Sluta

#1 - 11 mars 2008 18:00
Hejsan jag har bestämt mig för att sluta här på zoopet ni förstör adras drömmar avgudar ni fiskar elr??? HEJDÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kommer inte tillbaka:mad::p
#2 - 11 mars 2008 18:19
Jag avgudar inte fiskar men jag älskar dom vi förstör inte vi bara säger som det är
#3 - 11 mars 2008 18:24
Ehhhh...... Nog för att jag slutat komenterat i knäpa trådar... men det här slår nog allt. :confused: På villka grunder.. vore intressant att veta.
//Camilla
#4 - 11 mars 2008 18:31
Mkt tråkigt att du känner så, Lones. Det är ingen som vill förstöra för nån här utan snarare tvärtom. Jag tycker det finns jättemkt bra & nyttig info här på sidan & många riktiga experter som vet vad dom snackar om. Dessutom finns det jättebra artbeskrivningar & dom är ju inte bara påhittade utan skrivna utifrån fakta & för att fisken ska vara så välmående som möjligt. Det tror jag att även du vill. Detta forum är ett perfekt ställe att utveckla sin hobby, lära sig fakta & enkla tips & "träffa" andra likasinnade att bolla ide'er med. Det är med den inställningen man kommer långt inom akvaristiken. Alla är nybörjare nån gång & alla gör misstag men i dom lägena e det toppen att zoopet finns så att man lär sig fortare & kan rätta till misstagen & inte behöver göra samma om igen.

Mvh Eva
#5 - 11 mars 2008 18:33
EvaPeva skrev:
Mkt tråkigt att du känner så, Lones. Det är ingen som vill förstöra för nån här utan snarare tvärtom. Jag tycker det finns jättemkt bra & nyttig info här på sidan & många riktiga experter som vet vad dom snackar om. Dessutom finns det jättebra artbeskrivningar & dom är ju inte bara påhittade utan skrivna utifrån fakta & för att fisken ska vara så välmående som möjligt. Det tror jag att även du vill. Detta forum är ett perfekt ställe att utveckla sin hobby, lära sig fakta & enkla tips & "träffa" andra likasinnade att bolla ide'er med. Det är med den inställningen man kommer långt inom akvaristiken. Alla är nybörjare nån gång & alla gör misstag men i dom lägena e det toppen att zoopet finns så att man lär sig fortare & kan rätta till misstagen & inte behöver göra samma om igen.

Mvh Eva

Japp jag håller med. :D
#6 - 11 mars 2008 18:35
vadå vilja ha uppmärksamhet?
#7 - 11 mars 2008 18:35
Ahhh.. nu med facit i grund efter att ha läst några av inlägg som gjorst av Lones så kan jag förstå att du är besviken på zoopet. Men se det såhär, ta inte den dåliga kritiken så hårt. Det finns många idioter som har svårt att kunna komunicera och lägga fram sina åsikter på ett vettigt sätt. Att sedan vissa är så jävla envisa och hasplar ur sig sina egna åsikter om vad som "är rätt", ta det med en nypa salt. Om du har några frågor så får du gärna pma mig så kasnke jag kan hjälpa dig med vettiga svar.
//Camilla
#8 - 11 mars 2008 18:39
Nu när jag läst igenom dina inlägg verkar du vara lite speciell...? Du skriker på hjälp en massa, men när folk är snälla och vill hjälpa, dvs ställer frågor om vilka fiskar du har, etc etc, så svarar du inte. Kan inte påstå att jag tycker att ditt beteende bidrar till den goda stämningen här, så mig gör det inget att du försvinner. Ursäkta om jag låter elak nu, men det är bara mina åsikter och tankar som jag luftar lite. Jag hoppas att dina fiskar mår bra, dvs att du tar hand om dem på ett bra sätt. Som folk sagt tidigare i den här tråden, på den här sidan finns det mängder av kunskap och erfarna akvarister som kan ge den hjälp du behöver. Det tar för övrigt oftast lite mer än 10 minuter innan någon svarar på en tråd, i alla fall om det är något du behöver hjälp med...

Och för att svara på din fråga om vi avgudar fiskar, så avgudar jag kanske inte dem, men jag älskar mina fiskar och ser dem som mina små barn som jag måste ta hand om så att de mår bra. Precis som man ska göra med vilken levande varelse som helst.
#9 - 11 mars 2008 18:40
Lowa skrev:
vadå vilja ha uppmärksamhet?

Check. Dessvärre lyckas hon med det >.<
#10 - 11 mars 2008 18:43
Hallå ni behöver inte bli arga på henne !!!
#11 - 11 mars 2008 18:43
0422 skrev:
Nu när jag läst igenom dina inlägg verkar du vara lite speciell...? Du skriker på hjälp en massa, men när folk är snälla och vill hjälpa, dvs ställer frågor om vilka fiskar du har, etc etc, så svarar du inte. Kan inte påstå att jag tycker att ditt beteende bidrar till den goda stämningen här, så mig gör det inget att du försvinner. Ursäkta om jag låter elak nu, men det är bara mina åsikter och tankar som jag luftar lite. Jag hoppas att dina fiskar mår bra, dvs att du tar hand om dem på ett bra sätt. Som folk sagt tidigare i den här tråden, på den här sidan finns det mängder av kunskap och erfarna akvarister som kan ge den hjälp du behöver. Det tar för övrigt oftast lite mer än 10 minuter innan någon svarar på en tråd, i alla fall om det är något du behöver hjälp med...

Och för att svara på din fråga om vi avgudar fiskar, så avgudar jag kanske inte dem, men jag älskar mina fiskar och ser dem som mina små barn som jag måste ta hand om så att de mår bra. Precis som man ska göra med vilken levande varelse som helst.

Tjena tjejen =)
Håller med , har precis läst igenom inlägg med och kollat hemsidan ... Mycket förvirrande vet jag , på sidan finns det bra info med rekomendationer och på zoopet en massa frågor om det eller det andra är bra eller si eller så .
Men visst HEJ DÅ.
Ingen tvingar någon till något
#12 - 11 mars 2008 18:45
Mirandaa skrev:

Allvar, jag tror inte att någon är arg !? Snarare undrande =)
VARFÖR det blev som det blev ? :confused:
#13 - 11 mars 2008 18:46
Jag tror inte Lones är särskilt gammal. Alls.
#14 - 11 mars 2008 18:47
Och så kasnke NI som svarar inte tänker på att det kasnke handlar om ett barns frågor?? Var ni duktiga på att formulera när ni var i åldern 0-15år?? Tycker att det kan vara lite knepigt att försöka lösa barn/tonåringars problem ibland för att många saknar framförallt tålamodet och hövligheten.
//Camilla
#15 - 11 mars 2008 18:48
Mirandaa

Hon kanske är runt 12 år men jag tycker vi slutar att skriva till henne nu hon kommer endå inte läsa det .jag var precis som lones när jag var liten envis och vågar säga vad man tycker det är bra
#16 - 11 mars 2008 18:51
C.Ciklid skrev:
Och så kasnke NI som svarar inte tänker på att det kasnke handlar om ett barns frågor?? Var ni duktiga på att formulera när ni var i åldern 0-15år?? Tycker att det kan vara lite knepigt att försöka lösa barn/tonåringars problem ibland för att många saknar framförallt tålamodet och hövligheten.

//Camilla

Det är ganska tydligt att det är ett barns frågor, jo, men jag vågar nog påstå att jag kunde uttrycka mig lite bättre i den åldern (är 17 nu). Om inte annat kanske personen i fråga lär sig lite om hövlighet och hur man bör gå till väga för att få svar på någon fråga? Det är faktiskt ganska tråkigt när man försöker hjälpa utan att få svar på de frågor som man behöver ha svar på för att kunna hjälpa...
#17 - 11 mars 2008 18:51
det är ingen sådandär kvällsräd från våra vänner på flashback ?
#18 - 11 mars 2008 19:00
det är ingen sådandär kvällsräd från våra vänner på flashback ?

ne flashbackarna e lata och orkar inte skriva 30 inlägg :P
#19 - 11 mars 2008 19:02
Jag håller med Lones.
Jag har en skål på 6-liter och jag frågade i flera djuraffärer/akvarieaffärer om man kunde ha en kampfisk, och de sa att det går jättebra, så jag köpte grus, pump, en plastväxt och kampfisk-mat. Sedan köpte jag en jättesnygg kampfisk som jag har i skålen.
När jag kom hem så skrev jag ett inlägg där jag berättade att jag hade köpt en kampfisk och lagt i en 6-litersskål och de flesta skrev bara att det var ALLDELES för litet och att jag inte kunde ha kvar honom. Jag blev ganska ledsen eftersom jag hade köpt en massa grejer och frågat runt så mycket.
Jag tror inte att de behöver _minst_ 20 liter..
Endel som svarade på mitt inlägg lät ganska arga och det är ju inte så kul eftersom jag faktisk HAR frågat i djuaffärer och köpt massa grejer.
Det var ju som Lones sa, det var ju min lilla "dröm" att ha en kampfisk eller något annat i skålen och nu känns det lite som om de har förstört. Men jag försöker att inte tänka på det, för det är en fisk som trivs i små utrymmen.
Hoppas att inte någon blir allt för irriterad/arg på mig nu, men detta är vad jag tycker!

// Sofie
#20 - 11 mars 2008 19:09
Jag förstår att det kan kännas tungt att höra såna saker. Speciellt när man fått info om att det funkar från butiken. Nu finns det många som fått info om helt galna saker från akvariebutiken som e helt uppåt väggarna pga att dom e ju ute efter att tjäna pengar & vill sälja så mkt som möjligt. Eller att det finns personal som helt enkelt inte är utbildade eller har kunskap inom det området.

