Slut på det roliga i ett trevåningshus...

#1 - 18 oktober 2004 18:17
Hej.

Kom hem från jobbet idag och fick vara med om något som var mindre kul. Mitt nya(bara haft det i 3 veckor) 540 liters akvarie på våning nummer tre hade sprukit i hela botten. hade just fått i mina nya fiskar som jag hade turen nog att kunan rädda. Hade bara en stor sten i mitten som väger ca 18 kilo...vilket han i affären sa att akvariet lätt skulle tåla.

Så klart vill jag fixa till det igen och nu är min fråga om man ska försöka göra det själv eller lämna in det till någon som kommer att ta en hel del för att göra det. Ska man kanska köra med plåt i botten??

Så himla drygt så det e sjukt och vattnet hade fan kommit igenom alla tre våningarna...illa, illa...
#2 - 18 oktober 2004 18:20
Du borde väl ha garanti på karet om du har köppt det i en affär?
Tråkigt att vattnet sabbat så mycket.
#3 - 18 oktober 2004 18:24
Hej! Tråkigt att höra. Är det ett helglas eller ett ram akvarie? hur har det spruckit (hörnet eller rätt över) ? har det standard mått 150x60x60 ? glas tjocklek? vad har du för bänk?
/Lasse
#4 - 18 oktober 2004 18:53
Så du har lagt en stor sten, vägandes 18kg, direkt på glasbottnen utan något emellan? Stod akvariet i övrigt helt i våg? Skivan det stod på, täckte den hela karet?

Se till att det är ett proffs som lagar det, och åtminstone någon med erfarenhet som kommer hem till dig och mäter in det till dig nästa gång.
#5 - 18 oktober 2004 19:14
Du ska ha en frigolitplatta lr liggunderlagsplatta mellan sanden och bottetglaset när du har så tunga stenar i. Annars så blir det för stor punktbelastning... särskilt om ett litet gruskorn kommer emellan stenen och botten.
#6 - 18 oktober 2004 20:41
Ursprungligen skickat av swetrot
Stod akvariet i övrigt helt i våg?

Det gör inget om karet inte står i våg.
#7 - 18 oktober 2004 21:06
Det är klart att akvariet måste stå i våg, vad menar du Danei? Troligen var det nog ändå inte detta som gjorde att akvariet sprack i bottenglaset, utan som det ser ut så verkar det vara den stora stenen i karet som påfrestat bottenglaset för mycket (om det inte spruckit efter silikonfogarna).

Det är väl värt att limma in en tunn frigolitskiva i botten för att skydda...

Väldigt tråkigt för dig friflaj och jag hoppas att det löser sig med försäkringar och allt. Fruktansvärt att komma hem och se att karet spruckit...det är nog något av akvaristernas värsta mardröm.
#8 - 18 oktober 2004 21:18
varför ska ni limma frigolit ha mycket grus på och sen stenen
#9 - 18 oktober 2004 21:21
Ursprungligen skickat av Qwerty
varför ska ni limma frigolit ha mycket grus på och sen stenen

Risk för fiskar som gräver och underminerar stenen..
#10 - 18 oktober 2004 21:21
Om man har grävande fiskar, Qwerty, så kan de underminera stenen och så rasar den. Och sen blir det blött........ Stora stenar skall alltid helst ligga på fast botten. Då lämpligen frigolit eller liknande.
#11 - 18 oktober 2004 21:22
Owerty
Har du aldrig hört om fiskar som gräver under stenar och på så sätt spräcker glaset ?

Guy
#12 - 18 oktober 2004 21:24
För om du har ett stenrös och fisken gräver ur och hela skiten välter så är man inte välsignad om glaset spricker...;)
#13 - 18 oktober 2004 21:27
Oj, här gick det fort!
#14 - 18 oktober 2004 21:29
Nu vet jag inte hur friflaj haft det i sitt akvarium, men en stor sten på 18kg är rejält tung. Det tryck som blir på liten yta om ett sandkorn kommit under kan spräcka bottenglaset...

Stenrös bör man försöka att silikona ihop så gott det går också om de går upp en bra bit i akvariet. Det är, som Mathias skriver, inte lätt för ett bottenglas att ta emot stenröse som faller..med största sannolikhet spräcks glaset.

