Små grodor

#1 - 5 januari 2006 19:52
Hej!
Jag har länge haft två bruna "klogrodor" i mitt ena akvarie,dessa får mat (röda mygg,svarta mygg,rivna räkor,räkmix,flingfoder osv)varannan dag...bägge äter med stor aptit när de matas..men nu till det "konstiga",dom har inte växt nåting sen jag köpte dom.... (typ 1 o et halvt år sen)SKa de inte bli större?? Är ca 4 cm nu...
Tacksam för svar.....
Har förstått att albinovarianten av dessa somfinns överallt o fiskaffären blir STORA!??
#2 - 27 augusti 2007 07:18
Grodornas Storlek

Alis skrev:
Hej!

Jag har länge haft två bruna "klogrodor" i mitt ena akvarie,dessa får mat (röda mygg,svarta mygg,rivna räkor,räkmix,flingfoder osv)varannan dag...bägge äter med stor aptit när de matas..men nu till det "konstiga",dom har inte växt nåting sen jag köpte dom.... (typ 1 o et halvt år sen)SKa de inte bli större?? Är ca 4 cm nu...

Tacksam för svar.....

Har förstått att albinovarianten av dessa somfinns överallt o fiskaffären blir STORA!??

Hej

Nej, den afrikanska klogrodan, den lilla varianten blir bara runt 3 cm. Om dina är 4 så är dom ganska stora för sin sort! Jag är inte speciellt van eller så vid grodor, men jag har läst runt här väldigt mycket. Den där albino sorten kan bli runt 12 cm stora. Det är någon annan sort, kommer inte ihåg vilken. Jag har också 2 afrikanska klogrodor i mitt akvarium, fast jag har bara haft dom i 1 vecka :p
#3 - 27 augusti 2007 08:13
Afrikansk dvärgklogroda, Hymenochirus Curtipes / Boettgeri blir ca 4 cm som vuxen, har simhud på alla fötter och finns enbart som brun/grå.

Afrikansk klogroda, Xenopus Laevis blir ca 12 cm som vuxen, har inte simhud på främre benen, och finns som brun/grå samt albino (vit/gul).

Hjälp att artbestämma finns på www.groda.tk

Annons