Nu ska jag direkt säga att jag inte har koll på vad kampisar kräver/behöver men andra fiskar behöver, för att må bra större utrymme än 6 liter.

Lycka till med dina fiskar!

Mvh Eva
#21 - 11 mars 2008 19:14
mmmmmmmmmmmmmmmmmmm
#22 - 11 mars 2008 19:39
soffan96 skrev:
Jag håller med Lones.

Jag har en skål på 6-liter och jag frågade i flera djuraffärer/akvarieaffärer om man kunde ha en kampfisk, och de sa att det går jättebra, så jag köpte grus, pump, en plastväxt och kampfisk-mat. Sedan köpte jag en jättesnygg kampfisk som jag har i skålen.

När jag kom hem så skrev jag ett inlägg där jag berättade att jag hade köpt en kampfisk och lagt i en 6-litersskål och de flesta skrev bara att det var ALLDELES för litet och att jag inte kunde ha kvar honom. Jag blev ganska ledsen eftersom jag hade köpt en massa grejer och frågat runt så mycket.

Jag tror inte att de behöver _minst_ 20 liter..

Endel som svarade på mitt inlägg lät ganska arga och det är ju inte så kul eftersom jag faktisk HAR frågat i djuaffärer och köpt massa grejer.

Det var ju som Lones sa, det var ju min lilla "dröm" att ha en kampfisk eller något annat i skålen och nu känns det lite som om de har förstört. Men jag försöker att inte tänka på det, för det är en fisk som trivs i små utrymmen.

Hoppas att inte någon blir allt för irriterad/arg på mig nu, men detta är vad jag tycker!

// Sofie

Ibland får man svar som man inte vill ha, det får man tåla.
(Sen är det faktiskt så att många zoobutiker är rätt okunniga när det gäller fiskar och i vissa fall bryr de inte sig alls om djuret- bara om pengarna , här på forumet så tänker vi i första hand på fisken/djuret)
#23 - 11 mars 2008 19:49
hoppas soffan håller ut längre en lones. jättebra forum detta tycker jag. men om du vill ha ett forum där folk e snälla men ger fel råd och de tar en vecka att få svar på sin tråd borde du kolla upp zookoll.se
#24 - 11 mars 2008 19:57
EvaPeva skrev:
Jag förstår att det kan kännas tungt att höra såna saker. Speciellt när man fått info om att det funkar från butiken. Nu finns det många som fått info om helt galna saker från akvariebutiken som e helt uppåt väggarna pga att dom e ju ute efter att tjäna pengar & vill sälja så mkt som möjligt. Eller att det finns personal som helt enkelt inte är utbildade eller har kunskap inom det området.

Nu ska jag direkt säga att jag inte har koll på vad kampisar kräver/behöver men andra fiskar behöver, för att må bra större utrymme än 6 liter.

Mvh Eva

Han jag handlar om kan mycket om fiskar, det vet jag! Och han är inte bara ute efter pengar eftersom varje gång jag handlar där så får jag det billigare.
Idag köpte jag mat/grejer för 100 kr och jag fick det för 60 kr.
Bara så du vet. ;)
Tack för:
:D
#25 - 11 mars 2008 21:09
Problemet är att ni småtjejer tyvärr har valt fel forum. Zoopet är ett respekterat forum som har lockat flera duktiga akvarister till att bli medlemmar. Det innebär att standarden höjs och att språket kanske blir lite mer avancerat. De svar som du/ni har fått, har varit väldigt konsekventa. Svaren baseras dels på Mycket erfarenhet men även på vad som står i lagen. Kan du/ni inte ta ett nej, ställ då inga frågor.

Sen bör man tillägga att vi akvarister är kända för att skryta väldigt mycket för varandra hehe.. "Ni snackar bara i käft på varandra o försöker framstå bäst med flest ovanliga arter" sa en kompis till mig efter att han hört mig snacka med en anställd på Akvarietjänst i Malmö hehe...
#26 - 11 mars 2008 21:11
yey! äntligen nån som inte snackar i nattmössan!
#27 - 11 mars 2008 21:27
Tack tror jag? Hehe...

Nej men seriöst! När jag läste deras frågor kände jag ibland att jag hamnat i fel forum!
Självklart behöver man inte kunna något för att skriva här, mer än att skriva ordentliga inlägg!

Sen har jag tröttnat på alla okonkreta rubriker så som exempelvis "Hjäääälp"
#28 - 11 mars 2008 21:31
de jag e mest trött på e folk som har fisk i skålar eller för små kar
#29 - 11 mars 2008 21:34
Samma här!
Lones, kan du försvara detta du skrev till "soffan"?:

Hejsan sofie <3
om du undrar vem det är det agnes jag får vara inne på lollos =P <3 piuss älskar dig <3

#30 - 11 mars 2008 21:41
hehe skulle vilja veta vem som gjort fisksidan i lones signatur. de finns 6-7artbeskrivningar enbart om dom fiskar soffan och lones håller och infot e nästan exakt de från zoopet. hmm vem kan ha gjort den?
#31 - 11 mars 2008 22:10
Problemet är att ni småtjejer tyvärr har valt fel forum. Zoopet är ett respekterat forum som har lockat flera duktiga akvarister till att bli medlemmar. Det innebär att standarden höjs och att språket kanske blir lite mer avancerat. De svar som du/ni har fått, har varit väldigt konsekventa. Svaren baseras dels på Mycket erfarenhet men även på vad som står i lagen. Kan du/ni inte ta ett nej, ställ då inga frågor.

yey! äntligen nån som inte snackar i nattmössan!

Äsch... Ni har också varit småfisar, nog borde vi vuxna kunna ta bättre hand om den yngre generationen än såhär... Jag har inte läst alla inläggen men det är lite oväsentligt... Det viktiga är att akvariestiken lever kvar.. Om vi ska kunna sitta där i rullstolen sen på ålderns höst och glutta på nått kar så måste ju någon yngre förmåga orka hålla det rent...
Mina fjortisar håller bara på med datorn.. Spel, chat, blogg.. osv... Dygnet runt känns det som.. :eek:
#32 - 11 mars 2008 22:23
Ta nu inte detta för hårt. Men låt inte moderinstinkten ta över, jag vill ha ett bra forum. Det finns massor mer andra! Men visst nu när vi är igång kan jag väl be min 14 åriga kusin köra mig till jobbet imorgon... Jag menar, nån måste ju köra mig till ålderdomshemmet..
#33 - 11 mars 2008 23:02
nu tycker jag inte vi ska snacka illa om fjortisar (blir ju en snart) :D
#34 - 11 mars 2008 23:04
Nu tycker jag att en del på forumet skulle släppa egot och börja hjälpa folk .som vill ha hjälp och frågar på forumet .vill man ha ett uppet forum SKA man svara på allt som frågas även om det är dumt eller korkat.FÖR det är väl det alla är här för ???om man vill prata fiskar kan man ha en medlems chat som ingen nybörjare kommer in på .så stig ner från den höga hästen .för alla kan inte det ni kan men dom kommer hit till det här forumet och frågar er hur!!Jag jobbar som kock tänk om jag va dryg och nerlåtande till alla som frågade mej hur man gör något i mat väg .det som är viktigt är att vuxna och barn får svar på sina frågor !!ELLER??
#35 - 11 mars 2008 23:09
Bra talat!!

Tougaye skrev:
Nu tycker jag att en del på forumet skulle släppa egot och börja hjälpa folk .som vill ha hjälp och frågar på forumet .vill man ha ett uppet forum SKA man svara på allt som frågas även om det är dumt eller korkat.FÖR det är väl det alla är här för ???om man vill prata fiskar kan man ha en medlems chat som ingen nybörjare kommer in på .så stig ner från den höga hästen .för alla kan inte det ni kan men dom kommer hit till det här forumet och frågar er hur!!Jag jobbar som kock tänk om jag va dryg och nerlåtande till alla som frågade mej hur man gör något i mat väg .det som är viktigt är att vuxna och barn får svar på sina frågor !!ELLER??
#36 - 11 mars 2008 23:55
Jag har själv flera gånger tappat lusten på att vara medlem här då folk istället för att vara hjälpsamma börjat kritisera och spelat att dem är bättre än mig genom att deras moral är i högre nivå etc etc.

Ett tragiskt psykologiskt betende som tydligt visar att mentaliteten är att trycka ner andra för att själv känna sig bättre. Vilket är konstaterat för att vara mentaliteten vi svenskar går runt och bär på, helt tragiskt... Håll sånt trams utanför denna sida tack !

Det förekommer mycket respektlöshet på sidan, Trots att det är ett forum där diskussionerna är öppna och folk nästan kan säga vad som helst så måste man på samma gång förstå att man bör ha lite respekt för individen i fråga.

Respekt för att alla inte har den kunskap som krävs.
Respekt för att en del skiter i DIN personliga uppfattning kring moral. Alla tycker och tänker olika, respektera detta.
Respekt för individens frihet. Många här spelar polis då de inte ens har någon rätt att dömma, alla har skelett i garderoben, det är skrattretande att en del spelar helgon.

Det är viktigt att kunna vara objektiv och motstå "frestelsen" att bete sig som en fanatiker, detta är ingen greenpeace organisation där vi kedjar fast oss själva kring träd eller gör inbrott i djurtests laboratorier.

Vi är här för att vi delar en passion, inte för att vi delar samma värderingar, uppfattningar och/eller samma moral etc.
#37 - 12 mars 2008 00:03
Jag fick tex då jag var 10 år gammal en fiskskål. Jag hade i kanske 50fiskar i skålen, de alla dog och mådde piss, det värsta var att ja hade i en silverhaj i skåljäveln....