För friflaj handlar det nu om att försöka reda ut vad som skett och OM akvariets bottenglas skall klara en sten i storleken på 18kg. Det kan bli knivigt med försäkringar om man själv försummat säkerheten genom att påfresta akvariet med tyngder som det inte klarar.
Drulleförsäkringen täcker mycket...men...inte allt.
#15 - 18 oktober 2004 21:33
Man behöver ju inte säga att man hade en sten på 18 kg i akvariet....
#16 - 18 oktober 2004 21:40
Men stenen skulle ja inte ha kvar!? ;)
#17 - 18 oktober 2004 21:45
Hehehe...det är troligen inte så bra att nämna det, nej.[:D]
#18 - 18 oktober 2004 23:11

Alltså en sten på 18 kilo skall inte vara något som ällst problem för glaset såvida inte hela tyngden kommit på en liten pungt tex på en annan lite sjösten eller nått.

Alltså om en sten väger vi säger som i fallet ovan 18 kilo så vägen den mycket mindre när den kommer i vattnet.

Väldigt lätt att prova ta en tung sten och lyft den ur akvariet med vatten i och känn vilkn skillnad det blir när stenen kommer upp i luften. helt annerlunda. efterssom vattnet och luften har så olika egenskaper.

Sen även om karet är tumt så skall det inte vara några problem med den vikten.

MEn jag kan tillägga att jag försöker undvika stenar som är för tunga dessutom har jag limmat frigolit i botten på alla mina kar.

Varför chansa otur kan ju alla ha.
#19 - 19 oktober 2004 06:36
Det är klart att akvariet måste stå i våg

Givet, men:

Det blir ingen extra påfrestning på glaset om akvariet inte står i våg. Däremot så kan det bli kraftiga påfrestningar om karets botten är skevt. Så länge det inte är skevt så kan det luta hur mycket som helst utan förhöjd risk.

Alltså om en sten väger vi säger som i fallet ovan 18 kilo så vägen den mycket mindre när den kommer i vattnet.

En kuggfråga då:
Hur mycket mer väger akvariet om du lägger i en sten på 18 kilo?
Hur mycket mer vikt kommer det att bli i en sån punkt där stenen trycker mot en sjåsten mot glaset?

Givetvis väger stenen mindre under vatten, men den totala vikten på akvariet ökar med vikten på stenen och det är fortfarande nästan 18 kilos ökat tryck i punkten stenen trycker på (stenens vikt minus vattnets vikt rakt ovanför punkten)
MVH
Magnus
#20 - 19 oktober 2004 06:36
Kolla in vilket saltkar som helst, där snackar vi myyycket sten på liten yta. I ett 540 brukar det ligga på 50-90kg..
#21 - 19 oktober 2004 09:21
Ursprungligen skickat av Tropfrog
[quote]Det är klart att akvariet måste stå i våg

Givet, men:

Det blir ingen extra påfrestning på glaset om akvariet inte står i våg. Däremot så kan det bli kraftiga påfrestningar om karets botten är skevt. Så länge det inte är skevt så kan det luta hur mycket som helst utan förhöjd risk.[/quote]

Det ända som händer om det ite står i våg är att det rinner öven på ena kanten innan den andra. Men som sagt skevt ska det inte vara.

[quote]Alltså om en sten väger vi säger som i fallet ovan 18 kilo så vägen den mycket mindre när den kommer i vattnet.

En kuggfråga då:
Hur mycket mer väger akvariet om du lägger i en sten på 18 kilo?
Hur mycket mer vikt kommer det att bli i en sån punkt där stenen trycker mot en sjåsten mot glaset?

Givetvis väger stenen mindre under vatten, men den totala vikten på akvariet ökar med vikten på stenen och det är fortfarande nästan 18 kilos ökat tryck i punkten stenen trycker på (stenens vikt minus vattnets vikt rakt ovanför punkten)
MVH
Magnus
[/quote]
Här har du helt fel. Trycket ökar med skillnaden på vattnets vikt och stenens vikt. Jag hittar inte densiteten på sten nu, men det bli klart under 18Kg. Problemet är inte vikten utan punktbelastningen. Som flera andra har sagt, frigolit under stenen skulle lösa probelmet.
#22 - 19 oktober 2004 13:11
Här har du helt fel. Trycket ökar med skillnaden på vattnets vikt och stenens vikt. Jag hittar inte densiteten på sten nu, men det bli klart under 18Kg. Problemet är inte vikten utan punktbelastningen. Som flera andra har sagt, frigolit under stenen skulle lösa probelmet.

Sant, jag får skylla på trötthet. Givetvis så tränger stenen undan en hel del vatten, och det väger ju.

Punktbelastningen och andra sidan av en 18 kilossten är alltid 18 kilo oavsett om den omges av vatten eller luft, eller?
MVH
Magnus
#23 - 19 oktober 2004 13:42
Punktbelastningen och andra sidan av en 18 kilossten är alltid 18 kilo oavsett om den omges av vatten eller luft, eller?

