Slut rökt!

#1 - 1 mars 2006 14:07
(spin-off från sjuk-tråden)

Nu ska det slutas att röka! :D :D
:) :) :) Hjälp mej och andra som vill sluta röka.
Tips och tröst mottages med största tacksamhet!! :p :D

/gladys *strax rökfri* :p
#2 - 1 mars 2006 14:10
[CENTER]Kör på. Lycka till. Köp en akvarie relateradgrej (typ fisk eller något) för varje rökfri vecka.:D [/CENTER]
#3 - 1 mars 2006 14:31
Jag lovar att jag ska göra dig sällskap i rökstoppet snart... En annan har ju proffshjälp med det hela... å då måste man följa vissa rutiner! Förmodar att det är bra att göra det också, i alla fall om man, som jag, är storrökare och dessutom har misslyckats med rökstopp en million gånger...

Jag tycker Ravens tips var bra... Bada i bensin på morgonen... å se om du vågar tända en cig sedan :-)
#4 - 1 mars 2006 14:40
Se till att du har bestämt dig ordentligt mentalt annars är loppet kört redan från början. Det kan ta allt från ett ögonblick till åratal att bestämma sig och det märks på dem jag vet har försökt sluta. Det är ingen dum ide att belöna sig själv ändå, det mår man bra av =)

Min mor slutade några månader före hom slutade använda preventivmedel, hon ville inte ta några risker, min fader slutade i samma veva men han har fått sluta flera gånger efter det... han börjar antingen om genom "feströkning" eller skyller på sin nuvarande partner som röker =/

Jag slutade snusa för typ sju månader sedan efter tio års snusande (började redan som 12-13-åring då jag "fortfarande" kunde köpa ut själv...). Jag har lyckats bra än så länge trots att jag ibland snyltar av vänner som snusar, köper inte själv. Borde kanske bestämma mig för att sluta snylta också =)
#5 - 1 mars 2006 14:56
[quote=RÖDLÖGA][CENTER]Kör på. Lycka till. Köp en akvarie relateradgrej (typ fisk eller något) för varje rökfri vecka.:D [/CENTER]
[/quote]Jaa bra idé!!
Å så kan jag spara pengar i "burken" till den nya "burken"..;) :D
#6 - 1 mars 2006 14:59
Jag hade försökt att sluta flertalet gånger när jag gick en kurs i fridykning med en kille som kommit 4a i VM. Eftersom det visade sig att jag trots rökningen hade en hyffsad kapacitet så började jag träna med min lärare tre gånger i veckan. Efter tre veckor så tyckte jag att det kändes ganska så dumt att han lade ner så mycket energi på att hjälpa och träna mig, medan jag rökte mellan dyken. Jag kände det som en skyldighet att sluta röka.

Jag tränade extra mycket de 6 första veckorna, när jag blev sugen på något gott så unnade jag mig det, när jag hade tid över eller inte kunde sova gick jag långa promenader, allt för att hålla tankarna bortafrån rökningen.

Jag tror att det är viktigt att ta bort allt man förknippar med en cigg. I mitt fall var det framförallt öl, men även till viss del fika. Sen skall man lägga till något som man alltid har velat göra men av någon anledning inte gjort. Ge dig ut på långa promenader i skogen, börja golfa, spela schack, baka tårtor, sticka, ja egentligen vad som helst som kan ersätta rökningen i tid, rum och ekonomi. Och näringet annat hjälpte så tuggade jag tuggummi, inte sånt med nikotin utan sånt vanligt sockerfritt. Jag tuggade frenetiskt så att jag hade ont i käkarna ibland.

En av nackdelarna med att sluta röka är att man blir så fruktansvärt känslig mot rök efteråt. Redan när jag rökte såg jag en tendens i att de som aldrig rökt själv var mycket mer tolleranta än föredettingar. Dessa gnälliga föredettingar som är så jobbiga. Detta glömmer man lätt när man själv slutat. Varje gång någon tänder en cigg i min närhet så börjar jag att hosta och kan inte hjälpa att jag klagar på deras fula vana.

Jo, föresten. Jag hade rökt i 10 år och är numera rökfri sedan 6 år.
Lycka till!!

MVH
Magnus
#7 - 1 mars 2006 15:37
tror jag hänger på den här tråden :), borde ha slutat för länge sedan vilket jag gjorde, men började igen, så nu är det dax på nytt, kan inte vara mer perfekt tillfälle än nu. Hur sugen som hellst på att skaffa ett större akvarie vilket jag inte har råd med,,, undra hur snabbt jag kan få det om jag lägger undan cigg pengarna i en burk i stöllet för att bränna upp dem...?
#8 - 1 mars 2006 15:55
[quote=anna.b]tror jag hänger på den här tråden :), borde ha slutat för länge sedan vilket jag gjorde, men började igen, så nu är det dax på nytt, kan inte vara mer perfekt tillfälle än nu. Hur sugen som hellst på att skaffa ett större akvarie vilket jag inte har råd med,,, undra hur snabbt jag kan få det om jag lägger undan cigg pengarna i en burk i stöllet för att bränna upp dem...?[/quote]

Skaffa en genomskinlig avlång plastburk till pengarna du spar och klistra fiskar o.dyl på den, så den ser ut som ett akvarium. Då ser du hela tiden vad du får för besväret!!! [:-160]

Grattis alla som bestämt er och LYCKA TILL!!! Ni fixar det här! :p [:-76]
#9 - 1 mars 2006 17:53
Fyll en glasburk med fimpar att ha på bordet vid mat och fika, kommer röksuget ändå så lukta i burken.
#10 - 1 mars 2006 18:50
Jag käkade "tonvis" med solrosfrön när jag slutade röka, suveränt för att hålla fingrarna sysselsatta och dessutom stoppa något i munnen. Dessutom tuggade jag starka minttuggummin, dämpade också suget till viss del när den starka mintsmaken "fräste till" i munnen..!
#11 - 1 mars 2006 19:30
Nu ska det slutas att röka!

Hjälp mej och andra som vill sluta röka.

Tips och tröst mottages med största tacksamhet!!
Jag önskar jag kunde förmedla känslan av att sitta öga mot öga med en läkare som berättar att man har fått cancer. Detta besked som väcker liv i förståndet så att man faktiskt förstår att "det som drabbar alla andra" drabbar även mig.
Denna lilla insikt skulle nog få vem som helst att börja leva bättre och motiveras många gånger om till att t.ex. sluta röka :)
I mitt fall vet man inte orsaken men jag kan garantera - skulle jag kunna spola tillbaka tiden några år och fått chansen att påverka förloppet på något sätt - jisses, vad motiverad jag skulle ha varit ;)
#12 - 1 mars 2006 19:34
Jag slutade röka när min man kom hem och slängde 60.000:- kontant i plytet på mig och sa: Det här kan lika gjärna vara dina pengar som du röker upp. Jag kan elda upp dem här och nu, precis som du gör. Det kändes FANTASTISKT att hålla dessa tusenlappar i näven... Så jag sa: Ja, då slutar jag nu! Har aldrig rökt sedan dess. Nästan 4 år sedan.

Tips
*Tänk: Jag är inte så patetisk/ låg/ dum/ idiotisk att ta en cigg och börja röka nu efter ***dagar.

*Tänk: Jag luktar mycket godare nu än förut!

*Tänk: Vem f*n vill hångla med en ask-kopp?

*Känn! Din ork kommer tillbaka! Du blir piggare! Din hy är inte grå, porig och har markerande typiska rökaredrag.

*Känn! Dina smaklökar kommer tillbaka och du känner alla underbara dofter du gått miste om.

*Slipp! Gå ut i snörusk, spöregn eller blåst och hetsröka den där cancerpinnen.

*Skulle det inte vara underbart att få varma händer och fötter igen?

*Tänk! På alla risker du ger din kropp varje gång du röker en cigg. Cancer, kärlkramp, sämmre lungkapacitet... behöver jag fortsätta?

*Ahhh.... vad pengar jag har över varje månad!

*Vill du gå med en syrgastub på ryggen för att du var patetisk och fortsatte röka och försörde dina lungor?

[COLOR="Red"]*Tänk! På alla barn som du har skadat med din passiva rökning. Fick de välja?[/COLOR]

//Camilla

Ps. Jag var passiv rökare from ägg till 11-12 år. Dock någon smygrökning där emellan, rökare sedan jag var 13år. Slutade när jag var 21. Det bästa jag har gjort min hälsa! Ds.
#13 - 1 mars 2006 19:37
det ska bli superlätt med denna bok har jag hört!!!

http://www.bokus.com/b/9185417076.html

Sååådärja, var saken biff.
#14 - 1 mars 2006 19:50
Vårdcentraler brukar ha en "hälsosyster" som man kan få råd av för att sluta.
Här har kommunen har/haft sluta röka cirklar, aldrig har så många "tjuvrökt" som nu.
Jag tror det är bättre att sluta själv utan att säga det till någon då har man inte samma press på sig från andra vilket kan vara påfrestande när man inte är på topp, rädslan att inte klara kravet från omgivningen gör att man kanske börjar igen.
#15 - 1 mars 2006 20:22
måste gå mot strömmen lite, jag håller med att röking är dumt
Det finns många dumma saker
Jag håller med att röking på "heltid" är en ful ovan
Kan man dock begränsa det till någon cigg då och då är det ingen större fara.
#16 - 1 mars 2006 20:30
Nu har jag rökt den sista!! :D

[quote=johannesnk]Jag håller med att röking på "heltid" är en ful ovan
Kan man dock begränsa det till någon cigg då och då är det ingen större fara.[/quote]

Nä, men det är lätt att halka in på "heltid". Det var så jag började röka igen efter att jag slutat.
Så det är nog bäst att låta bli.
#17 - 1 mars 2006 20:40
[quote=johannesnk]måste gå mot strömmen lite, jag håller med att röking är dumt
Det finns många dumma saker
Jag håller med att röking på "heltid" är en ful ovan
Kan man dock begränsa det till någon cigg då och då är det ingen större fara.[/quote]

Liiiiiiiiite fel tråd kanske?:D

Sambon slutade röka långt innan vi träffades och själv började jag aldrig (räckte med en karriär som passiv rökare, jag var så inrökt att jag kunde dra halbloss utan att storkna när jag försökte tjuröka) men jag tänker hålla tummarna för er som skalll lägga av. Blir väl lite lättare nu när man faktiskt inte får röka på krogen så kan man gå ut och käka utan att känna andras rök.
#18 - 1 mars 2006 21:00
Fan vad jag hatar rökare! Stinker när nån går förbi, det är som om man skulle lägga fjärtar hela tiden + förgifta folk med farliga ämnen. Snusning har jag mer överseende med, men det kostar fortfarande staten pengar vilket är dåligt. Rökare drar pengar från sjukvården så om folk inte rökt så skulle köerna minska och fler personer skulle få hjälp. Det är bra att du vill sluta röka, det är bara att jämföra fördelarna med nackdelarna:
Fördelar:
* Det sociala med att ta en cigg
* Man lugnar nerverna (dvs du är beroende.)

Nackdelar:
* Du blir sjuk
* Beroende
* Man luktar skit
* Det är dyrt med tobak
* Man utsätter folk för passiv rökning
* Man hjälper tobaksbolag som utnytjar folk
* Man förkortar sitt liv med 5 min per ciggaret
* Ökad risk för cancer
* En cigg innehåller 2000 farliga ämnen

Det är bara att fråga "Är det värt det?". Du förstör inte bara ditt liv utan också andras liv och det måste man ta hänsyn till. Sen så väljer du ett specielt datum när du ska sluta röka och om du blir röksugen så kan du pyssla med akvariet. Ok, jag har tråkat ut är med värsta moralpredikningen och jag erkänner att jag hade roligt.
#19 - 2 mars 2006 02:53
lycka till iallafall ni som försöker sluta :)

[quote=Hugin]Fan vad jag hatar rökare! Stinker när nån går förbi,[/quote]

avskyr å åka kollektivt pga lukten.
räcker att nån har stått på hållsplatsen å rökt så kan lukten räcka för att ja ska börja hosta.

sen en lunginflammation för drygt 4år sen har jag blivit känslig mot rök och ibland när man är ute bland folk är de knappt så de går å andas ibland.
#20 - 2 mars 2006 05:09
[QUOTE=abborrmaster]det ska bli superlätt med denna bok har jag hört!!!

http://www.bokus.com/b/9185417076.html

Sååådärja, var saken biff.[/QUOTE]

För min del gjorde den ingen större skillnad men jag har hört att den kan hjälpa andra.

