Små akvarier, nybörjare, internet och annat som skapar irritation...

#1 - 28 januari 2005 11:51
Lite märklig rubrik kanske men jag har suttit och läst hur många erfarna (eller?) svarar på frågor som nybörjare ställer och det slår mig att många agerar som små poliser, man pekar med hela handen och nästan skäller och skrämmer iväg nybörjarna snarare än försöker få dem intresserade av hobbyn.

Varför har det blivit så?

Många svarar som om det är en självklarhet att nybörjaren kommer ha kvar exakt samma akvarium och fiskar i 10 år till, man säger att fiskarna kan bli si och så stora och försöker få nybörjaren att inse att han/hon måste uppgradera karet NU eller byta fiskar till nån kampfisk eller nåt.
"- Men fisken är ju bara 3cm?..."
"- Spelar ingen roll! Skulle du vilja bo i en garderob hela livet?!?"
"- Men mamma ska köpa ett nytt kar till sommaren"
"- Nej gå tillbaka med fisken till butiken nu på en gång."
"- Men..."
"- Inga men! Seså, gå nu!"

Lite extremt exempel kanske men ni förstår nog vad jag menar.

En liten fråga till alla ni som känner er träffade för att agera på ett liknande sätt, tror ni i ärlighetens namn att fiskarna nybörjaren har kommer leva hela sitt liv i det lilla 40-50 liters karet? Tänk i så fall tillbaka till den tid då ni själv skaffade ert första kar, hur länge hade ni kvar fiskarna? Och hur länge dröjde det innan ni skaffade ett större kar?

Ni förstår säkert vart jag vill komma med detta. Det finns givetvis undantag men jag tror att majoriteten som fastnar för hobbyn har ett 150-300 liters inom ett år, jag tror även att fiskarna de hade i 50 liters karet antingen dör eller säljs inom detta första år. Lite krasst uttryckt så tror jag det första karet bara går ut på att "avliva" lite fisk medan man lär sig hur man ska sköta karet och att testa lite olika arter för att hitta nåt man intresserar sig för. Hittar man inte någon intressant art och lyckas man inte lära sig hur man sköter om fiskarna, ja då säljer man allt och provar på någon annan hobby istället.
Med andra ord så tror inte jag det tjänar någonting till att agera fiskpolis då man pratar med nybörjare, chansen att de har kvar de första fiskarna om ett år är minimal.
Det är bättre att på ett positivt sätt förklara hur man sköter karet då det gäller vattenbyten och matning än att argt påpeka att karet är för litet, det är min åsikt.

Om internet används på rätt sätt inom akvariehobbyn så är det jättebra, men internet kan också skrämma många blivande akvarister pga helt orelevanta småsaker som aldrig blir något problem. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte hade varit akvarist om jag hade börjat idag. Förr stod ingen och skällde på en om man inte följde reglerna och trots en del misslyckanden med fiskar som dog så hade vi skoj hemma hos familjen Isaksson då jag växte upp, det fanns inga måsten, man kände ingen skam utan var bara glad över att få upptäcka denna fantastiska hobby. Att vi sedan lärde oss det mesta på fel sätt och att jag fick känna mig som en total nybörjare då jag startade på ny kula helt själv är en annan sak. Utan den första och väldigt skojiga och kravlösa tiden hade jag aldrig fastnat för hobbyn, det är jag övertygad om.

Idag tycks grundtanken vara att man inte ska få bli akvarist om man inte direkt från början ger fiskarna ett kar där de kan leva resten av livet. Två ensamma guldfiskar på 3cm i ett 100 liters är på tok för litet, guldfiskar måste ha kar på minst 200 liter. Och påfågelciklider går absolut inte att dra upp i ett 200 liters ens som ungfiskar, de måste ha ett 500 liters direkt från början, annars är det djurplågeri. Helt sanslöst resonemang som jag ser det. Allt beror ju på hur länge man har tänkt ha fiskarna, och då det oftast är nybörjare man "sätter på plats" på detta sätt så tror jag man bara skapar onödig irritation genom att svara på ett sånt sätt. Och man tar definitivt bort glädjen nybörjaren hade innan han hittade denna sida, en glädje som han/hon borde kunna få ha kvar med tanke på att nybörjare sällan har kvar sina första fiskar särskilt länge... Antingen dör de pga dålig skötsel eller säljs pga att personen tröttnar på dem... Det är i alla fall vad jag tror.

