Små scalare

#1 - 13 augusti 2010 21:42
Har ägt mina 3 scalare i 6 månader nu och dem har inte ändrat i storlek alls, de är lika små som när jag köpte dem.

De får blandat foder, olika frysfoder 4 dagar i veckan och övriga dagar flingfoder.

Vet inte vad som kan vara fel?

Övriga trådar man läst så har man sett skillnad redan efter 3 månader, men inte jag :(
#2 - 13 augusti 2010 21:51
Hur stort är akvariet? Det kan hända att dom inte växer pga. litet utrymme. Scalaren behöver som sagt stort att röra sig på. :)
#3 - 13 augusti 2010 21:53
Karet är på 240 liter
#4 - 13 augusti 2010 22:40
Okej, verkar konstigt. När jag hade så hade jag aldrig några problem med att få dom stor. :) Tror folk får fortsätta svara. Kan inte hjälpa dig. :p
#5 - 13 augusti 2010 22:51
Okej, kanske fler vakna senare då ^^
Tack iaf :)
#6 - 14 augusti 2010 00:41
Hur stora va de när du köpte dom, snackar vi jättesmå lr??

fick 4 st små på några cm i november förra året. Det jag märkte va att de växte väldigt ojämt inom gruppen...ryckvis. 2 av dom har dött men har nu kvar ett par och de är iaf. 4-5 ggr så stora nu som när jag fick dom.

De har gått i min 140l. hela tiden och ska få flytta till större så småningom. Så 240l. är ju inte för trångt på något sätt och vis i nuläget iaf.

Vad har de för sällskap i karet??, kan ju påverka om de blir väldigt stressade hela tiden sen. så vill de ju inte ha får mycket fart på vattnet.
Bilagor:
#7 - 14 augusti 2010 08:24
Är du säker på att de inte växt? Eftersom du ser dem var dag så ser man inte att de växer på samma sätt, skulle du däremot ha tagit foto på dem när du fick dem och jämfört med nu så är det troligen skillnad:).'
Mata med ett bra foder såsom ett bra flingfoder, artemia och räkmix så kommer de att dra på i storlek så småningom så att även du ser det;).
#8 - 14 augusti 2010 18:43
cavelzini skrev:
.

De var väl ca 5 cm när jag köpte dem, och är i den storleken nu med. De har sorgmanteltetror i karet som sällkap, även ett par malar samt några praktbotior. Upplever inte att någon av dem stressar/stör scalarna. Det är Juwels egna pump jag använder så det är inte så mycket fart på vattnet.
Bilagor:
#9 - 14 augusti 2010 18:44
ansjo skrev:
Är du säker på att de inte växt?

Ja, är ganska så säker. Mätte dem veckan efter att jag köpte dem och det jag har lyckats mäta nu i veckan är ungefär samma längd. Kanske att de växt lite på höjden isåfall.
Bilagor:
#10 - 14 augusti 2010 19:14
Hur ofta byter du vatten?
#11 - 14 augusti 2010 22:19
Offtast en gång i veckan, ibland kan det gå 2 veckor när det är mycket på jobbet.
#12 - 24 september 2010 19:16
De var och är fortfarande små. Den ena är 5 cm och den andra 6.

Nån som vet vad de är för färg?
http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild870.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild872.jpg

Såhär ser karet ut som de bor i, 240 l. Kan det vara för mycket växter och det är därför de int växer sig större?
http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild886.jpg
#13 - 24 september 2010 19:39
De är av varianten Koi.

Köpte själv en grupp scalarer i början av året, 3-5 cm, och de har vuxit sanslöst mycket, har redan fått ett lekpar. Matar med flingfoder, granulat, räxmix och färska räkor lite då och då. (De mosar även i sig massor av grönt i form av ärtor och Broccoli och är med och knaprar på algtabletterna. De äter verkligen ALLT de kommer åt.) Matar matvraken morgon och kväll. En utav de viktigaste bestånsdelarna i deras kost är nog ändå levandfoder i form av yngel. Tror de började växa på allvar när de fick kläm på att äta dem. Dock är det en utav våra som hamnat lite på efterkälken om man jämför med de andra. H*n är väldigt "kräsen" av sig och ratar allt utom flingfoder har vi märkt. Visst växer även denna men det går väldigt mycket långsammare om man jämför med de som varierar sig mer.Tycker du verkar mata väldigt varierat och bra men kan du börja ge dem lite levandefoder tror jag det skulle göra susen. (Vårt kar ligger också i storleken 220-240 liter, har inte orkat räkna ut exakt, välvd front, och vatten byts varje vecka utan undantag.)