Nja, pröva resonera så här: Byt ut stenen mot tex en badboll med vikten 10 gram. Är punktbelastningen av denna 10 gram oavsett om den omges av luft eller vatten? Svar nej, eftersom den flyter. Det är på samma sätt med stenen. Den belastar karets botten med 18 kg men endast den del av dess vikt som överskrider det omgivande mediets (vattnets) vikt som den undantränger punktbelastar botten i en punkt.
#24 - 19 oktober 2004 14:49
Sprack akvariet rakt av på mitten där aluminium staget sitter under botten?

jag har sett många 375l kar som gått av precis där, och det anser jag vara en bra anledning att lägga liggunderlag eller frigolit under akvariet, ram eller inte.....

//Marcus
#25 - 19 oktober 2004 15:01
Nja, pröva resonera så här: Byt ut stenen mot tex en badboll med vikten 10 gram. Är punktbelastningen av denna 10 gram oavsett om den omges av luft eller vatten? Svar nej, eftersom den flyter. Det är på samma sätt med stenen.

Vart har du läst att stenen flyter[;)]

Den belastar karets botten med 18 kg men endast den del av dess vikt som överskrider det omgivande mediets (vattnets) vikt som den undantränger punktbelastar botten i en punkt.

Resterande vikt då? Var belastar den?
MVH
Magnus

#26 - 19 oktober 2004 15:06
Vart har du läst att stenen flyter[;)]

Ta en tillräckligt tung vätska (Kvicksilver eller smält bly kanske?) så flyter den.

Resterande vikt då? Var belastar den?

Den sprids av vattnet och belastar hela botten.
#27 - 19 oktober 2004 15:12
Jag vägrar tro att vattnet kan fördela ett enda gram av stenens vikt när hela stenen är solid och belastar karet i en punkt.

Kan helt enkelt inte se på vilket sätt vattnet kan avlasta punkten.

Du kanske har rätt, men du har inte lyckats förklara så att jag förstår. Någon annan?
MVH
Magnus
#28 - 19 oktober 2004 15:39
Om stenen väger 18 kg på "land", och har en volym på kanske 10 liter. Då trycker den ju undan 10 liter vatten. 10 liter vatten väger 10 kg. Alltså kommer stenen att belasta bottenglaset med 8 kg ! Hur enkelt som helst ! ;)

Mvh/Janne
#29 - 19 oktober 2004 16:02
Du kanske har rätt, men du har inte lyckats förklara så att jag förstår. Någon annan?

Du får väl prova själv genom att stoppa en personvåg i plast och sänka ned den i vatten, så du kan väga dina stenar. ;-)
#30 - 19 oktober 2004 16:13
Ursprungligen skickat av jannemannen
Om stenen väger 18 kg på "land", och har en volym på kanske 10 liter. Då trycker den ju undan 10 liter vatten. 10 liter vatten väger 10 kg. Alltså kommer stenen att belasta bottenglaset med 8 kg ! Hur enkelt som helst ! ;)

Mvh/Janne

Den uträkningen äör jag helt med på. Men när du belastar i en punkt så belastar stenens hela 10 (18 kilo) liter i en punkt, vilket de bortträngda 10 literna inte skulle gjort.

I vilket fall så är 18 kilo sten inga problem i akvarium om den inte punktbelastar eller om karet är skevt.
MVH
Magnus
#31 - 19 oktober 2004 19:29
Hej igen...

Som det verkar nu så e det ingen fara med huset då det var så mycket vatten och allt rann igenom på samma ställe på alla våningar. Vi fick upp en himla massa ab det och jag tror att det e lugnt. Luktar lite akvarie i det rummet det stod i men det kommer nog att gå bort. Kör fläktar nu och ska fixa fram en avfuktare oxå.

Akvariet sprack

------------------------------------------
l l
l l
l l
---------/----------------/-------------
l l
l l
l l
------------------------------------------

rakt över på längden.
Givetviss hade jag frigolit under...dock inte limmat.
Stenen låg så att den hade ca 7 olika punketr som alla hade kontakt med frigoliten. Jag hade dock även en bubbel ridå i mitten under stenen där frigoliten var utskuren för att det skulle passa in. Jag tror att det var det som var felet.
Måste man verkligen ha samma botten igen, kan man inte ha aliminum eller plast eller vad för något som helst. Kan man inte lägga en ny ruta oven på den gamla silikona fast det som bara den och sen vara glad ......
jag vill inte dela hela igen. Det är ett aliminium på 150* 60 *60.
#32 - 19 oktober 2004 19:56

Problemet med att tex aluminium eller plåt är väll att du har en viss elastisitet i det i gämförelse med glas som nästan är stumt tror det påverkar silikonkanterna dom akvarier som jag sett har plåtbottnar har bottnen varit ihop svetsad med resteande ram alltså hela akvariet helsvetsat och sen glas ilimmat efteråt i ett alukar så är det glaset som håller listerna och inte listerna som håller glaset.