Butiken sa jaa men det går bra, ja men det går bra osv osv. De lurade mig med andra ord. Idag ser jag många butiker som fortfarande säljer fisk till barn då det egentligen ska vara åldersgräns vad jag förstått.

Sen är det ju butikerna själva som säljer fiskskålar mm. Är det inte dem ni ska kritisera istället för att munhugga ett litet barn? men jag förstår, ni är starka nog att dissa ett litet barn men när det kommer till att göra den riktiga skillnaden så gömmer ni er.

jag saknar ord för er, seriöst alltså.
Bilagor:
#38 - 12 mars 2008 00:23
Jag hänger på olika forum på internet. I princip ett för varje intresse och hobby jag har, vilket blir en hel del. Utan tvekan är det här det forum som håller lägst standard, samtidigt som det håller högre expertis än något av de andra.

Anledningen tror jag är att medelåldern här är något högre än på många andra forum. Likaså är det här ett forum som är väldigt nischat för just akvarister. Många som är här är säkerligen inte aktiva på några andra forum, utan dras till internet just för akvaristiken.

Släng då in ett gäng prepubertala nybörjare som då varken kan akvaristik eller lämpligt uppförande på internetforum så är konflikten ett faktum.

En idé kan vara att moderera forumet hårdare. Många konflikter som sker här skulle kunna undvikas genom att ha ett par stycken som har möjligheten att ta bort eller redigera inlägg som inte är passande och som kan säga ifrån om det blir dålig stämning, liksom säga några uppmuntrande ord till de som inte riktigt lyckas uttrycka sig. Som jag uppfattat det så är det bara Kjell och Admin som har moderativa rättigheter i dagsläget. Lite väl stor belastning att moderera ett sådant här forum om man bara är två personer.

Det saknas även "stickies", det vill säga klistrade trådar som alltid ligger längst upp och som man kan referera till när samma frågor kommer gång på gång. Nybörjarguiden som bumpas då och då är ett bra exempel på tråd som borde klistras. Men återigen... Moderatorarbete.
#39 - 12 mars 2008 00:25
Och är det inte bra att folk vågar att komma hit till zoopet och fråga en eller flera frågor om våran hobby .och få ett bra svar och lite RESPEKT.som leder till att flera kan och vill hålla på med det här .som kommer leda till mera förstålse för fiskar och det som hör till.skulle va kul om Kjell Fohrman kunde lägga en menig i den här tråden .enbart för sakens skull.MVH tougaye
#40 - 12 mars 2008 00:33
Och just det där med fiskskålen va upptaget i mitt första akvarium, man kan ju inte Börja rabla Lag paragrafer och Sånt för en 12 -13 åring och Tro att de ska förstå.. särskild när man e ny med akvaristik och inte kan så många uttryck för det.... Dock så tycker jag att den stora delen av ansvaret ska ligga på föräldern och De som sålde akvariumet, Ett barn ska inte ha en sånt stort ansvar för ett djur, föräldrarna ska ha ansvaret att det sköts rätt och kolla upp information så att djuret ifråga inte vantrivs... jag lovar att om du skulle ge en Hund till en 12-13 åring och låta de ta hand om hunden så kommer det bli fel...

man fy f*n säger jag åt butiksägarna som sålde akvariumet, och DESSUTOM sa att det skulle funka med de fiskarna... om man inte vet om det så borde man inte få hålla på med akvaristik över huvud taget... och dessutom att rekommendera att sätta en kampfisk i en Skål på UNDER 40L är som att be Nån att bryta mot lagen....
det borde finnas ett "certifikat" som tillåter en att Bedriva Djurverksamhet OCH Varenda Djuraffär Borde dessutom bli uppkollade slumpmässigt för att ha koll på att de sköter sina saker... och om de inte gör de så e det böter och man måste göra om certifikat provet ... om samma sak skulle hända igen så ska butiksägarna inte få ta om det och inte hålla några djur inom certifikat området och eventuelt riskera åtal om Djurmisshandel...

och precis som amaro säger, Hur F*n ska man veta att det man gör e fel om man blivit tillsagd att det är rätt och DESSUTOM av en person som Jobbar med det...
#41 - 12 mars 2008 00:36
Det är svårt att hålla igen ibland, speciellt när vissa vägraratt ta in informationen i skallen (man börjar fundera på hur personen ifråga är funtad)...."men de i zoobutiken saaaaa ju att det var ok - varför säger alla härinne att det inte funkar?"

.. men seriöst var f*n finns föräldrarna till dessa barn?
Det är skrämmande att inte de reagerar, eller de kanske inte bryr sig om några fjuttiga fiskar som ändå kommer försvinna snart :confused:
#42 - 12 mars 2008 00:38
nu tycker jag inte vi ska snacka illa om fjortisar (blir ju en snart) :D

och Fjortis e inte att vara 14... att vara fjortis betyder att man beter sig på ett visst sätt... tex finns det 28 åriga fjortisar 13 år gammla 11 år gammla.
" Den värsta typen av fjortis är antifjortis-fjortisen
Bara så att du vet.
Och fjortisar kännetecknas av att de ofta har en snedvriden självbild (kommentarer som "skaffa ett liv" är att förvänta sig från dem), de är ofta (falska) flockdjur och de är i allmänhet mycket...falska av sig.
De är ofta patetiska och uppenbart plastigt känslosamma, därav uttryck som "pöss" och liknande.

Problemet med att försöka definera en fjortis är att det inte är en permanent märkning. Det går alldeles utmärkt för en fjortis att vara olidligt fjortis:ig i ett sällskap och sedan helt normal i ett annat. OBS kill-fjortisar åker moppe och är känslomässigt hämmade, annars är de likadana i grund och botten som tjej-fjortisarna"
#43 - 12 mars 2008 00:46
Whistler84 riktigt bra skrivet, men en sak tycker jag är onödigt. Att man ska ha sånna kontrollanter som tex finns på ungdoms chattsidor mm. Om zoopet måste gå så långt så packar ja mitt skit o drar från denna sida. Majoriteten av medlemarna här är vuxna och bör därför kunna bete sig korrekt vilket de i flera fall misslyckas grovt med. Många försöker hävda att deras uppfattningar är det enda rätta mm.

Jag menar, att ni som är äldre och kunnigare sänker er till den nivån är obegripligt. Visst har ni mer kunskap trots att ni beter er på fel sätt, men det gäller som sagt att samtidigt respektera andras åsikter och skillnader.

Då jag startade en av flera trådar om de 2 paroonhajar jag har så fick jag massa kritik, asså ca 10 personer började hacka på mig direkt... Jag skrev utan att vara ful i mun att jag redan vet hur stora de blir och att jag inte vill höra mer om det, Jag bad snällt om att istället få svar på mina frågor då jag endå hade fiskarna i mitt kar. Men nej, det fick jag inte.

Jag gjorde alltså ett val på att införskaffa dessa fiskar, vare sig hur fel vissa anser att det är. Trots detta så kunde ingen svälja sin stolthet och hjälpa till lite. Istället så blev jag bara kritiserad av ett gäng besserwissar som själva i sin vardag bryter den så kallade moral som de så fint står vid på denna sida.

Det sistnämnda av det jag skrev säger allt: "Sen är det ju butikerna själva som säljer fiskskålar mm. Är det inte dem ni ska kritisera istället för att munhugga ett litet barn? men jag förstår, ni är starka nog att dissa ett litet barn men när det kommer till att göra den riktiga skillnaden så gömmer ni er"

Gillar ni inte att folk har fiskskålar, gå då och demostera emot det.
Gillar ni inte att folk har fisk som blir för stort för akvarier, demostera mot det.

Sitt inte här som ett gäng kärringar och kritisera, står ni verkligen för något så kämpar ni för det. Väljer ni dock att inte kämpa för det så kan ni lika gärna sluta yttra er. Jag menar, vem ska ta falskhet på allvar?
#44 - 12 mars 2008 01:08
En viss mån av kontroll (i det här fall moderering) krävs alltid.
Det behöver dock inte vara några stora åtgärder, likaså behöver man inte inskränka på någons åsikter eller annat i ett skrivet inlägg.

Vi kan ta ett exempel; fiktivt, men likväl sannolikt:

Trådskapare: "hej jag har en fisque i en skål....... behöver ja syrepump till den?"
Medlem 1: "Om du skriver vad det är för fisk och hur stor den är så blir det lättare att hjälpa dig."
Medlem 2: "För ***, det är olagligt att ha fisk i skål! Skaffa lite kunskap innan du skaffar levande djur!"
Trådskapare: "usch ni är elaka hejDÅ!!!!"

Allmänt dålig stämning, trådskaparen har inte lärt sig någonting och forumet framstår i dålig dager.

Samma exempel, fast med moderator:

Trådskapare: "hej jag har en fisque i en skål....... behöver ja syrepump till den?"
Medlem 1: "Om du skriver vad det är för fisk och hur stor den är så blir det lättare att hjälpa dig."
Medlem 2: (raderat( "För ***, det är olagligt att ha fisk i skål! Skaffa lite kunskap innan du skaffar levande djur!" )raderat)
Moderator: "Inlägget från Medlem 2 raderat, se till att hålla en trevlig ton i fortsättningen! Trådskapare, välkommen till Zoopet! Angående din fråga titta in i den här nybörjarguiden om fiskskålar och lämpliga invånare och inredning för dem. [LÄNK till skål-länk] Tråd låst. *låser*

Resultatet blir visserligen mindre diskussion, men nybörjaren läser förhoppningsvis guiden, känner sig inte kränkt för sin okunskap och lär sig förhoppningsvis något på kuppen. Medlem 2 slipper en varning och tråden kan falla till botten utan att någon tar illa upp.