Lycka till!!
/J *som också skall sluta... någon dag...*
#21 - 2 mars 2006 06:30
Ack vad det strular!!
Frestande att ta en cigg nu.. men jag har inga och jag tänker inte köpa några!!

Japp rökare luktar apa och döda grobianer!! Men det känner man inte när man röker själv. Sen när man slutar så får man hyyper känslig näsa. (Iaf var det så för mig) Tex så satt jag bakom en tjej på bussen. Hon hade tvättat håret nyligen och jag mådde jättedåligt över den starka schampoo lukten!![:o] Hoppas att jag inte blir lika känslig denna gången. (Iof var jag gravid då)
[quote=raven]
avskyr å åka kollektivt pga lukten.
räcker att nån har stått på hållsplatsen å rökt så kan lukten räcka för att ja ska börja hosta.

[/quote]
Den effekten har "Old Spice" på mej..:p Isch!
Egentligen alla som har för mkt parfym på sig luktar illa.. Men speciellt Old Spice!
#22 - 2 mars 2006 06:57
Lycka till allihop!
Själv slutade jag för 28 år sedan, hade inga pengar och tänkte att nu är det läge att sluta, och på den vägen är det. Men jag hade ju bara rökt i fyra år.
#23 - 2 mars 2006 07:05
[quote=gladys]Den effekten har "Old Spice" på mej..:p Isch!
Egentligen alla som har för mkt parfym på sig luktar illa.. Men speciellt Old Spice![/quote]

tala inte om de :mad:
fått gå ur bussar ibland när de luktat så vidrigt mycke av parfym.
aldrig förstått vitsen med att bada i parfym, lukten ska ju bara finnas där inte ta över och våldta ALLT å alla...
har funnits tillfällen då det tatt 5-10 minuter innan luktsinnet kommit tillbaka.
#24 - 2 mars 2006 07:10
Håll ut gladys, det är värst i början, även om det inte känns så nu, det är för att slippa det extrema suget man gör det och står du bara ut ett tag till så behöver du aldrig mer känna det.
#25 - 2 mars 2006 09:31
[QUOTE=gladys]Ack vad det strular!!
Frestande att ta en cigg nu.. men jag har inga och jag tänker inte köpa några!!

Japp rökare luktar apa och döda grobianer!! Men det känner man inte när man röker själv. Sen när man slutar så får man hyyper känslig näsa. (Iaf var det så för mig) Tex så satt jag bakom en tjej på bussen. Hon hade tvättat håret nyligen och jag mådde jättedåligt över den starka schampoo lukten!![:o] Hoppas att jag inte blir lika känslig denna gången. (Iof var jag gravid då)

Den effekten har "Old Spice" på mej..:p Isch!
Egentligen alla som har för mkt parfym på sig luktar illa.. Men speciellt Old Spice![/QUOTE]

Så var det för mig när jag slutade röka för drygt 4 år sedan. Jag var gravid och fick ett hyperkänsligt luktsinne. I 3 års tid mådde jag dåligt av alla parfymlukter. T o m tvättmedlet stank. [:o]

Men när graviditeter, amning och sånt var avslutat la det sig på en ganska behaglig nivå. Jag har fortfarande ett känsligt luktsinne men jag har inga problem med det. Mina arbetskamrater och jag skojade om att jag skulle söka jobb hos tullen som knarkhund. ;)

Mitt bästa tips är nikotinplåster. Mig hjälpte det otroligt. Jag slutade röka i förebyggande syfte när vi skulle skaffa barn och lyckades då utan större problem med hjälp av nikotinplåster och tuggummi.

Jag hann få ett återfall på några månader innan jag blev gravid men sedan var det inte alls svårt att sluta. Jag kände inget som helst röksug under 3 års tid. Numera feströker jag ibland, men är aldrig röksugen till vardags och jag har lovat mig själv att aldrig börja röka igen.

Har man bara kommit över det värsta i början går det av bara farten. Ju längre tid det har gått, desto lättare blir det.

[COLOR="Red"]Jag önskar alla rökslutare lycka till!!!! [/COLOR]
#26 - 2 mars 2006 09:43
Jag snusar på jobb, och röker och snusar hemma (är gift med en rökare, så det är svårt att låta bli). Jag försöker att snusa mer och röka mindre, och ett knep som fungerar på mig är när man tex på morronen famlar efter cigarettpaketet, så tänker jag "Kommer jag att sakna denna ciggen? Kommer jag någon dag säga att vad synd att jag inte rökte den?"

Nä, det kommer jag inte.

Good luck. Att jag började röka är det jag ångrar mest här i livet.
#27 - 2 mars 2006 10:28
[quote=mohlin] Good luck. Att jag började röka är det jag ångrar mest här i livet.[/quote]

Just så är det så många rökare som säger!

Tänk om alla yngre som finns här på Forumet, som ännu inte har börjat röka, kunde följa den här tråden och se hur jobbigt ni har det som håller på att sluta röka!!!

Kanske det skulle få dem att tänka sig för en extra gång innan de lockas att tända sin första cigarett!
#28 - 2 mars 2006 10:52
Slutade för 1 år och 2 månader sen :) hade rökt i .. hmm 12 år..

Hade försökt att sluta många gånger.. vaknade en dag och bestämde mig för att jag inte var rökare längre.. o på den vägen är det :)

Man får påminna sig om att man inte vill röka, inte att man inte FÅR röka...
#29 - 2 mars 2006 11:09
håller med
men lite karektär, får man allt ha
röker själv imellan år, vid vissa tillfällen gjort det väldigt länge.
det får inte bli en ful ovana håller med.
men ibland får man unna sig något gott, i detta fallet en cigg.
röker väl 1-4 ciggaretter i månaden.
Men jag erkänner det är duktigt att sluta helt, de som gör det ger jag en eloge!!! kanske tillochmed en stående handklapp = )
#30 - 2 mars 2006 17:16
[quote=anna.b]Håll ut gladys, det är värst i början, även om det inte känns så nu, det är för att slippa det extrema suget man gör det och står du bara ut ett tag till så behöver du aldrig mer känna det.[/quote]

:D Jo det går bara bra!
Jag har inget EXTREMT röksug.. men nog skulle det vara gott! ;)
Jag är ordentligt tjurig när jag bestämt mig för nåt! Skulle kunna gå genom ett berg. Min stora svaghet däremot är att jag gärna faller tillbaka i gamla spår.

Fast jag kan inte hålla med om att röksuget försvinner. Jag höll upp ett år och var ofta röksugen då också.
#31 - 2 mars 2006 17:23
[quote=mam]Mina arbetskamrater och jag skojade om att jag skulle söka jobb hos tullen som knarkhund. ;)[/QUOTE]
Hehe.. min farmor har också bra näsa. Farfar brukar säga att han ska låna ut henne till jaktlaget. :p Ni kanske är släkt. *s*

Mitt bästa tips är nikotinplåster.

Så det funkar alltså!!?? :) :)

Jag har varit lite skeptisk till dessa, för jag har ansett att det är att byta ett beroende mot ett annat. Fast ibland är jag lite för hård mot mig själv. [B)] [B)] [B)]

Om det inte går bra att tvärsluta, så ska jag prova dom.
#32 - 2 mars 2006 17:28
Jag håller inte med om att det är svårast i början. De första två veckorna går av bara farten och man är ganska nöjd med sitt beslut. Efter de två veckorna är den största delen av det fysiska beroendet (nikotinsuget) borta men det är då (iallafall för mig) som det psykiska beroendet sakta men säkert gnager bort lusten att ge mig ett rökfritt liv...

/J
#33 - 2 mars 2006 17:47
#34 - 2 mars 2006 18:06
Mäh!
När du skriver så där mååste jag juh kolla vad det är!! :p :p :p
Men jag överlever. :D
#35 - 2 mars 2006 18:16
det är en sak jag alltid tänkt på gällande rökning.... varför börjar man? man kan väl inte tycka att det smakar gott, en häftig upplevelse eller nåt annat som gör att man tänker, wow!
#36 - 2 mars 2006 18:26
[QUOTE=smurfmats]det är en sak jag alltid tänkt på gällande rökning.... varför börjar man? man kan väl inte tycka att det smakar gott, en häftig upplevelse eller nåt annat som gör att man tänker, wow![/QUOTE]

Jo, man kan faktiskt tycka att det är gott. [:o]

Min teori om varför jag blev rökare är att jag är uppväxt i ett hem där det röktes. Under hela min uppväxt har jag haft cigarettrök i näsan, dag som natt, vid matbordet, överallt.
Jag hade säkert ett nikotinbegär redan som barn.

Min allra första cigg jag drog halsbloss på fick jag lite hosta av och sedan fick jag världens nikokick som jag tyckte var fantastisk. Dagen efter rökte jag en cigg till och varken hostade eller fick en nikokick. Däremot smakade det gott och jag hade redan bestämt mig för att börja röka. Jag var då 13 år.

Min sambo däremot har växt upp i en ickerökarfamilj. Han började naturligtvis röka i tonåren som alla andra, men han tyckte inte ens om det utan kämpade för att lära sig röka. innan vi slutade röka kunde han gå flera dagar utan att röka. När jag till slut slutade röka fick han snällt göra det samma och han hade inga som helst svårigheter med det.
Idag röker han bara på jobbet och förut feströkte han inte ens om jag var med. Jag hade väääldigt svårt för cigarettrök förut. Nu står jag ut, men det är inte så mycket mer. Innan fick jag kväljningar av det.

Konstigt nog tycker jag inte det är det minsta äckligt om jag har druckit alkohol. :eek: Men direkt dagen efter är det vråläckligt igen... Jag är nog lite konstig.
#37 - 2 mars 2006 18:28
Jag rökte ett par år när jag var "liten" och det gjorde jag för att va häftig helt enkelt (dessutom fick man ju helst inte) =)

Undrar hur många som börjar röka efter 17? Måste vara väldigt få
#38 - 2 mars 2006 18:30
[QUOTE=join4t]Jag rökte ett par år när jag var "liten" och det gjorde jag för att va häftig helt enkelt (dessutom fick man ju helst inte) =)

Undrar hur många som börjar röka efter 17? Måste vara väldigt få[/QUOTE]

Min farmor började röka när hon träffade farfar, då i 23-årsåldern. Hon röker än idag, 77 år gammal, trots order från läkare att sluta.:confused:
#39 - 2 mars 2006 18:33
Det var lite mer socialt accepterat att börja röka då + att det var häftigt =)
Fast vad vet jag det kanske förtfarande finns vuxna som halkar ner i rökträsket.
#40 - 2 mars 2006 18:38
Jag vill sluta, men har inte modet till det..

Min mamma dog -93 i cancer. Direkt efter slutade jag att röka men började igen efter 2 månader. Min pappa och mina syskon röker så det var inte direkt lätt att sluta med cigaretter och rök runt om kring sig dygnet runt :(

Nu har jag barn och önskar verkligen jag kunde sluta röka. Jag har iallafall bestämt att få till vårdcentralen och försöka få hjälp där.

Min sambo har lovat att dra ner på rökningen för att sedan sluta helt.

