EvaPeva skrev:Mkt tråkigt att du känner så, Lones. Det är ingen som vill förstöra för nån här utan snarare tvärtom. Jag tycker det finns jättemkt bra & nyttig info här på sidan & många riktiga experter som vet vad dom snackar om. Dessutom finns det jättebra artbeskrivningar & dom är ju inte bara påhittade utan skrivna utifrån fakta & för att fisken ska vara så välmående som möjligt. Det tror jag att även du vill. Detta forum är ett perfekt ställe att utveckla sin hobby, lära sig fakta & enkla tips & "träffa" andra likasinnade att bolla ide'er med. Det är med den inställningen man kommer långt inom akvaristiken. Alla är nybörjare nån gång & alla gör misstag men i dom lägena e det toppen att zoopet finns så att man lär sig fortare & kan rätta till misstagen & inte behöver göra samma om igen.
Mvh Eva
0422 skrev:Nu när jag läst igenom dina inlägg verkar du vara lite speciell...? Du skriker på hjälp en massa, men när folk är snälla och vill hjälpa, dvs ställer frågor om vilka fiskar du har, etc etc, så svarar du inte. Kan inte påstå att jag tycker att ditt beteende bidrar till den goda stämningen här, så mig gör det inget att du försvinner. Ursäkta om jag låter elak nu, men det är bara mina åsikter och tankar som jag luftar lite. Jag hoppas att dina fiskar mår bra, dvs att du tar hand om dem på ett bra sätt. Som folk sagt tidigare i den här tråden, på den här sidan finns det mängder av kunskap och erfarna akvarister som kan ge den hjälp du behöver. Det tar för övrigt oftast lite mer än 10 minuter innan någon svarar på en tråd, i alla fall om det är något du behöver hjälp med...
Och för att svara på din fråga om vi avgudar fiskar, så avgudar jag kanske inte dem, men jag älskar mina fiskar och ser dem som mina små barn som jag måste ta hand om så att de mår bra. Precis som man ska göra med vilken levande varelse som helst.
Mirandaa skrev:Hallå ni behöver inte bli arga på henne !!!
C.Ciklid skrev:Och så kasnke NI som svarar inte tänker på att det kasnke handlar om ett barns frågor?? Var ni duktiga på att formulera när ni var i åldern 0-15år?? Tycker att det kan vara lite knepigt att försöka lösa barn/tonåringars problem ibland för att många saknar framförallt tålamodet och hövligheten.
//Camilla
petter hjalmarsson skrev:det är ingen sådandär kvällsräd från våra vänner på flashback ?
soffan96 skrev:Jag håller med Lones.
Jag har en skål på 6-liter och jag frågade i flera djuraffärer/akvarieaffärer om man kunde ha en kampfisk, och de sa att det går jättebra, så jag köpte grus, pump, en plastväxt och kampfisk-mat. Sedan köpte jag en jättesnygg kampfisk som jag har i skålen.
När jag kom hem så skrev jag ett inlägg där jag berättade att jag hade köpt en kampfisk och lagt i en 6-litersskål och de flesta skrev bara att det var ALLDELES för litet och att jag inte kunde ha kvar honom. Jag blev ganska ledsen eftersom jag hade köpt en massa grejer och frågat runt så mycket.
Jag tror inte att de behöver _minst_ 20 liter..
Endel som svarade på mitt inlägg lät ganska arga och det är ju inte så kul eftersom jag faktisk HAR frågat i djuaffärer och köpt massa grejer.
Det var ju som Lones sa, det var ju min lilla "dröm" att ha en kampfisk eller något annat i skålen och nu känns det lite som om de har förstört. Men jag försöker att inte tänka på det, för det är en fisk som trivs i små utrymmen.
Hoppas att inte någon blir allt för irriterad/arg på mig nu, men detta är vad jag tycker!
// Sofie
EvaPeva skrev:Jag förstår att det kan kännas tungt att höra såna saker. Speciellt när man fått info om att det funkar från butiken. Nu finns det många som fått info om helt galna saker från akvariebutiken som e helt uppåt väggarna pga att dom e ju ute efter att tjäna pengar & vill sälja så mkt som möjligt. Eller att det finns personal som helt enkelt inte är utbildade eller har kunskap inom det området.
