Små Platysar förföljer de större

#1 - 17 juni 2005 21:24
Fick för några månader sen sju stycken platy-yngel.

Fråga 1: De har nu växt till sig i olika takt, och några av dem är betydligt mindre än dem andra, ungefär hälften så stora. Är det normalt?

Fråga 2: Vissa av dem små förföljer de större, det känns som de störra Platysarna blir stressade av de mindre, när de HELA tiden blir förföljda av dem små! Brukar det vara så?

Fråga 3: Kan man separera dem, för att de mindre kanske ska "äta upp sig" lite, eller är dem beroende av varandra?

Thanks,
/andreas :)
#2 - 17 juni 2005 22:21
Jag har oxå platyyngel som vuxit i olika takt.
Har 2 platy och 2 svärdbäraryngel i samma akvarie. Tre är rätt så lika stora medan det ena platyynglet är rätt litet fortfarande. Har oxå funderat på om detta är normalt och hur jag ska göra för att det ska äta upp sig.
Man kan ju inte mer än mata och hoppas de äter.
Nu är som sagt de tre rätt lika stora men de har växt olika fort innan så det blir kanske så. Att vissa tar för sig mer mat och då växer fortare...
#3 - 17 juni 2005 22:29
Vissa av dem små förföljer de större, det känns som de störra Platysarna blir stressade av de mindre, när de HELA tiden blir förföljda av dem små! Brukar det vara så?

Det låter mer som lek,snart blir det nog nya småttingar i karet.
#4 - 18 juni 2005 19:33
Yngeln brukar göra det när dom kommer i kontakt me de ''vuxna platysarna'' . De kan inte nått så dom härmar de vuxna :)
#5 - 18 juni 2005 20:24
Hej.
Har 12-14 platyyngel i akvariet.Går inte att räkna.Dom kommer och går!!:-)
Däremot har 4 stycken (dom största )hoppat ur akvariet.Tyvärr.Upphittade.
Tror att dom kanske inte hittat tillräckligt med plats??
Har flyttat 5 stycken till et större akvarium.Varvid tre fortfarande lever.
Vad att göra??
MVH Marta
#6 - 18 juni 2005 22:25
Jupp, ni verkar ha rätt. Fick två yngel idag. Dessvärre såg jag inte det förrän jag rensade "ogräs", och när ynglena väl var blottade blev dem snabbt skrovmål för andra fiskar... :(

Ska låta det växa igen... :)
#7 - 19 juni 2005 04:01
[QUOTE=martal]Hej.
Har 12-14 platyyngel i akvariet.Går inte att räkna.Dom kommer och går!!:-)
Däremot har 4 stycken (dom största )hoppat ur akvariet.Tyvärr.Upphittade.
Tror att dom kanske inte hittat tillräckligt med plats??
Har flyttat 5 stycken till et större akvarium.Varvid tre fortfarande lever.
Vad att göra??
MVH Marta[/QUOTE]Täckglas löser det problemet.

Annons