Denna moderering måste givetvis göras med omdöme, därför är det bra att alltid kunna hänvisa till en klistrad tråd med FAQ ("vanliga frågor") och en del nybörjarguider kring lämpliga ämnen. Att systemmatiskt låsa ALLA trådor som har besvarats är heller ingen bra idé, så som sker på exempelvis forumet.nu, det gör att ingen vill starta nya trådar och diskutera. Genom att dock hänvisa till redan befintliga trådar inom samma ämne kan man strukturera upp så att fler läser tråden, fler svarar och fler får info om det de vill ha reda på, istället för att bara få trötta kommentarer om att ämnet redan har diskuterats.

:::Tillägg:::
Givetvis ska alla moderatorer jobba på samma sätt. Det ska finnas en info-tråd med kriterier för vad som resulterar i att en tråd eller ett inlägg blir låst eller raderat.
#45 - 12 mars 2008 01:18
Jag tycker att man kanske ska låta bli att hålla till på detta forumet om man inte vill få ärliga svar på sina frågor. Vill man ”Kjamas” så finns ju alltid Lunarstorm för dem som tycker bättre om den jargongen. Ställer man en ärlig fråga och vill ha ett ärligt svar så kan man ju inte klaga då folk talar om som det ligger till (så länge någon inte kastar ur sig elakheter eller glåpord). Har inte föräldrarna haft tid att lära sina barn sköta om djur på rätt sätt så är det ju perfekt om någon annan vuxen kan hjälpa till på den punkten. Sen beror det mycket på hur man svarar på en fråga också. Jag har varit in i Lones trådar och kan inte fatta vad som gjort henne så upprörd. I de trådar hon själv skapat har hon både fått snabba och bra svar tycker jag, men gör man den utvärderingen hon gjort efter 2 veckor som medlem så kan man kanske inte räkna med annat.

Amaro: Att demonstrera mot fiskskålar är som att banka huvudet i väggen: totalt lönlöst. Det finns inget förbud mot att sälja dessa skålar och vad skulle det hjälpa att få dem förbjudna i butiken? Folk skulle hitta andra små saker att hålla sina fiskar i. Däremot så kan man göra en skillnad om man försöker utbilda folk och tala om att det är förbjudet att hålla fisk i små skålar för att fisken lider av det. Att göra felet att köpa dessa skålar för att man inte vet är en sak, men att behålla dem då man vet att det är fel är en annan.
#46 - 12 mars 2008 01:19
Whistler84 jag köper det faktiskt, jag har inte från första början sagt att det är en dålig ide, den där metoden funkar riktigt bra på flera andra sidor så självklart är det en bra ide.

Det jag dock fortfarande står vid är att vuxna bör bete sig vuxet. Jag tycker att detta är något man bör satsa på i zoopet. Fixar man denna lilla detalj så slipper kjell och admin ta in massa andra som ska resa runt i alla trådar och göra "skitjobb"

Folk måste ändra sin attityd, jag kan med handen på hjärtat garantera att 80% av de som lämnar dryga komentarer hade fört sig på ett helt annat sätt om de stått öga mot öga med personen som startar en "dum" tråd.

Det finns en hårfin skillnad mellan att försöka "banka" vett i någon och att på ett fint och moget sätt förklara vad som är rätt och fel etc.
#47 - 12 mars 2008 01:23
Fridas skrev:
Jag tycker att man kanske ska låta bli att hålla till på detta forumet om man inte vill få ärliga svar på sina frågor. Vill man ”Kjamas” så finns ju alltid Lunarstorm för dem som tycker bättre om den jargongen. Ställer man en ärlig fråga och vill ha ett ärligt svar så kan man ju inte klaga då folk talar om som det ligger till (så länge någon inte kastar ur sig elakheter eller glåpord). Har inte föräldrarna haft tid att lära sina barn sköta om djur på rätt sätt så är det ju perfekt om någon annan vuxen kan hjälpa till på den punkten. Sen beror det mycket på hur man svarar på en fråga också. Jag har varit in i Lones trådar och kan inte fatta vad som gjort henne så upprörd. I de trådar hon själv skapat har hon både fått snabba och bra svar tycker jag, men gör man den utvärderingen hon gjort efter 2 veckor som medlem så kan man kanske inte räkna med annat.

bra skrivet
#48 - 12 mars 2008 01:27
Fridas, det var en tråd som låstes där trådskaparen blev total dissad av massa äldre idioter som tyckte det var kul att göra narr av henne/honom. Och då jag väl satt ner foten och skällde ut alla och pekade ut dem som hycklarna de är så var tråden plötsligt raderad.. Skulle du läsa den tråden så hade du inte kommit med ditt inlägg, men jag förstår att din okunskap vilseleder dig, ska jag nu vara ärlig och skälla ut dig för detta?

Eller ska jag som jag precis gjort sätta dig på rätt spår på ett fint sätt utan att dissa dig?

Vad du förespråkar är ju ärliga svar, inga "kjamisar". Men visst, jag tycker du är dum i huvudet, gå nu runt och tänk på det du :)
#49 - 12 mars 2008 01:34
Jag förstår inte riktigt vad du menar Amaro??

Men visst, jag tycker du är dum i huvudet, gå nu runt och tänk på det du
#50 - 12 mars 2008 01:40
Amaro skrev:
Whistler84 jag köper det faktiskt, jag har inte från första början sagt att det är en dålig ide, den där metoden funkar riktigt bra på flera andra sidor så självklart är det en bra ide.

Det jag dock fortfarande står vid är att vuxna bör bete sig vuxet. Jag tycker att detta är något man bör satsa på i zoopet. Fixar man denna lilla detalj så slipper kjell och admin ta in massa andra som ska resa runt i alla trådar och göra "skitjobb"

Folk måste ändra sin attityd, jag kan med handen på hjärtat garantera att 80% av de som lämnar dryga komentarer hade fört sig på ett helt annat sätt om de stått öga mot öga med personen som startar en "dum" tråd.

Det finns en hårfin skillnad mellan att försöka "banka" vett i någon och att på ett fint och moget sätt förklara vad som är rätt och fel etc.

Ja, jag håller faktiskt med dig också. :)

Tyvärr säger dock mina erfarenheter mig något annat. Dels har jag spenderat alldeles för mycket tid på internetforum genom åren, men även erfarenheter från mitt yrke, som går ut på att hantera vuxna människor som inte kan uppföra sig, påverkar mitt tycke i den här frågan. I princip alltid kan man lugnt och vänligt resonera sig fram, utan att behöva ta till åtgärder - varken på forum eller IRL (In Real Life) - dock behövs en viss kontrollerande faktor som kan kliva in när det börjar gå överstyr.

Anonymiteten (eller rättare sagt pseudonymiteten) på internet för med sig både gott och ont. På internet är jag Whistler. Jag säger och uttrycker mig inte alltid likadant här som jag gör IRL, på gott och ont. Avsaknaden av en person framför mig gör kanske att jag har lättare att möta ett argument som rimmar illa med mina egna åsikter, men likaså kan det vara ett hinder, t ex att det är lättare att missförstånd uppstår (smileys! :)) för att text kan uppfattas på så många olika sätt beroende på vem som läser och tolkar det.

IRL är jag dock Jonas. Där har jag också brister och svagheter, men även styrkor. Jag tycker internet har en stor fördel i att förutfattade meningar om personen som svarar många gånger saknas. Jag stöter allt för ofta på att folk på grund av mitt utseende, min yrkesroll och andra faktorer stämplar mitt IRL-jag som en stereotyp, vilket påverkar hur de uppfattar vad jag säger till dem.

Nåväl... För att ha gjort ett kort inlägg långt. Folks attityd i okontrollerad miljö är sällan godartad. Det vill till att det finns några få som med vänlighet och konsekvens bidrar till att förbättra stämningen. Det är alltid svårare att skriva ett hjälpande inlägg än ett stjälpande.
#51 - 12 mars 2008 01:41
jag hänger inte med heller,...
Guest
#52 - 12 mars 2008 01:52
Amaro skrev:
Vad du förespråkar är ju ärliga svar, inga "kjamisar". Men visst, jag tycker du är dum i huvudet, gå nu runt och tänk på det du :)

Det är väl sådana här personliga påhopp som är, citerar dig:
"Ett tragiskt psykologiskt betende som tydligt visar att mentaliteten är att trycka ner andra för att själv känna sig bättre"
Eller?
Eller din glada smileys tar bort det dåliga i orden?
#53 - 12 mars 2008 02:08
Anettejt skrev:
Det är väl sådana här personliga påhopp som är, citerar dig:

"Ett tragiskt psykologiskt betende som tydligt visar att mentaliteten är att trycka ner andra för att själv känna sig bättre"

Eller?

Eller din glada smileys tar bort det dåliga i orden?

Hade inte kunnat citera honom bättre själv :D
#54 - 12 mars 2008 02:16
Anettje men herregud, ni missa poängen och jag orkar helt ärligt inte förklara det nu. Men jag kan iallafall säga att det inte var ett personligt påhopp, jag försökte visa en poäng men det gick antagligen åt skogen.

Du förstår väll att jag i inläggen innan kritiserar folk för att dem skriver liknande inlägg, varför ska jag då själv göra sånt :) låter ju inte vettigt eller hur.
#55 - 12 mars 2008 02:34
Nej ärligt talat så förstår jag inte alls vad och varför du försöker poängtera något för mig. Skriver man som du gjorde så är det bäddat för missförstånd. Vill du poängtera något med orden "Men visst, jag tycker du är dum i huvudet" så får du nog göra det lite tydligare utan rum för missförstånd om du inte vill att det ska missförstås.
#56 - 12 mars 2008 02:39
Det kanske var just det som var Amaros poäng. Skriver man saker som kan tolkas som påhopp eller på annat sätt stötande så kommer de tolkas som det. Folk tar alltid illa upp om det finns möjlighet till det.
#57 - 12 mars 2008 02:40
Fridas jag förstår att det tolkas på ett sätt som jag inte menade att det skulle tolkas på. Jag hetsade då jag skrev det vilket resulterade i att det hela blev fel och lät dumt.

