Slöjstjärtar i ca 200L- hur börjar jag?

#1 - 21 oktober 2008 09:58
Hej! Har inga tidigare erfarenheter av akvarium så jag hoppas ni kan hjälpa mig!

Vi har tänkt skaffa ca 3-4 slöjstjärtar och har tänkt ha ett akvarium på ca 200liter.
Jag har läst om guldfiskar/slöjstjärtar här
http://cowmob.nu/~nickan/allmant.html
och här
http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm

Jag har förstått att jag ska ha ett filter(pump) på ca 600-800L/h, ett internt med skumpatron, vad föreslår ni för märke (beställa på nätet? Var?)
Är det något mer filter som behövs?
Om jag köper en begagnad pump vad ska jag tänka på då?

Vad för pellets ska jag köpa? (är pellets samma sak som flingor?)

Hur lång livslängd är det på uv-rören? Hur ofta ska de bytas? (har tänkt köpa begagnat akvarium och då följer ofta rören med)

Lite frågor att börja med...

Har jag missat några frågor får ni gärna svara på dem också ;)
#2 - 22 oktober 2008 05:27
www.pwss.se har en massa akvariegrejer på nätet. Finns en del andra butiker också som man kan beställa ifrån.

Angående filtermärken. Det är lite som med bilar. Finns massor och folk fäster sig vi ett visst märke. En akvariehandlare (förmodligen störst i Sverige) har rankat filter vid ett svagt ögonblick.
1: Rena
2: Fluval
3: Eheim

Utan att nu ha särskilt bra koll på olika filterkapaciteter, skulle jag tro att ett fluval 4+ hade passat i ett 200L med slöjstjärtar.

Om man köper begangnat akvarium, följer i regel filtret med. Jag brukar inte testa filtret innan. Om det skulle vara något fel på filtret, så går det att köpa reservdelar till det och dom är i regel inte särskilt dyra. Allra vanligast är väl att impellern racklar. (impeller=propeller i filtret)

Pellets är som pyttesmå, stenhårda köttbullar som man matar fiskarna med. Det finns garanterat särskilda guldfiskpellets i akvariehandeln. Vissa specialpellets kan dock vara svindyra.

Då jag antar att ni kommer att ha karet inomhus, så skulle jag tippa att ni inte behöver någon doppvärmare. Guldfiskar trivs ju även i lite svalare vatten.

En viktig grej är att "köra igång" akvariet innan ni stoppar i fisk. Det finns bra nybörjarguider på zoopet.

Lycka till, fråga mycket och välkommen till en fantastiskt kul hobby!!!
#3 - 23 oktober 2008 14:46
Tack för svaret! Nu kommer det nya frågor ;)

Är det här ett bra vattenberedningsmedel? Finns det något som jag ska "se upp" med?
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/easylife-ffm-250-ml-p-5802?osCsid=f422c491b9a2e370128205647d800e19
(klicka på länken "ladda hem info")

Jag köper ett begagnat kar ink pump, det har varit igång länge och har en bra bakteriekultur (nu vet jag inte vad för fiskar de har haft...) måste jag byta filter till pumpen eller ska jag bara köra på?

Hur länge ska jag räkna med att ha karet igång innan jag kan stoppa i mina fiskar? Jag har fattat det som att det ändå är bra att ha några fiskar direkt från start(?) för att det lättare ska komma igång?

När det väl funkar som det ska, är det bara att släppa ner fiskarna då eller ska jag tänka på något mer?
#4 - 24 oktober 2008 09:26
Jag har använt easy-life i nästan 2 år och tycker att det funkar bra. Fast jag använder inte full dos. kanske 3/5 av rekommenderad mängd. Vattnet blir klart och fint och fiskarna verkar må bra.

Byt inte filter i pumpen. OM det nu är väldigt skräpigt. (typ växtdelar och sånt) kan man ju plocka bort dom. Det vidriga slemmet i filtret är nyttobakterier, typ...

Om det nu var slöjstjärtar ni skulle ha, så kan ni köra på direkt. Om det även följer med sand som ni inte har sköljt rent, från förra akvariet. Så är det toklugnt. Sanden innehåller också bakterier.

