Små mörka taggar sticker ut ur analhålet

#1 - 22 oktober 2015 16:50
Jag fick med mig en Rödzebra från djuraffären idag. Han hade blivit ensam kvar och de frågade mig om han kunde få bo med mina rödzebror.

Nu har jag lagt hans påse i vattnet för uppvärmning, men när jag kollar på honom så undrar jag om han har någon parasit eller nåt. Han ser väldigt smal ut och ur analhålet sticker det ut två små rödbruna taggar!!
Först trodde jag att det var analfenans "start-spröt" men nu har jag kollat noga och de sticker verkligen ut genom hålet liksom.

Det är jättesvårt att ta kort eftersom han fladdrar runt som en tok, men taggarna är kanske 1-2 mm långa, två till antalet.

Någon som har något förslag? Jag har inget lämpligt sjukakvarium så jag kan inte sätta honom i karantän.
Tills vidare fyller jag på lite vatten åt honom i påsen med jämna mellanrum så han får luft, men jag slänger överflödet i toaletten.
#2 - 22 oktober 2015 16:56
Släpp över han i en hink, han har callalanus ( stavning stämmer inte..)
det smittar grymt..
#3 - 22 oktober 2015 16:58
Fy fan vad äckligt, plötsligt stack det ut en massa spröt, som en havstulpan typ!! :p Han måste inte avlivas då?
#4 - 22 oktober 2015 16:58
Kolla under sjukdomar i forumet så hittar du trådar där.

men lämna åter honom till butiken är mitt råd.
#5 - 22 oktober 2015 17:02
Hittar inget i forumet och på nätet fick jag bara fram en bild på en neontetra med någon slags böld på magen.
#6 - 22 oktober 2015 17:04
Camalanus , tror jag det stavas.. [:o]
#7 - 22 oktober 2015 17:06
Jag hade absolut inte släppt i vattnet i påsen i karet, då är det kört för de andra fiskarna.. Gå tillbaka med honom till butiken, det är mitt råd och sen att du inge glömmer säga till ägaren.
#8 - 22 oktober 2015 17:15
Instämmer helt med Pia, ta upp påsen medetsamma och förvara fisken i en hink tills i morgon och lämna tillbaka den! Sen säger du åt din handlare att medicinera karet/karen där fisken vistades i med nematol.

//inger
#9 - 22 oktober 2015 17:16
Pia, camallaus ;)

//Inger
#10 - 22 oktober 2015 17:17
Jag ringer dem direkt, stort tack för hjälpen!

Detta kommer ge mig mardrömmar!! Blodmask kallas den tydligen också.
#11 - 22 oktober 2015 17:18
Han låg ensam i ett kar så det var ju positivt. Men jag har med mig tre siameser hem också. De var i ett annat kar.
#12 - 22 oktober 2015 17:25
Nyssel skrev:

Vilken "bra" bild på eländet. Förmodligen användes väl samma håv också - men vet faktiskt inte hur petig man ska vara (jag är väldigt petig)?

//Inger
#13 - 22 oktober 2015 17:33
Inger H skrev:
Vilken "bra" bild på eländet. Förmodligen användes väl samma håv också - men vet faktiskt inte hur petig man ska vara (jag är väldigt petig)?

//Inger

Jag såg faktiskt inte hur hon gjorde. Men jag fick tag i en annan butik inom samma kedja som fortfarande hade öppet och hon rådde mig att avliva honom och lägga siameserna i en hink med en cirkulationspump över natten. Jag kontaktar butiken imorgon och berättar vad som har hänt.

Skit också, nu inser jag att jag köpte växtre också och dem har jag ju redan lagt i :mad:
Men jag sköljde av dem först och tog bort rotvadden. De låg dessutom i ett separat växtkar vid sidan om och hon plockade upp dem med handen.
#14 - 22 oktober 2015 17:34
Alltså kräks-äckligt var det!!
#15 - 22 oktober 2015 17:42
Jag har haft Camallanus några gånger i några olika kar, nu senast upptäckte jag det på mina Pelvicachromis taeniatus, som går i ett 100-liters, som jag medicinerade för en vecka se'n, och nu när jag tittade på taeniatushanen så såg jag inga maskar. Avlivning är kanske inte nödvändig, då det som sagt går att medicinera, och Sera Nematol är effektivt mot skiten. Däremot skulle jag som sagt inte släppt i den till de andra fiskarna. Kanske om du har ett tomt karantänkar där du kan medicinera den.