Jag står åtminstånde för det och ber om ursäkt ;) kan vi gå vidare nu?
#58 - 12 mars 2008 02:43
Fridas, trots att jag har en bra poäng bakom det så känns det nu endå onödigt att förklara, samt att jag inte heller pallar förklara det då det är komplicerat. Men hur som helst så ber jag om ursäkt för att du tolka det som ett påhopp, det var inte menat att vara ett påhopp utan mer en tankeställare men men, jag skrev det på ett sånt sätt så poängen knappast gick fram så my bad !

Jag kan iaf stå för att jag gjort fel vare sig jag råkat eller inte. Sååå än en gång, forgive and forget plz
#59 - 12 mars 2008 05:00
I den här frågan är jag helt och hållet på Amaros och Whistler84s sida.

Men.

Jag ser allt detta som gammal hederlig intressekonflikt. Är man passionerad akvarist är det lätt hänt att man blir insnöad. Och ja, på ett sånt här forum blir det ju lite tävling i vem som vet bäst och kan mest. För det är ett stort forum och alla vill ju bidra och kunna sin sak? Och det som för oss samman är ju intresset för fiskarna, för deras skönhet och beteenden. Och jag vågar lova att 98% vill sina fiskar väl. Så självklart reagerar ju folk när något inte stämmer överens med vad de tycker fiskar mår bra av. Misstaget folk gör är att de låter sina känslor ta över, då anonymiteten lätt gör att man tappar spärrarna. Då måste folk kunna dra i känslotyglarna, tänka en stund innan man postar, och läsa igenom några gånger. Ska vi ha ett trevligt forum måste man våga säga vad man tycker, men däremot tänka på hur man uttrycker sig. Ingen vill ju vara en party pooper, eller hur?

Så istället för; "fan jävla pucko du är djurmisshandlare!!1 *svett och ådersprängning!*"

Så kan man ju faktiskt säga; "välkommer till zoopet! alla gör vi misstag ibland, vi kan hjälpa dig med dina frågor så var inte rädd att fråga! :)"

Det är inte jobbigt att uttrycka sig snällt. Det är betydligt jobbigare att hamna i konflikt och munhuggas fram och tillbaka till någon stackars administratör måste gå in och låsa.

Men för att sammanfatta det hela, många här har mycket kunskap och brinner för sin hobby. Då är det lätt hänt att man blir upprörd när man läser något man inte håller med om, kombinera det med anonymiteten så har du genast en konflikt. Men folk är inte idioter för att de svarar med ärlighet. Folk är inte idoter för att de lyssnar på zoobutikspersonal. Dock är ovillighet att erkänna att man gjort ett misstag är en ofärdighet som bör tränas upp. Men en ovillighet att acceptera att folk gör misstag och sedan vägra att försöka hjälpa till med god ton är en ännu större brist. Sen har ålder inget med saken att göra. I min mening ska man vara lika trevlig mot en 85-årig novis som en 11-åring novis. Ålder är orelevant. Vänligt bemötande är allt.

För mig bör Zoopet vara ett forum där alla är välkomna. Ciklidfantaster, biotopentusiaster eller monsterpojkar och monsterflickor.

Oavsett ålder eller kunskapsnivå.
#60 - 12 mars 2008 06:34
Samma här!

Lones, kan du försvara detta du skrev till "soffan"?:

Hejsan sofie <3

om du undrar vem det är det agnes jag får vara inne på lollos =P <3 piuss älskar dig <3

Känns det helt rätt? Stick du om du vill.. Oj va jag för hård (ärlig) nu?

Asså, hon är sån.. säger typ "gumman" och sånt. Bara så du vet ;)
Inte Lones utan hennes (och) min kompis Agnes..
#61 - 12 mars 2008 06:39
soffan96 skrev:
Asså, hon är sån.. säger typ "gumman" och sånt. Bara så du vet ;)

Menar du Agnes elr??
#62 - 12 mars 2008 06:39
whistler, fikar du efter jobb som ordningsman i klassen eller gillar du bara förbud?
#63 - 12 mars 2008 06:41
He He He, drama...

Läst det här nu istället för tidningen, mycket förnöjsamt samt den politiska korrektheten håller en hög nivå :P

Självklart bemöter man inte folk på internet som man gör i verkligheten, man har inte någon fysisk person att relatera till, kroppsspråk osv. Jag skulle vilja säga så att man antar att man skriver till någon som en själv, någon sorts spegelbild.

Sen det här med ålder, vem orkar kolla på profilen hur gammal någon är som man svarar, inte jag iaf. I verkligheten så är det enklare, man behöver bara titta på personen. Vem har inte böcker som bara sammlar damm från något barn som slavat omkring runt hela stan för att sälja jultidningar även fast man inte läser dom. Men kanske inte skulle köpt något om det varit en medelålders försäljare, hur man beter sig mot folk beror mycket på hur dom ser ut. Antar att jag nu kommer få en hög väldigt korrekta(arga?) svar på det här. Men så är det, man beter sig inte lika mot barnet som kommer hem för att sälja kakor som alkisen som tigger växel nere på torget...

Nu till det lite matnyttiga, okunskap är inte en ursäkt...
När man blåser förbil lågstadieskolan i 130 blås och polisen haffar en, då går det inte att komma med "men jag visste inte.."
Det finns tonnvis med info om alla slags fiskar och dyl. tillgängligt på internet, bibliotek och "köpeböcker".

Men sen att svara någon "dö djurplågare!" är väl inte det smidigaste man kan göra.
Av de trådar jag läst av trådstataren så har det mestadels varit adekvata svar till de frågon som ställts och den information som tillhandahållits.

Fråga:"Hjälp min guldfisk simmar på sned!" Svar: Tja vad skan man säga, han kanske gillar det?
Svårt att ställa en diagnos om man inte vet/får reda på omständigheterna.

Sen så ska man inte ta det så allvarligt om någon klankar ner på en på något forum, chansen är att i verkligheten skulle man inte befatta sig med personen i fråga.

Ja ja, ska gå och sova en stund nu till ångorna av nystruket silikon... gonatt

/Erik
#64 - 12 mars 2008 07:36
har läst denna mycket intressanta läsningen - som får en att tänka efter hur man beter sig iblan. Med andra ord inte alltid på bästa sätt....
Man kan ju undra vart barn ska lära sig respekt om man inte själv behandlar dem med just respekt. Och tyvärr så finns det långt ifrån alla barn som har föräldrar som hinner, vill eller kan brys sig om sitt barns behov och frågor....
Respekt .....
Ett bra ord tycker jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#65 - 12 mars 2008 08:05
Jag vill gärna tipsa om att det finns en möjlighet att rapportera in sådant som man tycker gått snett i ett tråd (vilket faktiskt många redan utnyttjar). I varje inlägg (under användarnamnet till vänster) så finns det en varningstriangel - klicka på den och skriv sedan gärna vad du anser vara fel. Jag ser vem som anmält men det behåller jag för mig själv så ni gör det "anonymt".

Om någon då t.ex. skrivit -
Medlem 2: "För ***, det är olagligt att ha fisk i skål! Skaffa lite kunskap innan du skaffar levande djur!"
så kan jag då gå in och deleta inlägget. Det sämsta man kan göra är att gå i direkt polemik i forumet eftersom det då blir en himla massa inlägg och det hela spårar ur totalt.
#66 - 12 mars 2008 08:11
Ta nu inte detta för hårt. Men låt inte moderinstinkten ta över, jag vill ha ett bra forum. Det finns massor mer andra!

Det säger en hel del om din egen uppväxt, tycker jag.

Whistler84 skrev:

Det saknas även "stickies", det vill säga klistrade trådar som alltid ligger längst upp och som man kan referera till när samma frågor kommer gång på gång. Nybörjarguiden som bumpas då och då är ett bra exempel på tråd som borde klistras. Men återigen... Moderatorarbete.

Jag håller med..

Amaro skrev:

Sitt inte här som ett gäng kärringar och kritisera, står ni verkligen för något så kämpar ni för det. Väljer ni dock att inte kämpa för det så kan ni lika gärna sluta yttra er. Jag menar, vem ska ta falskhet på allvar?

:D :D :D
ha ha... Du har samma humor som mig Amaro... Jag hänger med i dina antydningar och pikar utan problem och tycker att du lägger klockrena pikar MEN många hänger inte med i vår ironiska humor och speciellt bakom ett tangetbord så gäller det att hålla fingrarna i styr. Precis som jag blir du också j**ligt sårad när någon inte fattar min poäng och hoppar på mig. Men min poäng är att du måste vara tydligare om andra, utan vår ironiska humor, ska fatta.. [:-174]

Gaffel skrev:
Eller för att avsluta en fullständigt meningslös tråd, lones, far i frid eller far åt helvete, lägg ner fiskskålarna tills du är ansvarsfull nog att hålla djur, jävla daltande med en ungjävel vars föräldrar tydligen inte styrt upp ungens tjatande efter flera "kramdjur", fan skaffa en nalle!

Klumpigt och provocerande... Jag tycker att man kan hitta andra ord.

För mig är en fjortis någon som inte har mognad och erfarenhet, det finns många vuxna fjortisar men då säger jag att man beteer sig som en fjortis. När man pratar med en ung människa så tycker jag att man ska "föregå med gott exempel". Där missar många pensionärer "IRL", tycker jag. De kräver respekt av yngre men beteer sig som bittra gnällspikar, vem tycker att de har någon livsvisdom att respektera?!