Jag hoppas självklart det finns någon zoopettare här när det känns svårt [B)]

/Adam
#41 - 2 mars 2006 19:26
ja har testat röka 2 ggr men aldrig börjat röka (som min yngre bror... förstår inte att han orkar hålla på) men har varigt passiv rökare pga min mor o far..
ja tänker aldrig börja röka därför att min pappa har fått en lungsjukdom pga rökningen och kommer dö mkt tidigare bara för det!

min mamma har ett hjärtfel och kommer också "dö ung"... ser ut som om ja kommer förlora båda föräldrarna tidigt.. heh.
#42 - 2 mars 2006 23:14
Att börja röka är ett synnerligen aktivt val som ofta har med identitetsskapande/ image att göra. När man har lärt sig röka fortsätter man antingen för imagens skull (sk "feströkning", den grupp som oftast inte röker särskilt mycket och lätt kan sluta) och/eller för att att man har upptäckt -och blivit beroende av- nikotinets fantastiska egenskaper. Nikotin är nämligen den enda drog som både stimulerar och lugnar på samma gång. Det är ingen tillfällighet att människor som har problem med koncentrationen, t.ex. ADHD eller psykossjukdomar, ofta röker väldigt mycket. En del nikotinberoende kan gå sluta med hjälp av/gå över till snus eller plåster, andra fortsätter envist med cigaretterna.

Mvh Cecilia (22 år som rökare, funderar på Zybankur)
#43 - 2 mars 2006 23:17
Självklart är det ett val man gör. I mitt fall tror jag bara att jag "hade det i mig" och det därför var så lätt att fastna i det direkt.
#44 - 3 mars 2006 20:29
2:a rökfria dagen och det går jättebra!
*nöjd*
#45 - 3 mars 2006 20:41
Kanonbra ju! :D Vi finns här för dig om du behöver stöd. :)
#46 - 3 mars 2006 20:42
[quote=gladys]2:a rökfria dagen och det går jättebra!
*nöjd*[/quote]

[:-106] [:-102] [:-86] [:-76] [:-76] [:-76]
#47 - 3 mars 2006 20:52
Ha förtröstan suget är värst de första åren.
#48 - 3 mars 2006 20:55
[QUOTE=Kramfors]Ha förtröstan suget är värst de första åren.[/QUOTE]

Åren? :eek: jag tyckte det var värsta första veckan. Andra veckan gick bättre och sedan har det inte varit några problem alls. Förutom vid alkoholintag då....[:-117]
#49 - 3 mars 2006 21:39
Okej. :D
Tack för de orden kramfors, jag trodde att jag skulle vara röksugen hela livet.
Förra rökstoppet varade i ungefär ett år, fast då hade jag fuskat en del under tiden oxå. Å då kände jag suget, nästan hela tiden.

Kan säga att allt har gått mycket lättare den här gången. Hittills iaf.
#50 - 3 mars 2006 21:48
Jag hade inga problem med att sluta röka, men berättade för alla vilket elände det var.
#51 - 5 mars 2006 08:31
Nu är jag inne på 4:e dygnet.
Det går ganska bra, men jag har pulat i mej allt för mkt godis och annat slisk.[:o]
#52 - 5 mars 2006 08:34
[quote=RÖDLÖGA]Köp en akvarie relateradgrej (typ fisk eller något) för varje rökfri vecka.:D [/quote]Jag ska spara ihop några veckor och köpa Pitbullplecos (har jag tänkt). :D
#53 - 5 mars 2006 08:36
Gladys, prova lättsaltade popcorn.
indian pop lättsaltade ligger på 266 kalorier per påse och är inte så fasligt mycke och är ju väldigt lite socker i de.
#54 - 5 mars 2006 08:50
Ja, jag ska se om dom har dom här. Men det är inte säkert.
Såg att du skrivit det i en annan tråd också.
Popcorn (alla) är väl ganska kalorisnåla??
Annars får jag väl köpa viktväktarnas. :)
#55 - 5 mars 2006 10:49
finns ju popcorn med smör och dom är ju lite värre.
#56 - 5 mars 2006 11:27
Fast jag läste någonstans (kommer inte ihåg var) att popcorn med smörsmak (micropopcorn) var nyttigare.

Ska se om jag hittar igen det.
#57 - 5 mars 2006 11:38
[quote=gladys]Fast jag läste någonstans (kommer inte ihåg var) att popcorn med smörsmak (micropopcorn) var nyttigare.

Ska se om jag hittar igen det.[/quote]

Jag läste någonstans att pop corn innehåller mycket mer näringsämnen än vad man många gånger tror.

Jag trodde i princip det bara var lite god bukfylla... :)
#58 - 5 mars 2006 12:02
bukfylla, tycker inte ens de klassas där.
kan trycka i mej en hel påse på 20 minuter är lika hungri för de :rolleyes:
#59 - 6 mars 2006 16:22
Återfall. [:o] [:o] [:o]
*tar nya tag*
#60 - 6 mars 2006 16:31
[quote=gladys]Återfall. [:o] [:o] [:o]
*tar nya tag*[/quote]

[:-106] [:-106] [:-106]

"Tar nya tag". Rätt inställning! :)
#61 - 6 mars 2006 16:33
även solen har fläckar ;)
#62 - 6 mars 2006 16:34
Köp boken "äntligen icke-rökare" den hjälper min moster och min mamma har läst den och det är 97%chans att man slutar att röka och det gjorde dom!:)
#63 - 6 mars 2006 17:59
Gladys min Gladys... ska jag känna mig skyldig nu ;)
Hehehe hur fan ska d gå den 29:e då, när det är ljusparty och 85% av alla röker?:D
#64 - 6 mars 2006 21:08
Jag vet ju vad jag vill ha.. så jag får väl posta en beställning. ;)

Nä. men allvarligt talat, hur gör man??
För man kan ju inte gömma sig från mänskligheten i evighet!!
#65 - 6 mars 2006 21:23
Hej på er!
Imorgon är planerad till att vara min sista dag som rökare!! Detta datum bestämde jag för flera år sen och nu är det här... Skrämmande!! Jag säger inget om hur jag tror det går men jag önskar er alla andra riktigt stort lycka till med rökfriheten!!
#66 - 6 mars 2006 21:57
vet inte hur det är att sluta röka men jag slutade snusa för ett par månader sen och det va inte särskilt svårt, det va bara att bestämma sig och när suget kom fick man hitta nåt att göra
har gjort ett par halvhjärtade försök innan men det svåra va att 75% av alla mina polare snusar och eftersom jag inte va nåt vidare motiverad så hamnade man snabbt i gamla spår igen.
Men nu kan jag se nån av mina polare ta en snus utan att ögonen håller på att trilla ut vilket är rätt skönt:)
#67 - 7 mars 2006 10:06
[quote=ernie]Hej på er!
Imorgon är planerad till att vara min sista dag som rökare!! Detta datum bestämde jag för flera år sen och nu är det här... Skrämmande!! Jag säger inget om hur jag tror det går men jag önskar er alla andra riktigt stort lycka till med rökfriheten!![/quote]

Håller tummarna för dej!!
Det kommer säkert att gå jättebra!
#68 - 9 mars 2006 21:10
Åååååå.... vad jag önskar att jag hade slutat röka redan!!! Ska på sjukhuset och göra en glukosbelastning i morgon bitti... fastande och rökfri från 22 i kväll (tusan också, måste iväg och ta den sista) ska vara där kl 9 i morgon och sedan tar undersökningen 2,5 timmar.... Man skulle kunna göra nåt dumt alltså... jag som har så dåligt morgonhumör i vanliga fall... Får väl be personalen om ursäkt i förebyggande syfte redan när jag kommer dit...

Är väl säkrast att man går och lägger sig nu då... så man hinner somna innan man blir hungrig och röksugen igen!!!
#69 - 9 mars 2006 22:25
Glukosbelastning. *URK* [:-124]
Såna fick jag göra massor av när jag var gravid. Fråga mig inte varför dom gjorde flera!? :confused:
Jag tyckte iaf att det räckte med en gång!
Det där slisket dricker man inte gärna i onödan! [xx(] [xx(] [xx(]

Här hemma vad dom smarta och blandade allt i ett glas, men i "stan" fick jag dricka 3! *BLÖÄ* :eek:

Å förresten så går det inte så vidare bra med mitt rökstopp. [:I]
Men jag röker iaf mindre..:p
#70 - 10 mars 2006 07:07
[QUOTE=gladys]Å förresten så går det inte så vidare bra med mitt rökstopp. [:I]
Men jag röker iaf mindre..:p[/QUOTE]

Det är i varje fall nått, man ska inte sluta rakt av, svårare då (tycker jag)
#71 - 22 mars 2006 20:14
Hur går det för er, ni som försöker sluta röka?
#72 - 23 mars 2006 20:40
Inte så bra för mej..[:o] :( Hoppas att det går bra för alla andra!
#73 - 23 mars 2006 21:53
Oj vad synd, Gladys. Du som var så duktig. Du måste ta nya tag, jag är övertygad om att du klarar det.
Jag håller tummarna och hoppas att det går bra.
#74 - 23 mars 2006 21:56
Min dotter (då 5 år) tittade på en limpa cigg jag köpt på taxfree för 2 år sedan och sa:

- Pappa, när dom där är slut så skall du inte röka mer !

- OK, får jag snusa istället ??

Vad hon svarade minns jag inte men nu har jag snusat "dam-snus" med lakritssmak sedan dess och kan nog inte riktigt säga att jag saknar ciggen.

Sen går det ju att snusa även om man hamnar i en datorhall i några timmar eller på trista möten.

Jag rökte i nästan 30 år och hade aldrig minsta bekymmer av det, ingen taskig kondis, inget dåligt luktsinne, inte minsta rökhosta...

Fast doften av cigaretter gör mig fortfarande liiite sugen !
#75 - 23 mars 2006 22:03
Då har du haft tur, Oveb. Grattis för det och att du kunde sluta.
#76 - 3 april 2006 14:51
Hur går det med rökstoppen????

Jag har nu påbörjat en nedtrappning, vilket innebär att jag får röka de mest kära cigaretterna och tuggar nicorette däremellan... Konsumtionen har halverats direkt... eftersom det är lite svårt att erkänna att man är kär i cigaretterna *morr*!!! Dessutom ligger inte mitt cigarettpaket på rökrutan längre, utan i andra änden av lägenheten... vilket gör att jag verkligen måste tänka efter hur mycket jag älskar den där cigaretten jag kommer att röka...

Just nu älskar jag i alla fall ca 10 cig om dagen... förhoppningsvis kommer jag att kunna göra slut med dem en efter en...
#77 - 3 april 2006 15:12
Har Tant Nancy provat att trappa ned med plåster, de finns i olika styrka.
Jag slutade röka i oktober 04 men går fortfarande på "sluta röka cirkeln" som hälsorådgivaren har.
Under den här tiden har 4 st fått hjärtinfarkt och en dött av 8 deltagare.
Vid närmare eftertanke kanske man ska börja röka igen. [:-56]
#78 - 3 april 2006 21:03
Jadu herr Kramfors... så här är det...