Fiskförslag till ca.200L:
4st slöjstjärtar.
6st Corydoras av valfri sort.
1-2 Ancistrus malar (Eller om man vill investera i något flashigare, någon L-mal, typ L33)
#5 - 24 oktober 2008 18:15
Tack för svar!
Nu är baljan igång (det blev tyvär bara hälften så stor volym 110L pga makens påtryckningar *suck* Men jag har löfte om att få byta upp mig inom en snar framtid om han tycker det är roligt också :D )

Så det blir bara två slöjor till att börja med...

Nu är det dock väldigt mycket syrebubblor på glasrutorna, när försvinner de?
#6 - 24 oktober 2008 19:00
Syrebubblorna är ingen fara. Dom är nog borta inom kort. Vet faktiskt inte hur länge det tar.
#7 - 24 oktober 2008 19:04

Så det blir bara två slöjor till att börja med...

Jag tycker du kör med bara dom + en ancistrus nu i ett så pass litet akvarium, med tanke på att dom skitar ner akvariumet som flodhästar. :)
#8 - 24 oktober 2008 20:51
Bara en liiiten fråga till...

Ni nämner Corydoras och Ancistrus, bara det att artbeskrivningarna här på zoopet skriver att de ska ha ca 22 grader eller mer för att trivas, trivs de med mina slöjisar då? (det ligger väl kring 21-22 i mitt kar...)

(...Och är det ok att blanda firrar från olika världsdelar? Sydamerika och asien *Hmm* Alltså bara undrar....)

Tack för att ni svarar så snabbt föresten!!! *tummen upp*
#9 - 24 oktober 2008 21:15

(...Och är det ok att blanda firrar från olika världsdelar? Sydamerika och asien *Hmm* Alltså bara undrar....)

Egentligen inte kan jag tycka, men i dethär fallet blir det nog mer br än dåligt med det.
#10 - 25 oktober 2008 22:34
Jag har den blandningen (Anc slöjst. och Cory.) i mitt kar , inget jag valt själv då jag ärvt karet och löfte om att dessa flodhäst bajsande slöjstjärtar skulle få leva kvar sin livstid ut det var före jag visste att de kunde bli över 20år....
Bra vatten berednings medel finns på denna länk.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1116375&postcount=66
Slöijstjärtar behöver grön foder och gillar även att äta av akvariets växter flera av mina växter ser ut som om jag kört med grästrimmer i karet...
Men fodra med finhackad förvälld spenat finns som finns i frys disken på konsum och broccoli (tja dom äter det mesta dom får palts med i munnen). Mina Anc. gillar skivor av rå potatis och algtabletter.
Lycka till med hobbyn.
#11 - 26 oktober 2008 08:52
Mick13 skrev:

Bra vatten berednings medel finns på denna länk.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1116375&postcount=66

Intressant! Så det behövs inget dyrt medel med andra ord då?

Mick13 skrev:
(tja dom äter det mesta dom får palts med i munnen)

Helt OT: Som min son på snart 8 månader med då!:D
#12 - 26 oktober 2008 09:24
Kollade runt lite... Gillar inte riktigt iden med att blanda arter från olika världsdelar (tänker på malar)...

Hittade lite räkor
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=13

De äter ju alger också!
Fast de kanske försvinner spårlöst när "flodhästarna" växer till sig *hmm*
(Jag kanske svarade på min egen fråga?)
#13 - 26 oktober 2008 11:34
Jag skulle inte våga satsa på räkor och bulldozers i samma akvarium. ;)
#14 - 26 oktober 2008 22:49
JojjeN skrev:
Jag skulle inte våga satsa på räkor och bulldozers i samma akvarium. ;)

Håller med ovanstående.
Jag har räkorna i ett eget kar och om någon av avkommorna ser ut att vara skadad eller har en missbildning får dom prova lyckan i det stora karet.
Tror inte att räkor överlever mer än timmar i ett kar med slöjstjärtar och pansarmalar.
Jag kör lite old time / low tech i mina kar :) och därför var Lases Nitra väck som handen i handsken, fått bra balans med den soppan i mitt fisk kar :).
Skall du ha ett sk sällskaps kar så finns det inget som säger att man inte skall blanda fiskar från olika världsdelar, min tanke är iofs. att ha ett rent Sydamerika kar i framtiden. Men som sagt jag kan ha 20 år till idt då slöjstjärtar kan bli långlivade.
#15 - 26 oktober 2008 22:59
Jo en 8 mån bebis och slöjstjärtar har flera gemensamma nämnare båda stoppar allt i munnen som får plats där och det brukar vara rätt rörigt efter en måltid. Har erfaren het av bådas måltider. Snäckor är inte fel och ha i ett kar med slöjstjärt de håller efter matresterna och alger. desutom är de trevliga att titta på och fungerar även som indikatorer på vatten kvalitén. Själv har jag posthornssnäckor i mina kar.
Ingen jätte bra bild men den skall föreställa ett rosa pothorn.
http://i460.photobucket.com/albums/qq327/Mick13_photos/P1010217.jpg
#16 - 27 oktober 2008 14:11
Nu har vi hämtat hem "Lipsillen" och "Taskmörten" (pearlscales/golfbollar) och guld-ancistrusen "Volta" (som dammsugaren)

