Sluttande bottengrus i low-tech?

#1 - 10 november 2006 19:54
Om man vill ha sluttande grus i botten i ett low-tech-akvarium, hur skall man då bygga upp det för att få en väl fungerande botten?

Lägger man ett lager grus under jorden för att bygga upp en sluttande botten?
Eller lägger man tjockare lager jord i bakkant än i framkant av akvariet?
Eller lägger man ett tjockare lager grus i bakkant än i framkant, ovanpå jorden?
Eller skall man kanske bygga upp en sluttning av stenar eller nåt tillverkat material för att sedan lägga ett jämntjockt lager jord och grus ovanpå?

Tacksam för tips!
#2 - 10 november 2006 22:05
Du behöver nog en "stödmur"(/stenar?) av något slag, sedan skulle jag alltid undvika jord i ett akvarium....bättre med olika sorters grus...
#3 - 11 november 2006 02:59
Definitivt inte tjockare jordlager, då får du en del knepiga kemiska reaktioner.
Du kunde ju alltid testa med grus i botten för lutningens skull, och sedan myggnät ovanpå innan du lägger på jorden. Eller varför inte grunda med frigolit. Varför vill du att botten ska luta? Är det en estetisk eller praktisk anledning (nyfiken).
#4 - 11 november 2006 09:39
Tummen: Det är just jorden som är det speciella med ett low-tech-akvarium a 'la Walstad.

Peter: Jo jag var oxo inne på samma spår, att den bästa lösningen vore att lägga något under bottensubstratet för att skapa lutningen. Jag tycker att det ger karet ett bättre djup om man har en sluttande botten.
#5 - 11 november 2006 10:47
Tänk bara att det brukar alltid jämna ut sig när man har en sluttning på sanden/gruset.
Jag tycker som du att det blir ett helt annat djup i karet om man gör så, men efter någon månad så har det mer eller mindre planat ut.
Även om du lägger något under bottensubstratet så kommer det att glida ut och jämna till det, om du inte håller mot sanden med tex rötter eller stenar och bygger i terasser. Hoppas att du förstod vad jag menade nu, jag gjorde det knappast själv;) .

Annons