Alla ska hålla fingrarna i styr och försöka hejda impulser som när man blir arg, ett schysst språk, respekt och lite empati.. Tycker jag..
Hmm.. jag kanske ska kalla mig "mama" istället.. För jag är en mamma, ut i fingerspetsarna.. [^]
Men ibland känner jag mig som en fjortis.. [:-15]
#67 - 12 mars 2008 09:10
Det är uppenbart att många här är lite äldre, skriver mycket bra (lite avancerat) och är väldigt erfarna inom akvariebruk. Jag själv anser mig kunna skriva på akademisk nivå, men också på en mycket enkel nivå om jag går in för det.

Som vi har konstaterat är vissa som skriver här mellan 10-15 och nybörjare och vissa kanske aldrig har läst en längre bok eller en "akademiskt skriven" (artiklar, forskningstexter, osv) text i hela sitt liv. Självklart är problemet då ett faktum.. Ni erfarna svarar som ni gör till alla andra, trådskaparen fattar inte och det blir missförstånd och jobbigt.

Mitt förslag till lösning:
Om du vet med dig att du INTE vill sänka din språknivå och vara extremt extremt pedagogisk, låt då bli att svara helt! Och låt oss andra, som orkar "ta ner" vårt språk och skriva på ett mycket enkelt sätt, svara... Då blir alla glada i slutänden :)

Detta är inte menat som pik till någon, utan jag tror allvarligt att det är bättre att strunta i att svara, om man inte vill svara på en mycket tydlig och enkel nivå.

Hoppas fler nappar på detta :)
#68 - 12 mars 2008 09:20
Jag förstår fullständigt kritiken om att tonen här på Zoopet är hård. Jag har själv ansett mig bli "påhoppad" när jag ställt frågor, och funderat på att inte komma tillbaka hit längre med mina frågor. Men samtidigt har jag insett hur stor och ovärdelig kunskap här faktiskt finns, och jag har valt att stanna kvar.

Jag är inte på något sätt en nybörjare på akvarium, har trots min unga ålder (22) hållt på i snart 10 år och lärt mig av mina misstag. Dock är jag ingen expert på alla fiskar, växter och tillbehör som finns, vilket jag inte tror att någon kan vara. Ändå behandlas jag ofta som att jag vore trög som inte kan allt om allt.

Varje gång jag ställer en fråga om fiskar så blir jag "attackerad" med hårda ord om hur stort akvarium jag egentligen har, även om det är orelevant för den fråga jag ställt. Precis som att folk känner ett nöje i att kunna "sätta dit" mig ifall jag skulle vara en djurplågare av värsta sort.

Det som irriterar mig mest är den chargong (eller hur det nu stavas) som hålls i tråden för nybörjare. Jag brukar ofta läsa inläggen där, för att se om det finns någon nybörjare som även jag kan hjälpa. I beskrivningen för tråden står det tydligt att här kan man ställa nybörjarfrågor och förvänta sig svar därefter, men så ser inte verkligheten ut. De hårda orden är många och skrämmer förmodligen bort en hel del från sitt nyvunna akvarieintresse.

Vuxna människor (som de flesta här väl ändå får anses vara) borde kunna lära sig att svara i en hygglig ton anpassad för "de mindre vetande". Det här borde vara ett forum för alla akvarieintresserade, inte en "show-of"-plats för en utvald elit.
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 12 mars 2008 09:21
toccata skrev:
Det är uppenbart att många här är lite äldre, skriver mycket bra (lite avancerat) och är väldigt erfarna inom akvariebruk. Jag själv anser mig kunna skriva på akademisk nivå, men också på en mycket enkel nivå om jag går in för det.

Som vi har konstaterat är vissa som skriver här mellan 10-15 och nybörjare och vissa kanske aldrig har läst en längre bok eller en "akademiskt skriven" (artiklar, forskningstexter, osv) text i hela sitt liv. Självklart är problemet då ett faktum.. Ni erfarna svarar som ni gör till alla andra, trådskaparen fattar inte och det blir missförstånd och jobbigt.

Mitt förslag till lösning:

Om du vet med dig att du INTE vill sänka din språknivå och vara extremt extremt pedagogisk, låt då bli att svara helt! Och låt oss andra, som orkar "ta ner" vårt språk och skriva på ett mycket enkelt sätt, svara... Då blir alla glada i slutänden :)

Detta är inte menat som pik till någon, utan jag tror allvarligt att det är bättre att strunta i att svara, om man inte vill svara på en mycket tydlig och enkel nivå.

Hoppas fler nappar på detta :)

Detta tycker jag är att förenkla det hela att de dåliga svaren skulle vara något som är speciellt för de som är "erfarna".
Jag skulle nog vilja påstå att det är minst lika vanligt att det är de som inte är så erfarna svarar klumpigt.
Problemen är väl inte att folk svarar för svårt - utan att en del svarar klumpigt
typ - Medlem 2: "För ***, det är olagligt att ha fisk i skål! Skaffa lite kunskap innan du skaffar levande djur!"

För denna kategori så står det ju också angivet att detta gäller -
Alla är vi barn i början. Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
Problemet trycker jag nog snarare är att det är alldeles för få av de som är lite mer erfarna som svarar på frågor i denna kategori och inte att de svarar på en "för svår nivå"
#70 - 12 mars 2008 09:29
Jag tycker jag får inflika i tråden pga flera skäl

1. Detta är riktat till Amaro. Jag var en av dom som "klankade" ner på dig när du först började posta här på Zoopet. Du hade en enormt dryg och otrevlig attityd och du trappade upp diskussionen genom att du stack huvudet i sanden. Att du sedan är historierevisionist och får det att framstå som att du var ett oskyldigt offer för besserwisser-mobben på Zoopet är bara beklagligt.

Amaro: Jag skall skaffa paroonhaj till mitt 100 liter akvarium, vad skall jag tänka på?
Vi som "klankade" ner på dig: Paroonhajar blir riktigt stora och de växer snabbt. Du bör minst ha 400 liter, och sen krävs det minst 3000 liters akvarium
Amaro: Nu har jag 100 liters akvarium och tänker inte köpa större - kan ni inte komma med råd så kan ni hålla käften. Jag känner en kille med stort akvarium som säkert vill ta över mina parooner.
Vi: men dom växer SNABBT ur ditt akvarium
Amaro: Men jag vill, jag vill, jag VILL och SKALL köpa parooner oavsett vad ni säger till mig - fan vad dryga ni är.

2. Kjell gör ett jättejobb med forumet, men det är just fjortismentaliteten, och de överkänsliga som gjort att intresset för detta forum från min sida har minskat. Man måste vada genom en massa skit innan mellan kvalitetsinläggen - lite tråkigt tyvärr.
#71 - 12 mars 2008 09:33

Problemet trycker jag nog snarare är att det är alldeles för få av de som är lite mer erfarna som svarar på frågor i denna kategori och inte att de svarar på en "för svår nivå"

Jag håller med. Jag går ofta in och plockar upp en osedd nybörjartråd och då vaknar proffsen och svarar.

Men kan du inte sätta en blänkare på alla som är omyndiga, alltså under 18 år???
Så att vi alla kan vara lite mer överseende och försiktiga i vårt ordval. När man blir äldre utvecklar man ju en mer ironisk humor och när man är yngre tar man som regel allt mer bokstavligt.

Jag tycker absolut att vi får ta på silkesvantarna och vårda de små.. :D Mama har talat..
#72 - 12 mars 2008 09:44
kanotisten skrev:
..det är just fjortismentaliteten, och de överkänsliga som gjort att intresset för detta forum från min sida har minskat. Man måste vada genom en massa skit innan mellan kvalitetsinläggen - lite tråkigt tyvärr.

Tillåt mig småle åt han som kastar sten i glashus..
;)
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 12 mars 2008 09:44
Katharina skrev:
Men kan du inte sätta en blänkare på alla som är omyndiga, alltså under 18 år???

Så att vi alla kan vara lite mer överseende och försiktiga i vårt ordval. När man blir äldre utvecklar man ju en mer ironisk humor och när man är yngre tar man som regel allt mer bokstavligt.

Jag tycker absolut att vi får ta på silkesvantarna och vårda de små.. :D Mama har talat..

Nja, kunskap har ju inte direkt med ålder att göra. Det finns ju 17 åringar som svarar bra mycket bättre än 50-åringar.

Meningen med just denna kategori är ju som det står -
Alla är vi barn i början. Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
Det borde räcka för att man skall följa denna regel och anpassa sina svar därefter.

Sedan som jag tidigare sagt - skicka in en anmälan så att jag kan moderera bort vissa inlägg. "Anmälningar" sker faktiskt oftast av de som är lite äldre och mer akvaristiskt erfarnare här på forumet. Ytterst sällan kommer det dock in anmälningar om trådar i kategorin "Mitt första akvarium" och det tror jag beror på att de som är lite äldre sällan tittar in där.
#74 - 12 mars 2008 09:55
En stilla kommentar.

Jag är själv nybörjare inom akvaristiken. Har haft akvarium sedan dec. 2006. (Eller hur länge får man kalla sig nybörjare, förresten;)?)

Här på forumet har jag blivit bemött med stor respekt för mina frågor, fått kunniga och kompetenta svar. Ibland har en portion humor dykt upp, vilket jag uppskattar. Har också stiftat lite närmare bekantskap med flera trevliga människor. Resultatet är jag blivit riktigt akvariebiten och förmodligen tänker ha akvarium så länge jag kan!:D:p

För att återgälda all hjälp jag fått här, har jag ibland försökt svara efter bästa förmåga, när någon ännu grönare nybörjare ställt en fråga. Och det är väl på detta vis forumet är tänkt att fungera?!?!?! Vi hjälper varandra?!