1. Nikotinplåster skall inte kombineras med andra nikotinpreparat, gäller även cigaretter.
2. Tuggummi kan man anpassa i mängd till antalet cig.. alltså hälften cig hälften tuggummi (av rekommenderad dos)... blir svårt med plåster.
3. Nikotinförgiftning är allvarligt.. man kan dö av det! Eftersom jag försöker sluta röka för att undvika trista hälsobekymmer, så vore det dumt att överdosera i stället för att trappa ner.
4. Plåster kommer jag däremot att använda den dagen det är dags att kapa helt.
5. Alla människor fungerar inte lika... Vid mitt senaste slutarökaförsök, tillstötte saker som gjorde att jag kunde strukit med... därför slutar jag med sjukvårdens hjälp denna gång.
6. Om det vore smart att försöka skrämma folk till att sluta röka... med döden t ex... så skulle alla rökare varit rökfria nu, med tanke på texten på cigpaketen.
7. Om du vill hjälpa mig att sluta röka... så vore det trevligt med lite peppning och muntra tillrop... skrämselpropagandan kanske gör mig så deprimerad så jag måste röka en par extra cigaretter...
8. Det finns säkrare och enklare sätt att ta livet av sig på än med hjälp av cigaretter...
#79 - 3 april 2006 22:27
[:o] Jag har trappat ner under en tid.
Nu har jag inte tatt ett enda bloss på fyra dagar[:-84]
Det funkar bra, på kvällarna är det värst men det går över[:o]
#80 - 4 april 2006 13:11
Vad duktigt cerul! Har du använt något nikotinpreparat under nedtrappningen???
#81 - 4 april 2006 14:04
Hejja alla ni tappra som försöker lägga av att röka!
#82 - 4 april 2006 16:24
[quote=Tant Nancy]Vad duktigt cerul! Har du använt något nikotinpreparat under nedtrappningen???[/quote]

Ja det skulle väl iså så fall va att jag snusar.
Men inga nikotinplåster. Sista tiden har jag
bara tagit 3 bloss och sedan släckt cigaretten. på så vis klarade jag mej
med 3 cigg om dagen[:o]
Bilagor:
#83 - 5 april 2006 16:02
Jo, snus är ju ett redigt nikotinpreparat :-) Jag "småblossar" också... nackdelen är bara att man har äckliga fimpar i paketet... men det ska väl snart vara slut på det också... Har klarat mig på 10 cigg och 3-4 2mg tugummin i en vecka nu, så det är väl snart dags att dra ner ytterligare! Det som känns värst är nog att inte få morgonciggen och en innan jag somnar... så dom två kommer jag nog att klamra mig fast vid... jag älskar verkligen dessa två cigg *sanslöst, jag vet!!!*
#84 - 5 april 2006 16:08
[FONT=Tahoma][SIZE=4]Jag håller med dej :) [/SIZE][/FONT]
[FONT=Tahoma][SIZE=4] PÅ morgonen och kvällen är det värst[:-84] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Tahoma][SIZE=4]Tur att snuset finns[:o] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Tahoma][SIZE=4]Men det är ju oxå ett beroende som jag så småningom[/SIZE][/FONT]
[FONT=Century Gothic][SIZE=4][FONT=Tahoma]vill bli av med:)[/FONT] [/SIZE][/FONT]
#85 - 5 april 2006 17:17
[quote=Tant Nancy]Jag "småblossar" också... nackdelen är bara att man har äckliga fimpar i paketet...[/quote]

Du skall ju inte spara fimparna och göra det mer ekonomiskt, rök 3 bloss och släng jättefimpen i toa.

Det skall svida :)
#86 - 7 april 2006 08:21
[quote=oveb]Du skall ju inte spara fimparna och göra det mer ekonomiskt, rök 3 bloss och släng jättefimpen i toa.

Det skall svida :)[/quote]

Nops... jag ska ju ha råd att köpa tuggummi också!!! Har man en ekonomi som i princip alltid går på minus... ja, då spar man fimparna... blir ju inte bra om det blir dyrare att röka mindre heller... eller??? :confused:
#87 - 7 april 2006 20:28
Du är jätteduktig Nancy!
Håll ut!
#88 - 8 april 2006 11:35
Tack gladys!!! I går rökte jag bara 10 cigg och tuggade endast ett tuggummi på hela dagen... så det lär väl vara dags för nästa steg kan jag tänka... Har bara inte bestämt mig för vad nästa steg är... om jag ska minska ännu mera, eller sluta ordentligt... Har bara så svårt att slita mig från morgon och "gonatt" ciggen!!!
#89 - 8 april 2006 12:57
Nancy, låter som du inte skulle dra in morgon och gonatt ciggen egentligen.
drar du in helt kanske det blir för mycket och då sitter du där sen ändå.
hoppas du förstår vad jag menar, sen måste man ju ha nåt gott å se framemot :)
#90 - 8 april 2006 17:39
Jo, precis så känner jag Raven! Grejen är bara att så länge man röker, om än så lite, så finns ju begäret kvar. Slutar man nu så kommer man snabbare till det läge där man inte tänker oavbrutet på att röka... även om det känns som det aldrig kommer att hända...
#91 - 8 april 2006 19:36
Jag testade det där med att dra ner på rökandet (inför ett planerat rökslut) men det kändes ganska snart bara som om man drog ut på lidandet. Precis som Nancy säger så finns hela tiden begäret av nikotin och man drar ut på abstinensen. Kommer man bara över de första två veckorna så är det fysiska beroendet mer eller mindre borta. Men sedan finns det psykiska kvar och det är inte att leka med... Jag tror inte att jag kommer säga något till de nära och kära om det är så att jag kommer försöka mig på att sluta röka igen ty nederlaget det innebar att förtälja om mitt misslyckande var inte precis något som stärkte mig.

/J
#92 - 8 april 2006 20:01
Är väl bara att bestämma sig och lägga av karaktär kallas det...
#93 - 8 april 2006 20:14
[quote=cobra]Är väl bara att bestämma sig och lägga av karaktär kallas det...[/quote]

Du röker inte va? :p
#94 - 8 april 2006 20:17
Inte nu längre...
#95 - 8 april 2006 20:24
[quote=cobra]Inte nu längre...[/quote]

Med andra ord, en man med karaktär ;)
#96 - 8 april 2006 21:05
Håller på att lägga av att snusa, Kör med plåster och sugtabletter.
Skulle nog behöva ett figurtillverkat plåster att sätta över hela ryggen.
När stressen ligger på som värst på jobbet känner jag mig nästan som att jag skulle kunna slå ihjäl någon för att få en pris. Har snusat i 20 år inte lätt att bryta en vana. Men jag har hållt i 1 vecka och 3 dagar.
Så alla som ska sluta med sina nikotinvanor kämpa på.
#97 - 8 april 2006 21:06
[quote=Opus]Med andra ord, en man med karaktär ;)[/quote]

Japp på nikotinprylar ja men inte på annat...
#98 - 9 april 2006 09:05
Fler än jag som får VÄLDIGT konstiga drömmar under tiden man använder plåster???
#99 - 9 april 2006 16:24
Jepp... mysko drömmar, sömnsvårigheter och svettattacker! Har kört med 24 timmars då... ska testa 12 timmars när det blir dags denna gång...

En annan lite kul biverkning av plåstren på natten, var att min man blev "tjyvrökare"... När jag blev varm och svettig av plåstren så lossnade de.. och i bland kunde jag hitta igen dem på min man i stället :-)
Bilagor:
#100 - 9 april 2006 16:47
Jo man vaknar typ 1 till 2 timmar innan klockan ringer och kan inte somna om.

Det är inte så att du själv fört över dom på din man?? ;)
#101 - 18 april 2006 19:53
:) Hur går det för er med rökningen:confused:
Ännu har jag klarat mig utan att röka i 18 dagar[:o]
Jag tror att det värsta är över nu;)
#102 - 18 april 2006 20:39
Du är duktig du!
För mej går det sämre.. men en vacker dag är jag rökfri!
#103 - 18 april 2006 21:40
Jag försöker iofs. sluta snusa.
Har börjat småblossa ibland och börjat ta dubbla plåster samt sugtabletter.
Imorgon ska jag nog investera i nikotinfritt snus.
Tror mycket sitter i att ha nåt under läppen.
Men snart når jag mitt mål!
#104 - 18 april 2006 22:50
Tenkare, syrran har kört med nåt snus som va med örter tror ja det va istället för tobak och hon tyckte om det lika mycket som vanligt snus.

numera är hon dock helt fri av tvång, snus säljs inte i england :rolleyes:
#105 - 18 april 2006 23:46
[quote=Tenkare]Jag försöker iofs. sluta snusa.
Har börjat småblossa ibland och börjat ta dubbla plåster samt sugtabletter.
Imorgon ska jag nog investera i nikotinfritt snus.
Tror mycket sitter i att ha nåt under läppen.
Men snart når jag mitt mål![/quote]

:) En vän till mej i Mölnlycke hade snusat i 25 år.
När han slutade köpte han sviskon som han klippte
ner i lagom stora bitar och använde istället för snuset.
Det funkade bra för han har inte snusat på 7 månader nu:)
#106 - 19 april 2006 13:29
[quote=cerul]:) En vän till mej i Mölnlycke hade snusat i 25 år.
När han slutade köpte han sviskon som han klippte
ner i lagom stora bitar och använde istället för snuset.
Det funkade bra för han har inte snusat på 7 månader nu:)[/quote]

Usch, det låter inte särskilt gott. Jag håller mig till Jompa med Tuss så länge.

Men sägs det inte att det är svårare att sluta snusa pga högre halter av nikotin el nått sånt ?
#107 - 19 april 2006 17:27
Raven: Hittade något med kaffesmak på macken utan nikotin. Blir till att köra hårt på det.
Känns som om jag håller på att bli sjuk också, så det kommer att hjälpa till att dämpa värsta suget.

Solen: Jag vet inte om det kan vara så att det blir högre halter nikotin av snus. Men dock mycket jämnare. När jag jobbar så hade jag konstant en pris snus inne. Hann ju inte spotta ut förrän nästa var inne. Sen när man kom hem fortsatte det fast inte lika intensivt, kunde gå 1 till 2 timmar mellan ut/in.
Ibland fick jag lägga in en pris för att kunna komma till ro när jag skulle sova.

Men jag börjar se ljuset. Har inte varit så sugen sen jag började med ersättning under läppen.
#108 - 19 april 2006 17:47
[quote=Tenkare]Ibland fick jag lägga in en pris för att kunna komma till ro när jag skulle sova.[/quote]

yikes skulle jag säga om det.
#109 - 19 april 2006 17:58
[QUOTE=Raven]yikes skulle jag säga om det.[/QUOTE]

Det är nog inte alls ovanligt, jag var sån tidigare och de flesta av mina snusande polare gör så ibland. Dock vet jag bara två som med flit somnar med snus, de andra plockar ut den efter de fått lugnet.
#110 - 20 april 2006 10:02
Jag går fortfarande runt på tio cigg om dagen, det händer iofs att det blir någon extra ibland, men jag behöver inga tuggummin längre!
I dag ska jag gå och köpa 12 timmarsplåster. Jag räknar med att i början få morgonciggen innan jag sätter på plåstret, och möjligtvis en kvällscigg... under en övergångsperiod... ska bli spännande att se om det funkar!!!

Min mage har blivit bättre i alla fall, vet inte om det är det minskade antalet cigg eller om medicinen äntligen börjat ge effekt... men jag försöker i alla fall att intala mig att det beror på minskad mängd röka...
#111 - 20 april 2006 12:28
[quote=Tant Nancy]Jag går fortfarande runt på tio cigg om dagen, det händer iofs att det blir någon extra ibland, men jag behöver inga tuggummin längre!
I dag ska jag gå och köpa 12 timmarsplåster. Jag räknar med att i början få morgonciggen innan jag sätter på plåstret, och möjligtvis en kvällscigg... under en övergångsperiod... ska bli spännande att se om det funkar!!!

Min mage har blivit bättre i alla fall, vet inte om det är det minskade antalet cigg eller om medicinen äntligen börjat ge effekt... men jag försöker i alla fall att intala mig att det beror på minskad mängd röka...[/quote]

Det är rätta takter Nancy, klart att man mår bättre av mindre röka ;)
#112 - 20 april 2006 14:38
[quote=Solen]klart att man mår bättre av mindre röka ;)[/quote]

om inte annat luktar mycket bättre vilket en del av oss omgivningen gillar, inte minst jag :)
kan räcka att ja sitter på bussen och nån går på som rökt utanför för att ja ska börja hosta.
#113 - 20 april 2006 14:50
ska tipsa min mamma om denna tråd
#114 - 20 april 2006 16:32
[quote=Raven]om inte annat luktar mycket bättre vilket en del av oss omgivningen gillar, inte minst jag :)
kan räcka att ja sitter på bussen och nån går på som rökt utanför för att ja ska börja hosta.[/quote]

Börjar du hosta av lukten!?
#115 - 20 april 2006 20:17
[quote=gladys]Börjar du hosta av lukten!?[/quote]

en del drar ett bloss och går in och andas ut i bussen och det räcker.
efter en lunginflammation för ett antal år sen har jag blivit mycket känslig mot vissa grejer däribland rök från cigaretter.
men även om personen ifråga kanske tar ett par 3-4 andetag innan h*n går på bussen kan det kännas obehagligt.
är en av orsaken till att jag inte längre brukar kollektivtraffiken.