Nu ska jag direkt säga att jag inte har koll på vad kampisar kräver/behöver men andra fiskar behöver, för att må bra större utrymme än 6 liter.
Lycka till med dina fiskar!
Mvh Eva
Henrik_von_Jyndevad skrev:Problemet är att ni småtjejer tyvärr har valt fel forum. Zoopet är ett respekterat forum som har lockat flera duktiga akvarister till att bli medlemmar. Det innebär att standarden höjs och att språket kanske blir lite mer avancerat. De svar som du/ni har fått, har varit väldigt konsekventa. Svaren baseras dels på Mycket erfarenhet men även på vad som står i lagen. Kan du/ni inte ta ett nej, ställ då inga frågor.
danneregner skrev:yey! äntligen nån som inte snackar i nattmössan!
Tougaye skrev:Nu tycker jag att en del på forumet skulle släppa egot och börja hjälpa folk .som vill ha hjälp och frågar på forumet .vill man ha ett uppet forum SKA man svara på allt som frågas även om det är dumt eller korkat.FÖR det är väl det alla är här för ???om man vill prata fiskar kan man ha en medlems chat som ingen nybörjare kommer in på .så stig ner från den höga hästen .för alla kan inte det ni kan men dom kommer hit till det här forumet och frågar er hur!!Jag jobbar som kock tänk om jag va dryg och nerlåtande till alla som frågade mej hur man gör något i mat väg .det som är viktigt är att vuxna och barn får svar på sina frågor !!ELLER??
danneregner skrev:nu tycker jag inte vi ska snacka illa om fjortisar (blir ju en snart) :D
Fridas skrev:Jag tycker att man kanske ska låta bli att hålla till på detta forumet om man inte vill få ärliga svar på sina frågor. Vill man Kjamas så finns ju alltid Lunarstorm för dem som tycker bättre om den jargongen. Ställer man en ärlig fråga och vill ha ett ärligt svar så kan man ju inte klaga då folk talar om som det ligger till (så länge någon inte kastar ur sig elakheter eller glåpord). Har inte föräldrarna haft tid att lära sina barn sköta om djur på rätt sätt så är det ju perfekt om någon annan vuxen kan hjälpa till på den punkten. Sen beror det mycket på hur man svarar på en fråga också. Jag har varit in i Lones trådar och kan inte fatta vad som gjort henne så upprörd. I de trådar hon själv skapat har hon både fått snabba och bra svar tycker jag, men gör man den utvärderingen hon gjort efter 2 veckor som medlem så kan man kanske inte räkna med annat.
Men visst, jag tycker du är dum i huvudet, gå nu runt och tänk på det du
Amaro skrev:Whistler84 jag köper det faktiskt, jag har inte från första början sagt att det är en dålig ide, den där metoden funkar riktigt bra på flera andra sidor så självklart är det en bra ide.
Det jag dock fortfarande står vid är att vuxna bör bete sig vuxet. Jag tycker att detta är något man bör satsa på i zoopet. Fixar man denna lilla detalj så slipper kjell och admin ta in massa andra som ska resa runt i alla trådar och göra "skitjobb"
Folk måste ändra sin attityd, jag kan med handen på hjärtat garantera att 80% av de som lämnar dryga komentarer hade fört sig på ett helt annat sätt om de stått öga mot öga med personen som startar en "dum" tråd.
Det finns en hårfin skillnad mellan att försöka "banka" vett i någon och att på ett fint och moget sätt förklara vad som är rätt och fel etc.
Amaro skrev:Vad du förespråkar är ju ärliga svar, inga "kjamisar". Men visst, jag tycker du är dum i huvudet, gå nu runt och tänk på det du :)
Anettejt skrev:Det är väl sådana här personliga påhopp som är, citerar dig:
"Ett tragiskt psykologiskt betende som tydligt visar att mentaliteten är att trycka ner andra för att själv känna sig bättre"
Eller?
Eller din glada smileys tar bort det dåliga i orden?
Henrik_von_Jyndevad skrev:Samma här!