Det här blev ett långt inlägg, se det som min uppmaning till att vi alla börjar använda vårt sunda förnuft lite mer och inte bara stirrar oss blinda på siffror och regler. Akvariehobbyn är skoj! Se till att även nybörjarna får chansen att inse detta!
[:-123]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 januari 2005 12:14
Själv syndar jag ibland också mot detta och blir väl kort i tonen och jag håller med om att det är onödigt.
Samtidigt tycker jag ändå generellt att det har blivit klart bättre. Om någon tidigare skrev att man hade guldfiskar i en guldfiskskål så dör det genast upp flera inlägg som hojtade om att man var en djurplågare - idag tycker jag ändå att de allra flesta faktiskt försöker ge relevanta svar.

Samtidigt måste man nog också acceptera att en del blir irriterade över att vissa gång på gång återkommer med frågor om problem som klart kan härledas ur att de på något sätt håller fiskarna på fel sätt och de inte vill göra något för att åtgärda detta. Istället vill de ha andra patentlösningar eftersom de inte vill åtgärda grundorsaken till missförhållandena.

Man måste ju ändå kunna tala om var felen ligger och det tror jag nog behövs eftersom vi har en hobby där mer än 50% av alla som skaffar akvarier lägger av inom ett år.
Det handlar om skötseln av levande varelser.
#3 - 28 januari 2005 12:52
Jag håller med båda föregående talarna!
En sak jag tycker är konstig är att precis samma nybörjarfrågor dyker upp om och om igen. Ni kanske kan fixa så att man alltid hamnar på en faqualty, eller söksidan varje gång man hoppar in på forumet? Kanske "pinnade" trådar med dom vanligaste frågorna och svaren högst upp i respektive forum? :rolleyes:
#4 - 28 januari 2005 12:58
Det bästa vore givetvis om affärerna kunde lite mer, så att de kunde ge relevanta råd till nybörjare, och inte bara tänka på pengar. Jag tycker synd om nybörjare som skriver in och undrar varför deras guldfiskar/parooner/påfågelciklider eller vad det nu är, mår dåligt och dör för dem. Det kan väl också ta död (!) på intresset. Det är kanske heller inte så lätt att trava tillbaka till affären och kräva pengarna tillbaka, jag har gjort det, och jag tyckte det var lite obehagligt (är 43 år och haft fisk i 15!).

Tror heller inte att det är så jättesäkert att man har ett 200 liters ett år senare, mamma o pappa kanske inte är så intresserade av det.

Tycker också att det är synd att det är accepterat att man "avlivar lite fisk" i början pga okunskap. Anser som sagt att det borde vara högre krav på affärerna.
#5 - 28 januari 2005 13:11
Måste tacka för ett förståndigt inlägg. Själv är jag nybörjare och har bara pysslat med denna hobby sedan i november 2004. Det är alltid kul när man får trevliga svar på de frågor man har. För det är ju så att man kliver in i en värld man inte har speciellt mycket koll på.

Får endå tacka mycket för alla trevliga svar, artiklar och artbeskrivningar jag har fått härifrån. Utan det hade mina fiskar kanske inte levt idag :) Men, det gör dem. Kardinalerna åkte dock på vita prick för en liten tid sedan. Skrev ett meddalande på forumet, fick svar. Och vipps så var det löst med lite medicin.

Ibland dyker det in lite hårda svar från någon fråga man har. Men, jag kan "lite" förstå att de som varit med länge kanske ser en del grundläggande frågor som självklara och lite jobbiga när de återkommer gång på gång.

