa dig om vilka krav fisken ställer. Det har för bara något år sedan blivit krav på utbildning för att få saluföra levande på grund av att för många djuraffärer gör som de har gjort mot dig. Du kan även upplysa dem om att de ska gå Zoorfs vidare utbildning inom akvaristik där Kjell Forhman är med och föreläser om just fiskar och deras krav.
#22 - 10 november 2004 08:39
De små sexkantiga "akvarierna" som grossisterna lanserar är inte bättre än skålar.
Allmänna råd till 13 kap. 5 § Jordbruksverkets föreskrifter
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
anpassad till vatten av små volymer.
Det är inte en Guldfisk.
#23 - 10 november 2004 09:38
Lägg av nu mattias, har du inte kört detta tricket tillräckligt många gånger?
#24 - 10 november 2004 10:17
Det största nybörjar felet man kan göra verkar vara att lyssna på akvariehandlaren... tyvärr... Visst finns det bra handlare, men eftersom de inte har en stämpel i pannan om det, så får man helt enkelt se till att vara påläst INNAN man köper fisk.

En slöjstjärt kan säkert bli över trettio år med rätt förhållanden... två slöjstjärtar i en kupa på fem liter, kommer nog att överleva någon månad på det högsta...

Vad gäller utbildninarna så måste de inte gå Zoorfs kurs med Kjell Forhrman.... även om den är helt suverän... Däremot måste de gå en av jordbruksverket godkänd akvaristikutbildning, och i kurserna ingår lagar och regler... så de VET att de måste informera om fiskens behov....
#25 - 10 november 2004 13:20
Vem är mattias i detta forum?
#26 - 10 november 2004 13:25
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32440

Bla. Han skriver alltid om slöjstjärtar i skålar, med jämna mellanrum försvinner hans signatur och ersätts av en "n/a". Jag misstänker att det är han igen, men är inte säker. Så det var kanske dumt av mig att skriva så.
#27 - 10 november 2004 14:09
Okej..
Nu är det ju så att jag vet inte riktigt vart jag har lagt kvittot, och imorgon har det gått 1 vecka.
Jag bor norr om sthlm.
Jag är lite förvirrad..:/
#28 - 10 november 2004 16:06
Du kan prova utan kvittot, efter som ditt akvarium är jätte litet. De borde faktist ta tillbaka de, och om de inte får prnar tillbaka borde du iaf få köpa något annat för samam pris. Fiskarna är de inte säkert att de tar emot, men du kan ju iaf köpa ett större akvarium. Eftersom 5 liter är väldigt lite. Även om du ej har råd med 200 så är ju 100 liter mycket bättre. Och 60 liter me för den delen. JAg har ju ett 25 litet. O de är inte heller någon bra lösning egentligen. Tror de finsn kupor pp ca 50 liter. I uppsala finns en affär som heter Akvarie Hobby. Den är bra! Om du itne bor långa från uppsla så prova där! Den är ganska billigt me .

Lycka till!
#29 - 10 november 2004 16:54
Nu bara jag måste: Amalie, hört talas om "Lev som jag lär, men lär inte som jag lever".
#30 - 10 november 2004 17:30
JA men ska jag skriva? JAg tycker du ska skaffa ett 25 liters? Då trakcar ju alla mig. Har ju skrivit att hon kan ha ett 25 liters om hon vill. Jag tycker de är fint. Men de vill jag ju egentligen ej nämna de här eftersom jag blir trackad då. Om hon har råd, är de ju bättre för fiskarna i ett större. Men 25 är ju bättre än 5 liter.
#31 - 10 november 2004 20:18
alltå, jag har apsolut inte råd till något nytt akvarium.
så är det!
Amalia, tack för tipsen:P
Tack alla andra också! :)
Frågan är bara vad jag ska göra.
#32 - 10 november 2004 20:20
Just det! Jag glömde säga att den här sorten jag har köpt hette Sjölstjärt liten. så stod det på kvittot också.. Det fanns även en större sort, men jag tyckte om min mer. Jag köpte mina för 45 kr /st.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 10 november 2004 20:26
Det finns inte någon "liten slöjstjärt" - alla blir lika stora när de blir fullvuxna.
#34 - 10 november 2004 20:29
Jasså..:/
Vad var det för skilnnad? Mellan de stora & små?
Dom andra kanske hade blivigt mognare.
#35 - 10 november 2004 20:33
Här är en länk klicka på fisknamnet så står där storleken på fisken som vuxen. http://www.akvarieteknik.com/privat/produktkategorier.asp?ProduktgruppsID=2800&Produktgruppsnamn=SL%D6JSTJ%C4RT&MENY=2
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 10 november 2004 20:35
Vad var det för skilnnad? Mellan de stora & små?

