Slöjstjärtar?

#1 - 12 juli 2008 18:25
Jag har fått ett 200 liters akvarium av en bekant, med fiskar och rubbet i.

Nu vill jag göra något av denna burk, inte bara fisksoppa med mycket alger...

Har funderat mycket på hur jag vill ha det, ett alternativ är ett gäng med slöjstjärtar men jag hittar inte så mycket information om dom (finns inte i de akvarieböcker jag tittat i).

Vi har varmt hemma, vattnet ligger på 25 utan doppvärmare, är det för varmt?
Är det en känslig fisk när det gäller vattenkvalité?

Jag tänkte behålla de 2 siamesiska algätare som jag har och ev. lägga till ett par till. Räcker dom som algätare?
#2 - 12 juli 2008 18:31
Dina siameser räcker garanterat som algätare, dem är mycket effektiva.

Slöjstjärtar vill ha 20-25 grader, utöver det så är den väldigt tålig, så det ska funka bra :)
#3 - 12 juli 2008 18:35
Johanski skrev:
Dina siameser räcker garanterat som algätare, dem är mycket effektiva.

Slöjstjärtar vill ha 20-25 grader, utöver det så är den väldigt tålig, så det ska funka bra :)

Skoj :-) Jag har börjat spåna lite på hur det ska se ut: Biltemas blästersand, en stor rot i mitten med växter "längs kanterna". Sen ett gäng slöjtjärtar i fina färger till.

Hur många tror du att jag kan skaffa?
Vet du var man kan läsa lite mer om dessa djur?

Om jag har några siameser, kan jag ha ett par Kuhliålar till då eller blir det för trångt på botten?

Jag har även en banjomal, men den ser man inte så ofta :-)

Har ett gäng Sorgmanteltetror och ett gäng neontetror nu, nån som vill ha?
#4 - 12 juli 2008 18:41
Slöjstjärt brukar villa ha Engelsk sjösten som inte nöter på fenorna och som de kan hålla på att suga på.
#5 - 12 juli 2008 20:19
Och har du engelsk sjösten kan du inte ha kuhlii eftersom de vill ha fin sand.

HÄR hittar du mer info om Slöjstjärt.
#6 - 13 juli 2008 07:00
Kramfors skrev:
Slöjstjärt brukar villa ha Engelsk sjösten som inte nöter på fenorna och som de kan hålla på att suga på.

Mår den inget bra med fin sand, eller är det bara ett önskemål ifrån slöjstjärtens sida?
Fin sand nöter väl inte heller på fenorna?
#7 - 13 juli 2008 07:01
Nina82 skrev:
Och har du engelsk sjösten kan du inte ha kuhlii eftersom de vill ha fin sand.

HÄR hittar du mer info om Slöjstjärt.

Tack för länken!
#8 - 13 juli 2008 10:02
kariba skrev:
Mår den inget bra med fin sand, eller är det bara ett önskemål ifrån slöjstjärtens sida?

Fin sand nöter väl inte heller på fenorna?

Jo, men blästersand är allt till för att nöta den, så rätt skarpa kanter har den!;)
Slöjstjärtar går och plockar bland stenarna, efter mat, tar in dem i munnen,spottar ut etc. Dräför får det inte heller vara för stora stenar så de fastnar.
Slöjstjärtar, liksom guldfiskar äter som hästar och bajsar därefter, så därför tycker jag att du inte ska skaffa mer än tre i ett 200 liters akvarium.
De växer fortare än man tror.

När det gällker växter så är de enormt uppskattade av slöjisarna.
Som mat!!!:D
Allt som går in i truten, åker in. Svärdsplantor är en klassiker, för de brukar bara tuggas på i nödfall......
Bilagor:
#9 - 13 juli 2008 12:14
är det någon här som vet om det är lätt att få yngel av släjstjärt??
#10 - 13 juli 2008 13:53
Mumin skrev:
Jo, men blästersand är allt till för att nöta den, så rätt skarpa kanter har den!;)

Slöjstjärtar går och plockar bland stenarna, efter mat, tar in dem i munnen,spottar ut etc. Dräför får det inte heller vara för stora stenar så de fastnar.

Slöjstjärtar, liksom guldfiskar äter som hästar och bajsar därefter, så därför tycker jag att du inte ska skaffa mer än tre i ett 200 liters akvarium.

