Lite märklig rubrik kanske men jag har suttit och läst hur många erfarna (eller?) svarar på frågor som nybörjare ställer och det slår mig att många agerar som små poliser, man pekar med hela handen och nästan skäller och skrämmer iväg nybörjarna snarare än försöker få dem intresserade av hobbyn.
Varför har det blivit så?
Många svarar som om det är en självklarhet att nybörjaren kommer ha kvar exakt samma akvarium och fiskar i 10 år till, man säger att fiskarna kan bli si och så stora och försöker få nybörjaren att inse att han/hon måste uppgradera karet NU eller byta fiskar till nån kampfisk eller nåt.
"- Men fisken är ju bara 3cm?..."
"- Spelar ingen roll! Skulle du vilja bo i en garderob hela livet?!?"
"- Men mamma ska köpa ett nytt kar till sommaren"
"- Nej gå tillbaka med fisken till butiken nu på en gång."
"- Men..."
"- Inga men! Seså, gå nu!"
Lite extremt exempel kanske men ni förstår nog vad jag menar.
En liten fråga till alla ni som känner er träffade för att agera på ett liknande sätt, tror ni i ärlighetens namn att fiskarna nybörjaren har kommer leva hela sitt liv i det lilla 40-50 liters karet? Tänk i så fall tillbaka till den tid då ni själv skaffade ert första kar, hur länge hade ni kvar fiskarna? Och hur länge dröjde det innan ni skaffade ett större kar?
Ni förstår säkert vart jag vill komma med detta. Det finns givetvis undantag men jag tror att majoriteten som fastnar för hobbyn har ett 150-300 liters inom ett år, jag tror även att fiskarna de hade i 50 liters karet antingen dör eller säljs inom detta första år. Lite krasst uttryckt så tror jag det första karet bara går ut på att "avliva" lite fisk medan man lär sig hur man ska sköta karet och att testa lite olika arter för att hitta nåt man intresserar sig för. Hittar man inte någon intressant art och lyckas man inte lära sig hur man sköter om fiskarna, ja då säljer man allt och provar på någon annan hobby istället.
Med andra ord så tror inte jag det tjänar någonting till att agera fiskpolis då man pratar med nybörjare, chansen att de har kvar de första fiskarna om ett år är minimal.
Det är bättre att på ett positivt sätt förklara hur man sköter karet då det gäller vattenbyten och matning än att argt påpeka att karet är för litet, det är min åsikt.
Om internet används på rätt sätt inom akvariehobbyn så är det jättebra, men internet kan också skrämma många blivande akvarister pga helt orelevanta småsaker som aldrig blir något problem. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte hade varit akvarist om jag hade börjat idag. Förr stod ingen och skällde på en om man inte följde reglerna och trots en del misslyckanden med fiskar som dog så hade vi skoj hemma hos familjen Isaksson då jag växte upp, det fanns inga måsten, man kände ingen skam utan var bara glad över att få upptäcka denna fantastiska hobby. Att vi sedan lärde oss det mesta på fel sätt och att jag fick känna mig som en total nybörjare då jag startade på ny kula helt själv är en annan sak. Utan den första och väldigt skojiga och kravlösa tiden hade jag aldrig fastnat för hobbyn, det är jag övertygad om.
Idag tycks grundtanken vara att man inte ska få bli akvarist om man inte direkt från början ger fiskarna ett kar där de kan leva resten av livet. Två ensamma guldfiskar på 3cm i ett 100 liters är på tok för litet, guldfiskar måste ha kar på minst 200 liter. Och påfågelciklider går absolut inte att dra upp i ett 200 liters ens som ungfiskar, de måste ha ett 500 liters direkt från början, annars är det djurplågeri. Helt sanslöst resonemang som jag ser det. Allt beror ju på hur länge man har tänkt ha fiskarna, och då det oftast är nybörjare man "sätter på plats" på detta sätt så tror jag man bara skapar onödig irritation genom att svara på ett sånt sätt. Och man tar definitivt bort glädjen nybörjaren hade innan han hittade denna sida, en glädje som han/hon borde kunna få ha kvar med tanke på att nybörjare sällan har kvar sina första fiskar särskilt länge... Antingen dör de pga dålig skötsel eller säljs pga att personen tröttnar på dem... Det är i alla fall vad jag tror.
Det här blev ett långt inlägg, se det som min uppmaning till att vi alla börjar använda vårt sunda förnuft lite mer och inte bara stirrar oss blinda på siffror och regler. Akvariehobbyn är skoj! Se till att även nybörjarna får chansen att inse detta!
[:-123]