Tyvärr så styr pengar mycket i sammhället. Och det är även viktigt för akvarie/zoo-affärer att kunna gå runt. Men, som konsument förväntar jag mig en viss kundskap och glädje från säljaren att informera mig om rätt o fel. Man märker rätt snabbt när säljaren endast är intresserad av mina pengar och inte min hobby. Tyvärr för dem så förlorar de kunder på det. Där jag handlar idag blir jag väldigt väl bemött. Ofta som blir man kvar med säljaren för en liten pratstund också (stackars min sambo). Sånt gillar jag.

Till sist, ett stort tack till alla Er samt Zoopet som har breddat mitt intresse för livet i akvariet.

Mvh Daniel Gimbert.
#6 - 28 januari 2005 14:01
Jag kan delvis hålla med dig FI, men en anledning att jag bråkar med folk om för små akvarier ibland är att jag själv jobbat i zooaffär lite till och från och sett aldeles för många som lever i tron att fiskar skall dö inom en eller två månader. Jag och min fru hjälpte förr en bekant som drev en zooaffär och det var ofta samma pesoner som kom in och köpte en "veckans fisk". Detta var inte bara nybörjare utan även vuxna som kom in och köpte en ny fisk i stort sett varje helg. Detta kan bero på att zoohandlaren varit dålig i sin information, eller att personen ifråga inte tagit åt sig av informationen.
Personer som inte vill ha information kan vi inte komma åt på detta forum, eftersom de troligen aldrig bryr sig om att hitta hit.
Däremot de som vill åt information och hittar hit, om dessa personer har jag förhoppningen att de är intresserade av att få sin lilla/stora fisk att överleva.
Om en person frågar varför fiskarna dör måste man ifrågasätta varför , och inte svara "Det skall vara så i början".
Jag känner folk som har många stora praktbotior i ett 150-liters, det fungerar utmärkt och är troligen den vackraste och mest harmoniska grupp med praktbotior jag sett, men jag skulle likväl inte rekommendera det.

Detta blev ett lite osammanhängande och ostrukturerat inlägg.
Det jag egentligen vill säga är:
Är inte syftet med detta forum att nybörjare på alla nivåer skall slippa göra om andras misstag?
Det är faktiskt levande djur vi hanterar och syftet med hobbyn är ju att skapa en så bra miljö som möjligt, med de förutsättningar vi har.
Därför kanske man skall avråda en "testosteronstinn" 13-åring att ha tio pirayor i ett 100-liters, eller en medelålders hemmafru att ha en 15 cm guldfisk i en 10-liters kupa.
#7 - 28 januari 2005 14:19
Jag tänkte lägga in något liknande inlägg som du Bilbo men du hann före. Jag tycker också många gånger att det är lite onödigt hård stämning mot nybörjare ibland men samtidigt måste man kunna förklara/ge råd åt folk om man ska kunna lära dem nåt. Sen kan man som sagt tänka en extra så att man inte överdriver. De nybörjare/bråkmakarna som ställer samma frågor om och om igen och bara dummar sig kanske man däremot bara borde ignorera (vilket jag inte alltid lyckas med).
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 28 januari 2005 14:28
[QUOTE=Chrilleus]Jag håller med båda föregående talarna!
En sak jag tycker är konstig är att precis samma nybörjarfrågor dyker upp om och om igen. Ni kanske kan fixa så att man alltid hamnar på en faqualty, eller söksidan varje gång man hoppar in på forumet? Kanske "pinnade" trådar med dom vanligaste frågorna och svaren högst upp i respektive forum? :rolleyes:[/QUOTE]

Jag tror inte att det skulle hjälpa i de allra flesta fall.
Väldigt många anser att ett forum är ett ställe där man skall få svar snabbt utan att själv behöva ansträgna sig det minsta och allra minst behöva leta reda på information innan man frågar.
Många frågor dyker det upp enkla frågor om en art som man lätt kan hitta om på Zoopet eller någon annanstans. Det räcker ju ofta att gå in på google - skriva in namnet ock söka - tar max. 30 sekunder så kan man titta in på mängder av sidor med info om arten - ändå ids många inte görav detta.

