Slöjstjärt snor malens mat!

#1 - 26 maj 2007 16:07
Första inlägget här på forumet, verkar finnas mycket kunnigt folk här:)

Har sedan en tid tillbaka haft flickvännens slöjstjärt boende hos oss. Igår köpte vi två stycken (oerhört små, har inte namnet i huvudet nu, kan kolla upp om det är relevant) malar.. Har köpt maltabletter till dem, men de två gånger jag kastat ned en så har fisken käkat upp den direkt :confused:

Ska jag prova mata dem med ärtor eller dyl. som finns förslaget i forumet, eller kommer fisksatan käka upp det med? Börjar bli lite orolig då malarna inte fått nåt att äta på en dag nu.

Tacksam för svar, MVH Peter
#2 - 26 maj 2007 16:13
Välkommen till Zoopet.

Slöjstjärtar är mycket glupska djur som äter allt ätbart som kommer i deras väg. Om det är fråga om nattaktiva malar, prova mata dem då ljuset släckts.
#3 - 26 maj 2007 16:19
Tackar!

Jo, de är nattaktiva.. Jag slängde in en igårkväll runt 12, han slängde i sig den då med :/
#4 - 26 maj 2007 17:29
I regel är den för hård för slöjdskärten i början det är därför man ska ska kasta i den när ljuset är släkt malen får nog sitt när man minst anar.
#5 - 26 maj 2007 17:35
Okay.. Jag provar att ha det släckt en stund och sedan slänga i den ikväll.
#6 - 26 maj 2007 17:40
Sen räcker det att du matar dem varanan dag med mal tabletter om du inte redan gör det förstås.
#7 - 26 maj 2007 18:15
stene skrev:
Sen räcker det att du matar dem varanan dag med mal tabletter om du inte redan gör det förstås.

okay.. räcker en tablett för båda varannan dag då tror ni?
#8 - 26 maj 2007 19:31
faltpihl skrev:
okay.. räcker en tablett för båda varannan dag då tror ni?
En räcker det beror på hur många där är i
#9 - 11 januari 2010 21:30
Har samma problem med mina 3 slöjstjärtar, men det en av malarna är en riktig boss så han kör bort dom så äter mina 3 malar det som hinner komma ner till botten.
#10 - 12 januari 2010 08:16
Slöjstjärtar är egoistiska matvrak och bajsmaskiner! :mad:

Annons