Tenkare, frågade min syster om nikotinfritt snus och hon använde mest choice.
http://www.nicofree.se/index.asp?!=5
sen nämnde hon ett annat hon va lite osäker på namnet men xo eller nåt liknande skulle de va.
#116 - 21 april 2006 09:57
[quote=Raven]en del drar ett bloss och går in och andas ut i bussen och det räcker.
efter en lunginflammation för ett antal år sen har jag blivit mycket känslig mot vissa grejer däribland rök från cigaretter.
men även om personen ifråga kanske tar ett par 3-4 andetag innan h*n går på bussen kan det kännas obehagligt.
är en av orsaken till att jag inte längre brukar kollektivtraffiken.
[/quote]

Det var en astmatiker som förklarade precis det där för mig för nåt år sedan... Efter det så försöker jag att låta bli att röka när jag väntar på bussen... Å nu försöker man ju låta bli att röka över huvud taget :p
#117 - 21 april 2006 11:59
Jag röker då det faller mig in... MEN jag ställer mig inte land en massa andra människor utan visar lite hänsyn genom att kliva åt sidan... ganska mkt åt sidan:D
Regnar det så regnar det, då blir jag blöt, men det skulle aldrig falla mig in att stå å puffa i ex en busskur... inte om jag inte är ensam iaf.
#118 - 21 april 2006 15:31
Jag brukar försöka att blåsa ut röken ordentligt och ta ett tuggummi innan jag klíver in i bussar, lokaler och annat. för jag vet hur ILLA det luktar. Men det luktar ju ändå.. fast mindre hoppas jag.
#119 - 21 april 2006 21:37
[quote=qenzo]MEN jag ställer mig inte land en massa andra människor utan visar lite hänsyn genom att kliva åt sidan... ganska mkt åt sidan:D
Regnar det så regnar det, då blir jag blöt, men det skulle aldrig falla mig in att stå å puffa i ex en busskur... inte om jag inte är ensam iaf.[/quote]
[quote=gladys]Jag brukar försöka att blåsa ut röken ordentligt och ta ett tuggummi innan jag klíver in i bussar, lokaler och annat. [/quote]

mer än dom flesta gör.
finns ju dom som sitter å röker även inne i spårvagnarna vilket inte är bra, pratat med folk som varit tvungna att gå av för dom har inte kunnat andas därinne.
#120 - 1 maj 2006 20:02
Sådärja... Efter ett akut bakslag i min sjukdom så bestämde jag mig för att nu får det banne mig vara nog med idioti!!! Man vet att man bara blir sämre och aldrig bättre, och ändå håller man på och drar i sig giftet..

Ingen cigg i dag således... räknar med att det inte blir nån cig mera över huvud taget!!!
#121 - 1 maj 2006 20:06
[quote=Tant Nancy]Sådärja... Efter ett akut bakslag i min sjukdom så bestämde jag mig för att nu får det banne mig vara nog med idioti!!! Man vet att man bara blir sämre och aldrig bättre, och ändå håller man på och drar i sig giftet..
Ingen cigg i dag således... räknar med att det inte blir nån cig mera över huvud taget!!![/quote]

Grattis till det kloka beslutet Tant Nancy!!! :)
#122 - 1 maj 2006 20:09
[quote=Tant Nancy]räknar med att det inte blir nån cig mera över huvud taget!!![/quote]

låter....definitivt.
lycka till
#123 - 1 maj 2006 20:11
Strongt av dig att ta beslutet!
Du kommer att klara det, bara man kan bestämma sig så går det!
#124 - 1 maj 2006 20:33
Håller tummarna för dig.
#125 - 1 juli 2006 15:11
Hur går det för er alla???
Själv försöker jag att vara rökfri varje dag. (Med blandade resultat.)
#126 - 1 juli 2006 15:28
Slutade snällt att röka, men trillade dit i en dag av kaos... Har rökt en hel del efter det. Blev inlagd för akut crohnskov för några veckor sedan, då sa min läkare att om jag nu inte kunde bli nikotinfri, så var snus bättre än cigg... Sagt och gjort, gick och köpte en dosa snus (snusade innan jag blev rökare)... Jag har kört med både snus och cigg i en par veckor, men sedan i går har det varit bara snus... känns som om det kommer att funka...

Planen är att, så snart värsta ciggabstinensen är över, börja att ta varannan prilla nikotinfritt... eller nikotintuggummin... Hade lixom inte tänkt bli inbiten snusare, utan vill självklart sluta med det så snart som det går...
#127 - 1 juli 2006 15:36
Ahh, I see.
Jag var ner till apoteket och hörde mig för ang inhalatorer. Dom är sjukt dyra!!
#128 - 2 juli 2006 10:10
Tredje dagen på snus nu... Blir väldigt röksugen på kvällarna, men inte tillräckligt för att ge mig ut och handla röka i alla fall...

Mina erfarenheter av nikotinersättning är att tuggummi funkar bäst och är billigast, om man tål dem. Inhalatorerna är inte värda priset, det går väldigt många kapslar om man ska köra med bara inhalatorn. Körde med plåster och inhalator ett tag, och det fungerade skapligt... men plåster och tuggummi funkar säkert lika bra! Jag får hudutslag av plåstren tyvärr... annars funkar de ganska bra för att ta udden av eländet...
#129 - 2 juli 2006 10:26
finns sugtabletter.
Funkar bra för mig.
Ska bara kunna sluta med dom oxo.
#130 - 2 juli 2006 11:22
Nån som vet vad "normalkonsumtion" för en snusare är förresten? Rökte ett paket cigg förut, motsvarar det ung en dosa snus??? Använder mini potion... och en dosa räcker nog i tre dagar i alla fall... så då kanske jag lixom har dragit ner i alla fall???
#131 - 2 juli 2006 11:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Usch, detta är tråden jag helst inte vill läsa..... Mamma dog alldeles för tidigt i lungcancer... Smög sig på henne och från det att hon fick diagnosen tills hon dog tog det bara en vecka.... Pappa dog pga följdsjukdomar efter 50 års cigarrökande. Å vad gör jag då? Sitter här å pyr.... Men jag är livrädd att gå upp tjugo kilo som jag gjorde sista gången jag slutade.... Då dör jag ju av överviktssjukdomar istället?? Tänkte att om jag skaffar mig lite sunda vanor, typ motion, och kommer i trim innan jag slutar kanske det här begäret kan få ett slut till sist ändå?? Imorron, då.... [:o][/COLOR][/FONT]
#132 - 2 juli 2006 12:11
Tja min konsumtion när jag snusade var vä 1 - 1½ dosa lössnus om dagen.
Dom flesta i min närmaste krets snusar ungefär lika mycket.
#133 - 2 juli 2006 13:20
[quote=Tenkare]Tja min konsumtion när jag snusade var vä 1 - 1½ dosa lössnus om dagen.
Dom flesta i min närmaste krets snusar ungefär lika mycket.[/quote]

Har läst på lite nu, och 1 dosa är tydligen ganska normalt, och motsvarar ca 20-30 cigg i nikotininnehåll!!! Eftersom en dosa med "småprillor" innehåller mindre (10 g) snus, så har jag nog dragit ner ganska rejält... skönt!!! Försöker komma över det dåliga samvetet för att jag ersatt nikotin med nikotin... Verkar just nu som att jag inte konsumerar mera än om jag tuggat nikotintugummin, men det funkar helt klart bättre än dom... kanske är lite psykologiskt!!!
#134 - 5 juli 2006 16:22
Sjätte dagen utan cigg!!! [:-58] Dessutom har jag bara lagt in två prillor hittills idag![:-34]

Var är ni andra som skulle sluta???

Klarar jag det här nu, med tanke på att jag fortfarande är ordentligt sjuk och dessutom ligger i skillsmässa... ja, då borde de flesta kunna klara det!!!
#135 - 5 juli 2006 19:41
14 dagar utan och nere på 2 sugtabletter om dagen, en på morgonen och en efter middagen. :)

Jag håller verkligen tummarna för dig Nancy, Att du är sjuk kan bidra till att suget minskar och det är ju bra. Den andra saken kan ju få konsumtionen att öka ordentligt, been there done that. :(
Håll ut bara. när begäret blir för stort, ta ett äpple.

Lycka till
#136 - 5 juli 2006 20:13
9 år sen min man o jag slutade. det är inte lätt. Men viljan gör mycket. Inget speciellt råd bara ge sig fan på att klara att sluta. (man luktar bättre, får bättre hy, maten blir godare, bättre ekonomi) allt detta vet alla SÅ SLUTA RÖKA och gör dig själv gladare(lätt att säga men sant)
#137 - 5 juli 2006 20:22
kan ju säga att idag kändes lukten från ett rökbås ganska äcklig.
Tror inte jag har reagerat så tidigare.
#138 - 5 juli 2006 21:57
Å jag fick inse att jag varit en stinkande balkongrökare.... yaiks hur det luktade från grannens balkong i dag... gick ju inte att vädra.. *hmmm inte har väl jag kallat nån gnällkärring som låtit så*
#139 - 5 juli 2006 22:00
[quote=Tenkare]Tror inte jag har reagerat så tidigare.[/quote]

skulle kunna kalla det positivt.
visar ju hur negativt det är att röka och visar även hur andra runtom kan uppfatta en för ska sanningen fram så luktar det inte alltid så trevligt om rökare så lycka till med försöket.
du med Nancy.

själv är jag så jäkla glad att jag aldrig börjat röka för tror inte ja hade klarat av å sluta med det idag :/ så[:-106] till alla er som försöker sluta :)
#140 - 5 juli 2006 22:01
[quote=Tenkare]Håll ut bara. när begäret blir för stort, ta ett äpple.
[/quote]

Det där är mitt stora dilemma... vet inte vad jag skulle kunna knapra på när suget blir för stort...
Min magsjukdom gör att jag inte tål råa grönsaker och frukt... och jag tål inga sötningsmedel som det verkar... åsså har jag diabetes... *suck* Just nu knaprar jag djupfrysta skalade räkor... är man desperat så är man... å om man suger på dem, så kan man nästan få fram någon sorts isglasskänsla... isglass med räksmak...
#141 - 5 juli 2006 22:25
Lycka till alla! För alla snusare så säger jag bara testa onico nikotinfria snus, enligt mig det första nikotinfria med riktig snuskänsla. Kör det för 10:e dagen nu och det har gått mycket smärtfritt att bli av med nikotinbehovet.
#142 - 11 juli 2006 19:02
[quote=Tant Nancy]isglass med räksmak...[/quote]

Låter som om du borde prova dom kinesiska specialglassarna. :)

Skämt åsido.

Klarar du ångkokta grönsaker?
Finns ju en mängd man kan prova. jag har fick ett enormt sug efter snickers och har säkert gått upp ett par kilon, nu tar man vattenmelon och äpple igen.
Hemskt vad snabbt det onyttiga sätter sig.
#143 - 11 juli 2006 21:40
Jo, jag tänker börja med nikotinfritt snusalternativ när jag slutat vara röksugen flera gånger om dagen. Tänkte testa choise först, det tillverkas nämligen i min barndomsby bara fyra mil härifrån... kul att gynna de lokala inovatörerna, dessutom är det en kvinna som ligger bakom det hela...

Vad gäller de ångkokta grönsakerna tenkare...så klarar jag säkert dem, men det känns inte som nåt man käkar som snacksersättning... Kör nog med mina räkor, varvat med lightglass toppad med kakao och canderelsocker... Är nog tur att jag har diabetes, annars hade jag säkert också mulat godis för fullt nu...