Sedan finns det också många som fungerar tvärtom (men de märker man av naturliga orsaker inte av så mycket här i forumet) - de letar bara info och ställer aldrig (eller nästan aldrig frågor i forum).
Jag skulle tro att mer än 2/3 av alla som besöker Zoopet aldrig skriver ett ord i forumet.
Det är fakstiskt t.o.m. så att flera (ganska många faktiskt) av de som är GOLD-medlemmar inte har skrivit ett enda inlägg i Zoopets forum.

Det bästa vore givetvis om affärerna kunde lite mer, så att de kunde ge relevanta råd till nybörjare, och inte bara tänka på pengar.

Kan delvis hålla med om att det ofta ges dåligt med info i affärerna - i Sverige är ju faktiskt t.o.m. affärerna enligt lag skyldiga att skriftligen informera om de arter de säljer.
Men samtidigt måste man också vara medveten om att väldigt många kunder faktiskt är väldigt dåliga på att ta till sig information i affärerna (kanske samma personer som har svåprt att ta till sig information här). Många lyssnar inte alls - eller tror inte på vad man säger. Talade man om för dom att en lysrörsarmatur i längden är billigare och bättre än en glödlampsarmatur så trodde de att man bara sa det för att få sälja mer etc.
Just detta att så många är väldigt dåliga på att lyssna, ta till sig information och själv kunna värdera informationenn var en klart bidragande orsak till att jag tröttnade på att ha Zooaffär. Det kändes meningslöst att stå och sälja till en kund när man ändå visste att den kunden kommer att misslyckas med sitt akvarium.
#9 - 28 januari 2005 14:45
[QUOTE=FI]Idag tycks grundtanken vara att man inte ska få bli akvarist om man inte direkt från början ger fiskarna ett kar där de kan leva resten av livet.[/QUOTE]
Så är det förstås inte. Men den som skaffar en fisk som han/hon vet snart kommer att bo alldeles för trångt (eller i bästa fall avlivas) förtjänar att få Kjell... förlåt skäll.
Sen kan tonen vara lite hård ibland. Det bästa är förstås om nybörjaren inte blir bortskrämd från Zoopet utan bara gör ett förnuftigare och därmed roligare fiskval. Tanken att nybörjare ska få misshandla sina fiskar hur som helst har jag väldigt svårt att förlika mig med.
mvh Daniel
#10 - 28 januari 2005 15:20
Skillnaden ligger väl mycket i vetskap och vilja att förändra sig. Jag håller med trådskaparen att vissa är bra fräcka (jag själv inräknad) mot folk som ställer frågor angående till exempel guldfisk i skål. MEN dessa svar har ju kommit av att de flesta (troll?) vägrar inse att man måste ändra på förhållandena för sina djur för att de ska trivas.

Söker du bland just guldfisktrådarna så kan du se denna ovilja bland flera av de som undrar hur man ska hålla fisken. För mig är denna ovilja ett skäl till att jag blir kort i tonen. Jag försöker dock att i första hand inte vara nedlåtande eller något sådant men till folk som inte kan acceptera att man skriver t.ex. "efterhand när fiskarna växer måste du skaffa ett större kar" och man får till svar "näe! på affären sa dom att det gick bra!" har jag inte mycket till övers.

Sen är det ju självklart som du skriver att många lär sig att byta akvarium efterhand fisken växer och det är jättepositivt, det kallas kunskap och omdömme. Jag själv har alledels för mycket fisk som blir för stora, men samtidigt vet jag att jag kommer byta upp mig till ett större akvarium i takt med att fiskarna växer.

Som tidigare folk har skrivit också är det mycket affärernas okunskap och säljhysteri som orsakar mycket irritation.

Jag själv var på Arken i Arlandastad igår och såg ett paket med kupa och guldfisk för en slant. Självklart blir jag irriterad över sånt och var noga med att säga "Ja titta vad bra, den kräver ju inte femtio liter vatten som vuxen" och gick ut. Expediterna såg ut som två fån. Jag tycker det är förkastligt att sälja sådana paket.

Och eftersom jag kritiserar en butik tänker jag inte vara anonym.

