Små flytgrejer...

#1 - 7 december 2005 13:09
Små gröna bladrosetter som flyter på ytan....? Vad kallas de?
#2 - 7 december 2005 13:44
Tänker du på Pistia stratiotes (Musselblomma/Vattensallad)
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=33
#3 - 7 december 2005 14:57
Nej nej nej... :D mycket mindre ca en halv cm. De ligger och flyter och har en lite vit "rot" som hänger ner...
#4 - 7 december 2005 15:01
Andmat kanske?
#5 - 7 december 2005 15:04
Andmat - Lemna minor då?

Edit:
Lite sen i svängarna i dag...
#6 - 7 december 2005 16:17
Så är det nog det heter.... är det "ogräs" eller?
#7 - 7 december 2005 19:20
Jepp, växer fort och är svåra att bli av med. Vill du ha flytväxter skulle jag rekommendera något annat som går att bli av med om du tröttnar. Jag har pistia (heekes första gissning), som jag gillar. De växer också som ogräs, så man får rensa titt som tätt.
#8 - 7 december 2005 19:25
Jaha... :D jag fick med ett par blad av det i en påse med ny fisk så jag tänkte att jag skulle spara det för skojs skull, får väl börja rensa snart tyvärr....
#9 - 7 december 2005 19:27
Ett alternativ till Andmaten är Salvinia natans (http://images.google.com/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2003-36,GGLD:en&q=Salvinia+natans)
Den liknar Andmaten lite men har större blad, upp til 1-1.5cm. Nya blad växer ut som längs ett snöre (se länken).
Andmaten är mycket svår att bli av med om/när man tröttnar på den, räcker med att något enstaka blad blir kvar.
#10 - 7 december 2005 19:31
[QUOTE=Gummiankan]Jaha... :D jag fick med ett par blad av det i en påse med ny fisk så jag tänkte att jag skulle spara det för skojs skull, får väl börja rensa snart tyvärr....[/QUOTE]

åhhh...fick jag med när jag köpte ny firre, tyckte dom va söta men de blir väll till att rensa sen då...
#11 - 7 december 2005 20:11
jo, jag fick två små blad för tre veckor sedan och nu orkar jag inte räkna längre.... jag tycker att de logiskt sett borde motverka alger... har jag fel?
#12 - 7 december 2005 23:15
[QUOTE=Gummiankan]jo, jag fick två små blad för tre veckor sedan och nu orkar jag inte räkna längre.... jag tycker att de logiskt sett borde motverka alger... har jag fel?[/QUOTE]
Både ja och nej!
Eftersom alger klarar så enormt låga näringsnivåer så kan man aldrig näringsbegränsa dem mha växter.
För att slippa alger är det stabila näringsnivåer som gäller.
Tillfälliga ammonium spikar, tex pga övermatning, är ett klassiskt exempel på hur man triggar i gång algblomning.
Men visst kan dom ha effekt.
Läs om alger och gödning (framföralt PMDD göding) här i växt forumet så förstår du att detta är en vetenskap i sig, som tar lite tid att få "häng" på.
Bara för att förvirra dig ;) så kan ökad gödning i många fall motverka alger, men många faktorer spelar in.
#13 - 7 december 2005 23:26
jo det där är minst en och en halv vetenskap... :D de är lite söta iaf så jag tror jag skall behålla ett medium bestånd tillsvidare....

Annons