Slöjstjärt med simblåseproblem?

#1 - 3 november 2004 15:30
Har en slöjstjärt som jag tror har problem med simblåsan. Antingen så är han helt stilla uppe vid ytan eller så ligger han bara nere på botten. Enda gången han simmar omkring så är det när det nalkas mat. Då är det minsann fart på honom. Jag har en till slöjstjärt som det inte är några konstigheter med utan hon är lika aktiv som vanligt. Jag matar dem med pellets en gång om dagen.
Hur kan jag hjälpa den stackaren? Är det simblåsan över huvudaget?

Vore tacksam för svar så jag kan rädda honom från sitt lidande.
#2 - 3 november 2004 15:47
hm...
har hört ngn gång att det kan bero på en sak med maten. Vet inte säkert, utan det är bara ett minne om ngt som skrevs här på zoopet...

Mvh Malawi´n
#3 - 3 november 2004 15:53
ok, tack.. har oxå läst det men det handlade om att man skulle ge dem pellets istället för flingor har jag för mig.
Hoppas det går bra för din fisk så du slipper avliva honom.
#4 - 5 november 2004 08:51
Tyvär har vissa slöjstjärtar problem med simblåsan, tror de beror på deras utveckling eller oxå man de ha fått i sig luft när de äter. De här de pellets eller flingor spelar inte så stor roll, när de är små ska de ha flingor och större kan man ge dem pellets. Men pelletsen ska man lägga i blör innan.

hoppas de går bra för din Slöjstjärt
#5 - 5 november 2004 09:21
Slöjstjärt är framavlad på missbildade guldfiskar. En mycket bakvänd avel där friska djur av estetiska skäl plockats bort. Resultaten kan inte bli annat än vanskapta djur med bristande fysiska funktioner.

Att vissa slöjstjärtar inte kan simma är fullt naturligt men för den sakens skull är det icke desto mindre djurplågeri att låta sådan idiotisk avel att fortgå.

Många säger att "dom vet inget annat liv dessa slöjstjärtar", det kanske är sant men jag tror inte för en sekund att deras naturliga instinkter är sönderavlade utan bara deras fysiska epitet vilket i mina ögon gör dom helt jämförbara med en 20 kilos trebent katt eller något annat svårt handikapat djur som det vore en välgärning att avliva.
#6 - 5 november 2004 09:58
Trebenta katter klarar sig oftast superbra med tre ben. De märker knappt av det själva.

Dock håller jag med om det här med slöjstjärtar. Ingen vacker syn.
#7 - 5 november 2004 10:45
Slöjstjärt har odlas i många hundra år, ända sedan 1500 talet.
Varför vara så negativ mot Slöjstjärtar, den som vill ha dem ska inte jämt behöva höra att det är idiotisk avel och djurplågeri.
Läs i stället om Slöjstjärt varianter och skötsel och dens historia.
#8 - 5 november 2004 14:11
Slöjstjärt är inte bara slöjstjärt nuförtiden. Alla dessa avarter som är en ren skymf mot allt vad evolution heter är allt utom vackra eller funktionsdugliga.

Sant är väl iofs att alla dessa monstrum inte kallas slöjstjärt utan har fått andra mera "kundvänliga" namn..

En bastant dubbelstjärtfenad guldfisk är vad jag kallar slöjstjärt och inte dessa fenbeklädda golfbollar. usch.. (Min åsikt)
#9 - 5 november 2004 14:13
De där var bra ord Kramfors. JAg tycker att eftersom Slöjstjärtan funnits i 500 år är den nästan en egen art. Man räknar väl inte alla hundar till vargar eller?
#10 - 5 november 2004 14:39
http://ummcvideo02.mcit.med.umich.edu/compliance/fish/eggie.wmv

Jo det ser ju normalt och trivsamt ut.
#11 - 5 november 2004 14:57
plizken: usch, ingen roligt syn, stackarns fisk..
#12 - 5 november 2004 15:16
Citat
<hr noshade size="1">
De där var bra ord Kramfors. JAg tycker att eftersom Slöjstjärtan funnits i 500 år är den nästan en egen art. Man räknar väl inte alla hundar till vargar eller?

<hr noshade size="1">

Människor mördat varandra i årtusenden. Bara för att något har fortgått länge betyder det inte att det är rätt.

#13 - 5 november 2004 16:30
För att återkomma till ämnet?!

Är det någon som vet om det är simblåsan som det är fel på eller?
Och i så fall, vad kan jag göra för att hjälpa honom??
#14 - 5 november 2004 23:35
Om det är luft i simblåsan brukar dom flyta upp o ner i vattnet eller inte ens kunna simma ja tror det är nåt annat som spökar kanske vattenvärdena eller så.
Har du koll på om??
Eller är det rentav bara en slö(j)stjärt:)
mrn dkullr frt visa sej vara simblåsan så e det inte så mycket att göra bara vänta ose om luften försvinner därifrån men har den därimot gått sönder=avlivning
Tobbe
#15 - 6 november 2004 09:21
Jag vet inte om man kan göra något åt problemet. Du kan ju fråga i nån akvarieaffär. Hade fisken de här problem när du köpte den eller har den fått de på senare tid?

Att mörda någon och utveckligen av Slöjstjärtar är väl knappat samma sak. En slöjstjärt är en helt vanlig guldfisk men den 2 istället för 1 stjärtfena. Just av de tror jag ej den lider. Sen finns de ju andra avelformer som kanske inte är lika bra för fisken. Och de är ju inte lika fina tycker jag. Men om man har Slöjstjärt så vill man inte höra att den är missbildad o så.
Den vanliga Slöjstjärten tycker iaf jag är fin.
#16 - 6 november 2004 10:32
Här finns bra länkar om Guldfisk/Slöjstjärt http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
http://www.kramforskoi.com/lankar.htm#Sjukdomar

Annons