Hur många liter behöver slöjstjärtar egentligen? Kan man ha dom tillsammans med guppy eller platy?
[:-44]
Dom levde länge.. kanske 7 år. Jag vet att det betyder inte att dom trivdes... men dom blev som sagt inte några monsterfiskar på 25 cm... Är dom helt enkelt större nu än dom brukade vara innan eller växer dom sig inte stora i små akvarium?
Den max. storlek som anges ovan gäller för den "ursprungliga" guldfisken i utedammar. I akvarium blir de sällan mer än 30 cm. Slöjstjärten blir max. 25 cm.
Och frågan kvarstår: om det till exempel står på Zoopets sida för guldfisk att slöjstjärtar blir upp till 25 cm i akvarium, är det kroppen som är 25 cm då, eller är det inräknat stjärtfenan?
LaPerla skrev:hmm... jag hade slöjstärtar när jag var liten, och man visste inte så mycket bättre då - vi hade 2 st i en stor skål. Och dom blev aldrig 25 cm!? Dom levde länge.. kanske 7 år. Jag vet att det betyder inte att dom trivdes... men dom blev som sagt inte några monsterfiskar på 25 cm... Är dom helt enkelt större nu än dom brukade vara innan eller växer dom sig inte stora i små akvarium?
:confused:
Och ja, jag gillar sånna färdiga akvarium paket med pump/filter och allting... då jag vet att det kommer fungera som det ska... som tjej är man inte sådär jätteteknisk med att köpa olika pumpar och filter och montering osv... =/
tummen skrev:Du kan ju alltid hålla ett litet gäng indianplaty, de skall kunna klara sig bra även i en utomhusdamm på sommaren, så varför inte tillsamanas med slöjstjärt, OM bara utrymmet räcker till, skaffa minst ett akvarium på 100l till att börja med, och gärna större... fråga om pumpar i affären där du tänker köpa akvariet, så får du se vad de rekommenderar, och om du har nära till andra affärer så kan du ju fråga där också. Om man säger att du satsar på ett akvarium på c:a 150 liter så skulle jag vilja tipsa om FLUVAL nr 3, eller 4 (innerfilter!) som filter/pump till att börja med, så småningom kan du ju alltid komplettera med ett ytterfilter också, när ekonomin räcker till.....
Lycka till! Thomas
jackson skrev:Rekomendationer är just rekomendationer. Mer vatten är bättre för fiskarna och mindre vatten är sämmre. Det är nämligen så att större vattenmängd är lättare att hålla bra vattenvärden på.
Normalt brukar vattenvolymen beräknas på som MEST 1 cm (som fullvuxen) fisk per liter vatten. Men till några fiskar som smutsar ner mer (exempelvis guldfiskar) så fungerar inte den tummregen bra. Därav MINST50 liter per fisk.
slöjstjärt-sundsvall skrev:Hur gör man när man har köpt ett akvarium och ska förbreda de för fisken? (asså typ ska man skölja av gruset/stenarna innan man sätter i det och ska men he i vatten före grus/stenar och inredning? jag ska köpa slöjstjärtar hur många kan jag köpa i taget? hade tänkt mig tre st samanlagt, kan jag köpa alla på en gång? ska man ta vanligt kranvatten till akvariet och ska det vara kallt eller varmt vatten?(asså som man tar från kranen?)
tacksam för svar! :)