(Ni får ursäkta våran dåliga humor som gav dem namnen, tänkte det kunde bli kul för ungarna:D)

De ligger i en burk i sitt eget vatten och jag hälde i lite av akvarievattnet till dem så de vänjer sig...

Ska försöka få tid att lägga upp bild på dem sen!

Tror det är riktigt små bäbisar, golfbollarna är ca 3cm utan fenor och ancistrusen är ungefär lika lång med fenor och alltl...
Är det någon som vågar sig på att åldersbestämma?

Hur snabbt kommer de att växa?
#17 - 27 oktober 2008 18:06
Nu har de plaskat runt i sitt nya hem och gjort sig hemmastadda!
(De gick loss på växterna direkt!)

Jag har lagt ut bilder på dem och akvariet här
http://darhuset.bloggproffs.se/
#18 - 16 november 2008 22:58
Jag är inte förvånad över att de börjar med att tugga på växterna =)
Hur har det nu gått för taskmörten och volta med vänner ?
Anc. växer långsamt , har för mig att slöjstjärtar dubblar sin vikt på ett ½år med rätt kost och skötsel sedan växer de långsammare.
#19 - 28 november 2008 19:27
Mick13 skrev:
Jag är inte förvånad över att de börjar med att tugga på växterna =)

Hur har det nu gått för taskmörten och volta med vänner ?

Anc. växer långsamt , har för mig att slöjstjärtar dubblar sin vikt på ett ½år med rätt kost och skötsel sedan växer de långsammare.

He he, hur det har gått:p Slöjorna är pigga och matglada:D (duktiga algätare om de får "svälta" en helg om man åker bort dessutom men växterna mår dåligt då...)

Malen dog för pumpen trillade loss *oj då* så jag köpte en ny, men den ser vi aldrig av (den leker vampyr tror vi) förutom allt bajs....

Skulle behöva en städare som käkade på rutorna, det börjar bli grönt:( men jag vill ha någon som syns till på dagarna!

Dessutom har jag upptäckt att den ena (taskmörten) inte är en golfboll som jag köpte den som... Men den är vääääldans vacker!:)
#20 - 29 november 2008 00:44
He he, hur det har gått:p Slöjorna är pigga och matglada:D (duktiga algätare om de får "svälta" en helg om man åker bort dessutom men växterna mår dåligt då...)

Malen dog för pumpen trillade loss *oj då* så jag köpte en ny, men den ser vi aldrig av (den leker vampyr tror vi) förutom allt bajs....

Skulle behöva en städare som käkade på rutorna, det börjar bli grönt:( men jag vill ha någon som syns till på dagarna!

Dessutom har jag upptäckt att den ena (taskmörten) inte är en golfboll som jag köpte den som... Men den är vääääldans vacker!:)

Tråkigt det där med malen. Vad blev den nya malen för någon? För jag har en panaque i mitt kar jag nästan aldrig ser till, men jääävlar vad bajs det flyger omkring i akvariet.
#21 - 29 november 2008 01:06
Ursäkta om jag frågar[:o]

Men varför var du/ni så tvärsäkra på att ni skulle ha slöjstjärtar?

Jag frågar eftersom det enligt mig och många andra här på forumet är en av de tråkigaste fiskar man kan ha i ett akvarium.

Naturligtvis är smaken delad, så du/ni kanske tycker att det just slöjstjärtar ni vill ha, vilket jag respekterar.

Men ofta skaffar folk slöjdisar av okunskap! Men det kanske inte gäller er?