Är i alla fall inne på dag 11 utan cig... känner mig riktigt stolt! Räknar prillorna i dag också, är inne på nr sju nu, blir kanske åtta st i dag då... helt OK tycker jag...
#144 - 22 juli 2006 10:59
Sådärja... i går var det tre veckor utan cigg! [:-58] Har klarat att vara på arbetet utan att synda också, följde med rökarna ut på rökrutan och la in en prilla i stället.... faktiskt så luktade ciggröken riktigt illa! [:-55] Går nu runt på fem miniprillor om dagen... förutom när jag blir godissugen, för då lägger jag in en catche lakrits! [:-111] Man får passa sig bara, för dom innehåller salmiak och kan ställa till kaos i min redan dåliga mage...[xx(]

Något som är frustrerande, är att jag fortfarande vaknar på morgonen och är inställd på att få dagens första cigg[:-5] men jag har i alla fall slutat med att gå ända ut på balkongen innan jag kommer på att jag faktiskt inte röker längre [:-53]
#145 - 22 juli 2006 11:50
Jag önskar dig lycka till än en gång.
Skönt att det går så bra för dig.
Själv ska jag försöka få jobbpolarna att respektera att jag inte vill att dom röker i bilarna. Jag var själv riktigt nära häromdagen när jag satte solfilm här hemma. Det var en iktig pärs. Men det gick bra tillslut
#146 - 22 juli 2006 12:08
[quote=Tenkare]Jag önskar dig lycka till än en gång.
Skönt att det går så bra för dig.
Själv ska jag försöka få jobbpolarna att respektera att jag inte vill att dom röker i bilarna. Jag var själv riktigt nära häromdagen när jag satte solfilm här hemma. Det var en iktig pärs. Men det gick bra tillslut[/quote]

Duktig pojke!!!! Det är när man klarar av dom där "riktigt nära" tillfällena som man stärks i sitt självförtroende!!!
#147 - 22 juli 2006 19:06
Nyligen finns mer info om nikotinprodukter som definitivt är allvarligare än tidigare. Även om nikotin i sej kanske inte ger upphov till cancer kan den understödja en redan befintlig tumör. Här en artikel (inte den jag sökte men...)
http://info.cancerresearchuk.org/news/newsarchive/2006/july/17348603
#148 - 22 juli 2006 20:00
Jepp... bara att hoppas att man klarat sig då...

Gjorde en lungröntgen före midsommar för att utesluta tbc inför min Remicadebehandling, röntgen visade inte på något speciellt... så jag får hoppas att det står till bra där då...
#149 - 26 juli 2006 07:19
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Usch, detta är tråden jag helst inte vill läsa..... Mamma dog alldeles för tidigt i lungcancer... Smög sig på henne och från det att hon fick diagnosen tills hon dog tog det bara en vecka.... Pappa dog pga följdsjukdomar efter 50 års cigarrökande. Å vad gör jag då? Sitter här å pyr.... Men jag är livrädd att gå upp tjugo kilo som jag gjorde sista gången jag slutade.... Då dör jag ju av överviktssjukdomar istället?? Tänkte att om jag skaffar mig lite sunda vanor, typ motion, och kommer i trim innan jag slutar kanske det här begäret kan få ett slut till sist ändå?? Imorron, då.... [:o][/COLOR][/FONT][/quote]

*ger dig en kram* jag vet hur det är att förlora någon nära...

Köp MASSA gurka!! Det är nyttigt, du får mycket vätska, plus att gurka tydligen har effekten att dra ut gifter ur kroppen och rinner ut i toan! :D (har jag hört på "du är vad du äter") Dessutom är det gott!

tro mig, du går nog inte upp lika mycket som min kära mor när hon slutade... Hon var tvungen att få hjälp av läkare som skrev ut special tabletter eftersom hon hade massa allergier och astma vilket gjorde att hon blåste upp som en ballong på bara ett par veckor! Plus att hon gick upp för att hon slutade röka och hormon spiral samtidigt! jag tror det var runt 30kg:eek:

Man går upp i vikt men om du äter och rör dig rätt ska det tydligen inte vara allt för många kilo...

Vill inte låta jobbig men ville bara ge dig råd så du kan komma igång eftersom nikotinet är så farligt.. Lycka till! :) *håller alla tummar och tår jag har*
#150 - 21 augusti 2006 18:54
Efter ett snabbt återfall så suger jag mig trött igen på sugtabletter.
Fattar inte varför jag skulle på det igen. Det är ju S**T äckligt, ändå var man på det tänkte ju bara denna också.
Nåja jag prövar igen och hoppas det gått bra för er andra som slutar röka
#151 - 21 augusti 2006 20:47
På´n igen Tenkare!!! Bra gjort att inte ge upp bara för ett litet återfall!!

Jag har inte tagit ett enda litet bloss sedan sista juni :-) Håller mig till fem miniprillor om dagen, ofta färre, aldrig fler!!! En snusdosa på 10 g räcker i ca 4 dagar för mig... grabbarna på jobbet lyckas konsumera 20 g på en dag... så jag tror det är lugnt med mina prillor...

Jäklar vad jag är duktig!!! :-)
#152 - 21 augusti 2006 21:11
Ni är jätteduktiga båda två! Bra att ni inte ger upp!!! :)
#153 - 22 augusti 2006 13:55
[quote=Tant Nancy]
Jäklar vad jag är duktig!!! :-)[/quote]

[:-106] [:-106] [:-106] Att du är!!!
För tillfället skulle jag nog behöva sy igen munnen om jag ska klara att sluta.
Eller föresten, det kanske fungerar med rökplåster.. [:-103] :p
#154 - 22 augusti 2006 13:57
[quote=gladys][:-106] [:-106] [:-106] Att du är!!!
För tillfället skulle jag nog behöva sy igen munnen om jag ska klara att sluta.
Eller föresten, det kanske fungerar med rökplåster.. [:-103] :p[/quote]

Hoppas du kommer på mötet den 17:e, då får du ju möjlighet att se vad pigg jag blivit :-) Om du är riktigt snäll så kanske jag bjuder på en prilla :p Däremot kan jag säga att om mötet blir hos mig, så blir det rökning ute på gården för er syndare :D
#155 - 22 augusti 2006 17:00
Det verkar som att jag ska jobba den helgen. [:-118] [:-118] [:-118]
Vi talar vidare om det på GF.
#156 - 22 augusti 2006 18:04
om man röker ett paket om dagen så blir det ungefär 16500 spänn om året.
#157 - 22 augusti 2006 21:40
[quote=aTomiCa]om man röker ett paket om dagen så blir det ungefär 16500 spänn om året.[/quote]

Jepp!!! Jag kommer att ha en rejäl CO2 anläggning snart :p
#158 - 24 oktober 2006 17:52
Rapporterar härmed att jag varit rökfri i fyra månader och snusfri i en månad...

Slutade dessutom i princip att äta kolhydrater för tre veckor sedan (socker, spannmål, pasta och ris bl a) och jag verkar klara det också... Undrar var jag fick all ork ifrån då??? Kanske är sviterna av skillsmässan :-)
#159 - 24 oktober 2006 19:23
Jag tycker att ni alla är duktiga!
Själv röker jag inte men gjorde det några år när jag var 17-20. Jag är glad att jag slutade...fast det var ett litet helvete ibland.
#160 - 24 oktober 2006 19:48
Jag kan lugnt säga att mina arbetskamrater snart kommer att be mig börja röka igen.
Mitt humör har väl inte varit solstråle sista 2 veckorna.
Har haft ett enormt sug efter ett bloss. Kan påpeka att jag alltid haft ett enormt tålamod, vart det har tagit vägen har jag ingen aning om.
Verkar ha dragit på semester. :)

Men det är bara att kämpa på.
#161 - 24 oktober 2006 19:58
Kämpa på! När du känner ilskan bubbla, andas djupt och räkna till 10 baklänges:) Sedan tror jag dina arbetskamrater förstår och stöttar dig, eller är de rökare allihopa? Tänk på dina barn (vist har du barn?), röker inte du så finns det stor chans att inte dina barn börjar röka också!
#162 - 24 oktober 2006 22:01
Jaså minsann, en sluta röka tråd! Så trevligt!
Jag började "feströka" 1998, två år senare rökte jag dagligen. Sen dess har jag rökt ungefär ett paket om dagen, vissa perioder var jag uppe i två paket. Känner igen det som Tant Nancy skriver om den "älskade ciggen". Att vara utan den var inte aktuellt för min del. "Jag är rökare och det står jag för!" var nog mitt måtto skulle jag tro. Jag var den enda i min vänskapskrets som rökte, så man fick ständigt pikar. De gånger jag trots allt slutade röka så fick jag mycket stöd, men jag lyckades aldrig hålla upp i längden. Som mest klarade jag 1½ vecka, men en kväll när det var som jobbigast så klättrade jag ner från väggen och begav mig av för att köpa cigg. Det var givetvis jätteäckligt att röka den där ciggen, men efter några timmar var man fast igen...

Att ge råd och tips till någon som vill sluta röka är nog ganska omöjligt. Hur många av er rökare är inte medvetna av vilka konsekvenser rökandet kan få? Och hur många av er är inte medvetna om att ni borde sluta och att pengarna kan användas mycket bättre på annat håll? Det enda man behöver göra för att sluta röka är att bestämma sig, när man väl gjort det så lovar jag er att det int eär några problem att sluta röka.
Jag kan rekommendera er att läsa boken "Äntligen icke-rökare!", den är verkligen bra och ger mycket hjälp till att sluta hjälpa. Den hjälper en att inse att man ska sluta, utan att komma dragandes med massa skrämselpropaganda. Men för min del fungerade det inte att hämta motivation ur en bok.
Jag har nu varit rökfri i en månad hittils. Jag känner fortfarande "smärtan" i lungorna och kroppen suktar efter en cigg, men jag är inte det minsta intresserad av att köpa ett paket. Jag vill helt enkelt inte röka mer, och jag tänker aldrig mer göra det. Extremt härlig känsla kan jag säga, det slår nikotinruset med hästlängder!

Nåväl, det jag gjorde var att bestämma mig. Jag rökte upp paketet jag hade, sen slängde jag mina tändare och askkoppar. Jag sa ingenting till någon om att jag hade slutat röka! Kommentarer som "Men vad duktig du är Johan!" "Så bra att du äntligen har slutat röka!" "Hur går det för dig Johan?" är jag hellre utan. Att jag slutat röka är min ensak, det är inget jag vill diskutera med alla jag känner. I dag känner jag mig stolt över att jag inte röker. Varje gång jag gör något där jag normalt skulle ha rökt så känner jag bara hur härligt det är att inte röka. Vanorna sitter fortfarande kvar. När jag kommer hem från jobbet, eller från att ha handlat mat så sätter jag mig på en stol i köket framför köksfläkten. Men nu dricker jag ett glas vatten eller läser en tidning istället. Det är faktiskt riktigt härligt att kunna sitta där och varva ner, och INTE RÖKA :) I början när det kändes svårt så ringde jag min telefonbank för att kolla mitt bankkonto. Sedan gjorde jag en snabb överlagsräkning: Saldo - ((antal rökfria dagar) x 41 kr). Sen kommer man genast på bättre tankar igen :)
#163 - 25 oktober 2006 13:31
Heja på Yoda!
Jag tror att om man klarat en månad (eller fyra) då ska det bara dumhet till för att man ska börja igen! En annan sak som är viktig första tiden, det är att undvika alkolhol... ialla fall är det så för mig. Jag har druckit alkolhol två gånger under dom här fyra månaderna... jag har också fuskat med rökningen två gånger... gissa vilka? Alkohol och dumhet går ju hand i hand ... så...

Det enda jag ångrar är att jag inte slutade i ett annat skede i livet. Jag slutade ju precis i samband med min skillsmässa... så ja har inte riktigt koll på det där med ekonomin! Den går ju jämt upp nu... så man får väl bara gissa hur den skulle sett ut om jag rökt..
#164 - 26 oktober 2006 06:54
Tant Nancy skrev:
Heja på Yoda!

Jag tror att om man klarat en månad (eller fyra) då ska det bara dumhet till för att man ska börja igen! En annan sak som är viktig första tiden, det är att undvika alkolhol... ialla fall är det så för mig. Jag har druckit alkolhol två gånger under dom här fyra månaderna... jag har också fuskat med rökningen två gånger... gissa vilka? Alkohol och dumhet går ju hand i hand ... så...

Det enda jag ångrar är att jag inte slutade i ett annat skede i livet. Jag slutade ju precis i samband med min skillsmässa... så ja har inte riktigt koll på det där med ekonomin! Den går ju jämt upp nu... så man får väl bara gissa hur den skulle sett ut om jag rökt..

Halloj!

Jag hade förvirrat mig in på gamla inlägg när jag postade såg jag, du skrev något om den "älskade ciggen" som du inte kunde vara utan. Det var därför jag kommenterade den, om du undrar.. hehe..

