Små biobollar?

#1 - 30 juni 2017 17:59
Jag skulle vilja ha tag i mindre biobollar, men jag hittar det inte någonstans? Letar jag dåligt eller finns det inte att få tag på i Sverige?
Jag vill inte ha stavtypen utan den som ser ut att tvinga vattnet att gå lite zick-zack inuti bollarna.
De minsta jag hittar är dessa och de är 3 cm i diameter men det är väl ändå för stort?
Om det inte finns, vad är bäst att ha istället?

Just nu innehåller mina fx6:or grova filtermattor och makaroner. Men jag har förstått att makaroner inte är så bra för biologisk rening som jag trodde.

Om jag installerar en 3D- bakgrund, skulle det fungera att ha 3 cm biobollarna bakom då, eller hade jag fått ut mer av något annat alternativ?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 juni 2017 18:21
Biobollarna i länken är Dupla Biokaskade och Dupla har också en liten modell som heter Minikaskade. Du kan se bägge bollarna på denna sida https://www.dupla.com.au/pages/watertreatment.php
Jag vet inte om de idag saluförs av något företag i Sverige men de borde gå att beställa av något tyskt internet-företag.
Som du skriver så bör man nog ha den mindre modellen bakom en bakgrund. Tänk dock på att de flyter så man måste pressa ner bollarna med någonting.

Annars är filtermattekuber ett bra alternativ att ha bakom bakgrunder

#3 - 30 juni 2017 18:28
Har du kollat in K1 micro media? Kanske kan vara något?
#4 - 1 juli 2017 10:38
Behöver du mer filtrering än dina fx6,or? Om du sätter i en bakgrund som du fyller med filtermaterial så kan du ta bort dina ytterfilter
#5 - 1 juli 2017 15:43
Kjell Fohrman: Bra tips! Tack så mycket.

Jimmy.P: De där såg faktiskt väldigt intressanta ut! Jag har hört talas om dessa men aldrig förstått att micro varianten faktiskt var så liten som den är! 5 mm!

åheim: Ja, jag tror det. Jag behöver mekanisk rening av karet också känner jag.

Mitt problem är att jag har 3 stycken stora bajsmaskiner till plecos i och de är väldigt duktiga på att tigga mat och göra bajshögar...
Den minsta mäter precis 40 cm, och de andra 2 stollarna är större, bredare och växer fortfarande åt alla håll och kanter. Sen har jag även en växande (om än långsamt) royal pleco på 20 cm och de kopiösa mängderna skit och träflis bara de här 4 fiskarna lämnar efter sig oroar mig.

En bakgrund som då fungerar bara som ett biologiskt filter hade varit grymt, och så hade fx6:orna kunnat fungera som mer mekaniskt bara? Men det är mer ett alternativ om jag får tag i ett bra mycket djupare kar, det kommer ju ändå att behövas med tiden.Karet är ett 720 och det känns faktiskt trångt med de fiskarna som jag har i och inte alls tillräckligt brett, speciellt inte om jag skulle trycka i en 3D-bakgrund i också.

Nu så suger jag ju upp skiten de lämnar efter sig så ofta jag kan/orkar under veckan men får ju rensa fx6:orna bra mycket oftare än vad som är "normalt" ändå. Har 3 st fx6:or inkopplade samt 2 fluval 4 innerfilter utöver det. Det borde ju verkligen räcka tycker jag, men det gör det inte - så någonting gör jag väl riktigt fel med de här karet.

Det är alltså lite kaos, dåligt planerat, jag känner att jag verkligen inte har en susning om vad jag sysslar med. Jag måste ändra på något för att det ska fungera helt enkelt. Göra om, göra rätt.Tänkt ta ledigheten till att fixa det här karet, koppla om fx6orna så att de inte blåser vattnet kors och tvärs som de gör nu, fixa bättre filtermatrial och se vad mer jag kan göra för att karet ska bli mer självgående än vad det är nu.

Jag tycker ju inte jag matar för mycket heller, men det kanske jag gör ändå, det är ju ett vanligt misstag och de är allihopa väldigt duktiga på att tigga mat... På en vecka uppskattar jag att varje mal får ca 1 st liten sötpotatis, 1 liten broccoli, 1/2 dl skalade ärtor och lite algtabletter, kan hända att de får en räka var någon vecka också. Sen sätter ju panaquen förstås i sig väldigt mycket trä.
#6 - 1 juli 2017 15:46
Så länge jag inte har något större kar än 720 så tänker jag att det här skulle kunna fungera bättre:

* fx6:a nr.1 och nr.2 = biologisk rening - förfilter på insugen så att skiten inte kommer in i dessa, grova filtermattor i första korgen och K1 micro media i de andra två korgarna, med avslut i form av en grov filtermatta i botten på sista korgen.

* fx6:a nr.3 = mekanisk rening. Vilket matrial fångar upp skräp och skit bäst isåfall? Filtermattor? Och så får jag hålla på och rensa denna, men fördelen är ju att jag kan låta de andra 2 vara ifred isf?

* innerfilter = mekansik rening.

* Tillbaka med sand (just nu finns inget substrat i karet alls, pga att det är lättare att suga upp skiten utan och jag planerar även en re-scape) och massor med sandsnäckor från mina slamtunnor kan få flytta in för att luckra upp sanden.

* Jag vill väl egentligen också ha alla rötter "hängande" så att de inte ligger direkt på botten och skit samlar sig runt och under dem men de största är för stora och tunga för det. Kan inte komma på något snyggt och säkert sätt att få det så som jag vil ha det. Malarna vill ju gärna kunna klämma sig in under rötterna också, verkar inte tycka det fungerar lika bra att ligga under rötter som det är lite mer space under.

Annons