De växer fortare än man tror.

När det gällker växter så är de enormt uppskattade av slöjisarna.

Som mat!!!:D

Allt som går in i truten, åker in. Svärdsplantor är en klassiker, för de brukar bara tuggas på i nödfall......

Hmmm... vet inte hur jag ska göra. Fin sand vill jag ha, har vanligt grus nu men jag vill att mina Banjo ska kunna gräva ner sig om han vill.
#11 - 14 juli 2008 07:34
Ibanez skrev:
är det någon här som vet om det är lätt att få yngel av släjstjärt??

Jag har två slöjstjärtar och även en vän till mig.
Vi konstaterade väldigt snart vi har fått dom, dom äter allt och lite till.
Och speciellt deras rom är väldigt gott.
Ska man få fram yngel måste man vara väldigt snabb på att fånga rom.
För dom blir som galna, precis som om dom inte fått mat på hundra år!

// Caroline
#12 - 14 juli 2008 07:36
kariba skrev:
Hmmm... vet inte hur jag ska göra. Fin sand vill jag ha, har vanligt grus nu men jag vill att mina Banjo ska kunna gräva ner sig om han vill.

Kan du inte bara ha sand i ena hörnet?
Du kan ju täcka över sanden lite lätt med grus så borde de väl gå?

// Caroline
#13 - 14 juli 2008 09:44
Fiskius skrev:
Jag har två slöjstjärtar och även en vän till mig.

Vi konstaterade väldigt snart vi har fått dom, dom äter allt och lite till.

Och speciellt deras rom är väldigt gott.

Ska man få fram yngel måste man vara väldigt snabb på att fånga rom.

För dom blir som galna, precis som om dom inte fått mat på hundra år!

// Caroline

hmm.. är det bara att skrapa ur rommen då när man ser dem eller?? kan man göra det samma på skalarer??
#14 - 15 juli 2008 07:24
Nu fortsätter jag att tjata :-)
Är inte biltemas sand för vass för Kuhlin också då? Jag börjar fundera på om det är bättre att köpa fin sand i akvarieaffär?
Om jag nu skulle skippa idén om sjöjstjärtarna, skulle Mosaikgurami passa bättre? Då skulle jag kunna kanske ha ett stim neontetror också, även några guppy eller platy?
#15 - 15 juli 2008 07:25
Om jag skulle ha tre slöjstjärtar så kan jag inte ha några andra fiskar?
#16 - 15 juli 2008 09:36
Kuhliiålar vill ha fin sand så dem kan gräva ned sig, så om du planerar att ha kuhlii så ska du definitivt ha fin sand.
#17 - 15 juli 2008 11:41
Johanski skrev:
Kuhliiålar vill ha fin sand så dem kan gräva ned sig, så om du planerar att ha kuhlii så ska du definitivt ha fin sand.

Det vet jag, men är biltemas sand för vass för dem?
Bilagor:
#18 - 16 juli 2008 22:15
Om du vill ha mer info om slöjstjärtar finns de ett gäng bra böcker att få tag på (dock på engelska) men lättlästa på Adlibris.com
#19 - 20 juli 2008 12:36
Slöjstjärtar är trevliga - men stökiga - små filurer.

Fördelar:

Vackra (enligt mig)
Lättfödda
Lätta att håva upp om så krävs
Tåliga

Nackdelar:

Äter alla växter
Kan ha svårt att hinna undan om ngn annan jagar dem
Skitar ner vattnet mycket

Skaffa slöjisar, dom är charmerande!
#20 - 20 juli 2008 14:58
Bara en parantes: Mina kuhli gräver inte ner sig trots extremt finkornig sand som jag hämtat i en sjö. De älskar att ligga på mörka, trånga ställen och sådana har jag (små låga grottor, etc), så kanske är det så att de inte gräver ner sig om de har tillräckligt med andra bra ställen att ligga trångt i.
#21 - 20 juli 2008 17:59
Pansi skrev:
Slöjstjärtar är trevliga - men stökiga - små filurer.

Fördelar:

Vackra (enligt mig)

Lättfödda

Lätta att håva upp om så krävs

Tåliga

Nackdelar:

Äter alla växter

Kan ha svårt att hinna undan om ngn annan jagar dem

Skitar ner vattnet mycket

Skaffa slöjisar, dom är charmerande!

