Slöjstjärt tank?

#1 - 23 december 2006 11:47
Är det nån som har det? hur många L och så ska det vara? mitt tredje akvarium blir nog ett akvarium med slöjstjärtar! och vill veta så mycket som möjligt så ja kan planera och så vilka växter och sånt ska dm ha ja vet att dom äter dom flesta växter men finns det några dom ej äter och tempraturen är ju imellan 15-20 det är ungefär det ja vet^^
#2 - 23 december 2006 12:29
Kolla http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54 så ser du vilka krav dom ställer när det kommer till storlek på akvarium. I början så kan man ju ha ett lite mindre men då får man byta upp sig vart eftersom dom växer. Anubias, javaormbunke och flytormbunke funkar bra med slöjstjärt
#3 - 23 december 2006 12:42
men en slöjstjärt blir la inte 30-40cm?!... men ja köper ett stort akvarium med en gång isånnafall så får dom växa in i det^^ tack för tipsen på växterna...! har du själv slöjstjärt elr hur ve du vilka växtsorter som dom trivs med?
#4 - 23 december 2006 12:50
Några växter som de kan lämna i fred är
Ceratipteris cornuta- Vanlig vattenormbunke (Flytväxt)
Hygrophilia polysperma ,flera varianter
Echinoduras bleheri -Paniculatus svärdsplanta
Vesicularia dubyana -Javamossa
Microsorum pteropus -Javaormbunke
Echinoduras tenellus - Dvärgsvärdsplanta

Ska du seriöst ha Slöjstjärt så köp rena varianter.
http://www.kokosgoldfish.com/ftypes.html
#5 - 23 december 2006 12:52
nja en 30-40cm blir dom ju inte men dom blir ganska stora plus att slöjstjärt och guldfisk skitar ner en hel del också. Nä jag har inte slöjstjärt själv men när jag jobbade i en akvariebutik så hade vi dom växterna där i. Även en del aponogetonväxter samt cryptocoryner funkade bra för oss.
#6 - 23 december 2006 12:57
okej.! ja har startat en insammling hehe när man är 13 år kan man göra massa saker och få pengar för det just nu har ja bara 101 kr men det kommer fler sparar till ett 200L akvarium^^)! Tycker slöjstjärtar värkar vara trevliga fiskar men va matade ni era slöjstjärtar med då? ja har två akvarium ett med guppy och kuhlli där matar ja med flingfoder och mygglarver och sen har ja ett grod akvarium och dom får mygglarver äter slöjstjärtar också mygglarver elr ska dem ha nån speciel mat?
#7 - 24 december 2006 01:31
ingen aning om vad dom fick för mat då jag aldrig matade fiskarna utan det skötte ägaren till butiken men det finns ju pellets för guldfisk
#8 - 24 december 2006 10:00
okej då vet ja det ja behöver veta^^

Annons