//Rickard Öman
#11 - 28 januari 2005 15:35
Men nu missar några av er poängen tycker jag. Jag pratar inte om att jag tycker det är okej att folk misshandlar sina fiskar eller avlivar dem på löpande band genom ren vanvård. Jag är bara realistisk, hur välförberedd en nybörjare än är så kommer inte hans/hennes första fiskar leva i samma kar tills ålderdomens höst. Ändå är det just detta som de mest aggressiva påhopparna verkar tro. Det troliga är att fiskarna byts in eftersom det inte var en art som var nog intressant, men sedan så är det givetvis så att oerhörda mängder fisk dör pga fel vid skötseln som inte har något som helst med akvariestorleken att göra.

Sedan appropå det där med små akvarier, det är inte akvariestorleken som dödar fiskarna, stressen att leva i ett alldeles för trångt utrymme under en lång tid kan göra fisken sjuk, vilket i sin tur kan döda den om man har "otur". Det går tyvärr att hålla en fisk vid liv i åratal i helt groteska levnadsförhållanden om man sköter allt på "rätt" sätt. Så om någon ställer frågan:
"- Mina påfågelciklider bara dör! Vad gör jag för fel??"
Så bör inte första frågan vara:
"- Hur stort är akvariet?"
För det är inte det som dödar fiskarna, definitivt inte om "fiskarna bara dör", det tar sannolikt år innan en påfågelciklid skulle ens tänka tanken att kasta in handuken pga ett trångt akvarium. Tråkigt men sant, ibland vore det bra om fiskarna var känsligare än de är.

Hur som helst så tror jag det är väldigt sällan som kommentaren "Ditt akvarium är alldeles för litet." är befogad, däremot tror jag kommentaren "Ditt akvarium kommer bli för litet." är befogad i väldigt många fall. De flesta skulle jag vilja påstå. Frågan är bara hur ofta det där "kommer bli" hinner förvandlas till ett "är" innan fiskarna pga olika anledningar inte längre finns kvar hos ägaren?
Jag tror det är en försvinnande liten procent.

Men jag håller helt klart med om att många ger riktigt bra svar och även som Kjell sa att svaren har blivit bättre på senare tid. Jag tycker bara inte att de är tillräckligt bra. Förlåt. ;)
Det bästa vore om alla började ge råd för hur vattenbyten, matning och vanlig skötsel av karet ska gå till och sedan tog problemen med att arten blir för stor för akvariet då dessa problem börjar bli tydliga.

Förstår ni vart jag vill komma?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 28 januari 2005 15:40
Skillnaden ligger väl mycket i vetskap och vilja att förändra sig. Jag håller med trådskaparen att vissa är bra fräcka (jag själv inräknad) mot folk som ställer frågor angående till exempel guldfisk i skål. MEN dessa svar har ju kommit av att de flesta (troll?) vägrar inse att man måste ändra på förhållandena för sina djur för att de ska trivas.

En viktig sak att tänkar på när man svarar är att man måste tänka på att visserligen så svarar man en person och även om inte den personen kanske vare sig vill eller kan ta åt sig av svaret så finns det flera hundra andra som också läser svaret och dessa lyssnar säkert på bra argument.

Så även om ett "troll" för femtioelfte gånger skriver en fråga om sin guldfiskkupa så får man inte bli förbannad på denne för då blir ju alla de som läser frågan (men inte är insatta i vad trollet skrivet tidigare) avogt inställda till den svarar istället för till trollet.
Så kan man inte samla ihop sig så pass bra att man kan ge ett ett BRA svar på frågan så är det bättre att helt avstå från att svara.

Sedan appropå det där med små akvarier, det är inte akvariestorleken som dödar fiskarna, stressen att leva i ett alldeles för trångt utrymme under en lång tid kan göra fisken sjuk, vilket i sin tur kan döda den om man har "otur". Det går tyvärr att hålla en fisk vid liv i åratal i helt groteska levnadsförhållanden om man sköter allt på "rätt" sätt. Så om någon ställer frågan:
"- Mina påfågelciklider bara dör! Vad gör jag för fel??"
Så bör inte första frågan vara:
"- Hur stort är akvariet?"
För det är inte det som dödar fiskarna, definitivt inte om "fiskarna bara dör", det tar sannolikt år innan en påfågelciklid skulle ens tänka tanken att kasta in handuken pga ett trångt akvarium. Tråkigt men sant, ibland vore det bra om fiskarna var känsligare än de är.