Beröm till detta forum och till alla som bemödat sig att ge kloka, detaljerade svar![:-174]:)
#75 - 12 mars 2008 10:08
[quote=Darizz] Nu till det lite matnyttiga, okunskap är inte en ursäkt...
När man blåser förbil lågstadieskolan i 130 blås och polisen haffar en, då går det inte att komma med "men jag visste inte.."
Det finns tonnvis med info om alla slags fiskar och dyl. tillgängligt på internet, bibliotek och "köpeböcker".
[/quote]
Det är ju därför nybörjare söker sig hit, för att få den informationen. Man kan väl inte kräva att alla ska ha läst på massor redan innan de kommer hit, vad är det då för mening med att ens ha en nybörjartråd här?

[quote=Darizz]
Fråga:"Hjälp min guldfisk simmar på sned!" Svar: Tja vad skan man säga, han kanske gillar det?
Svårt att ställa en diagnos om man inte vet/får reda på omständigheterna.[/quote]
Om man får en sån fråga, och behöver få veta mer om omständigheterna, SÄG då det till frågeställaren - hur ska man som nybörjare kunna veta vad ni behöver veta för att kunna svara? Man måste ju börja med att fråga. Det kan ju lika gärna vara så att guldfiskar alltid simmar på sned, det kan ju inte frågeställaren veta innan han/hon fått svar...
#76 - 12 mars 2008 10:16
Lilibet skrev:

För att återgälda all hjälp jag fått här, har jag ibland försökt svara efter bästa förmåga, när någon ännu grönare nybörjare ställt en fråga. Och det är väl på detta vis forumet är tänkt att fungera?!?!?! Vi hjälper varandra?!

Beröm till detta forum och till alla som bemödat sig att ge kloka, detaljerade svar![:-174]:)

Jättekul.. Precis så ska det vara för alla, tycker jag. Men visst har det med ens egen attityd och sätt att skriva också. Är man själv respektfull och ödmjuk så är det större chans att man får det tillbaka och tvärt om.. What comes around... [:-174]
#77 - 12 mars 2008 10:18
alla e ju nybörjare nån gång. men tycker att folk borde fattat nu att man inte kan ha fisk i skålar och att dom flesta affärer bara vill sälja. och sen finns de ju jättebra nybörjarguilder här som man borde läsa
#78 - 12 mars 2008 10:21
Jag faller nog in i Kjells beskrivning(tror jag?) brukar inte kolla på "mitt första akvarium" altför ofta, sen hur erfaren jag klassas som vet jag inte...
För min del så hjälper jag ofta bekanta o kollegor (har nästan jour ibland) och det har gått väldigt bra. Varför de är såpass mycke enklare är att man inte får en massa sidospår och ifrågesättanden från halverfarna akvarister som fått bra råd från sina handlare...
Visst skall man förklara saker men för en nybörjare så är kemin o biologin inte alltid så relevant som för en erfaren.
Min filosofi är att ge en karta "såhär kommer du från punkt A till punkt B", inte turistkartan med alla sevärdheter på vägen.
När en nybörjare väl fått ordning på sina problem så kommer den att söka dom andra svaren och förklaringarna.
Sen har jag säkerligen avvikit från min normala filosofi några gånger men sånt händer...

Och som nån skrev tidigare så skulle det deffinitivt behövas några FAQ och/eller Stickys om hur man ställer frågor. Det som är tråkigt som bara den är att lista upp vilka parametrar man behöver för att hjälpa till.
Frågor som "mina 10 fiskar mår inte bra vad skall jag göra?" brukar nog dämpa intresset hos flera "gamlingar" än mig, eller har jag fel?

Sen tycker jag inte att dehär är de mest konfliktdrabbade forumet jag är med på, ålder har verkligen inget med saken att göra verkar de som.

//NiXoN
#79 - 12 mars 2008 10:22
Har inte denhär tråden spelat ut sin roll nu?
Folk har fått ventilsera sig lite och någon kanske har fått en tankeställare.
Men vi ska väl inte driva dehär hur långt som hellst?
Tjejen vill sluta - hon säger adjö och att hon är missnöjd.
Tråkigt.
Du är välkommen tillbaka när du vill.

Nu tycker jag vi går tillbaka till att disskutera ämnet som vi alla älskar och är här för - akvaristik. :)

Just my 2-cent.
#80 - 12 mars 2008 10:22
Nja, kunskap har ju inte direkt med ålder att göra. Det finns ju 17 åringar som svarar bra mycket bättre än 50-åringar.

Meningen med just denna kategori är ju som det står -

Det borde räcka för att man skall följa denna regel och anpassa sina svar därefter.

Ja, men det handlar inte om kunskap utan om livserfarenhet osv. Att man kanske uttrycker sig klumpigare, impulsivare och är känsligare. Men okey, en tanke bara..

Kan man ha någon erfarenhetsmarkering att kryssa i själv då i sin avatar som syns utan att man måste klicka fram profilen???
Jag t ex skulle kunna kryssa i en 2:a av 5 kanske eller ca 10 år som akvarist. Där kunde man även välja erfarenhet av typ av kar. Växt, salt, Lowtec osv.. Jag skulle kunna säga art, sällskap, växt, ciklid och räkerfarenhet t ex.. [:-174]
#81 - 12 mars 2008 10:31
äsch, jag lämnar denna tråd
#82 - 12 mars 2008 10:34
Detta är den av typ av tråd jag läser i mån av tid men aldrig brukar posta i eftersom det alltid verkar vara många som postar och få som läser och då spelar det liksom ingen roll.

Men i detta fall har jag en åsikt jag vill framföra.

Kan inte vissa delar av forumet vara reserverat för guldmedlemmar?

Övriga får gärna läsa dessa delar men kan inte skriva inlägg.
Kjell Fohrman
Administrator
#83 - 12 mars 2008 10:39
c90368 skrev:
Detta är den av typ av tråd jag läser i mån av tid men aldrig brukar posta i eftersom det alltid verkar vara många som postar och få som läser och då spelar det liksom ingen roll.

Men i detta fall har jag en åsikt jag vill framföra.

Kan inte vissa delar av forumet vara reserverat för guldmedlemmar?

Övriga får gärna läsa dessa delar men kan inte skriva inlägg.

Njäe, jag tycker nog som princip att forumet skall vara öppet för alla. Dessutom är det ju som så att det är relativt sällan som ungdomar är goldmedlemmar och dessa skulle ju då inte kunna ställa frågor i forumet och det blir de ju inte hjälpta av.
#84 - 12 mars 2008 11:06
Whistler84 skrev:
Det kanske var just det som var Amaros poäng. Skriver man saker som kan tolkas som påhopp eller på annat sätt stötande så kommer de tolkas som det. Folk tar alltid illa upp om det finns möjlighet till det.

Visst, men varför poängtera det för mig efter att jag skrivit "Ställer man en ärlig fråga och vill ha ett ärligt svar så kan man ju inte klaga då folk talar om som det ligger till (så länge någon inte kastar ur sig elakheter eller glåpord)."

Jag har inte påstått att man får bete sig hur som helst på ett forum, jag menar bara att man som forummedlem måste kunna ta ett svar på sina frågor om man ställer en fråga. Hur topicen gick mellan personerna då den blev borttagen är ju omöjligt för mig att veta, så kallar någon mig för dumhuvud för det så tar jag såklart inte åt mig. Det är bara onödigt att skriva så tycker jag.

Jag kan iaf stå för att jag gjort fel vare sig jag råkat eller inte. Sååå än en gång, forgive and forget plz

Självklart, jag tar inte åt mig så lätt, jag förstår dock inte poängen med det men det spelar mindre roll. [:)]
#85 - 12 mars 2008 11:12
Amaro skrev:

Fridas skrev:

Jag har inte påstått att man får bete sig hur som helst på ett forum

Självklart, jag tar inte åt mig så lätt, jag förstår dock inte poängen med det men det spelar mindre roll. [:)]

Fridas. Du svara ju på poängen själv. Amaros klumpiga poäng är att ärlighet kan såra. [:-174]Han blev sårad av att du inte förstod det..

Phu.. nu är det lite kabbligt här... Lite mer kreativitet nu då... Hur löser vi problemet?? :confused: Jag tror att de flesta inte menar att såra utan att det sker av misstag?!
#86 - 12 mars 2008 11:32
En liten tanke...

Om det fanns moderatorer som kunde radera inlägg(i värsta fall) och leda in diskussionen på rätt spår om det börjar spåra ur, vore väldigt bra.

På så sätt skulle nivån höjas på diskussionerna och pajkastning skulle minska. Visserligen tycker jag inte att det är mycket personliga påhopp här men visst har man sett något sådant fall.

Såg att någon annan hade föreslagit att man skulle införa moderatorer och det är väl bara att säga att jag håller med den användaren.
#87 - 12 mars 2008 12:06
NiXoN skrev:
Min filosofi är att ge en karta "såhär kommer du från punkt A till punkt B", inte turistkartan med alla sevärdheter på vägen. När en nybörjare väl fått ordning på sina problem så kommer den att söka dom andra svaren och förklaringarna.

Sen har jag säkerligen avvikit från min normala filosofi några gånger men sånt händer.

//NiXoN

Det var precis det här jag menade med att de som är lite mer erfarna och språkligt avancerade kanske kan anpassa sina svar lite. Jag själv tycker det är bättre att skriva lite förenklade svar (tex "byt 30% vatten i veckan"), så att nybörjaren får ordning på sitt akvarium, än att kanske säga "hur mycket du ska byta beror på faktor X, Y och XYZ, skaffa mätinstrument och mät detta, om du inte kör low tech för då ska du använda dig av faktorer A B och C istället."