Det lättaste sättet att trilla dit är väl ett "bara ta en" eller så. Nikotin är ju en ganska kraftig drog, så det är lätt att trilla dit igen. Men är man bara bestämd så tror jag inte det är några problem. Har några släktingar som röker, har hängt med dem ut på "rökpause". Tycker det är en härlig känsla att sitta där i röken och känna att jag INTE vill ha en cigg :). Min alkoholkonsumtion är nästan obefintlig. Tar någon öl och lite whisky ibland bara. Sen jag slutat röka har det nog gått upp något, har druckit whisky två gånger den senaste månaden, normalt är det väl en gång varannan månad ;). Men jag har inte känt något sug efter cigg när jag druckit, så jag tror nog att jag är i hamn med sluta rökandet :)
#165 - 26 oktober 2006 13:01
solbacka skrev:
Kämpa på! När du känner ilskan bubbla, andas djupt och räkna till 10 baklänges:) Sedan tror jag dina arbetskamrater förstår och stöttar dig, eller är de rökare allihopa? Tänk på dina barn (vist har du barn?), röker inte du så finns det stor chans att inte dina barn börjar röka också!

Har en tös barn nr 2 är på väg.
Har faktiskt börjat ha roligt på jobb.
Ibland kan man dravla helt osammanhängande och dom andra bara stirrar på en som om man vore dum i huvudet.
För att avsluta med ah ni fattar ingenting.
Börjat göra extremsuget till en rolig grej.
Tålamodet försöker jag bekämpa men det är inte lätt.
#166 - 26 oktober 2006 13:25
Hej hej jag är inne på min 3:e dag o jag lägger undan pengar så jag kan uppdatera min 375 malawi burk!
#167 - 26 oktober 2006 13:43
Tjenare och lycka till.
#168 - 26 oktober 2006 14:21
Röker inte, o kommer aldrig börja men här är några mindre lockande fakta:

* Varje år huggs sextio miljarder träd ner i regnskogen för en årsförbrukning cigaretter. (träden görs till ved, som används för att torka tobaken)

* I Södra europa tillverkas cigaretter.tobaken i dessa är dock "dålig", därför transporteras cigaretter från Sydamerika(!) hit till Sverige, för att vi ska kunna röka den

* Otaliga djurarter är utrotningshotade p.g.a skogsskövlingen som görs för att få ved för tillverkningen av cig.

Litegrann sådär... [:o]
#169 - 28 januari 2007 17:39
Hej alla duktiga slutarökare!!!! Vid nyår firade jag halvår som rökfri och känner mig verkligen RÖKFRI!!!
#170 - 28 januari 2007 18:36
Vad kan man inte spara till????

Tant Nancy skrev:
Hej alla duktiga slutarökare!!!! Vid nyår firade jag halvår som rökfri och känner mig verkligen RÖKFRI!!!

;) Slutade röka efter att ha varit på dans och en kvinna med astma bad mig blåsa ut röken åt vänster. Fimpade cigaretten och sa: detta är min sista cigarett i livet. Och så blev det! Sparade pengarna och 10 år efter köpte jag min havskryssare som gav mig fantastiska upplevelser på haven. Det beslutet jag då tog har jag verkligen aldrig ångrat. OBS! sparar pengar och hälsa fortfarande.....så nu kanske det blir ett häftigt akvarium....;) ;) ;)
#171 - 28 januari 2007 18:38
Malinitzi skrev:
;) Slutade röka efter att ha varit på dans och en kvinna med astma bad mig blåsa ut röken åt vänster. Fimpade cigaretten och sa: detta är min sista cigarett i livet. Och så blev det! Sparade pengarna och 10 år efter köpte jag min havskryssare som gav mig fantastiska upplevelser på haven. Det beslutet jag då tog har jag verkligen aldrig ångrat. OBS! sparar pengar och hälsa fortfarande.....så nu kanske det blir ett häftigt akvarium....;) ;) ;)

Hur gick det med kvinnan då, är hon din fru eller??? :p
#172 - 28 januari 2007 18:40
Knappast!

Tant Nancy skrev:

:D Har aldrig haft någon fru men har en man!:D :D
#173 - 28 januari 2007 22:24
Jag fick lunginflammation för 3 veckor sedan, och för första gången under mina 23 år som inbiten rökare kände jag att jag mådde dåligt av att röka och slängde cigaretterna. Dessa tre veckor har varit tämligen jobbiga trots substitut, har känt mig vansinnigt röksugen och irriterad. Så idag, hemma hos en av de få kvarvarande rökarna i bekantskapskretsen föll jag till föga och tände en lånad cigg. DEN SMAKADE FÖR DJÄVLIGT och jag fick en akut hostattack.
Det är bara att inse. Rökarepoken är för min del slut för alltid. Suck (för det var ju faktiskt väldigt gott och trevligt många gånger).

Mvh Cecilia
#174 - 29 januari 2007 07:50
Tant Nancy skrev:

Ooops [:o] Missuppfattade nog den där situationen på dansen..... :p
#175 - 29 januari 2007 07:51
Aldrig gott!

cecilia skrev:
Jag fick lunginflammation för 3 veckor sedan, och för första gången under mina 23 år som inbiten rökare kände jag att jag mådde dåligt av att röka och slängde cigaretterna. Dessa tre veckor har varit tämligen jobbiga trots substitut, har känt mig vansinnigt röksugen och irriterad. Så idag, hemma hos en av de få kvarvarande rökarna i bekantskapskretsen föll jag till föga och tände en lånad cigg. DEN SMAKADE FÖR DJÄVLIGT och jag fick en akut hostattack.

Det är bara att inse. Rökarepoken är för min del slut för alltid. Suck (för det var ju faktiskt väldigt gott och trevligt många gånger).

Mvh Cecilia

:( För mej var det aldrig riktigt gott att röka. Kanske det var därför jag hade relativt lätt att sluta. Efter 28 års rökning! Istället började jag springa (någon kompensation måste man ha) och gjorde så ett par år. Men jag tror att alla som slutat röka kan hålla med mej = DET BÄSTE DU GJORT I LIVET!!!! ;) ;)
#176 - 29 januari 2007 09:05
Malinitzi skrev:
:( För mej var det aldrig riktigt gott att röka. Kanske det var därför jag hade relativt lätt att sluta. Efter 28 års rökning! Istället började jag springa (någon kompensation måste man ha) och gjorde så ett par år. Men jag tror att alla som slutat röka kan hålla med mej = DET BÄSTE DU GJORT I LIVET!!!! ;) ;)

Det är svårast för mig... hur lång tid det än har gått så är den där jäkla ciggen god... [:(!] Nu är det dax igen, nytt jobb på gång... Har en bok, den lätta vägen att sluta röka... lät bra tycker jag... ska iaf läsa ut den... :p man ska aldrig stänga dörrar tror jag, inte för något... och varje dag man inte har rökt är en seger även om man börjar igen... ;)

Här på Zoopet pratades det om att cigarettrök inte var bra för fiskarna... vi röker aldrig inne men då kom jag att tänka på fingrarna... kan ju aldrig vara bra att stoppa ner "nikotinfingrarna" i karet heller... så nu tvättas labbarna innan jag rafsar bland firrarna... :)
#177 - 29 januari 2007 09:15
Katharina skrev:
varje dag man inte har rökt är en seger även om man börjar igen... ;)
Det vete sjutton. Har hört att det skall vara svårare att sluta helt om man har många återfall

[quote=Katharina]Här på Zoopet pratades det om att cigarettrök inte var bra för fiskarna... vi röker aldrig inne men då kom jag att tänka på fingrarna... kan ju aldrig vara bra att stoppa ner "nikotinfingrarna" i karet heller... så nu tvättas labbarna innan jag rafsar bland firrarna... :)[/quote]

Tvättar också händerna innan man skall ner i butken och rota just för den tanken:)

Hmmm man kanske skulle sluta röka egentligen....men så var de det där med motivationen och karaktär:p
#178 - 29 januari 2007 09:19
Glenn skrev:
Det vete sjutton. Har hört att det skall vara svårare att sluta helt om man har många återfall

Ja, helt klart men många som inte lyckade ger upp och säger att de redan har försökt och inte kan... omgivningen är värst som "dissar" den som försökte och misslyckades... :mad: Istället för att uppmuntra... "du klarade dig ju så länge, var så duktig, kör på igen"...

Det har kommit en ny sluta röka piller som heter (Champix?)... vore kanske något... ska hindra "belöningssystemet" i hjärnan... ;)
#179 - 29 januari 2007 09:36
Ja, stor missuppfattning....

Tant Nancy skrev:
Ooops [:o] Missuppfattade nog den där situationen på dansen..... :p

;) men just på den dansen träffade jag min man - och han RÖKTE INTE!;)
#180 - 29 januari 2007 09:41
MEN - Glenn.......

Glenn skrev:

Tvättar också händerna innan man skall ner i butken och rota just för den tanken:)

Hmmm man kanske skulle sluta röka egentligen....men så var de det där med motivationen och karaktär:p

;) jag som satt dej på en pedistal - röker du? Nu hasade du ner en liten, liten bit!:confused: :confused:
#181 - 29 januari 2007 09:43
Katharina skrev:
Det är svårast för mig... hur lång tid det än har gått så är den där jäkla ciggen god... [:(!] Nu är det dax igen, nytt jobb på gång... Har en bok, den lätta vägen att sluta röka... lät bra tycker jag... ska iaf läsa ut den... :p man ska aldrig stänga dörrar tror jag, inte för något... och varje dag man inte har rökt är en seger även om man börjar igen... ;)

Här på Zoopet pratades det om att cigarettrök inte var bra för fiskarna... vi röker aldrig inne men då kom jag att tänka på fingrarna... kan ju aldrig vara bra att stoppa ner "nikotinfingrarna" i karet heller... så nu tvättas labbarna innan jag rafsar bland firrarna... :)

:) Tror att det där med MOTIVATIONEN spelar en stor roll. Utan den blir det svårt.[:o]
#182 - 29 januari 2007 10:44
Envisheten...

Malinitzi skrev:
:) Tror att det där med MOTIVATIONEN spelar en stor roll. Utan den blir det svårt.[:o]

...tror jag är viktigast... det är lätt att sluta... det svåra är att hålla det när man blir arg, ledsen, dricker alkohol osv... ;) men det är klart att man måste vara riktigt motiverad till att börja med men det är nog alla som försöker... som tjej är det ju svårt med hormonsvängningar också... vi är ju oftast mer känslosamma... :p
#183 - 29 januari 2007 13:26
Måste erkänna....

Katharina skrev:
...tror jag är viktigast... det är lätt att sluta... det svåra är att hålla det när man blir arg, ledsen, dricker alkohol osv... ;) men det är klart att man måste vara riktigt motiverad till att börja med men det är nog alla som försöker... som tjej är det ju svårt med hormonsvängningar också... vi är ju oftast mer känslosamma... :p

:( att de gånger jag blivit riktigt förbannad hade jag nog tänt en cigg om det bara funnits en. Men att klä på sig och promenera iväg någon kilometer bara för att få ett bloss JUST DÅ hade aldrig funkat. Sist jag blev riktigt förbannad (hade låst mej ute) tog jag en långpromenad med jycken, sen var den dörren glömd. Men visst är det lätt att ta ett bloss för att trösta sig. Men hittills har jag inte rört en cigg.;)
#184 - 29 januari 2007 14:04
Jag har ju haft det enklare eftersom jag har en nikotinkänslig sjukdom, vilket innebär att om jag skulle återuppta rökandet så skulle jag kanske bli lika sjuk som jag var i våras... och det vill jag INTE!
#185 - 29 januari 2007 14:46
Otroligt duktiga är ni som har slutat röka/snusa och håller på att sluta!

Jag är inne på min 29 onde dag utan cigg. Jag trodde helt ärligt inte att jag skulle kunna sluta så många gånger jag har försökt förut. Men den här gången går det! Men dom där ciggen har ersatts med godis och massa gott otroligt nog har jag inte gått upp nåt[^]

Men varend gång jag håller på att falla tillbacks så tänker jag på hur mycket det inte är värt det. Jag har fått en förj*vlig rökhosta, dålig kondition, dålig blodcirkulation och jag är bara 17 (snart 18:p ) och hadde bara rökt i 4 år. Jag vill inte ens tänka hur det skulle blivit om jag fortsatt:confused:
#186 - 29 januari 2007 14:49
Jag håller på dig....