Jag är lite påflugen och skickar upp en tråd som visar på vad ni kan ha istället[:o]

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309
#22 - 30 november 2008 18:52
Johanski skrev:
Tråkigt det där med malen. Vad blev den nya malen för någon? För jag har en panaque i mitt kar jag nästan aldrig ser till, men jääävlar vad bajs det flyger omkring i akvariet.

Det blev en ny ancistrus men en vanlig... Lite tråkig är den så jag letar efter någon ny rolig städare (eller flera... kan behövas;))
#23 - 30 november 2008 19:04
Fast "städare" städar ju inte upp annat än alger, de äter ju inte upp bajs. ;)
#24 - 30 november 2008 19:09
c90368 skrev:
Ursäkta om jag frågar[:o]

Men varför var du/ni så tvärsäkra på att ni skulle ha slöjstjärtar?

Jag frågar eftersom det enligt mig och många andra här på forumet är en av de tråkigaste fiskar man kan ha i ett akvarium.

Därför att jag tycker att de är vackra och intressanta och för att jag tycker om att göra tvärtemot vad andra tycker:D

Men ofta skaffar folk slöjdisar av okunskap! Men det kanske inte gäller er?

Jag anser mig ha läst på ganska mycket, tyvär är informationen ofta bristfällig men kan ofta kompletteras med hjälp av forum och folk med egen erfarenhet *tummen upp för detta forum* Jag har även fortsatt att söka info efter införskaffandet av fiskar också! Planen är att utöka till ett större akvarium när mina två vuxit till sig!

Jag tar inte alls illa upp av att svara på dina frågor och jag hoppas att du inte tar illa upp av att jag säger att jag tycker att mina firrar tilltalar mig mer än de som visades i din länkade tråd;)
#25 - 30 november 2008 19:20
Därför att jag tycker att de är vackra och intressanta och för att jag tycker om att göra tvärtemot vad andra tycker:D

Jag anser mig ha läst på ganska mycket, tyvär är informationen ofta bristfällig men kan ofta kompletteras med hjälp av forum och folk med egen erfarenhet *tummen upp för detta forum* Jag har även fortsatt att söka info efter införskaffandet av fiskar också! Planen är att utöka till ett större akvarium när mina två vuxit till sig!

Jag tar inte alls illa upp av att svara på dina frågor och jag hoppas att du inte tar illa upp av att jag säger att jag tycker att mina firrar tilltalar mig mer än de som visades i din länkade tråd;)

Bra, då det är ett medvetet val!

Jag kan bara önska er lycka till!
#26 - 30 november 2008 20:03
Jag gillar slöjstjärtar med. Har dem med ancistrus, pansarmalar, äppelsnäckor (kan jag varmt rekommendera) och sorgmanteltetra i 240 L. Jag ger mina en blandad kost. Ibland får de grönsaker, ibland torrfoder (pellets och de där flarnen) och räkmix samt fryst artemia. Välj tjockbladiga växter. Vårt kar funkar finfint med det.
Lycka till!
#27 - 2 december 2008 06:02
JojjeN skrev:
Fast "städare" städar ju inte upp annat än alger, de äter ju inte upp bajs. ;)

Nej, men ska jag ha en "städare" så vill jag att den ska städa så det syns (har massor med alger överallt nu:mad:, förutom på malens gömställe...)
#28 - 2 december 2008 22:13
Linapina skrev:
Jag gillar slöjstjärtar med. Har dem med ancistrus, pansarmalar, äppelsnäckor (kan jag varmt rekommendera) och sorgmanteltetra i 240 L. Jag ger mina en blandad kost. Ibland får de grönsaker, ibland torrfoder (pellets och de där flarnen) och räkmix samt fryst artemia. Välj tjockbladiga växter. Vårt kar funkar finfint med det.

Lycka till!

Vad har du för växter som är så tjock bladiga att de klara sig mina anubisar är ansade ner till rotstammen och amazonsvärdplantan ser ut som ett knippe med gröna pinnar???
#29 - 2 december 2008 22:16
Nej, men ska jag ha en "städare" så vill jag att den ska städa så det syns (har massor med alger överallt nu:mad:, förutom på malens gömställe...)

den får nog mer frat på städandet när den blir riktigt hemma stadd och Anc. gillar att få sig en rå potatis skiva och broccoli som tillskott sedan är det inte fel att ge den någon maltablet i bland mina slöjissaran äter mer än gärna av det med men vad skulle dom inte äta av som dom kan tugga och svälja ;)

Annons