Tack för råden, men nu måste jag fråga; om jag skaffar tre stycken till akvariet, kan jag inte ha några andra fiskar med dom? Blir det för trångt? Hur fort växer dem?
#22 - 21 juli 2008 10:01
Eftersom många andra fiskar gärna nafsar på deras fenor (de simmar ju lite långsamt), plus att de skitar ner så mycket, så räcker det absolut med 3 stycken till akvariet. Med så mycket plats kommer de nog växa fort... Det är när man mosar ner dem i alltför små akvarier som de kan stanna i växten och må dåligt. Så köp du tre, plus några bottenfiskar som håller rent bland det som faller ner på botten. (Kuhli äter gärna matrester, men de är inga algätare, men du kanske bara ska ha siameserna :).

Fick du med ett bra filter till akvariet också? Det är viktigt att inte göra rent det om det är igång nu, skölj av det jätteförsiktigt och låt det vara igång hela tiden (t.ex. i en hink) om du ska göra någon förändring i akvariet nu.

Om du gör rent allting måste du "börja från början" med akvariet, dvs, köpa endast 1-2 slöjstjärtar och en kuhli den första månaden eller så. Så att det hinner bildas nya nyttobakterier i filtret. Så gör rent så lite som möjligt.

Det är bra att ha filter med stor filteryta när man har slöjstjärtar också :)

Lycka till
#23 - 21 juli 2008 16:42
toccata skrev:
Eftersom många andra fiskar gärna nafsar på deras fenor (de simmar ju lite långsamt), plus att de skitar ner så mycket, så räcker det absolut med 3 stycken till akvariet. Med så mycket plats kommer de nog växa fort... Det är när man mosar ner dem i alltför små akvarier som de kan stanna i växten och må dåligt. Så köp du tre, plus några bottenfiskar som håller rent bland det som faller ner på botten. (Kuhli äter gärna matrester, men de är inga algätare, men du kanske bara ska ha siameserna :).

Fick du med ett bra filter till akvariet också? Det är viktigt att inte göra rent det om det är igång nu, skölj av det jätteförsiktigt och låt det vara igång hela tiden (t.ex. i en hink) om du ska göra någon förändring i akvariet nu.

Om du gör rent allting måste du "börja från början" med akvariet, dvs, köpa endast 1-2 slöjstjärtar och en kuhli den första månaden eller så. Så att det hinner bildas nya nyttobakterier i filtret. Så gör rent så lite som möjligt.

Det är bra att ha filter med stor filteryta när man har slöjstjärtar också :)

Lycka till

Tack för ett bra svar :)
Grejen är att när jag fick akvariet var det fullproppat med alger, olika sorter. Nu har det blivit bättre, men det växer fort även om jag är noga med ljuset.
Gruset är fullt med alger, så jag vill byta det + att jag vill ha nya fina växter.
Hade tänkt att först ge bort de fiskar jag inte ska ha kvar; 12 Sorgmanteltetror, 1 guldbarb + 7 st kardinaltetror (fast dom hade jag velat behålla). Köpa många hinkar så att jag kan spara mycket vatten + hålla filtret igång. I med ny sand + växter - i med vattnet.
I det stadiet har jag 2 st siamesiska algätare + en banjomal. Det får väl gå så sån vecka så kan jag fylla på med fisk efter det.
#24 - 21 juli 2008 23:04
Ja, vill du byta sanden och göra rent ordentligt är det ju jättebra att göra som du säger: Låta filtret gå i en hink (eller köp en stooor billig plastbalja på Överskottsbolaget, enklare att ha filtret igång i den!) Men glöm inte att bakterierna i filtret behöver lite mat för att överleva.. Du kan mata med några små flingor mat som får sugas in i filtret (obs, jättelite), om du ska ha det igång där i mer än en dag.

Det låter jättebra att göra rent allt utom filtret, även om det såklart är allra bäst att inte göra rent alls (utan bara skölja gruset). Alger finns alltid i vattnet och det går inte att ha ett akvarium helt utan alger, men visst kan man hålla dem under kontroll med mycket näring och ljus till växterna så att de trivs. :)

Och dina malar blir ju perfekta "inkörare" de första 3-4 veckorna.

Du har säkert en timer till ljuset, men köp en annars (billigt på clas ohlson). Jag har min på 9 timmar.

Annons