Vet inte hur petig man måste vara med håvar och så, jag bara hoppas att jag inte råkat använda samma håvar eller hinkar i de andra karen som i 100-literskaret efter att de blev sjuka, och innan jag upptäckte det. Vet heller inte om det hjälper att håvar t.ex får torka innan man använder dem i andra kar.

Avskyr denna mask, och den tycks dyka upp lite då och då. Känns som det numera är rätt viktigt att studera analöppningen på fiskar man vill köpa.
#16 - 22 oktober 2015 17:49
Hade det varit hela akvariet som var smittat så hade jag helt klart medicinerat men nu vette sjutton. Siameserna kanske går att rädda men den här killen är jättemager.

Skulle jag kunna ha honom i en hink med cirkulation och siameserna i en utan pump men med mycket vatten. De behöver ju bara klara sig till imorrn så åker jag in till butiken.
#17 - 22 oktober 2015 17:56
Inger H skrev:
Pia, camallaus ;)

//Inger
Inger... Camallanus (cotti) :d
#18 - 22 oktober 2015 17:58
Ja, lite magrar de ju av, på grund av näringsbristen, men blir de av med maskarna kan de äta upp sig igen. Första gången jag hade skiten, för kanske 5-6 år se'n, så såg jag det först på ett par Thorichthys ellioti, och dessa lekte när de hade masken, som om inget hade hänt. Har för mig att jag fick bort den, och att jag faktiskt inte tappade nå'n fisk.

Här är en bild på en av dem, där man ser maskarna.
#19 - 22 oktober 2015 18:02
Nyssel skrev:

Jag ångrar nästan att jag klickade upp bilden. Jag har också precis upptäckt camallanus på en av skalarerna. Fast alla är väl smittade i det karet antar jag.
#20 - 22 oktober 2015 18:02
I så fall gör jag ett försök med att låta honom bo i hink inatt. Tydligen kan parasiten överleva länge utan att synas, så jag vågar nog inte behålla honom vilket som, men butiken kan ju ta beslutet om de vill medicinera imorrn.
#21 - 22 oktober 2015 18:03
Mu(sic) skrev:
Jag ångrar nästan att jag klickade upp bilden. Jag har också precis upptäckt camallanus på en av skalarerna. Fast alla är väl smittade i det karet antar jag.

Så vidrigt! Men då kan jag trösta dig med att du i alla fall inte tittade på filmen där jag lyckades filma hur maskarna åkte ut och in...
#22 - 22 oktober 2015 18:07
Jag har bara sett dom en gång hittills för dom sticker tydligen inte ut när fisken rör sej har jag hört. Och inga fiskar ser dåliga ut än så länge så jag har gott hopp om att dom kommer att bli friska. Vilken tur att du inte hann koppa i den.
#23 - 22 oktober 2015 18:10
Förstår inte hetsen här. Kör sera nematol. Haft samma och den är väldigt effektiv.
#24 - 22 oktober 2015 18:12
De verkar kunna sticka ut om fisken rör sig, rör sig gör de ju för det mesta, om det inte handlar om nå'n halvslapp mal. Men vad jag förstår drar de sig in om fisken rör sig mycket, och snabbt, men under normal simning så att säga, så verkar masken kunna vara framme. Min taeniatushane rörde sig när jag såg maskarna.
#25 - 22 oktober 2015 18:23
Alla verkar ju känna till camallanus här, jag är imponerad! Jag har haft akvarium i femton år och hade aldrig hört talas om dem!
#26 - 22 oktober 2015 18:30
Efter lite påläsning verkar det som att maskarna kan vara svåra att bli av med eftersom många har blivit resistenta på grund av regelbunden medicinering hos uppfödare och butiker. Vet inte om det stämmer för Sverige dock, detta gällde nog England.
#27 - 22 oktober 2015 18:45
Nyssel skrev:
Alla verkar ju känna till camallanus här, jag är imponerad! Jag har haft akvarium i femton år och hade aldrig hört talas om dem!