... snart är det min tur... jag kan gärna lägga på mig några kilo så man har lite att ta av, men det är väl ingen risk...;)

Tant Nancy.. något positivt med eländet alltså... det brukar vara så, man får se det positiva... :p
#187 - 29 januari 2007 14:59
Malinitzi skrev:
;) jag som satt dej på en pedistal - röker du? Nu hasade du ner en liten, liten bit!:confused: :confused:

Jo jag röker men hur kommer det sig att du hade satt mig på en pidestal?[:o]
#188 - 29 januari 2007 15:04
Ops...

... halkar man ner om man röker????????????????? :mad:
#189 - 29 januari 2007 15:43
Trots din ungdom...

Glenn skrev:
Jo jag röker men hur kommer det sig att du hade satt mig på en pidestal?[:o]

[:o] verkar du vettig, verbal och ödmjuk i din framtoning. Har märkt att du inte gillar skolan i alla lägen (vad du nu går?) men vem gjorde det alltid? Dessutom verkar du ha bra koll på dina akvarier med djur. Räcker det? Slicka i dig!:)
#190 - 29 januari 2007 15:56
Liinda, fortsätt kämpa!

Liinda skrev:
Otroligt duktiga är ni som har slutat röka/snusa och håller på att sluta!

Jag är inne på min 29 onde dag utan cigg. Jag trodde helt ärligt inte att jag skulle kunna sluta så många gånger jag har försökt förut. Men den här gången går det! Men dom där ciggen har ersatts med godis och massa gott otroligt nog har jag inte gått upp nåt[^]

Men varend gång jag håller på att falla tillbacks så tänker jag på hur mycket det inte är värt det. Jag har fått en förj*vlig rökhosta, dålig kondition, dålig blodcirkulation och jag är bara 17 (snart 18:p ) och hadde bara rökt i 4 år. Jag vill inte ens tänka hur det skulle blivit om jag fortsatt:confused:

:) Du har ett långt liv framför dej som du ska MÅ BRA. Du har allt att vinna (inte bara pengar) och kommer för alltid att inse ALLA fördelarna med att vara nikotinfri. Minns att jag först tyckte att befrielsen från att leta cigaretter och tändare var skönt samt alla askkoppar som skulle tömmas ideligen. Samma vecka jag slutade sprang jag en (1) km på en grusväg - och trodde jag skulle dö!!!! Det var otroligt kämpigt att andas, 3 veckor efter sprang jag 3 km (3) och visste att jag skulle klara milen innan året var slut. Att sätta upp ett mål kan hjälpa en del. För mej var det en nödvändighet. Men med envishet kan man komma långt....[:o]
#191 - 29 januari 2007 16:14
Malinitzi skrev:
[:o] verkar du vettig, verbal och ödmjuk i din framtoning. Har märkt att du inte gillar skolan i alla lägen (vad du nu går?) men vem gjorde det alltid? Dessutom verkar du ha bra koll på dina akvarier med djur. Räcker det? Slicka i dig!:)

Oh man tackar och tack detsamma måste jag säga:)
Nopes skolan är ingen direkt favorit och just nu så känns det bara värre och värre med allt vilket också går att läsa om i mitt senaste dagboksinlägg:(

Just nu så suger jag iaf i mig allt positivt som en svamp:D
#192 - 29 januari 2007 16:43
Nej, Katharina!

Katharina skrev:
... halkar man ner om man röker????????????????? :mad:

[:o] Inte i vanliga fall, men just vår sajtkamrat Glenn hade jag fått en annan bild av. Men även solen har fläckar.....:) :) :)
#193 - 29 januari 2007 18:07
Malinitzi skrev:
[:o] Inte i vanliga fall, men just vår sajtkamrat Glenn hade jag fått en annan bild av. Men även solen har fläckar.....:) :) :)

Hmm nu känner man nästan lite press på sig att sluta:p
#194 - 29 januari 2007 18:13
Det var förhoppningen!

Glenn skrev:
Hmm nu känner man nästan lite press på sig att sluta:p

:D Så nu är vi några som med stort intresse ser fram emot ett resultat - och - vad du ska göra med pengarna istället???:D :D :D
#195 - 29 januari 2007 19:16
Malinitzi skrev:
:D Så nu är vi några som med stort intresse ser fram emot ett resultat - och - vad du ska göra med pengarna istället???:D :D :D

har faktist haft lite fudneringar på att sluta under sportlovet så ska försöka motivera mig tills dess:)
#196 - 27 mars 2007 08:05
Så närmar man sig så nio månader utan cig då (sista mars)!!! Hur känns det då? Jo, jag är aldrig röksugen längre... Tycker att det luktar knalläckligt av rökarna och hatar min balkongrökande granne (hade lovat att inte bli sån) Däremot händer det fortfarande att jag tar en cig eller två i samband med lite partande... men den händer inte ens en gång i månaden, och det är inga problem att inte röka dan efter, jag är aldrig röksugen utan alkohol i kroppen om man säger så!!!
Mina 3 km långa morgonpromenader till jobbet är också speciella! Jag har aldrig klarat av att gå i så raskt tempo som jag gör nu, inte utan att börja hosta i alla fall! Det är också härligt med kall morgonluft i lungorna nu... förr utlöste det alltid en hostatack!
Jag kämpar fortfarande med mina "slutarökakilon", men dom är snart ett minne blott dom också!!!

Grattis till mig!!!
#197 - 27 mars 2007 08:14
Ett stort GRATTIS till alla som har motivation och beslutsamhet att sluta röka.
Själv så har jag inte kommit så långt ännu. Har rökt sedan jag var 12 år och nu är jag 39, alltså 27 år av mitt liv. Det är förskräckligt när man tänker på hur man sakta men säkert förstör sin kropp och ekonomi.
MVH/kkk
#198 - 27 mars 2007 08:21
kkk skrev:
Ett stort GRATTIS till alla som har motivation och beslutsamhet att sluta röka.

Själv så har jag inte kommit så långt ännu. Har rökt sedan jag var 12 år och nu är jag 39, alltså 27 år av mitt liv. Det är förskräckligt när man tänker på hur man sakta men säkert förstör sin kropp och ekonomi.

MVH/kkk

Jo, så är det... Jag började också vid tolv och slutade vid 42, då jag konsumerade minst ett paket om dagen... så det är inte omöjligt!!!
#199 - 27 mars 2007 12:46
Jag började röka när jag var 15, och slutade nu i januari när jag hade fyllt 59, så det blir aldrig för sent.
#200 - 27 mars 2007 13:16
Guy Palm skrev:
Jag började röka när jag var 15, och slutade nu i januari när jag hade fyllt 59, så det blir aldrig för sent.

Duktig pojke!!! :p
#201 - 27 mars 2007 15:45
Det är verkligen strongt att sluta efter så många år, och jag tycker Nancy dessutom gjorde det bra med flera rökare i sin omgivning på vårt årsmöte. Det är ofta inte lätt att se andra röka när man nyss slutat själv.
Hon var lite *evil* dock och tänkte inte släppa in oss i byggnaden igen ;)
#202 - 27 mars 2007 15:57
qenzo skrev:
Det är verkligen strongt att sluta efter så många år, och jag tycker Nancy dessutom gjorde det bra med flera rökare i sin omgivning på vårt årsmöte. Det är ofta inte lätt att se andra röka när man nyss slutat själv.

Hon var lite *evil* dock och tänkte inte släppa in oss i byggnaden igen ;)

Hehe [:-67] du fick ju inte smaka min ölkorv heller... så de så!!!! Jag var faktiskt nykter på årsmötet (en ordförandes plikt :-)... å då har jag inga problem att hålla mig från ciggen!!!:p
#203 - 10 april 2007 09:13
1År orökt i dag :D .. käkade Zyban för att sluta och det fungerade väldigt bra. http://en.wikipedia.org/wiki/Bupropion

Några små nackdelar med att sluta dock ... Trappan blir inte lika frenetiskt sopad när det snöar, och likaså gångarna och p platsen. men det är en bisak
#204 - 10 april 2007 09:30
Härligt kim, GRATTIS!!!... jag närmar mig också... En annan sak som man missar är kvällspromenaderna till kiosken när ciggen var slut... och balkongen blir ostädad. Känns som man klarar sig utan... fördelarna är ju flera...
#205 - 10 april 2007 12:55
Det lättaste sättet att sluta röka är att aldrig börja:p

Från en som festdricker ibland ;)
#206 - 1 maj 2007 19:18
De senaste veckorna har jag försökt att hålla mej från cigg. Försöker att nöja mej med snus istället, det känns ngt nyttigare.
Ikväll är jag sååå j-a röksugen :( (laddar in dubbla prillor) Har syndat en hel del men köper inga paket..
Det är klart jobbigast på kvällarna! Då brukar jag sitta på balkongen och prata i telefon och röka. Det är lixom inte lika kul med snus.. Undrar om man kan fejka med en penna eller nåt. [:o]
#207 - 1 maj 2007 19:55
Jag tror inte att man kan hålla på och "fuska" för då kommer man alltid att ha abstinensbesvär... trist men sant. Bättre att att ta smällen bara...

På riksstämman blev det en hel del rökt för mig, började feströka på fredan, bakisröka på lördan och på den vägen var det. På söndag eftermiddag rökte jag sista ciggen... och sedan har det gått bra... har inte varit ett dugg röksugen tack och lov, jag var lite orolig där!!!
#208 - 1 maj 2007 19:56
Glömde säga att du är jätteduktig Gladys!!!
#209 - 1 maj 2007 21:49
Känner att jag kommer in som ett svart får här... men. Hoppas att någon kan få sig en tankeställare.

Till alla rökare:

Min mor dog i lugncancer för ett år sedan. Rökt för länge. Fick cancer i 7 organ tillslut.
Hon dog snabbt när kroppen inte orkade med längre.
Sorgen har varit tung över hela familjen. Vi har haft det rejält svårt att hantera detta. Hon var "ung".
Hon valde att röka, hon var medveten om vad det kunde leda till. Men ändå fortsatte hon.
Nu kommer vi som familj sörja henne i resten av våra liv, allt för att hon var bereonde av detta sattyg.

Hoppas att ni som röker förstår att ni drabbar era nära och kära mer än vad ni drabbar er själva. Det är inte bara er som rökare detta handlar om... Ni påverkar så många fler.

Vill inte att detta ska vara en pekpinne, vill inte skapa en debatt, för det orkar jag inte. Vill bara ge er min sida av det hela. Som en passiv rökare som förlorade sin mor...
#210 - 2 maj 2007 06:07
Känner med dej, Stew!

Stew skrev:
Känner att jag kommer in som ett svart får här... men. Hoppas att någon kan få sig en tankeställare.

Till alla rökare:

Min mor dog i lugncancer för ett år sedan. Rökt för länge. Fick cancer i 7 organ tillslut.

Hon dog snabbt när kroppen inte orkade med längre.

Sorgen har varit tung över hela familjen. Vi har haft det rejält svårt att hantera detta. Hon var "ung".

Hon valde att röka, hon var medveten om vad det kunde leda till. Men ändå fortsatte hon.

Nu kommer vi som familj sörja henne i resten av våra liv, allt för att hon var bereonde av detta sattyg.

Hoppas att ni som röker förstår att ni drabbar era nära och kära mer än vad ni drabbar er själva. Det är inte bara er som rökare detta handlar om... Ni påverkar så många fler.

Vill inte att detta ska vara en pekpinne, vill inte skapa en debatt, för det orkar jag inte. Vill bara ge er min sida av det hela. Som en passiv rökare som förlorade sin mor...

Har själv förlorat två nära vänner i lungcancer p g a rökningen. Vill inte heller komma med pekpinnar (vet hur svårt det var att sluta med eländet) men vill ju så gärna hindra ens nära och kära att inte skada sina lungor. All info och upplysningar om skadeverkningarna är ju bra, man får bara hoppas att det verkligen motiverar till att fimpa för gott - men ett gissel är det för många...[:-55]

Annons