Håller bara delvis med. Visst är det så att akvariestorleken i sig oftast inte är den direkta dödsoraken utan snarare kanske kan ge en fisk ett dåligt liv, men däremot är det ju som så att ett för litet akvarium (i förhållande till antalet fisk, hur stora fiskarna är, vilka fiskar man har etc) ofta leder till problem.
Till exempel pga av att vissa arter är revirhävdande och behöver utrymme men framförallt för att det ställer större krav på en noggrannare skötsel - därför är det oftast rätt att fråga hur stort akvariet är.
#13 - 28 januari 2005 16:01
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Så även om ett "troll" för femtioelfte gånger skriver en fråga om sin guldfiskkupa så får man inte bli förbannad på denne för då blir ju alla de som läser frågan (men inte är insatta i vad trollet skrivetr tidigare) avogt inställda till den svrarar istället för till trollet.
Så kan man inte samla ihop sig så pass bra att man kan ge ett ett BRA svar på frågan så är det bättre att helt avstå från att svara.
[QUOTE]

Det har du faktiskt helt rätt i, tyvärr lyckas man inte alltid hålla sig.
#14 - 28 januari 2005 17:41
[QUOTE=FI]Jag är bara realistisk, hur välförberedd en nybörjare än är så kommer inte hans/hennes första fiskar leva i samma kar tills ålderdomens höst.[/QUOTE]
Varför inte? Mina svarta fantomtetror dog av ålderdom i det 200-liters som blev mitt första akvarium. De fem Corydoras blochi jag skaffade samtidigt fick en egen burk efter fem år - och har just lekt.
Jag hade tur som råkade gå till en bra affär och avråddes från att skaffa knepiga fiskar (elefantmunnar och knivfiskar).
Visst är det förståeligt om man vill byta sina första fiskar efter ett tag. Men den som skaffar påfåglar och en söt liten redtailmal till sitt 100-liters är svår att försvara. Något ska man väl kunna kräva även av en nybliven fiskägare?
mvh Daniel
#15 - 28 januari 2005 18:38
Det här blev ett långt inlägg, se det som min uppmaning till att vi alla börjar använda vårt sunda förnuft lite mer och inte bara stirrar oss blinda på siffror och regler. Akvariehobbyn är skoj! Se till att även nybörjarna får chansen att inse detta!

Visst, jag kan hålla med om att det ibland blir fel när man svarar "nybörjare" med att de exempelvis har alldeles för litet kar osv. Men som jag ser det så är det av ren omtanke för dom som bor i akvariet.

Jag tillhör en av dom som under min tid här på Zoopet (ca 2 år) har inte gjort för många inlägg i forumet om man ser till mitt snitt. Jag läser istället de flesta inlägg, söker och funderar.Jag och många mer med mig försöker att ge så goda råd som möjligt utifrån de förutsättningar den frågande har; med tanke på fiskar, akvariestorlek osv. Dock har jag själv varit med om att de råd jag gett, efter dessa förutsättningar, blivit totalt nonchalerade. De fortsätter att ställa samma fråga om och om igen tills det ges ett svar som dom är tillfredsställda med. Skulle man då råka påpeka att man gett ett svar/förslag, återigen efter de förutsättningar som finns, så blir man påhoppad. Om det är sådana personer man vill kalla "troll" så okej...

Då jag själv räknar mig som en "fönstertittare" i detta forum :D så måste jag nog ändå säga att de trådar som innehåller pekpinnar är ganska förhållandes få till antalet. Då kan jag nog tycka att det ibland finns mer pekpinnar i trådar där nybörjare inte är inblandade. Men där tynar inte akvarieintresset bort trots detta. :)

Men visst, jag kan hålla med om att det ibland påpekas väl snabbt att kar osv är för litet. Men som jag sa förut så görs detta med välvilja mot både fisk och fiskägare. För har man fiskar som trivs i det akvarium man har så blir det roligare för ägaren oxå.