Tja, jag hade väl haft akvarium i sisådär 30 år innan jag hörde talas om dem :p Men det verkar som om de har dykt upp i allt större omfattning hos grossister/butiker på sistone.
#28 - 22 oktober 2015 18:54
Shepard skrev:
Tja, jag hade väl haft akvarium i sisådär 30 år innan jag hörde talas om dem :p Men det verkar som om de har dykt upp i allt större omfattning hos grossister/butiker på sistone.

Så trist. Det verkar som att tyngre avmaskning som är till för stora (och landlevande) djur har bra effekt så det är väl bara att vara beredd med sådant om man får in dem i storkaret.
#29 - 22 oktober 2015 19:11
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=65&site=1

§ Detsamma gäller för fiskar med flera synliga maskhonor hängande ut ur analöppningen. Dessa fiskar är troligen förstörda inuti, upplever smärtor och stress, samt kan i vilket fall som helst ej längre fortplanta sig. Om dessa fiskar tillåts leva under behandlingstiden kan man råka ut för mycket obehagliga observationer:
Maskar försöker undkomma genom att äta sig ut ur fisken genom bukhåla och hud!

[COLOR=#333333][FONT=Verdana]Blä!![/FONT][/COLOR]
#30 - 22 oktober 2015 19:19
Nyssel skrev:
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=65&site=1

§ Detsamma gäller för fiskar med flera synliga maskhonor hängande ut ur analöppningen. Dessa fiskar är troligen förstörda inuti, upplever smärtor och stress, samt kan i vilket fall som helst ej längre fortplanta sig. Om dessa fiskar tillåts leva under behandlingstiden kan man råka ut för mycket obehagliga observationer:

Maskar försöker undkomma genom att äta sig ut ur fisken genom bukhåla och hud!

[COLOR=#333333][FONT=Verdana]Blä!![/FONT][/COLOR]

Detta har jag aldrig sett. Utan de fiskar som har masken äter som vanligt, men magrar av på grund av parasiterna, och när maskarna har försvunnit så återhämtar de sig, om de inte har blivit för dåliga. Mina Thorichthys ellioti lekte som sagt när de hade masken.
#31 - 22 oktober 2015 19:42
Shepard skrev:
Detta har jag aldrig sett. Utan de fiskar som har masken äter som vanligt, men magrar av på grund av parasiterna, och när maskarna har försvunnit så återhämtar de sig, om de inte har blivit för dåliga. Mina Thorichthys ellioti lekte som sagt när de hade masken.

Det var säkert i så god kondition från början så de inte besvärades så mycket, det verkar ju som att de kan gå länge med parasiten innan de blir obotligt sjuka.

Jag har börjat detaljstudera mina andra fiskar nu eftersom jag köpte in ett gäng nya firrar efter en akvarieläcka i somras. En av mina gamla golden är väldigt svullen vid analöppningen... Jag trodde hon hade lekt, men hon har ingen haka så nu blir jag lite nervös..
#32 - 22 oktober 2015 20:17
Shepard skrev:

Korrekt! Finns en anledning dessutom att de dykt upp på nämnda platser...
Dessutom kan man prova att använda vitlök i detta fall. Pressa en klyfta i en skvätt vatten, blötlägg torrfoder i detta en stund.... Då blir det fart på maskarna och deras livscykel... ;)
#33 - 22 oktober 2015 20:20

Dessutom kan man prova att använda vitlök i detta fall. Pressa en klyfta i en skvätt vatten, blötlägg torrfoder i detta en stund.... Då blir det fart på maskarna och deras livscykel... ;)

Vitlök - universalkuren och världens bästa krydda! ☺
Att köra sådant i akvariet var nytt för mig!
#34 - 22 oktober 2015 20:23
Nyssel skrev:
Vitlök - universalkuren och världens bästa krydda! ☺

Att köra sådant i akvariet var nytt för mig!

