Små akvarieväxter?

#1 - 9 augusti 2010 14:20
Jag är på jakt efter akvarieväxter som antingen växer väldigt långsamt eller som inte blir högre än 20-30 cm. Mottager alla tips tacksamt. Gärna växter som inte är så svåra att sköta heller ;)

/V
#2 - 9 augusti 2010 14:23
cryptocoryne är en familj där många av växterna bli små låga buskar...
väldigt fina:)
#3 - 9 augusti 2010 14:40
karrokaja skrev:
cryptocoryne är en familj där många av växterna bli små låga buskar...

väldigt fina:)

Ah, värt att kolla upp :) Tack för tipset ^^
#4 - 9 augusti 2010 14:46
Javaormbunke? :)
#5 - 11 augusti 2010 12:33
Kolla även Anubias-arterna, bla A. barteri var. nana är en liten hårdbladad växt som växer rätt långsamt men är väldigt tacksam.
Brukar alltid ha Anubias, Javaormbunke och Javamossa i alla mina akvarium som bas och sedan variera med övriga växter.

Även näckrosen Nymphea stellata är en snygg liten rackare (som kan bli stor).

Lycka till.
#6 - 11 augusti 2010 12:52
Sagittaria Subulata påminner om Vallisneria men växer sig inte alls lika hög, bildar ett trevligt lågt buskage efter ett tag.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 augusti 2010 13:04
Vargsyster skrev:
Jag är på jakt efter akvarieväxter som antingen växer väldigt långsamt eller som inte blir högre än 20-30 cm. Mottager alla tips tacksamt. Gärna växter som inte är så svåra att sköta heller ;)

/V

Har du använt Zoopets sökdatabas för artbeskrivningar på växter - där kan du få upp en lista över låga och lätta arter. Bara att ange dessa kriterier vid sökningen
#8 - 11 augusti 2010 14:56
Har du använt Zoopets sökdatabas för artbeskrivningar på växter - där kan du få upp en lista över låga och lätta arter. Bara att ange dessa kriterier vid sökningen

Ah, nej jag hade inte tänkt på att man kunde söka på mer än namn där. Ska genast kolla :)

Annons