Hej,
jag (eller egentligen min 18-åriga dotter) har haft akvarium sen i somras. Det är vårt första. Två hungriga tjocksmockar till slöjstjärtar har hitills varit innevånare i vårt 48-liters akvarium, de har tidigare bott i en skål hos dotterns kompis. De blev så glada över flytten att de genast satte yngel till världen! :p Tre stycken föddes i september och bor i en nätbur än så länge.
Till min fråga: Nu har vi skaffat "en liten hemhjälp" till dem i form av en Ancistrus tror jag det heter, en algätare. Problemet är att slöjisarna äter upp hennes algtablett, fastän jag inte släpper ner den förrän tre timmar efter akvariesläckning!!! Det tar bara sekunder så hör jag att slöjisarna letar i gruset frenestiskt i hörnet där jag släppt ned tabletten. :mad: Jag blir så arg. Ska den lilla dö nu bara för det eller kan hon överleva bara på de naturliga algerna i akvariet? :( Vi har två stora rötter med alger på, och ett litet hus, med alger på taket, men än så länge sitter hon bara skrämd och gömd bakom pumpen, medan tjocksmockarna blir fetare och fetare på hennes mat. Kan slöjstjärtar inte bo med algätare?