[QUOTE=Kramfors]Har du ett bra filter och sköter vattenbyten, ger dem ett bra foder i lagom mängd kan de vara i ett litet akvarium länge.
Väldigt enkelt förklarat så avger fisken ett hormon (feromoner) som gör att de inte växer lika mycket som i ett stort akvarium, flyttar du fisken till ett större akvarium då börjar den växa igen.
Varför det anses att Slöjstjärten ska stora akvarium beror på dess tarmsystem, matsmältning och aptit, vilket gör att foder kommer ut via avföringen och förorenar vattnet.
Då filtren i små akvariepaket brukar vara små och billiga för att kunna säljas till ett lågt pris är det lämpligt att ha ett större filter till Slöjstjärtar.
Jag vet att många utbrister att den behöver större akvarium, men om du sköter fiskarna så märker du när de inte längre trivs i sitt akvarium, eller du ser att nu börjar de bli för stora för akvariet.[/QUOTE]
Tack för ditt svar! Då har jag lite följdfrågor. Såg nu att det fanns en egen guldfiskrubrik men eftersom jag redan börjat här så fortsätter jag :)
*Filtret jag har heter Hydea Pico filter, är det okej? (ett sånt här
http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=1678&SectionId=2187&ItemIndex=6 )
*Vattenbytet blir ca 15% en ggr i veckan, är det tillräckligt?
*Vilket foder är bra och hur mycket bör räcka till två slöjstjärtar?
Jag vill verkligen att fiskarna ska trivas hos mig och ha det bra. Slöjstjärtar är mina favoriter MEN skulle det verkligen inte gå så får jag ju acceptera det :(