FI skriver:
Hur som helst så tror jag det är väldigt sällan som kommentaren "Ditt akvarium är alldeles för litet." är befogad, däremot tror jag kommentaren "Ditt akvarium kommer bli för litet." är befogad i väldigt många fall. De flesta skulle jag vilja påstå. Frågan är bara hur ofta det där "kommer bli" hinner förvandlas till ett "är" innan fiskarna pga olika anledningar inte längre finns kvar hos ägaren?
Jag tror det är en försvinnande liten procent.

Utav vad jag läst så är kommentaren "Ditt akvarium är alldeles för litet" befogad många gånger. Tänker då på alla dessa slöjstjärtsdiskussioner. jag tycker nog ändå att de flesta svar som ges till "nybörjare" är av slaget konstruktiv kritik.
#16 - 28 januari 2005 18:48
Hej igen!

Jag förstår inte en sak som en del "nybörjare" gör (är själv en jättenybörjare). Det är att de verkar först köpa akvarie och fisk och sedan skaffar information. Man brukar ju först få ett sug på en hobby. Sedan ta reda på mer och dem och till sist aktivera sig i hobbyn.

Tycker att redan där går en del fel väg. Tyvärr.

Jag ägnade jag mig nästan en månad till att fram och tillbaka leta information. Mycket för att jag inte ville köpa grisen i säcken.
#17 - 28 januari 2005 19:17
[QUOTE=Gimbo]Tycker att redan där går en del fel väg. Tyvärr.[/QUOTE]
Så sant, så sant. Här får affärerna ta på sig en stor del av skulden. Men de nybörjare som hittat till Zoopet har kommit en bra bit på vägen - och kan enkelt skaffa massor av nyttig information.
mvh Daniel
#18 - 28 januari 2005 19:28
Väldigt många anser att ett forum är ett ställe där man skall få svar snabbt utan att själv behöva ansträgna sig det minsta och allra minst behöva leta reda på information innan man frågar.

Touché, Kjell :)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 28 januari 2005 19:30
[QUOTE=daniel60][QUOTE=Gimbo]Tycker att redan där går en del fel väg. Tyvärr.[/QUOTE]
Så sant, så sant. Här får affärerna ta på sig en stor del av skulden. Men de nybörjare som hittat till Zoopet har kommit en bra bit på vägen - och kan enkelt skaffa massor av nyttig information.
mvh Daniel[/QUOTE]
Affärer kan visst kritiseras för att de ibland ger för lite information men kanppast för att folk inte vill skaffa sig eller lyssna på information.