Också korrekt!
Finns tex foder till discus med vitlök... Och det av en anledning...
#35 - 22 oktober 2015 20:23

Tja, blodsugare brukar ju inte gilla vitlök :)
#36 - 22 oktober 2015 20:27
Shepard skrev:

Hahahaha neee... Vet att det kan fungera i detta fallet iallafall....
#37 - 22 oktober 2015 20:28
Shepard skrev:

Ha ha ha, dagens klokaste slutsats! :D
#38 - 23 oktober 2015 04:02
Hahahaha neee... Vet att det kan fungera i detta fallet iallafall....

Lite ligger det nog i Draculas akuta vitlöksallergi :)

Nyssel skrev:
Ha ha ha, dagens klokaste slutsats! :D

;)
#39 - 23 oktober 2015 04:27
Shepard skrev:
Lite ligger det nog i Draculas akuta vitlöksallergi :)

;)

Mmm frågan är vad Dracula tycker om nematol?
Skämt och sido, hellre vitlök än nematol i min värld! Mediciner är absolut sista utvägen.
#40 - 23 oktober 2015 07:39
Nematol har rapporterats orsaka fiskförluster vid behandling. Det finns bättre och billigare alternativ:

http://plymouthdiscus.com/ocretail/pd/index.php?route=product/product&product_id=139

Flubenol-baserat, skonsamt och enkelt, sabbar inte filtret heller. Pass på med snäckor och ev. räkor.
#41 - 23 oktober 2015 15:35
Mmm frågan är vad Dracula tycker om nematol?

Skämt och sido, hellre vitlök än nematol i min värld! Mediciner är absolut sista utvägen.

Jag testade faktiskt att pressa en vitlöksklyfta, mosade runt den i lite vatten och sedan lät jag lite pellets dra i vitlöksvattnet innan jag gav fiskarna av det. De åt med god aptit (jätteovanligt för malawi, jag vet :D) och de ser så nöjda och glada ut idag så :)

T_B skrev:
Nematol har rapporterats orsaka fiskförluster vid behandling. Det finns bättre och billigare alternativ:

http://plymouthdiscus.com/ocretail/pd/index.php?route=product/product&product_id=139

Flubenol-baserat, skonsamt och enkelt, sabbar inte filtret heller. Pass på med snäckor och ev. räkor.

Bra tips! Det verkar vara lite svårt att få tag i flubenol i Sverige.

Idag såg jag att honan med svullen stjärt har munnen full av ägg, så det var förhoppningsvis inget fel på henne. Det blir ju lätt att man övertolkar sjukdomstecken i sådana här lägen, men jag har inte sett några reservtrådar i någon annan rumpa så jag hoppas karet är maskfritt.
#42 - 24 oktober 2015 12:03
Maskarna på min taeniatushane verkar borta nu i alla fall, har inte sett några maskar på flera dagar. Men jag tänker ändå köra den andra medicineringen som det står om i bruksanvisningen.
#43 - 24 oktober 2015 14:21
Shepard skrev:
Maskarna på min taeniatushane verkar borta nu i alla fall, har inte sett några maskar på flera dagar. Men jag tänker ändå köra den andra medicineringen som det står om i bruksanvisningen.

Sedan skulle man upprepa inom några veckor och sedan efter ett halvår, eller hur?
#44 - 24 oktober 2015 14:31
Nyssel skrev:
Sedan skulle man upprepa inom några veckor och sedan efter ett halvår, eller hur?

Det står att man ska upprepa efter tre veckor, men såg inget om ett halvår.
#45 - 24 oktober 2015 14:46
Det är för att ta de som kläcks efter de andra dött. Lägger ju ägg de jävlarna...
#46 - 24 oktober 2015 14:54
Faltaren skrev:
Det är för att ta de som kläcks efter de andra dött. Lägger ju ägg de jävlarna...

