Små gäddor.

#1 - 8 maj 2007 15:39
Är det någon som vet om det finns några "mindre" (rovgiriga), gädd-liknande fiskar som man kan ha i ett sällskapsakvarium mellan 150-250 liter?

Tycker det är coolt med fiskar som har lite gäddiga drag, men de flesta man läser om kräver specialanpassade akvarier, och blir lätt stressade och är rovgiriga mm.

Tacksam för svar!

mvh
#2 - 8 maj 2007 15:51
Ctenolucius hujeta. Ser precis ut som en minigädda och är rovgirig som attan. Kräver inte så värst mycket av akvariet, men är väldigt känsliga mot metaller.
#3 - 9 maj 2007 12:58
Schysst! Det är så jag menar att den ska se ut.

Men den verkar bli rätt stor va? 50 cm eller kanske större?

Jag tänkte mig mer en mindre fisk på kanske 15 cm max, som har det utseendet.

Men det kanske inte finns?

Ni som känner till det kan väl posta nått förslag!

Helst skall den gå att ha tillsammans med några andra fiskar också.

mvh
#4 - 9 maj 2007 13:21
Schysst! Det är så jag menar att den ska se ut.

Men den verkar bli rätt stor va? 50 cm eller kanske större?

Jag tänkte mig mer en mindre fisk på kanske 15 cm max, som har det utseendet.

Men det kanske inte finns?

Ni som känner till det kan väl posta nått förslag!

Helst skall den gå att ha tillsammans med några andra fiskar också.

mvh

Det finns en anledning till att dom ser ut som en gädda, 15cm säger du då blir det till stora komisar om dom inte ska hamna i magen.
#5 - 9 maj 2007 14:58
Varför inte den vanliga gäddan Esox Lucius?
#6 - 9 maj 2007 15:40
Man får ha ett bra stort akvarium om man ska ha den "vanliga" insjö-gäddan.
Man kan kanske ha den som liten ett tag, men dom växer nog fort hur ett akvarium jag har plats för.
Men men, nån gång kanske man hittar nån ovanlig gäddfisk i en akvarieaffär om man har tur.
#8 - 9 maj 2007 19:30
#9 - 9 maj 2007 20:00
"Vanlig" gädda (Esox Lucius) juveniler fungerar utmärkt, skulle den nu växa ur akvariumet (som tar år) så släpp tillbaka den och fånga ny.
#10 - 9 maj 2007 21:37
Jag hade två stycken "Näbbgäddor" i ett par månader i mitt 60-liters innan de krigade ihjäl varandra. De var cirka 10cm långa, och blir 20-25cm eller så i fullvuxet tillstånd. De åt ingen död föda alls utan bara zebrafisk och neontetror... och de var sjukt coola. Småa men ändå jagade de som stora rovfiskar, äm än lite klumpigt. De åt även svärdbärare på slutet, högg sönder två stycken och delade sedan på dem.

Till dessa hade jag en öronål och en mal. De slogs aldrig med varandra förrän gäddorna växte isär och högg ihjäl varandra.
#11 - 9 maj 2007 21:41
Kan man hålla "vanliga" gäddor i "vanligt" akvarium?
Det vore riktigt grymt :)
#12 - 9 maj 2007 22:15
Klart man kan ha svenska gäddor. Men om man inte har ett STORT akvarium tar det inte flera år att växa ur för dom. Behöver mycket mat och växer fort. Ibland kan syskonen se goda ut så en gädda färre i akvariumet.
#13 - 10 maj 2007 07:35
Många bra förslag, gäddcikliden kan vara något att kolla vidare på.

:D
#14 - 10 maj 2007 10:46
Celebeshalvnäbb nomorhamphus liemi ca 10 cm Bild

Halvnäbb Demogenys pusillus ca 7 cm Bild

Gäddtandkarp Belonesox belizanus ca 22 cm Bild edit: som redan nämnts ser jag nu.

Hemirhamphodon pogonognathus ca 10 cm Bild
#15 - 20 maj 2007 13:21
Jag har haft en liten gädda på 6cm i mitt akvarium och det gick finemang. Jag släppte tillbaka den sen när den blev lite större.
#16 - 30 maj 2007 18:30
eriahl skrev:
Klart man kan ha svenska gäddor. Men om man inte har ett STORT akvarium tar det inte flera år att växa ur för dom. Behöver mycket mat och växer fort. Ibland kan syskonen se goda ut så en gädda färre i akvariumet.

Okej, det vore lite tufft.
Får väl bli en tanke när man har plats och pengar för ett mega kar :P

Annons