För precis som NiXoN så kommer frågeställaren troligen lära sig mer om detta NÄR han/hon har haft akvarium ett tag och vill ta nästa steg, till exempel börja med växtnäring, starkare lampor, koldioxid eller något sånt.

Ändå kommer det alltid någon och går in på mycket invecklade svar när man själv kanske har skrivit ett lite enklare svar för att man märkte att det var en riktigt grön nybörjare.. Då måste ju den stackars nybörjaren bli förvirrad, och risken är att han tycker det längre svaret är krångligt och skiter i att följa något av svaren.

Så min slutsats är: Snälla, försök ta reda på vilken slags person det är som ställt frågan och vilken nivå på svar som krävs, så ni inte skrämmer bort de som tycker sådana svar är krångliga. :)
#88 - 12 mars 2008 13:02
Katharina skrev:
Fridas. Du svara ju på poängen själv. Amaros klumpiga poäng är att ärlighet kan såra. [:-174]Han blev sårad av att du inte förstod det..

Phu.. nu är det lite kabbligt här... Lite mer kreativitet nu då... Hur löser vi problemet?? :confused: Jag tror att de flesta inte menar att såra utan att det sker av misstag?!

Men varför dra den poängen för mig? Jag skrev tidigare att man inte kan skriva hur som helst, sen gör han det och tycker att det är konstigt att jag reagerar? Vore skillnad om jag inte höll med, och sa att man kunde skriva hur man vill, då fanns det utrymme för en POÄNG!
#89 - 12 mars 2008 14:32
Fridas skrev:
Men varför dra den poängen för mig? Jag skrev tidigare att man inte kan skriva hur som helst, sen gör han det och tycker att det är konstigt att jag reagerar? Vore skillnad om jag inte höll med, och sa att man kunde skriva hur man vill, då fanns det utrymme för en POÄNG!

Först skriver du att du inte förstår. Varför skriva det om du inte vill ha en förklaring? Då kan du låta bli att skriva det. Sedan var det en liten mild pik till Amano men den gick tydligen dig förbi också.

Det är just det den här tråden handlar om. Överkänslighet, oerfarenhet och vi andra som är för klumpiga. Sorry, inte meningen att såra. Men återigen så kan man ju hitta något att ta åt sig om på nästan allting.[:-174]
#90 - 12 mars 2008 14:34
toccata skrev:

Så min slutsats är: Snälla, försök ta reda på vilken slags person det är som ställt frågan och vilken nivå på svar som krävs, så ni inte skrämmer bort de som tycker sådana svar är krångliga. :)

Klokt. Det bästa är om man som toccata oftast gör och hålla sig lite stikt, inte försöka skoja till det med de yngre Zoopetarna.. Det kan vara lätt att såra eller stöta sig. [:-174]
#91 - 12 mars 2008 14:35
Hej Då
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 12 mars 2008 15:01
Polaren skrev:
En liten tanke...

Om det fanns moderatorer som kunde radera inlägg(i värsta fall) och leda in diskussionen på rätt spår om det börjar spåra ur, vore väldigt bra.

På så sätt skulle nivån höjas på diskussionerna och pajkastning skulle minska. Visserligen tycker jag inte att det är mycket personliga påhopp här men visst har man sett något sådant fall.

Såg att någon annan hade föreslagit att man skulle införa moderatorer och det är väl bara att säga att jag håller med den användaren.

En liten tanke - läs tidigare inlägg ;) (OBS ironi).

Jag har ju på flera ställen i denna tråd faktiskt talat om att man skall anmäla till moderatorn, jag har talat om hur man anmäler till noderatorn. Om man gör just detta så ger det också resultat.
Så ditt inlägg slår in "öppna dörrar" eftersom du eftersöker något som redan finns.
#93 - 12 mars 2008 18:36
Det är just det den här tråden handlar om. Överkänslighet, oerfarenhet och vi andra som är för klumpiga. Sorry, inte meningen att såra. Men återigen så kan man ju hitta något att ta åt sig om på nästan allting.[:-174]

Det är inte överkänsligt att reagera då någon skriver att man är dum i huvudet Katharina. Överkänslighet är att reagera på något som eventuellt KAN tolkas fel trots att det inte innehåller tydliga glåpord eller oförätter. Om en text innehåller direkta övertramp (även om det kanske är på skoj) så är det mer legitimt att ta åt sig. Man skriver inte att någon är dum i huvudet på ett forum ens på skoj tycker jag. Där tycker i sådana fall du och jag olika. Jag gör i alla fall inte så mot folk, däremot kan jag diskutera om saker och ting, men jag säger inget om personerna utan om sakfrågan.

Katharina skrev:
Först skriver du att du inte förstår. Varför skriva det om du inte vill ha en förklaring? Då kan du låta bli att skriva det.

Du avgör väl inte vad jag skriver och inte, eller??
#94 - 12 mars 2008 19:17
Fridas skrev:
Det är inte överkänsligt att reagera då någon skriver att man är dum i huvudet Katharina.

Du avgör väl inte vad jag skriver och inte, eller??

Om du tolkar in saker så är det din ensak.
Om du skriver i ett forum att du inte förstår så ska du inte klaga om folk förklarar meningen för dig..
#95 - 12 mars 2008 19:24
Katharina skrev:
Om du tolkar in saker så är det din ensak.

Om du skriver i ett forum att du inte förstår så ska du inte klaga om folk förklarar meningen för dig..

Du kan ju inte veta meningen med andra människors inlägg?

Så du menar att det är okej att skriva att andra är dum i huvudet bara man gör det med glimten i ögat? Och om de tar åt sig så har de tolkat in saker?? :confused:
#96 - 12 mars 2008 19:26
Jag förklarade hur jag såg den.. What ever...
#97 - 12 mars 2008 19:46
Dags att stänga denna tråden nu, eller ?!!?
#98 - 12 mars 2008 21:29
Avund brukar kunna vara en drivkraft till förbättring. Här ledde det tydligen till uppgivenhet...hos trådskaparen.[:o]
#99 - 12 mars 2008 21:31
rödtoppen skrev:
Dags att stänga denna tråden nu, eller ?!!?

Exakt min tanke.
#100 - 12 mars 2008 21:47
smegga skrev:
Exakt min tanke.

Skål och godnatt!:p
#101 - 12 mars 2008 22:49
jag har inte sett så många inlägg nogsin .Hur man ska uppföra sig på den här sidan .jag tycker att ALLA ska ta det som en riktline vad som är oki att göra .någon som jag själv tycker har svarat snyggt ,när jag har frågat något dumt .är toccat och jens a som svarar snyggt med en bra nivå på svaren .om det inte handlar om ciklider jens ..hahha eller toccat om växter hahaha.men jag tycker att folk ta det lungt vi alla som är här vill bara att våra fiskar ska må bra ..ELLER??
#102 - 12 mars 2008 23:29
En liten tanke - läs tidigare inlägg ;) (OBS ironi).

Jag har ju på flera ställen i denna tråd faktiskt talat om att man skall anmäla till moderatorn, jag har talat om hur man anmäler till noderatorn. Om man gör just detta så ger det också resultat.

Så ditt inlägg slår in "öppna dörrar" eftersom du eftersöker något som redan finns.

Jopp, läst tidigare inlägg och skrev också att jag sett att någon nämnt det tidigare i tråden.

Ja se där jag, det hade jag ingen aning om, då känner jag mig lite överflödig med mina tankar då. ;)
#103 - 13 mars 2008 04:54
Du känner dig överflödig? Allt jag skriver försvinner ju som upp i rök?[:o]
#104 - 18 mars 2008 19:06
:p[:o]
Mirandaa skrev:

hahahahhaaha den dära var braa!! ( ni andra vet inte utom mirandaa!)
hahahahhahahahahahhahahahahhahahaha BRA mirandaa :P
#105 - 18 mars 2008 19:25
Agneshär skrev:

JAg vet, Agnes! Hahahaha!!!
Men fråga mig inte vad det är, för du vill väl inte att jag ska säga det så att alla här på Zoopet hör (ser)? Eller...
Bilagor:
#106 - 18 mars 2008 23:31
Agneshär skrev:

soffan96 skrev:
JAg vet, Agnes! Hahahaha!!!

Men fråga mig inte vad det är, för du vill väl inte att jag ska säga det så att alla här på Zoopet hör (ser)? Eller...

Och ni tror att det är bara ni som vet? ;)
#107 - 19 mars 2008 19:33
Jag tänker hålla med båda parter här. Det finns mycket bra information på zoopet, och min erfarenhet är att de flesta som svarar på de frågor man har koncentrera sig både på frågorna som sådana och håller en kamratlig ton.
Det finns dock de, ett fåtal, som kopplar på översittarattityden direkt. Första gången jag fick ett sådant bemötande blev jag både ledsen och förbannad. Först tänkte jag att det var mitt nick som lockade fram det, och det är fortfarande en möjlighet att jag byter, hellre än att riskera bli bemött som en idiot igen.

Men sedan tänkte jag att alla hobbies har sina aparta kufa som är totalt insnöade. MEN! Dessa har också varit nybörjare, och om någon apart kuf en dag skulle läsa detta, så säger jag bara: Lägg ned, börja om och lär dig bemöta andra med hyfs.
#108 - 19 mars 2008 20:39
Anna_mvb skrev:

What?? Vem är du och vad vet du om detta??

// Sofie
#109 - 20 mars 2008 15:16
Jag vet precis vad du menar!
#110 - 20 mars 2008 15:17
Anna_mvb skrev:

:D Jag vet!

Annons