Lones, kan du försvara detta du skrev till "soffan"?:
Hejsan sofie <3
om du undrar vem det är det agnes jag får vara inne på lollos =P <3 piuss älskar dig <3
Det saknas även "stickies", det vill säga klistrade trådar som alltid ligger längst upp och som man kan referera till när samma frågor kommer gång på gång. Nybörjarguiden som bumpas då och då är ett bra exempel på tråd som borde klistras. Men återigen... Moderatorarbete.
Amaro skrev:
Sitt inte här som ett gäng kärringar och kritisera, står ni verkligen för något så kämpar ni för det. Väljer ni dock att inte kämpa för det så kan ni lika gärna sluta yttra er. Jag menar, vem ska ta falskhet på allvar?
Gaffel skrev:Eller för att avsluta en fullständigt meningslös tråd, lones, far i frid eller far åt helvete, lägg ner fiskskålarna tills du är ansvarsfull nog att hålla djur, jävla daltande med en ungjävel vars föräldrar tydligen inte styrt upp ungens tjatande efter flera "kramdjur", fan skaffa en nalle!
toccata skrev:Det är uppenbart att många här är lite äldre, skriver mycket bra (lite avancerat) och är väldigt erfarna inom akvariebruk. Jag själv anser mig kunna skriva på akademisk nivå, men också på en mycket enkel nivå om jag går in för det.
Som vi har konstaterat är vissa som skriver här mellan 10-15 och nybörjare och vissa kanske aldrig har läst en längre bok eller en "akademiskt skriven" (artiklar, forskningstexter, osv) text i hela sitt liv. Självklart är problemet då ett faktum.. Ni erfarna svarar som ni gör till alla andra, trådskaparen fattar inte och det blir missförstånd och jobbigt.
Mitt förslag till lösning:
Om du vet med dig att du INTE vill sänka din språknivå och vara extremt extremt pedagogisk, låt då bli att svara helt! Och låt oss andra, som orkar "ta ner" vårt språk och skriva på ett mycket enkelt sätt, svara... Då blir alla glada i slutänden :)
Detta är inte menat som pik till någon, utan jag tror allvarligt att det är bättre att strunta i att svara, om man inte vill svara på en mycket tydlig och enkel nivå.
Hoppas fler nappar på detta :)
Kjell Fohrman skrev:
Problemet trycker jag nog snarare är att det är alldeles för få av de som är lite mer erfarna som svarar på frågor i denna kategori och inte att de svarar på en "för svår nivå"
kanotisten skrev:..det är just fjortismentaliteten, och de överkänsliga som gjort att intresset för detta forum från min sida har minskat. Man måste vada genom en massa skit innan mellan kvalitetsinläggen - lite tråkigt tyvärr.
Katharina skrev:Men kan du inte sätta en blänkare på alla som är omyndiga, alltså under 18 år???
Så att vi alla kan vara lite mer överseende och försiktiga i vårt ordval. När man blir äldre utvecklar man ju en mer ironisk humor och när man är yngre tar man som regel allt mer bokstavligt.
Jag tycker absolut att vi får ta på silkesvantarna och vårda de små.. :D Mama har talat..
Lilibet skrev:
För att återgälda all hjälp jag fått här, har jag ibland försökt svara efter bästa förmåga, när någon ännu grönare nybörjare ställt en fråga. Och det är väl på detta vis forumet är tänkt att fungera?!?!?! Vi hjälper varandra?!
Beröm till detta forum och till alla som bemödat sig att ge kloka, detaljerade svar![:-174]:)
Kjell Fohrman skrev:Nja, kunskap har ju inte direkt med ålder att göra. Det finns ju 17 åringar som svarar bra mycket bättre än 50-åringar.
Meningen med just denna kategori är ju som det står -
Alla är vi barn i början. Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
Det borde räcka för att man skall följa denna regel och anpassa sina svar därefter.
c90368 skrev:Detta är den av typ av tråd jag läser i mån av tid men aldrig brukar posta i eftersom det alltid verkar vara många som postar och få som läser och då spelar det liksom ingen roll.
Men i detta fall har jag en åsikt jag vill framföra.
Kan inte vissa delar av forumet vara reserverat för guldmedlemmar?
Övriga får gärna läsa dessa delar men kan inte skriva inlägg.