Ja, men om jag minns rätt så räcker det enligt bruksanvisningen att köra en andra medicinering efter tre veckor.
#47 - 24 oktober 2015 15:04
Japp för att ta de sista.
#48 - 24 oktober 2015 15:48
Så det där med ett halvår tror jag inte behövs, har som sagt för mig att det inte står nå't om det i bruksanvisningen i alla fall.
#49 - 24 oktober 2015 16:10
Dubbeldos första gången, sen enligt bruksanvisningen. Sen var beredd på att små fiskar (tetror och räkor) inte pallar för medicineringen. Det hände mig, men vet att andra som har medicinert med nematol har klararat dom mindre fiskarna.

//Inger
#50 - 24 oktober 2015 16:23
Jag tror det där med halvåret var något jag läste på ett forum. Den personen hade upplevt att det var först då det hade varit helt maskfritt.
Har du sett några döda maskar eller försvinner de bara? Berätta gärna hur det går framöver, det är intressant att få veta hur behandlingen funkar.
#51 - 24 oktober 2015 16:45
Var det Nematol då? Har testat en annan medicin innan, och det enda den verkade göra var att göra vattnet vitt, och ge fiskarna andnöd, masken verkade inte särskilt påverkad. Maskarna är väl så små att de är svåra att lägga märke till om de ligger döda nå'nstans. Märker bara att de inte längre sticker ut där bak, så att säga.
#52 - 24 oktober 2015 18:58
Shepard skrev:
Var det Nematol då? Har testat en annan medicin innan, och det enda den verkade göra var att göra vattnet vitt, och ge fiskarna andnöd, masken verkade inte särskilt påverkad. Maskarna är väl så små att de är svåra att lägga märke till om de ligger döda nå'nstans. Märker bara att de inte längre sticker ut där bak, så att säga.

Just ja, det läste jag att det var en sort som täppte igen gälarna, det verkar ju lite smått besvärligt..
Det kan ha varit någon annan sort jag läste om, jag minns inte faktiskt. Skönt att de är borta för dig i alla fall, de var verkligen vidriga!

Djuraffären fick tillbaka rödzebran och de berättade att han hade varit hos dem i fem år och att han inte hade visat symtom innan. De hade varit så glada att han äntligen skulle få ett hem och nya kompisar, och så blev det såhär istället. De skulle läsa på om camallanus och avgöra om de skulle behandla eller avliva.
#53 - 24 oktober 2015 19:01
Nyssel skrev:
Just ja, det läste jag att det var en sort som täppte igen gälarna, det verkar ju lite smått besvärligt..

Det kan ha varit någon annan sort jag läste om, jag minns inte faktiskt. Skönt att de är borta för dig i alla fall, de var verkligen vidriga!

Djuraffären fick tillbaka rödzebran och de berättade att han hade varit hos dem i fem år och att han inte hade visat symtom innan. De hade varit så glada att han äntligen skulle få ett hem och nya kompisar, och så blev det såhär istället. De skulle läsa på om camallanus och avgöra om de skulle behandla eller avliva.

Ja, de verkar vara borta, men innan andra medicineringen så ska man nog inte ropa hej.

Ok, bra att de är villiga att sätta sig in i vad det är innan de bestämmer sig för avlivning, eftersom det brukar gå att bota, om inte fisken är för dålig. De borde nog även kolla över de andra karen i butiken.
#54 - 24 oktober 2015 19:19
Nåt som jag har funderat en del på nu i masktider är om sånt här smittar via slangen jag använder till vattenbytena? I kopplingarna är det ju ganska trångt och det kan säkert fastna nåt skit där tänker jag... [:-10]
#55 - 25 oktober 2015 06:37
Mu(sic) skrev:
Nåt som jag har funderat en del på nu i masktider är om sånt här smittar via slangen jag använder till vattenbytena? I kopplingarna är det ju ganska trångt och det kan säkert fastna nåt skit där tänker jag... [:-10]

Jag har två slangar, en när jag tömmer och en när jag fyller - bara i fall att. Lite bökigare kanske, men det funkar bra för mig :)

//Inger
#56 - 25 oktober 2015 07:16
Ja det blir ju lite krångligare att handskas med men det kanske vore värt det. Man gör ju inte vattenbyte på tid direkt [emoji6] Å andra sidan så är det ju så mycket enklare med den där anordningen på kranen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Annons