Rörigt men hoppas du förstår vad jag menar.
#33 - 19 oktober 2004 21:14
Har hört dem som säger att man inte skall ha cellplast under ram akvarium,eftersom bottenglast är konstruerat att vila på ramen.men man skall givetvis skydda med cellplast i för punktbelastning.
Hoppas det går bra o kolla avvägningen från hörn till hörn (alla) noga...

(stoppar man i en sten på 18 kg i vatten väger den 18kg - volymen av det vatten som den tränger undan. alltså vikten-volymförhållande
avgör hur stor punktbelastningen blir,därför går det inte att jämföra med saltvattenssten som väger mycke mindre i förhållande till volym)
#34 - 19 oktober 2004 21:53
Ursprungligen skickat av golv

(stoppar man i en sten på 18 kg i vatten väger den 18kg - volymen av det vatten som den tränger undan. alltså vikten-volymförhållande
avgör hur stor punktbelastningen blir,därför går det inte att jämföra med saltvattenssten som väger mycke mindre i förhållande till volym)

Hej! Det där får du gärna utvekla lite mera?
#35 - 19 oktober 2004 23:51
Arkimedes princip
En kropp helt nedsänkt i en fluid (vatten)påverkas av en flytkraft
som är lika med tyngden av den fluid som den undantränger.

Så om man tar och sänker ner en sten på 18 kg i en fylld vattenbalja,blir alltså flytkraften = vikten på det vatten som rinner ur. tex om det skulle vara 5 liter så skulle den bara väga
ca 13 kg (1 liter vatten ungefär lika med 1 kg)

Men om man har tex saltvatten så har det en högre densitet (tyngre)
ex lägg en potatis i en skål med ljumet vatten (den sjunker) blanda i rejält med salt o rör om vad händer???????? den flyter
#36 - 20 oktober 2004 09:14
Friflaj:

Om du hade frigolit i (som du säger) och karet sprack på det viset så skulle jag definitivt gå tillbaka och säga till de som sålde det att de kan komma och hämta det spruckna karet imorgon och ersätta det med ett nytt. Ett nytt kars botten ska inte spricka på det viset.

Var inte feg utan säg ifrån. Du har konsumentlagen på din sida.

#37 - 20 oktober 2004 09:53

Men om du släpper en sten fron en meter rakt ner i golvet så blir det en rejäl duns. Släpp samma sten i en stor balja med vatten och den sjunker lugnt och försiktigt.

alltså släpper du en sten på några kilo rakt ner i ett tomt kar så kan man räkna med att botten spricker däremot om du släpper samma sten med ett vattenfyllt kar rätt ner så är jag övertygad om att botten på karet faktiskt håller såvida man inte tar<stora stenan men en sten på ca 1 kg.

Har<karet spruckit trots frigolit under stenen så har det inte stått i våg karet har altså bågnat eller så har det helt enkelt blivit ett konstruktionsfel så det har funnits spänningar i glaset redan från början.
#38 - 20 oktober 2004 10:50
Har ju redan kommit fram till om att det inte spelar någon roll
om det står i våg eller inte, det enda som händer om det inte gör det är att vattnet rinner över någon kant om det lutar tillräckligt mycket.
#39 - 20 oktober 2004 11:06
Om hela karet lutar lite kan jag förstå att det inte spelar någon större roll, men om det flxar diagonalt, eller om mitten är lite högre eller lägre så blir det ju annorlunda eller hur. Är det ett sådant kar som mitt 375 l så har det ju stödben på mitten, dessa torde vara nödvändigast av alla att ha rätt justerade?
#40 - 20 oktober 2004 11:28

Presis vad jag menar med bågnat inte att karet lutar.

Många gör fel när dom skall ställa in dom mellersta fötterna dom skall man skruva upp i botten sen skusterar man in karet med dom 4 yttre fötterna mäter med pass så det blir hundra rakt åt alla håll sen skruvar man ner dom mittersta fötterna lagom ner till golvet så blir det rätt. annars fins det risk för att karet bågnar på mitten med sprucket kar som följd

Annons