Whistler84 skrev:Det kanske var just det som var Amaros poäng. Skriver man saker som kan tolkas som påhopp eller på annat sätt stötande så kommer de tolkas som det. Folk tar alltid illa upp om det finns möjlighet till det.
Jag kan iaf stå för att jag gjort fel vare sig jag råkat eller inte. Sååå än en gång, forgive and forget plz
Amaro skrev:Vad du förespråkar är ju ärliga svar, inga "kjamisar". Men visst, jag tycker du är dum i huvudet, gå nu runt och tänk på det du :)
Fridas skrev:
Jag har inte påstått att man får bete sig hur som helst på ett forum
Självklart, jag tar inte åt mig så lätt, jag förstår dock inte poängen med det men det spelar mindre roll. [:)]
NiXoN skrev:Min filosofi är att ge en karta "såhär kommer du från punkt A till punkt B", inte turistkartan med alla sevärdheter på vägen. När en nybörjare väl fått ordning på sina problem så kommer den att söka dom andra svaren och förklaringarna.
Sen har jag säkerligen avvikit från min normala filosofi några gånger men sånt händer.
//NiXoN
Katharina skrev:Fridas. Du svara ju på poängen själv. Amaros klumpiga poäng är att ärlighet kan såra. [:-174]Han blev sårad av att du inte förstod det..
Phu.. nu är det lite kabbligt här... Lite mer kreativitet nu då... Hur löser vi problemet?? :confused: Jag tror att de flesta inte menar att såra utan att det sker av misstag?!
Fridas skrev:Men varför dra den poängen för mig? Jag skrev tidigare att man inte kan skriva hur som helst, sen gör han det och tycker att det är konstigt att jag reagerar? Vore skillnad om jag inte höll med, och sa att man kunde skriva hur man vill, då fanns det utrymme för en POÄNG!
toccata skrev:
Så min slutsats är: Snälla, försök ta reda på vilken slags person det är som ställt frågan och vilken nivå på svar som krävs, så ni inte skrämmer bort de som tycker sådana svar är krångliga. :)
Polaren skrev:En liten tanke...
Om det fanns moderatorer som kunde radera inlägg(i värsta fall) och leda in diskussionen på rätt spår om det börjar spåra ur, vore väldigt bra.
På så sätt skulle nivån höjas på diskussionerna och pajkastning skulle minska. Visserligen tycker jag inte att det är mycket personliga påhopp här men visst har man sett något sådant fall.
Såg att någon annan hade föreslagit att man skulle införa moderatorer och det är väl bara att säga att jag håller med den användaren.
Det är just det den här tråden handlar om. Överkänslighet, oerfarenhet och vi andra som är för klumpiga. Sorry, inte meningen att såra. Men återigen så kan man ju hitta något att ta åt sig om på nästan allting.[:-174]
Katharina skrev:Först skriver du att du inte förstår. Varför skriva det om du inte vill ha en förklaring? Då kan du låta bli att skriva det.
Fridas skrev:Det är inte överkänsligt att reagera då någon skriver att man är dum i huvudet Katharina.
Du avgör väl inte vad jag skriver och inte, eller??
Katharina skrev:Om du tolkar in saker så är det din ensak.
Om du skriver i ett forum att du inte förstår så ska du inte klaga om folk förklarar meningen för dig..
Kjell Fohrman skrev:En liten tanke - läs tidigare inlägg ;) (OBS ironi).
Jag har ju på flera ställen i denna tråd faktiskt talat om att man skall anmäla till moderatorn, jag har talat om hur man anmäler till noderatorn. Om man gör just detta så ger det också resultat.
Så ditt inlägg slår in "öppna dörrar" eftersom du eftersöker något som redan finns.
Agneshär skrev::p[:o]
hahahahhaaha den dära var braa!! ( ni andra vet inte utom mirandaa!)
hahahahhahahahahahhahahahahhahahaha BRA mirandaa :P
Agneshär skrev::p[:o]
hahahahhaaha den dära var braa!! ( ni andra vet inte utom mirandaa!)
hahahahhahahahahahhahahahahhahahaha BRA mirandaa :P
soffan96 skrev:JAg vet, Agnes! Hahahaha!!!
Men fråga mig inte vad det är, för du vill väl inte att jag ska säga det så att alla här på Zoopet hör (ser)? Eller...