På den tiden jag hade affär (långt före att att internet var uppfunnet) så sålde vi såväl smådjur, terrariedjur, fåglar som fiskar och uppmanande alla att skaffa sig en bok om innan de körde igång. Skulle lugnt vilja påstå att 50% eller mer av de som köpte fåglar, terrariedjur eller smådjur skaffade sig info av något slag men högt räknat bara 10% av de som köpte ett akvarium. Alltså en gigantisk skillnad mellan vilka "djurkundgrupper" som var intresserdae av att sätta sig in i hur deras djur skall skötas.
#20 - 28 januari 2005 20:20
Tyvärr märker jag att uppfattningen av fiskar som lågstatusdjur finns hos många "icke frälsta" bekanta, det brukar dock räcka att de får se ett av mina akvarier för att de skall förstå det intressanta i hobbyn.
Om man nu skall ta upp mer om affärer måste jag säga att många affärer saknar snygga "utställningskar" som kan visa upp hur ett välskött akvarium kan se ut!
#21 - 28 januari 2005 20:49
Jag har inte så mycket mer att tillägga egentligen men en sak måste jag kommentera lite snabbt. De få som klarar av att hålla sin första monsterfisk vid liv och sedan fortsätter ha dem i samma pluttekar tills fisken börjar bli för stor förtjänar givetvis att bli tillrättavisade så att inte vanskötseln fortsätter. Och guldfiskskålar och akvarier under 50 liter är jag inte så förtjust i...
Det är alltså bara den där helgarderingen jag stör mig på, att man ger personen en utskällning bara för att han/hon har skaffat en art som KAN bli för stor för akvariet. Man förutsätter liksom att fisken går kvar i samma kar och att fisken aldrig säljs vidare eller dör, jag vet inte om man ska förutsätta detta, speciellt inte med tanke på att någon nämnde att en del kom in till akvariebutikerna och köpte "veckans fisk"...
#22 - 28 januari 2005 21:03
Jag tycker väl att det är väldigt sällan att någon får en "utskällning" för att de har ett för litet kar, men samtidigt finns det en del som alltid går in i försvarsställning när man skriver att "akvariet är nog i minsta laget", vare sig det gäller dem själva eller någon annan.
Man skall ju också alltid komma ihåg att allt som skrivs på detta forum är subjektiva åsikter och inte några absoluta sanningar, inte ens det som skrivs av Kjell F. ;)
#23 - 28 januari 2005 21:34
[QUOTE=Bilbo]Jag tycker väl att det är väldigt sällan att någon får en "utskällning" för att de har ett för litet kar, men samtidigt finns det en del som alltid går in i försvarsställning när man skriver att "akvariet är nog i minsta laget[/QUOTE]Det sker nog lika ofta i båda lägren tror jag och kanske är det där problemet sitter, båda drar vapen, striden är oundviklig. [B)]
Men sedan är det ju lite retsamt att skriva just "Akvariet är nog i minsta laget" om fiskarna fortfarande är små, egentligen menar nog alla att akvariet "kommer bli" för litet men skriver man att det "är för litet" så kan det tolkas fel speciellt av nybörjare som då ger svar på tal som kanske inte alltid är så genomtänkt.
Det Kjell skrev i början om att man inte bör svara om man inte kan samla sig så pass att man kommer med ett givande svar kanske är något vi alla skulle behöva ta till oss. Jag tror många rycks med så fort en diskussion dras igång, ju hetare den är desto fler vill vara med, även om de inte har något vettigt att tillägga utan bara vill känna att de är delaktiga.
HazelCR
#24 - 29 januari 2005 17:37
Forum på nätet, dess ide är väll bl.a. att människor skall kunna få ställa frågor, som ligger på gränsen till eller är helt utanför vad den brukliga litteraturen kan ge svar på. Somliga ställer sina frågor utan att ha gjort en informationssökning, sägs det...men vet vi det egentligen.
Ytterligare en ide med ett forum är väll att kontrollera relevansen i sin egen kunskap, liten som stor, oavsett var den kommer ifrån och att få fler nya informationsbitar från forumsbesökare. Frågan ställs och forumets besökare reagerar och skriver. Kanonbra!

Alltså: Låt zoopetare fråga!
Ge ett första vänligt svar eller kanske t.o.m. fem innan ni skriver som FI berättar om.
HazelCR
#25 - 29 januari 2005 17:57
Jag ska försöka förtydliga mitt inlägg. Jag anser att man skall få ställa frågor såsom:

Delfincikliden är fredlig. Det man läsa sig till, men vad betyder det ifråga om yngelätning. Betyder det att en 10 cm blå delfin låter bli fiskar som är större än 2 cm och äter upp allt mindre? Var går gränsen? Vad är troligt?

Malawi tillsammans med scalarer, fungerar det? Det här är ju inte ens "rumsren" akvaristisk fråga. Man kan gissa sig till en del om man informationssöker, men knappast läsa sig till om det skulle kunna fungera. En ypperlig fråga att ställa på zoopet om man önskar svar.

Akvarisstorlek till olika fisksorter är ett dilemma. Snabbt kan man få fram lite motstridiga uppgifter efter informationssökning. Vad skall man rätta sig efter? Ställ frågan på zoopet och ett flertal med egna erfarenheter skriver.

Annons