Slöjstjärtarna stjäl mat från Ancistrus-flickan!

#1 - 22 november 2006 23:40
Hej,

jag (eller egentligen min 18-åriga dotter) har haft akvarium sen i somras. Det är vårt första. Två hungriga tjocksmockar till slöjstjärtar har hitills varit innevånare i vårt 48-liters akvarium, de har tidigare bott i en skål hos dotterns kompis. De blev så glada över flytten att de genast satte yngel till världen! :p Tre stycken föddes i september och bor i en nätbur än så länge.
Till min fråga: Nu har vi skaffat "en liten hemhjälp" till dem i form av en Ancistrus tror jag det heter, en algätare. Problemet är att slöjisarna äter upp hennes algtablett, fastän jag inte släpper ner den förrän tre timmar efter akvariesläckning!!! Det tar bara sekunder så hör jag att slöjisarna letar i gruset frenestiskt i hörnet där jag släppt ned tabletten. :mad: Jag blir så arg. Ska den lilla dö nu bara för det eller kan hon överleva bara på de naturliga algerna i akvariet? :( Vi har två stora rötter med alger på, och ett litet hus, med alger på taket, men än så länge sitter hon bara skrämd och gömd bakom pumpen, medan tjocksmockarna blir fetare och fetare på hennes mat. Kan slöjstjärtar inte bo med algätare?
#2 - 23 november 2006 15:47
Mina slöjstjärtar är grymt glupska och käkar det mesta. Jag tycker att du ska lägga ner fler tabletter så slipper malen bli utan. Det gör ju inget om slöjisarna också äter den maten.
#3 - 23 november 2006 21:44
Äter dom ihjäl sig sen?

Jo, i och för sig, men slöjisar är ju som hästar har jag hört. Dom slutar inte äta förrän de spricker. Jag vill ju inte mata ihjäl slöjisarna. :(
#4 - 24 november 2006 07:52
Prova med att gömma algtabletterna på något ställe där bara malen kommer åt den.

Jag har ciklider. Jag måste mata dom samtidigt som jag släpper ner algtabletten(brukar dela den i några bitar) annars nallar dom den direkt.
#5 - 24 november 2006 14:35
Jag har ett runt "hus" som jag köpte redan i somras då jag planerade ett Ancistrusköp senare. Det ser ut som en sten och har två hål stora som enkronor. Där kommer inte slöjisarna in, så jag tänkte lägga mat där. Men lilla Ancistrus vågar inte lämna pumpen. Är det för att hon är så ny? Har haft henne sen i lördags. Eller är hon rädd för att hon är så mycket mindre än slöjisarna?
#6 - 26 november 2006 16:43
Strunta i algtabletterna?

Igår (exakt en vecka efter inköp) vågade Ancistrusflickan lämna sin trygga tillflykt pumpen, där hon klängt sedan introduceringen:D. Hon gick mycket metodiskt igenom hela akvariet, både sitt hus och de två rötterna samt bakglasrutan. Hon verkar gilla rötterna bäst för det är hennes nya tillhåll.

Kanske kan jag strunta i algtabletterna? Rötterna är täckta av ett ljusgrönt lager alger -det kanske räcker för henne? Huset har också alger, lite mörkare till färgen.

Rödluvan, hon heter så, är inte rädd för slöjisarna alls längre. Bara lite nödvändigt försiktig, då slöjishonan vid ett tillfälle råkade smaka på henne (!) av misstag, för slöjishonan gillar också alger och att suga på rötter, och såg sig inte för...[:o]
#7 - 6 december 2006 19:41
Jag har 2 slöjstjärtar i ett 54 liters med en ancistrus som tidigare levde ett plåsgsamtliv i ett guldfiskskål... Jag har aldrig matat den med algtabletter måste man det?
#8 - 7 december 2006 01:39
Berg skrev:
Jag har 2 slöjstjärtar i ett 54 liters med en ancistrus som tidigare levde ett plåsgsamtliv i ett guldfiskskål... Jag har aldrig matat den med algtabletter måste man det?

SJÄLVKLART ska malar ha MAT, sedan HUR du löser det är en annan sak, det viktigaste är ATT de får mat som de mår bra av.

Butiker borde lära sig att informera om att malar är en levande fisk som KRÄVER mat för att överleva och må bra.

www.goc.se Där kan man läsa mycket!

//Calle
#9 - 7 december 2006 20:06
SJÄLVKLART ska malar ha MAT, sedan HUR du löser det är en annan sak, det viktigaste är ATT de får mat som de mår bra av.

Butiker borde lära sig att informera om att malar är en levande fisk som KRÄVER mat för att överleva och må bra.

www.goc.se Där kan man läsa mycket!

//Calle

Givetvis får min mal mat , den äter ju av slöjstjärtarnas foder men min fråga lyder i klartext om en mal behäver speciellt foder?
#10 - 11 december 2006 17:14
Din mal klarar sig bra på "vanligt" foder.
B!
#11 - 11 december 2006 18:32
Jag har inte matat min mal med något sen jag stoppade i den (5 Dagar efter start) i karet. Har aldrig sett en alg faktiskt, och malen växer. ;D

Annons