Lycka till!
#14 - 24 september 2010 19:57
Levande foder får de nog i sig lite då och då då det går guppys i karet och inga yngel har övelevt på 6 månader hittills. Men tack för tipsen!
#15 - 24 september 2010 20:02
*S* Då får de levandeföda så de klarar sig förstår jag. Hmmm, märkligt att de inte växer. På vår som halkat efter har vi ju i alla fall märkt att h*n enbart gillar flingor. ( Även vår eftersläntrare är av varianten Koi. Å andra sidan är honan i vårt lekpar också en Koi och den hona som vuxit mest av alla...)
#16 - 24 september 2010 20:55
Hmm tycker också det är mysko. Vill ju ha stora ståtliga fikar och inte små pjuttar ^^

Får väl ge dem lite mer tid ändå kanske. Men något borde man som sagt märkt.
#17 - 24 september 2010 22:17
Titta på dessa två filmer av samma skalarer med några månaders mellanrum.

Notera framför allt storleken på ögonen och hur fenorna ser ut.

Jag tror att du har köpt gamla "fullvuxna" fiskar som har gått i ett för litet kar. De har alldeles för stora ögon och slitna fenor för att vara ungfiskar.

Det är min teori...
#18 - 24 september 2010 22:46
c90368 skrev:
Titta på dessa två filmer av samma skalarer med några månaders mellanrum.

Notera framför allt storleken på ögonen och hur fenorna ser ut.

Jag tror att du har köpt gamla "fullvuxna" fiskar som har gått i ett för litet kar. De har alldeles för stora ögon och slitna fenor för att vara ungfiskar.

Det är min teori...

Måste bara säga att du har ett väldigt fint kar och superfina scalarer. (Sådana jag själv vill ha längre fram när inte barnen ska vara med och välja.;))
#19 - 25 september 2010 17:56
c90368 skrev:

Det är min teori...

Kan säkert stämma, de simmar ofta i par och de liknar mer dina äldre scalare med slitna fenor och stora ögon. Känner mig lurad :(
Vad gör man med dessa om man vill ha scalare som blir i "naturlig" storlek?

Kan dessa gå i ett 120 l akvarium med en kamphane kanske?

Köpte dem på en affär där det inte säljs så mycket fisk, så kan säkert vara så att de gått för länge i ett akvarium som kanske var 50*30 eller liknande. Var minst 30 stycken däri när jag köpte pga att de höll på att rusta.
#20 - 25 september 2010 20:21
gickan_87 skrev:

Vad gör man med dessa om man vill ha scalare som blir i "naturlig" storlek?

Man håller koll på akvarieaffärerna i närheten och väntar tills det kommer in lokalt odlade skalarer, helst naturformen, när det händer så avslutar du stackarnas liv på det mest skonsamma sätt du kan komma på.
#21 - 25 september 2010 20:59
c90368 skrev:
Man håller koll på akvarieaffärerna i närheten och väntar tills det kommer in lokalt odlade skalarer, helst naturformen, när det händer så avslutar du stackarnas liv på det mest skonsamma sätt du kan komma på.

Så det är inte okej att ha dem i ett 120 l trots deras lilla storlek? vill ju inte ta livet av dem heller :/
#22 - 25 september 2010 21:17
gickan_87 skrev:
Så det är inte okej att ha dem i ett 120 l trots deras lilla storlek? vill ju inte ta livet av dem heller :/

Det skulle säkert fungera, men frågan är om skalarerna mår bäst av leva länge i en liten burk eller få ett snabbt slut?

Att få en snabb smärtfri död eller tyna bort, det är upp till dig.
#23 - 25 september 2010 21:23
Isåfall får de bo kvar i mitt 240 l. Tänker inte ta död på dem bara för att jag inte vill ha dem missbildade.
#24 - 25 september 2010 21:42
Låt dem gå kvar och köp nya när du hittar fina att köpa. Vad jag kunde se på bilderna så verkade inte ditt kar vara överbelastat. Så det kan nog finnas plats både för de gamla och de eventuellt nya.
#25 - 26 september 2010 19:10
Så dessa 2 kommer inte utgöra något hot mot de andra 2 då? och mina 2 missbildade, de kommer väl aldrig kunna leka heller?

I karet bor
2 scalare
4 guppy
10 sorgmanteltetror
3 malar av olika arter
4 små praktbotior

tycker inte det är överfullt på ett bra tag iaf :)
#26 - 26 september 2010 19:27
gickan_87 skrev:
Så dessa 2 kommer inte utgöra något hot mot de andra 2 då? och mina 2 missbildade, de kommer väl aldrig kunna leka heller?

I karet bor

2 scalare

4 guppy

10 sorgmanteltetror

3 malar av olika arter

4 små praktbotior

tycker inte det är överfullt på ett bra tag iaf :)

Nej, de kommer inte på något sätt innebära ett hot mot de nya, de nya bör vara minst fyra stycken så du är säker på att få ett par.

Håller med, ingen risk för överbelastning.
#27 - 26 september 2010 21:25
Funderar på att köpa 2 som redan parat ut sig. Så slipper jag stå där med 2 st som jag inte vet vart jag ska göra av dem.

Annons