slut pa tur med aggen...

#1 - 21 februari 2006 22:29
mina duktiga fjarilar som har jobbat sa hart for att halla alla borta fran aggen har nu fatt ett annat problem... har sett att nagra agg har borjat mogla =(
nu far jag forsoka forbereda allt battre till nasta gang de leker... trodde ju inte alls att de skulle leka... ska forsoka satta upp ett litet kar som jag eventuelt kan flytta over agg till el skulle man flytta over bade agg o foraldrar om man gor det?
#2 - 21 februari 2006 22:53
Eftersom Fjärilscikliderna är yngelvårdande tycker jag att du skall låta föräldrar och ägg vara tillsammans.

Att några ägg möglar är inte hela världen, de kan lägga upp till 200 ägg, och du blir nog mest bara glad om det "bara" blir 50 eller 100st.
#3 - 21 februari 2006 22:58
denna gang la de ca 60 st... tycker du att man ska ha kvar dem i orginal karet el flytta dem??? jo de ar jatte bra foraldrar!!
#4 - 21 februari 2006 23:00
Ha dem kvar, det kan vara tillfälligheter att de blev mögel den här gången.
#5 - 21 februari 2006 23:16
oki... tack for svar=)
Lucas_no1
#6 - 21 februari 2006 23:53
Då kommer jag med ett annat svar. :-)

Låt den här kullen vara och se hur dom beter sig.
Har du andra fiskar i karet så kommer du troligtvis inte ha många yngel kvar från denna lek innom en vecka!
Men det gör inte något tycker jag.
Låt det vara en liten övning för dom till nästa kull.
Flytta paret innan lek till ett väl fungerande akvarium med fin sand på botten och lite runda stenar utplacerade lite här och där med en temp på 27grader.
Själv körde jag ett 35 liters akvarium till bolivianerna som är något större än vanliga fjärilar och det gick fint.
Fyll en 10 liters hink med vatten varje dag och byt ca 5 liter vatten varje dag i akvariumet så kommer dom leka snart igen.
Ha gärna vattenberedningsmedel i hinken med vatten som du fyller upp varje kväll då du tagit fem liter ur den.
På så sätt har du alltid rent bra vatten till dom vilket är viktigt då fjärilar är mycket känsliga för klor.
Mata gärna med god och nyttig mat så kommer också kullen bli betydligt större än med tråkiga flingor eller annat skit.
Sen så måste du ha lärt dig om du nu inte kan det vill säga.
Kläcka levande artemia.
Ynglen är jäkligt små och har nästan svårt att ta artemia dom första dagarna så då har jag matat med sera micron.

Lycka till :-)
Lucas_no1
#7 - 21 februari 2006 23:55
Jag läste din profil och såg vad du har mer i karet!

260l 2 gold gourami
4 zebra danios
8 rasborras
2 kuhli loachers
1 gibbiceps
1 zebra loach
2 fjarils ciklider

Tror inte du kommer ha ett enda yngel kvar med dessa fiskar i karet..
#8 - 22 februari 2006 19:27
Nej, så värst bra föräldrar när yngel börjat simma är de egentligen inte. De släpper gärna iväg lite yngel vind för våg. Paletter är mycket bättre, dessutom lyder paletternas yngel föräldrarna mycket bättre.

Som ett exempel har jag ett par som regelbundet börjat leka och få fram yngel i ett 105L akvarium. Där finns bara ytterligare ett par fjärilsciklider, 2 black molly och några små pandapansarmalar, ändå klarar ynglen sig inte mer än ett par dagar som frisimmande.
#9 - 24 februari 2006 11:23
eftersom det tar ett tag att fa i gang ett till kar sa maste jag nog fundera pa avdelning av mitt kar nar/om de borjar leka igen ..
tacksam for alla svar jag fatt =)

Annons