slöjstjärt med gurami?

#1 - 27 september 2007 12:04
En kamrat har slöjstjärtar i en guldfiskskål. Det ska han ju inte ha och vill därför ge dem till mig som har 150 liter. Jag har mosaikgurami i mitt kar och undrar hur de går ihop med varandra?

Sedan är den ena slöjisen kanske sjuk (ja, den har ju inte haft det så bra i sin skål). Jämfört med den andra står den väldigt ofta still inne i en växt och är i jämförelse väldigt tjock på magen precis där magen går över i stjärten. Kanske är fjällen lite konstiga också, den ser nästan "spräcklig" ut. Äter som vanligt dock och simmar ibland runt helt normalt. Den har varit så här i alla fall i en månad utan förändring. Vad kan det vara och hur får min kamrat bukt med det innan han (ev) lämpar över fiskarna på mig?
#2 - 27 september 2007 12:24
Det är tyvärr inte den bästa av kombinationerna. Guramis trivs i tättplanterade akvarier och guldfiskar äter många av de vanliga akvarieväxter.

Det bästa hade varit om din kamrat annonserar efter ett nytt lämpligt hem till slöjisarna.

Vad gäller sjukdomen vet jag tyvärr inte vad det kan vara och om det är smittsamt.
#3 - 27 september 2007 13:11
Slöjstjärtarna vill nog även ha en lite större burk än 150L;)
#4 - 27 september 2007 14:39
Om sen en av slöjstjärtarna verkar sjuk ska du absolut inte stoppa ner den i ditt akvarium.
#5 - 27 september 2007 18:00
sen vill också guramis ha betydligt varmare för att må bra!
#6 - 30 september 2007 17:46
Mot bättre vetande tog jag emot den friska slöjisen (den sjuka dog - bukvattensot har vi diagnosticerat det som) och stoppade ner i mitt kar - och den blev mobbad direkt! Mosaikguramisarna bet den i stjärten, tetrorna gick ihop i grupper och jagade runt den och nafsade i fenorna! Det trodde jag inte om dem. Pansarmalarna brydde sig inte. Stackars slöjis såg helt vilsen och rädd ut han fick komma hem till sin lilla skål efter några minuter...

Annons