Åldern
Dvs samma skillnad mellan en ett år gammalt barn och en tonåring - fiskar växer även de i likhet med människor.
#37 - 10 november 2004 21:22
okej..tack..:)
#38 - 10 november 2004 21:41
alltå, jag har apsolut inte råd till något nytt akvarium.

så är det!

då kanske du ska lämna tillbaka fiskarna o vänta med akvarium tills du har råd, det är en hobby som kräöver både ansvar och lite pengar...
#39 - 11 november 2004 14:59
Kolla på blocket.
Där skänker dem ju nästan bort riktigt fina akvarium ibland.
Antingen det eller så lämnar du tillbaka fiskarna.
Med eller utan pengarna tillbaka kvittar.
#40 - 11 november 2004 16:24
Hur mycket kostade ditt 5-liters då?

För 430 kr kan man iaf få ett 25 liters på Akvarie Hobby i uppsala. De är ju iaf en lösning, de är ju inte så bra för fiskarna, men bätre än 5 liter.
Tänker inte tipsa något att köpa ett 25 liter eftersom de inte är bra för fisken. Bara så att du vet va de kostar. De är ju inte så jätte dyrt iaf. JAg vet inte hur gammal du är, men bor du hemma så kan du ju be dina föräldrar att betala melan skilnaden om de ej har råd.

45 kr Slöjstjärtarna är vanliga slöjstjärtar som bara inte är så gamla.

Ett tips, bor du nära uppsala så är Akvarie Hobby lungt billigast.

Lycka till
#41 - 11 november 2004 17:10
För 430 kr kan man iaf få ett 25 liters på Akvarie Hobby i uppsala

För 430 kr kan man få ett bättre begagnat akvarium större än 25 liter. Förstår inte att du envisas med att rekomendera en 25-liters skål när du själv vet att den är alldeles för liten. Ett större akvarium är också mycket lättare att sköta.

Guy
#42 - 11 november 2004 17:13
Ja men på förre sidan skrev ju en. man ska leva som man lär. Jaa... vad ska jag skriva då, när jag skrev 200 liter är bra blev någon arg för att jag föreslog de när jag inte själv hade de. och när jag skriver de jag själv har blir någon arg för de. Vad i h*lvete ska jag skiva då?
#43 - 13 november 2004 22:26
<b>Tack så mkt för alla svar! :)
Jag är 14, så jag har inte så mkt pengar så..:/</b>
#44 - 14 november 2004 08:24
Lika gammal som mig :)
Men försök att lämna tillbaka skålen iaf. Vad kostade den? 200 kr? Får du tillbaka de prngarna kan kanske dina föräldrar lägga till 230 så kan du ju få 25 liter.

Hoppas de löser sig :)
#45 - 14 november 2004 09:10
Mitt 600L var gratis mot avhämtning, höll på att svimma när jag såg lappen i affären... Med det är repigt och glaset har sk glasrosor, inte så vackert, men ack va trevligt med 600L!

Mitt råd, testa att lämna tillbaka skålen om du vill fortsätta med fiskarna, du kan förvara dem i en 10L hink under tiden (wow, ett uppbyte!), annars lämnar du tillbaka fiskarna också. Du kommer antingen få pengarna tillbaka eller få handla för samma summa inom butiken. Om jag var du skulle jag sattsa på en pump. (vilken vet jag inte, men det hjälper säkert någon annan dig med)
OM affären krånglar så påpeka att det är deras skyldighet att informera dig om fiskarnas krav, att det står i lagen. I värsta fall får du dra upp mobilen (om du har en sådan) och ringa polisen och förklara läget, du behöver inte ens faktiskt ringa, det ger många eld i baken.
Om du får tillbaka pengarna så kan du ju fortfarande köpa en pump, lämpligtvis någon annanstanns, en sådan affär vill du inte stödja. Glöm inte att vara högljud och jobbig om de krånglar! Ju fler som hör desstu bättre, de borde få veta hur det ligger till!

Sen kan jag bara råda dig att söka på blocket, ibland finns det jättebra (stora, så stora som du behöver) akvarium för bara 4-500kr, men innan du slänger dig ut på blocket, hur stor plats har du för ett akvarium? Har du inte plats för 200L, då kanske du skulle sattsa på någon annan fisk? I sådana fall är det faktiskt ok att låta akvariumet stå "tomt", med pump om ev doppvärmare... Sen kan du ju "fylla på" med vilken sorts grus/sand du vill, sen ev växter... SEN är det dags för fiskar (om du inte behåller de du redan har, för då ska de i så fort vattnet är ok!)

