Små Hål I Huvudet

#1 - 4 februari 2007 20:22
Hej har en Geophagus som har tre hål i pannan med en liten vit prick i varje typ.
Något man bör vara orolig för. Det är en av dem större som brukar bråka lite ibland så det kanske är en skada som han fått?
Mvh Marcus
#2 - 4 februari 2007 20:49
Låter som HIH (Hål I Huvudet)sjukan, kolla in bland sjukdomar och se om det stämmer.
#3 - 4 februari 2007 20:56
Jo det låter som Hål i huvudet sjukan.
Jag hade problem med det förr på mina Diskusar.Behandlade med Octasin.
#4 - 4 februari 2007 21:16
Okej det är ju bara en som har det. Är det smittsamt?
Man märker inget på honom äter som vanligt och allt och jag vet inte hur länge han har haft det såg det nu.
Blev det bättre med octasin? Vad leder sjukdommen till? Jag har ett 90L kar ståends ska jag starta upp det och flytta över honom?
Mvh Marcus
#5 - 4 februari 2007 23:00
Det skall vara smittsamt ,och vad jag fått lära mig så behandlas hela karet för att förhindra smittspridning.:) Funkar bra men det är svårt att se på yngel innan det är försent.
Ps vad matar du dom med ??
Jag fick rådet att sluta mata med mygglarver coh har inte haft det sedan dess:)
#6 - 4 februari 2007 23:30
Jag matar med artemia, räkmix, pellets och rödamygg. Okej i morgon blir det att åka till affären och handla lite "penselin". Sen ett stort vattenbyte.
Kan det fresten komma av stress då jag har grejjat mycket mer än normalt i karen dem senaste dagarna.
Vad ska man köpa för sort va inne och kollade i internet butiker och alla är ju mot parasiter.
Mvh Marcus
#7 - 5 februari 2007 17:59
Har idag varit i min lokala affär och pratat med dem och de tycker jag ska avvakta, han tyckte i och med att dem äter så är det inte så farligt.
Jag vet inte vad jag ska tro. Dem skulle ta hem någon medicin så fick jag se om det blir värre.
Tänkte jag skulle köra vattenbyte varannan dag nu,.

Mvh Marcus
#8 - 5 februari 2007 20:42
Octozin 20 tabl
Preparat mot inre sjukdomar som "hål i huvudet", bukvattensot mm. Räcker till 225 lit i 4 dagar.

Jag har ett 450 kar ska jag köpa dubbel dos då självklart eller mer.
Hur länge ska man behandla?
Är en kur på 4 dagar eller?

Mvh Marcus
#9 - 6 februari 2007 16:56
jag fick rådet att köra en kur och att köra en kur till efter 2veckor för att vara säker.Det är bara i slutfasen av sjukdomen det syns..men jag klarade mina fiskar och vad jag förståt så är dina ännu tåligare :)
#10 - 6 februari 2007 18:37
Okej men en kur är 4 dagar då?
Jag vet inte om det har kommit nu för jag har bara kört frys foder till dem i 1,5 månad, innan så fick dem pellets nästan varje dag, kan kanske vara att det inte är samma näring som med pellets?

// Marcus
#11 - 6 februari 2007 18:46
Jag hade det i karet och bytte vatten 50% efter 1 Vecka och upprepade det 14dagar efter det.
Mygglarver lär ha väldigt lågt näringsvärde:)
#12 - 6 februari 2007 18:47
Ps byter 50% i veckan:)
#13 - 6 februari 2007 19:06
Lite att läsa om du inte redan visste om den http://www.waterlife.co.uk/waterlife/aqudistr.htm
#14 - 6 februari 2007 20:53
så står det inte på mina papper men det är väl gammalt
#15 - 6 februari 2007 21:20
har du papper som följde med burken du har så kör efter den. Dom kan ju ha ändrat till nya förpackningar/tillverkningsomgångar
#16 - 6 februari 2007 22:39
Rödamygg har kanske inte så högt näringsvärde men jag har matat med räkmix och artemia också. Men jag tror att det försvniiner säkert en hel del vid infrysningen.
Så nu blir det pellets här ett tag och ser om det hjälper, kör också alltid vatten byte på 50% varje vecka.

Så att mina mediciner va skickade nu så jag har dem i morgon.
Hoppas nu också att manualen är på svenska och inte utrikeska.
Tack För hjälpen.

//Marcus
#17 - 16 februari 2007 18:57
Hej igen har nu kört en behandling på två dagar och nu har det gått en vecka och jag har gjort ett vattenbyte.
Ska jag nu köra i en sats till för jag läste om någon som gjorde så här på zoopet, har köpt en sats till med octazin till.
// Marcus
#18 - 16 februari 2007 20:44
Hih

Apsolut HIH har sjäv haft det
#19 - 22 februari 2007 21:07
Nu såg jag att en annan fisk också har blivit drabbad så jag börjar att köra en kur till nu, så trött man blir på detta nu.
Är det vanligt att det kommer igen när man haft i medecin till dem.
// Marcus
#20 - 23 februari 2007 18:21
Ja det kan vara ganska svårt att bli av med HH.
speciellt om det är ett stort akvarium.
#21 - 23 februari 2007 18:31
Okej jag pratade med guldfisken i kalmar och han sa att det räckte att köra medecin i två dagar så skulle det räcka, men på paketet så stog det att man skulle köra i fyra dagar.
// Marcus
#22 - 24 februari 2007 00:32
Apsolut HIH har sjäv haft det

:D Själv? hihi Tack för dagens skratt... :D
#23 - 21 mars 2007 20:44
Har nu kört med medecinen och det blir bättre ett tag men kommer sen tillbaka igen.
Finns det någon annan mrdecin att test?
// Marcus
#24 - 22 mars 2007 22:43
Hexamita från eSHa och Spirohexol från JBL känner jag till, har dock inte testat någon av dem (har tack och lov inte behövt).

Annons