Små konstiga djur i räkkaret

#1 - 8 april 2009 19:16
Idag såg jag små små vita djur i mitt räkkar med crystal red. De är ca en halv mm stora, och sitter på en mossboll och när de simmar går det fort fast liksom ryckit fram. Är det skadedjur, räkyngel är väll inte så små?
#2 - 8 april 2009 19:20
Något liknande har jag oxå hittat vid något tillfälle bland mina crystal red [:o]
Har ingen aning om vad det kan vara...
#3 - 8 april 2009 19:22
kan et vara nematoder?, i så fann så äter gärna fiskar sådana vad jag vet [:o].
#4 - 8 april 2009 19:31
Mmm.. Nematoder har jag oxå men detta är inte maskar utan något pyttesmått som hoppar och sätter sig på rutan :)
#5 - 8 april 2009 20:24
Det är copepoder, hoppkräftor. Ofarliga.
#6 - 9 april 2009 06:14
Såna har jag mängder av oxå, speciellt samlas dom där maskarna i sanden och dom verkar käka överbliven mat.
En o annan hoppkräfta ser man oxå.
#7 - 9 april 2009 10:14
Ok.. Googlade på copepoder nu och hittade ganska mycket fakta. Om jag fattat det rätt är det ett djurplankton som lever i sjöar och äter växtplankton.
Är detta något som finns i vårt dricksvatten eller är det som det stod någonstans att det är en parasit som sprids via våra fiskar?
Skönt att de är ofarliga iaf.. Men hade varit intressant och veta hur de kommit dit [:o]
#8 - 9 april 2009 13:23
Nina82 skrev:
Men hade varit intressant och veta hur de kommit dit [:o]

Jag har aldrig haft sånna tidigare. men va å köpte växter på ett zoo, och efter det var det jag såg de små liven... så de åkte nog snålskjuts på växterna...

Annons