Att se sina små fiskar simma runt när det har tillräckligt med plats... Det går inte att beskriva, man SER att de är glada, man SER hur de sväller av lycka och välmående (inte av nån mystisk sjukdom... håll ett öga öppet för det med!!)

Hoppas det löser sig.

Lycka till!
#46 - 14 november 2004 09:21
Happy, är de så att de absolut inte har några mer pengar? Be om en för tidigt jul-klapp eller något sådant i form av ett större akvarium. kanske. Vill du ha en skål, så satsa på en så stor som möljigt. upp till 50 liter har jag sett. Vart bor du?
#47 - 14 november 2004 09:41
Såg just det här: http://www.zoopet.com/akvarium/kop_och_salj_visa.asp?NR=9929

Kolla om du har plats med något av dem, fast de kanske finns för långt bort från dig?

Tänkte bara visa att det finns bra akvarium för liten summa!
Hade jag varit dig hade jag sparat alla pengar jag kunde!
#48 - 14 november 2004 10:12
Ursprungligen skickat av Amalia

Happy, är de så att de absolut inte har några mer pengar? Be om en för tidigt jul-klapp eller något sådant i form av ett större akvarium. kanske. Vill du ha en skål, så satsa på en så stor som möljigt. upp till 50 liter har jag sett. Vart bor du?

Jag bor norr om sthlm..
#49 - 14 november 2004 10:34
Ursprungligen skickat av Kramfors

Här är en länk klicka på fisknamnet så står där storleken på fisken som vuxen. http://www.akvarieteknik.com/privat/produktkategorier.asp?ProduktgruppsID=2800&Produktgruppsnamn=SL%D6JSTJ%C4RT&MENY=2

Hejsan! På "www.akvarieteknik.com" så stod det att den där Red cap slösstjärt bara blir 5cm!!! Jag har en sån så snälla svara!!!
#50 - 14 november 2004 10:37
svar till figo:
Dina kommer att bli stora, 5 cm är vad de är när man köper dem. Alla slöjstjärtar blir mellan 8-25 cm. Vissa blir större ändå.
#51 - 14 november 2004 10:40
svar till happy:
Bor du nära uppsala?
Vet att jag kanske har tjatat om detta, men 430 kr, har du de?

Kanske dina föräldrar vill låna dig. För de kan du få ett 25 liters. Pump behövs för slöjstjärtar smutsar ner mycket. Botten filtret kostar 30 kr och en pump 90.

Om dina föräldrar går me på den kan de ju bli en tidig jul-klapp :)
#52 - 14 november 2004 10:49

svar till happy:

Bor du nära uppsala?

Vet att jag kanske har tjatat om detta, men 430 kr, har du de?

Kanske dina föräldrar vill låna dig. För de kan du få ett 25 liters. Pump behövs för slöjstjärtar smutsar ner mycket. Botten filtret kostar 30 kr och en pump 90.

Om dina föräldrar går me på den kan de ju bli en tidig jul-klapp :)

jojo..Men jag vet inte riktigt om jag komer att få plats med det..
jag är inte säker på attd et är ett 5 liters..25 cm hösg, 35 sm bred..:S
#53 - 14 november 2004 10:55
Antaligen 15 liter. Du köpte de på arken va? är jag var på arken i uppsala va den största 15 liter. Min är 40x40 typ, o den e 25 liter.
Så en 25 liter tar ju bar upp 5 cm mera plats. Men de kan ju vara tajt me plats ibland. 10 liter är ju ganska mycket.

eftersom de ändå är 15 liter så kan de ju vänta ett tag.

Tips: Önska dig ett större i julklapp :)

Pump är nästan ett måste eftersom de smutsar ner mycket. HA ju själv 2 st.

DU byter väl vatten 1 ggr i veckan?

Lycka till med Dumle & Fanta.
#54 - 14 november 2004 10:57
24 liter om den är cylindrisk.Men den smalnar säkert av upptill.Skulle gissa på ca 20liter
Fredrik
#55 - 14 november 2004 11:01
Men men..ja är 14, har inte så j*ävla mycket plats kvar (hmm vad kan det bero på?? ;) men jobbar extra på helger och har pengar det är därför det funkar för mej....älskar hobbyn och lägger ner pengar och plats. det är sånt man får ta om man ska hålla på med fiskar. that´s the word....
#56 - 14 november 2004 11:04
Jaja, mathias dalström, alla kanske inte har plats. De beror väl på ens rum. Och vilka saker man satsar på.

Tex. Skulle jag jobba på helgen skulle jag dö av uttmattning. JAg brukar ju ibland till o med plugga på helgen.
#57 - 14 november 2004 12:09
Nej men,..Jag kanske ska ta och önskak mej ett 100liters i julklapp, men asså, kna ja inte stta in fler fiskar..? när jag har ett 100..
#58 - 14 november 2004 13:40

Jaja, mathias dalström, alla kanske inte har plats. De beror väl på ens rum. Och vilka saker man satsar på.

Tex. Skulle jag jobba på helgen skulle jag dö av uttmattning. JAg brukar ju ibland till o med plugga på helgen.

Saken var den att man ska lägga ner sig om man ska ha djur och inte snacka om pengar och plats.......sa inte man behövde jobba på helgerna heller...
#59 - 14 november 2004 13:41
Okej de låtar bra! JAg vet inte om du kan ha fler. En mal kanske. Kanske ett stim neonisar.

Men de kanske ej går eftersom Slöjisar behöver egentligen 200 liter.
#60 - 14 november 2004 13:42
okej, jo..
Men om jag har..hm.. 200 L då?
#61 - 14 november 2004 13:44

Nej men,..Jag kanske ska ta och önskak mej ett 100liters i julklapp, men asså, kna ja inte stta in fler fiskar..? när jag har ett 100..

jo, vet inte hur det går med typ kardinaltetror nu när guldfiskarna är så små...men sen kommer det med växter och guldfiskar brukar ju inte vara det bästa....men man kan ju byta bort guldfiskarna och det finns en uppsjö av arter som man blir klistrad på ruta av.
#62 - 14 november 2004 13:46

Okej de låtar bra! JAg vet inte om du kan ha fler. En mal kanske. Kanske ett stim neonisar.

Men de kanske ej går eftersom Slöjisar behöver egentligen 200 liter.

..överskatta inte "slöjisarna" nu det är ju som vicken fisk som helst det går i mer i 100L..beroende på vad man väljer...
#63 - 14 november 2004 13:50
Kom på en sak. Slöjisar ska ju ha kallvatten, eller ja under 23. Så om man ska ha mer kanske kardinalfisk, guppy klarar ner till 18 iaf.
#64 - 14 november 2004 13:56
guppy är ett bra förslag men 18 grader! 21C hade ja sagt...
#65 - 14 november 2004 13:59
Jag har läst 18 grader nånstans.

Antagligen kommer ditt akvarium att hålla rumstemperatur. Precis som mitt. Ungefär 20 just nu.

Kardinalfiskar är ju ca 5 cm så dem kanske man kan ha några av. Gupys är de bäst att ha en hane med 2-3 honor.

#66 - 14 november 2004 14:25
guppys och guldfiskar/slöjstjärtar är ingen bra idé... de kommer bara bli mat så småning om.
#67 - 14 november 2004 14:26
Om till o med guppy blir uppätna. Så vet jag inte någon som passar till. Hur stora är dina slöjisar nu?
#68 - 14 november 2004 16:22
nu är dom kanske 6 cm eller något..:S
#69 - 15 november 2004 16:22
Okej, som mina då :)

Du kan ju fråga i affären vilka fiskar som passarme dem i ett 100 liter. För blir både guppy och slöjstjärt uppätna, kommer jag inte på ne mera :S
#70 - 18 november 2004 21:18
hehe, okej:)[:-29]
Men jag vet inte vad jag ska göra.
Jag har ju inte så mycket pengar, och fiskarna kanske inte mår så bra?
Det är små luftbubblor längskanterna, vad är det?
#71 - 18 november 2004 21:37

hehe, okej:)[:-29]

Men jag vet inte vad jag ska göra.

Jag har ju inte så mycket pengar, och fiskarna kanske inte mår så bra?

Det är små luftbubblor längskanterna, vad är det?

1. Hur du ska göra? Lämna tillbaka fiskarna eller köpa ett större kar.
2. Varför förstår du inte dina ekonomiska begränsningar? Har du inte råd att ge ett djur ett drägligt liv skall du avstå från djuret. Det är som att köpa en hund eller katt men inte ha råd att köpa mat till den.
3. Nej, de mår säkert inte bra.
4. Det är nog precis som du skriver, luftbubblor.

Annons